Elektrische stuurbekrachtiging; vragen, vragen

1967-1980
Plaats reactie
MvR
Geregistreerd lid

Elektrische stuurbekrachtiging; vragen, vragen

Bericht door MvR » do 17 feb, 2022 1:24

Wat ik al een tijd vermoedde, is onlangs met een diagnose bevestigd: ik heb artrose in beide handen, beide duimen. Kort gezegd: ik kan geen dekseltje meer van een jampot draaien. En het zal niet beter worden de komende jaren. Werken in het bos wil nog wel met de hulp van een soort spalken + handschoenen. Net als sleutelen. Maar autorijden is heel lastig met die 'stukken schild met klittenband' om je handen... Je hebt niet echt meer het gevoel dat je controle hebt over het stuur.

Ik merkte vóór de winter dat het rijden in mijn TR3A bepaald pijnlijk werd als ik langere stukken reed. De TR stuurt nog zwaarder dan de 95 - en heeft meer stuuruitslag nodig om hetzelfde bochtje te maken. Dus da's nog harder werken. Uiteindelijk reden om te kiezen voor een modificatie: elektrische stuurbekrachtiging in deze auto's. Vloeken in de kerk? Ja, wellicht. Maar in mijn geval noodzaak als ik langer van mijn klassiekers wil genieten. Dus die discussie ga ik niet voeren (mogen anderen wel doen, natuurlijk!).

Maar dan, wat is wijsheid? Ik weet dat een firma in de buurt van Tilburg zoiets levert http://ooto.eu en een firma in Leerdam: http://www.ezpowersteering.nl/language/3/1/Home.html. Met beide heb ik geen ervaring. Wel redelijke reviews op het internet. Prijsverschil? Misschien wel, maar geldt niet 'alle waar naar zijn geld'? Of weet iemand hier meer? Zijn er nog meer leveranciers? Zijn er andere technische oplossingen? Beide firma's hebben op hun pagina's voorbeelden van Saabs waarin ze hun product hebben geïnstalleerd. Eigenaren die hier bekend zijn?

Lees graag jullie reactie.

Menno

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Elektrische stuurbekrachtiging; vragen, vragen

Bericht door silvandam » do 17 feb, 2022 1:39

Was Wouter Tammeling niet op zoek naar een mooie oplossing voor het gebrek aan stuurbekrachtiging in een 95/95? Daar staat mij iets van mij. Wellicht kun je hem eens contacten. Succes met de zoektocht.

Overigens vind ik de stuurbekrachtiging in dit geval absoluut geen afbreuk doen aan de auto's. Sterker nog, ik vind het prachtig dat je zodoende de hobby kan voortzetten.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 17 feb, 2022 9:47

Kijk, dat van Wouter wist ik nog niet. Dank voor je antwoord!

Rick8
Donateur
Donateur

Bericht door Rick8 » do 17 feb, 2022 12:38

Ik heb een aantal jaren geleden stuurbekrachtiging van EZ powersteering laten plaatsen op mijn Mercedes 190SL. Werk perfect, mooi opgelost met een nieuwe stuurkolom en de mate van bekrachtiging is met een klein knopje op het dashboard desgewenst ook nog in te stellen. Echte vakmensen daar, en een heel mooi product. Desgewenst ook weer terug te bouwen naar origineel. Niet goedkoop, wel er goed!

frans1950
Geregistreerd lid

Bericht door frans1950 » do 17 feb, 2022 18:12

Ik heb vorig jaar de ESP van een opel corsa in mijn 99 bwjr 1973 gebouwd. Zit een extra schakeling bij waarmee je de mate van bekrachtiging kunt instellen via een potmeter in het dashboard. Werkt perfect! Echt een aanrader.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 18 feb, 2022 15:14

Kent iemand deze auto (of de eigenaar). Hij/zij heeft er elektrische stuurbekrachtiging in laten zetten en ik zou graag weten hoe dat bevalt in de praktijk.

Afbeelding

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » vr 18 feb, 2022 15:39

Dit is toch de oprijwagen die Rik van Lochem vorige jaar (?) verkocht naar Duitsland?

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 18 feb, 2022 15:46

Dank een ander forumlid brengt me met hem in contact.

Ik hoopte al op een reactie hier: de iconische vorm van deze auto zet mensen wel aan het denken!

Menno

Plaats reactie