Koplampen doen het niet meer
-
Tommie99
- Geregistreerd lid
Koplampen doen het niet meer
Helaas heb ik een probleem waar ik zonder hulp niet uitkom. Vanmorgen heb ik mijn Saab 96 uit 1980 gestart nadat deze sinds eind november stil stond vanwege de nieuwe wetgeving. Ik heb de motor warm laten draaien maar het viel mij op dat de koplampen niet branden. Alle andere verlichting werkt prima. De 12 zekeringen die zich in de motorruimte bevinden zijn volgens mij allemaal prima. De lichtschakelaar schakelt ook gewoon de dashboardverlichting en het stadslicht (boven de knipperlichten) in.
Ik vermoed dat ik ergens een zekering over het hoofd zie. Kan iemand mij vertellen of dit klopt en zo ja waar deze zekering zich dan bevindt.
Met vriendelijke groet,
Tom
Ik vermoed dat ik ergens een zekering over het hoofd zie. Kan iemand mij vertellen of dit klopt en zo ja waar deze zekering zich dan bevindt.
Met vriendelijke groet,
Tom
-
Sadelrûker
- Geregistreerd lid
Re: Koplampen doen het niet meer
Als je de schakelaar omzet moet een relais schakelen.
Dit is hoorbaar als een metalen klik met de motrorkap open.
Als je die klik niet hoort dan doen de koplampen het niet.
Toch zekeringen ff goed controlen en de stekkers bij de koplamp.
Dit is hoorbaar als een metalen klik met de motrorkap open.
Als je die klik niet hoort dan doen de koplampen het niet.
Toch zekeringen ff goed controlen en de stekkers bij de koplamp.
-
Tommie99
- Geregistreerd lid
Nee die klik hoor ik niet. Zal dan toch nogmaals de zekeringen controleren
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Dimlicht loopt via zekeringen 11 en 12 (gele draad):

Als het dimlicht niet werkt, is het vaak voldoende de zekeringen even rond te draaien in de beugeltjes waar ze ingeklemd zitten, dat breekt de corrosie en dan is weer contact.
Grootlicht heeft geen zekeringen:

Voor grootlicht moet er spanning staan op de ´hete´kant van zekeringen 1 tm 4 (grijze draden).

Als het dimlicht niet werkt, is het vaak voldoende de zekeringen even rond te draaien in de beugeltjes waar ze ingeklemd zitten, dat breekt de corrosie en dan is weer contact.
Grootlicht heeft geen zekeringen:

Voor grootlicht moet er spanning staan op de ´hete´kant van zekeringen 1 tm 4 (grijze draden).
-
Tommie99
- Geregistreerd lid
Helaas geen spanning op de zekeringen dus misschien toch schakelaar defect?
-
Sadelrûker
- Geregistreerd lid
Dat is mogelijk .
Er kan ook een stekkertje los zitten of slecht contact maken. Of draadbreuk.
Er kan ook een stekkertje los zitten of slecht contact maken. Of draadbreuk.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Welke zekeringen - 1..4 of 11 en 12?Tommie99 schreef:Helaas geen spanning op de zekeringen ...
-
gunar
- Geregistreerd lid
Als het relais niet werkt (er geen geklik hoorbaar is) zal er geen spanning geschakeld worden naar de dim- en/of de grootlichten. En dus geen spanning brengen naar de bewuste zekeringen.
Lichtschakelaar zelf (alsmede de zekeringen) kan dan nog wel in orde zijn.
Geen corrosie (na enige tijd erop gekomen door het stilstaan van de auto. Met even ronddraaien van de zekeringen is weg te schrapen - werd hierboven al als tip gegeven !), geen losse verbindingen of draadbreuk (doormeten op weerstand) en een relais dat geen kick (klik) geeft. Zou relais maar eens gaan verwijderen en testen op werking. In orde; daarna pas gaat de lichtschakelaar in beeld komen als probleemveroorzaker.
Lichtschakelaar zelf (alsmede de zekeringen) kan dan nog wel in orde zijn.
Geen corrosie (na enige tijd erop gekomen door het stilstaan van de auto. Met even ronddraaien van de zekeringen is weg te schrapen - werd hierboven al als tip gegeven !), geen losse verbindingen of draadbreuk (doormeten op weerstand) en een relais dat geen kick (klik) geeft. Zou relais maar eens gaan verwijderen en testen op werking. In orde; daarna pas gaat de lichtschakelaar in beeld komen als probleemveroorzaker.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Ook als het relais wel klikt kan het zijn dat de contacten ingebrand zijn en geen contact maken.
Je kunt het lichtrelais eventueel vervangen door die van een 99 of 900, zie viewtopic.php?f=3&t=134862&p=1462253#p1462253.
Bedoel je met ´koplampen´ overigens grootlicht of dimlicht, of beide?
Je kunt het lichtrelais eventueel vervangen door die van een 99 of 900, zie viewtopic.php?f=3&t=134862&p=1462253#p1462253.
Bedoel je met ´koplampen´ overigens grootlicht of dimlicht, of beide?
-
gunar
- Geregistreerd lid
Gaat in het dashbord de verklikkerlamp van het grootlicht branden bij het bedienen van de grootlichthandle ?
(ofwel wordt er dan - in die stand - geschakeld aan massa ?)
(ofwel wordt er dan - in die stand - geschakeld aan massa ?)
-
Tommie99
- Geregistreerd lid
Even een kleine opsomming van wat ik geconstateerd heb,
- geen spanning op zekering 11 en 12
- bij inschakeling verlichting wel een klik hoorbaar in het relais. waarschijnlijk door inschakelen verlichting boven de knipperlichten
- grootlicht doet het ook niet, ook gaat er geen lampje van het grootlicht branden.
- geen losse bedrading/draadbreuk aangetroffen, de bedrading ziet er goed uit
Hoe kan de schakelaar het beste uit het dashboard verwijderd worden?
Met vriendelijke groet,
Tom
- geen spanning op zekering 11 en 12
- bij inschakeling verlichting wel een klik hoorbaar in het relais. waarschijnlijk door inschakelen verlichting boven de knipperlichten
- grootlicht doet het ook niet, ook gaat er geen lampje van het grootlicht branden.
- geen losse bedrading/draadbreuk aangetroffen, de bedrading ziet er goed uit
Hoe kan de schakelaar het beste uit het dashboard verwijderd worden?
Met vriendelijke groet,
Tom
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Blijkbaar komt er wel spanning op contact 86 van het relais (gele draad) als je het licht aan doet met de schakelaar dus die lijkt me OK. Als er vervolgens geen spanning staat op contact 56a (ook gele draad) en zekeringen 11 en 12, dan verdenk ik de relaiscontacten. Ik zou dan ook eerst het relais eens vervangen.Tommie99 schreef:- geen spanning op zekering 11 en 12
- bij inschakeling verlichting wel een klik hoorbaar in het relais.
Stadslicht gaat niet via het lichtrelais, wel via de schakelaar en zekeringen 9 en 10.waarschijnlijk door inschakelen verlichting boven de knipperlichten
Het beste door het dashbord los te maken want je moet aan de achterkant twee metalen clipjes indrukken om de schakelaar er uit te krijgen. Je kunt helaas niet bij die clipjes komen met het dashbord ingebouwd.Hoe kan de schakelaar het beste uit het dashboard verwijderd worden?

-
Alex B
- Geregistreerd lid
Je kunt ook nog zoveel corrosie in de zekeringkast tussen de horizontaal lopende aanvoerstrip en de contactplaatjes van de zekeringen hebben dat er te weinig stroom doorheen komt. De klinknagels geleiden dan niet meer. Schuur de boel maar eens op, leg een lekker dikke soldeerverbinding tussen beide strips en probeer het dan nog eens.
Alex
Alex
-
Tommie99
- Geregistreerd lid
Gisteravond getracht het euvel te verhelpen en wat bleek, de lampen deden het gewoon weer. Ook na een aantal keren schakelen bleef alles werken. Zal voor de zekerheid toch het relais wisselen omdat ik vemoed dat deze blijft "plakken"
Mvg Tom
Mvg Tom