1990 Saab 9000 CD Carlsson Een absolute eenhoorn in de Saab-wereld, een zeldzaamheid die ervoor zorgt dat je waarschijnlijk de enige bent op een willekeurige auto-meeting. Ik ben sinds december 2020 eigenaar en tijdens mijn eigendom zijn kosten noch moeite gespaard,
Belangrijkste kenmerken:
Motor: 2. 0L Full Pressure Turbo (B202)
Kilometerstand: 166. 000 mijl
Kleur: Jet Black
Interieur: Volledig leder met een nieuwe, professioneel vervangen hemel Speciale kenmerken:
Fabrieks zonnedak,
Carlsson body kit,
Nieuwe Blaupunkt Bremmen Car Play / DAB retro look stereo.
Exclusief onderhouden bij Aeromotive Sports and Performance in Batley, Leeds, deze auto heeft veel werk ondergaan. Inclusief:
Motor: Volledig gereviseerde cilinderkop met nieuwe pakkingen, waterpomp, radiateur en thermostaat. Uitlaat: Op maat gemaakt roestvrijstalen achterstuk met dubbele pijpen, ontworpen om de originele fabrieksuitstraling te weerspiegelen, gecombineerd met een nieuwe voorbox.
Aandrijflijn: Nieuwe koppelingsslavecilinder en ontkoppelingslagers (plus verse vloeistoffen). Rijgedrag: Volledige Polybush-kit geïnstalleerd (voor en achter) plus nieuwe remleidingen, clips, remklauwen en vloeistof.
Motorruimte: Nokdeksel en bovenste motorsteunen voorzien van poedercoating, nieuwe vacuümbuizen, dynamoriem en schakelblok.
Opbouw: Beide voorspatborden vervangen, laswerk aan de N/ S dorpel en wielkasten voor de APK van dit jaar voltooid.
Interieur: Stuurwiel gereviseerd door Royal Steering Wheels, afgezien van de Carlsson handtekening die ik origineel wilde laten. Een compleet nieuwe hemel is geïnstalleerd (een notoir moeilijke taak in het CD-model), inclusief professionele bekleding van de A- en C-stijlen en het zonnedakpaneel.
Overig. Vervanging ruitenwisserarmen, diverse interieurschakelaars, nieuwe accu en nokontluchter. Dit is een zeldzame, gewilde legende die is gered van de typische valkuilen van 9000-eigendom. Het is een snelle, comfortabele en ongelooflijk charismatische auto, die overal hoofden doet omdraaien. Wat moet er nog gedaan worden? De auto zou baat hebben bij een volledige spuitbeurt om hem op 'showkwaliteit' te brengen en wat TLC aan delen van het interieur die ik nog niet heb aangepakt, de bekleding van de deurkaarten was de volgende op mijn lijst. Ik zal het jammer vinden om hem te zien gaan, na het bezitten van een 900, 3 x 95 Aero's, 2 x 9000 Aero's weet ik dat ik mijn piek heb bereikt en als deze eenmaal verkocht is, zal ik geen andere meer hebben of iets dat zo speciaal is.
Ik heb een jong gezin en een camper waar we graag de weekenden in doorbrengen, helaas kan ik de Saab niet de tijd geven die hij verdient en de vrouw wil wanhopig de garageruimte.
https://www.carandclassic.com/l/C2030531