"Randstad draait Saab in Haren de nek om"
moederbedrijf Kroymans sluit garage; negen banen op de tocht
Korte samenvatting van het artikel:
Na nog geen 6 jaar geleden in een fonkelnieuw pand te zijn gestart sluit moederbedrijf Kroymans Retail bij Saab ASM Groningen de deuren. De reden zou zijn dat het bedrijf te klein is en dat het te ver weg ligt van het moederbedrijf dat voornamelijk in het midden, westen en zuiden van het land actief is. Ook zou de noordelijke bevolking te dun bevolkt zijn.

Wat me opvalt: Kroymans voert een grote reorganisatie door waarbij zes garagebedrijven de poort moeten sluiten. Hierbij staat 125 banen op de tocht.
De werkelijke redenen zijn naar mijn mening anders. Het is inderdaad natuurlijk zo dat er op dezelfde oppervlakte als bv. in het westen, minder Saab clientele zou zijn. Maar het saillante detail is dat er al 25 jaar een Saab dealer zat in het Noorden; Autohuis Joel. Men nam hun het dealerschap af en plante een fonkelnieuw pand langs de snelweg. Waarschijnlijk had men niet verwacht dat Joel een trouwe schare klanten zou behouden en dat niet iedereen klakkeloos naar ASM liep. En dan is twee 'dealers' in het Noorden inderdaad te veel van het goeie; helemaal als ze op amper 5 km. afstand van elkaar zitten gevestigd. Joel ging namelijk vrolijk door met het verkopen van nieuwe Saabs door deze te bestellen bij de fabriek in Zweden. Joel is ook een officieel Saab Service punt geworden.
Zou Joel straks weer het officiele dealerschap in het Noorden overnemen? Of heeft Joel bewezen dat het geen officieel dealerschap nodig heeft om een serieuze speler te zijn? Dat laatste zou heel best kunnen, mede omdat hun natuurlijk vrij plots het dealerschap is afgenomen na jaren 'trouwe dienst'. Misschien heeft Saab het als officiele importeursnetwerk wel voor zichzelf verpest in het noorden door deze hele malaise. Ik sluit dat niet uit.
Thijs