Hoeveel Saab dealers moeten de deuren sluiten?

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Thijs O.
Geregistreerd lid

Hoeveel Saab dealers moeten de deuren sluiten?

Bericht door Thijs O. » di 29 nov, 2005 15:29

Artikel uit dagblad van het Noorden van 29 november 2005:

"Randstad draait Saab in Haren de nek om"
moederbedrijf Kroymans sluit garage; negen banen op de tocht

Korte samenvatting van het artikel:

Na nog geen 6 jaar geleden in een fonkelnieuw pand te zijn gestart sluit moederbedrijf Kroymans Retail bij Saab ASM Groningen de deuren. De reden zou zijn dat het bedrijf te klein is en dat het te ver weg ligt van het moederbedrijf dat voornamelijk in het midden, westen en zuiden van het land actief is. Ook zou de noordelijke bevolking te dun bevolkt zijn.

Afbeelding

Wat me opvalt: Kroymans voert een grote reorganisatie door waarbij zes garagebedrijven de poort moeten sluiten. Hierbij staat 125 banen op de tocht.

De werkelijke redenen zijn naar mijn mening anders. Het is inderdaad natuurlijk zo dat er op dezelfde oppervlakte als bv. in het westen, minder Saab clientele zou zijn. Maar het saillante detail is dat er al 25 jaar een Saab dealer zat in het Noorden; Autohuis Joel. Men nam hun het dealerschap af en plante een fonkelnieuw pand langs de snelweg. Waarschijnlijk had men niet verwacht dat Joel een trouwe schare klanten zou behouden en dat niet iedereen klakkeloos naar ASM liep. En dan is twee 'dealers' in het Noorden inderdaad te veel van het goeie; helemaal als ze op amper 5 km. afstand van elkaar zitten gevestigd. Joel ging namelijk vrolijk door met het verkopen van nieuwe Saabs door deze te bestellen bij de fabriek in Zweden. Joel is ook een officieel Saab Service punt geworden.

Zou Joel straks weer het officiele dealerschap in het Noorden overnemen? Of heeft Joel bewezen dat het geen officieel dealerschap nodig heeft om een serieuze speler te zijn? Dat laatste zou heel best kunnen, mede omdat hun natuurlijk vrij plots het dealerschap is afgenomen na jaren 'trouwe dienst'. Misschien heeft Saab het als officiele importeursnetwerk wel voor zichzelf verpest in het noorden door deze hele malaise. Ik sluit dat niet uit.

Thijs

verde900
Donateur
Donateur

Re: Hoeveel Saab dealers moeten de deuren sluiten?

Bericht door verde900 » di 29 nov, 2005 17:17

Thijs O. schreef:Zou Joel straks weer het officiele dealerschap in het Noorden overnemen? Of heeft Joel bewezen dat het geen officieel dealerschap nodig heeft om een serieuze speler te zijn? Dat laatste zou heel best kunnen, mede omdat hun natuurlijk vrij plots het dealerschap is afgenomen na jaren 'trouwe dienst'. Misschien heeft Saab het als officiele importeursnetwerk wel voor zichzelf verpest in het noorden door deze hele malaise. Ik sluit dat niet uit.
Als Joel slim is dan houdt hij zijn status zoals hij nu is... geen gezeik van een importeur, geen verplichte voorraadafname...
de importeur kan het (nu bewezen) toch niet beter....

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » di 29 nov, 2005 18:54

Ik sluit me aan bij Verde900.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » di 29 nov, 2005 23:27

Injectie schreef:Ik sluit me aan bij Verde900.
Lijkt mij verstandig!

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 30 nov, 2005 20:09

Joel rules :applause: :headbang3: :bluethumb: en f*%k Klooymans hahahaha :bullie: . Sorry, ahem, beetje voor de hand liggend.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 30 nov, 2005 21:15

verde900 schreef:
Thijs O. schreef:Zou Joel straks weer het officiele dealerschap in het Noorden overnemen? Of heeft Joel bewezen dat het geen officieel dealerschap nodig heeft om een serieuze speler te zijn? Dat laatste zou heel best kunnen, mede omdat hun natuurlijk vrij plots het dealerschap is afgenomen na jaren 'trouwe dienst'. Misschien heeft Saab het als officiele importeursnetwerk wel voor zichzelf verpest in het noorden door deze hele malaise. Ik sluit dat niet uit.
Als Joel slim is dan houdt hij zijn status zoals hij nu is... geen gezeik van een importeur, geen verplichte voorraadafname...
de importeur kan het (nu bewezen) toch niet beter....
Ik weet niet of het Joel lukt, maar me dunkt dat hij een goede zakenman is. Anders had hij niet een deel van de klanten weten te behouden, en nieuwe weten te winnen.

Je mag alleen niet vergeten dat het ontnemen van Joel's dealerschap echt niet zomaar uit het niets is komen vallen. Daar ging wel het een en ander aan vooraf. Maar goed, het merk ligt hem blijkbaar toch aan het hart en dat is beter dan een dealer waar het uitsluitend om de pecunia draait. Dat gaat wellicht niet op voor de medewerkers in Haren, maar wel voor een bedrijf als Kroymans dat niet verder kijkt dan de portemonnaie van klanten in het Westland.

Voor bescherming van zijn eigen naam en onafhankelijkheid, doet Joel er inderdaad beter aan om op gelijke voet verder te gaan. Bovendien heerst er vermoedelijk nog wel een behoorlijk spanningsveld tussen hem en de mensen uit Vianen.

Hij zou in ieder geval een aantal personeelsleden met specifieke SAAB-kennis kunnen binnen/terughalen.

Afwachten welke wonden de tijd heeft geheeld.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 30 nov, 2005 21:26

Steve-O schreef:Je mag alleen niet vergeten dat het ontnemen van Joel's dealerschap echt niet zomaar uit het niets is komen vallen. Daar ging wel het een en ander aan vooraf. Maar goed, het merk ligt hem blijkbaar toch aan het hart en dat is beter dan een dealer waar het uitsluitend om de pecunia draait.
Omdat een aantal dealers niet wilde investeren in een duur paleis op een A1 locatie werden ze ontslagen, het is grofweg zo simpel..... ze konden zich niet conformeren aan een in hun ogen economisch niet haalbare investering, goede, behoudende en daardoor verstandige ondernemers zou ik zeggen... kijk eens naar de voormalige dealers in o.a. Bergen op Zoom, Veenendaal, Driebergen, Goes, Assen... allemaal mensen met hart voor SAAB maar geen "paleisbewoners"... so to speak.. die mochten (moesten) allemaal "zomaar" weg.....

En een spanningsveld tussen Vianen en Groningen? dat denk ik niet, Kroymans heeft Joel nu ineens keihard nodig, ze hebben immers geen dealer meer in Noord Oost Nederland... maar Joel heeft (volgens mij dan) Kroymans in het geheel niet meer nodig, die kon zijn onderdelen en auto's ook al elders betrekken.... is dit nu wat Monti voorheeft?
Hij hoeft ook niemand op zijn knieën terug te gaan vragen, de mannen van de importeursvestigingen staan nu simpelweg op de keien... en Joel kan de beste nu zelf uitzoeken, het is hard maar waar...

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 30 nov, 2005 23:43

verde900 schreef: Omdat een aantal dealers niet wilde investeren in een duur paleis op een A1 locatie werden ze ontslagen, het is grofweg zo simpel.....
Dit was echt niet de enige reden. Je moet misschien een beetje tussen de regels door lezen. Joel heeft in die tijd echt niet alleen klanten verloren die toevallig eens een kijkje bij een andere dealer gingen nemen.

Maar ook plek in Haren aan de A28 is nou niet bepaald een A1-locatie. Alhoewel, er staat wel steeds vaker file tegenwoordig :wink: . Maar als je uit de richting Assen komt zie je het pand niet. Als je uit Groningen komt wel, maar je hebt onvoldoende tijd om echt te kijken. Het volledige zicht als je op doortocht bent is amper lang genoeg om het SAAB-logo tot je door te laten dringen. Als je de afrit neemt heb je doorgaans al je aandacht nodig om een veilige afstand tot je voorganger te bewaren.
verde900 schreef: Hij hoeft ook niemand op zijn knieën terug te gaan vragen, de mannen van de importeursvestigingen staan nu simpelweg op de keien... en Joel kan de beste nu zelf uitzoeken, het is hard maar waar...
Ik doelde op de negen medewerkers die in Haren werkzaam zijn/waren.
Maar het is natuurlijk voor allemaal erg hard. Ik heb me ook al verbaasd dat KPN 3000 man opstraat kon zetten nadat ze 9 miljard winst hadden gemaakt. 1 was toen eigenlijk al te veel.
Ook al doet het er voor de ontslagrechter misschien niet toe, ik zou graag weten of alle vestigingen er werkelijk zo slecht voor stonden dat het nodig was om ze te sluiten.

Nederland begint steeds meer op een miniatuur-Amerika te lijken.

Ik wens alle medewerkers en hun familie veel sterkte.

dpw_vd_wijk
Geregistreerd lid

Bericht door dpw_vd_wijk » do 01 dec, 2005 0:53

De importeur heeft zich heel vreemd gedragen in het verleden door dealers als Hoogveld en Joel (het waren er veel meer maar deze zijn bij mij bij naam bekend) eigelijk te verplichten om dure panden op A-locaties aan te schaffen of te worden geschrapt van de officiele dealerlijst.
Saab was kennelijk bang dat klanten alleen auto's zouden kopen als zij hun auto's in BMW-lookalikepanden zouden kunnen bekijken.
Joel had destijds net een nieuw pand laten bouwen en kon dus niet weer verhuizen. Bovendien moet je in het geval van zo'n A-locatiepand zoveel geld per nieuw verkochte auto opzij zetten dat het niet echt rendabel meer is.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 01 dec, 2005 8:09

Steve-O schreef:Dit was echt niet de enige reden. Je moet misschien een beetje tussen de regels door lezen. Joel heeft in die tijd echt niet alleen klanten verloren die toevallig eens een kijkje bij een andere dealer gingen nemen..
Dat mag dan allemaal zo zijn, maar Joel heeft wel "voldoende" SAABklanten over gehouden om zijn winkel draaiende te houden en Kroymans niet, een van de twee heeft het op de "long run" dus goed gedaan... vul jij in welke....
Steve-O schreef:Ik wens alle medewerkers en hun familie veel sterkte.

Dat staat natuurlijk buiten kijf, dat wens ik ze ook....

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 01 dec, 2005 8:10

Steve-O schreef:Dit was echt niet de enige reden. Je moet misschien een beetje tussen de regels door lezen. Joel heeft in die tijd echt niet alleen klanten verloren die toevallig eens een kijkje bij een andere dealer gingen nemen..
Dat mag dan allemaal zo zijn, maar Joel heeft wel "voldoende" SAABklanten over gehouden om zijn winkel draaiende te houden en Kroymans niet, een van de twee heeft het op de "long run" dus goed gedaan... vul jij in welke....
Steve-O schreef:Ik wens alle medewerkers en hun familie veel sterkte.

Dat staat natuurlijk buiten kijf, dat wens ik ze ook....

Oostland
Geregistreerd lid

Bericht door Oostland » za 24 dec, 2005 18:55

Slecht nieuws
Saab gaat naar Caspers.

Helaas voor Joel.
Saab gaat naar Caspers voor aan de ring weg.
Caspers heeft gewonnen tussen de strijd tusse Joel en van de Molen.
Het oude pand van Saab verdwijnt, en Saab komt in het Jaguar pand (of er naast, want ik zag dat ze daar ook al bezig waren.

Dit is natuurlijk een dikke flop voor Joel, aangezien de chique zaak Caspers voor aan de weg staat, en werreweg het meeste opvalt.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 24 dec, 2005 19:22

Oostland schreef:Slecht nieuws
Saab gaat naar Caspers.

Helaas voor Joel.
Saab gaat naar Caspers voor aan de ring weg.
Caspers heeft gewonnen tussen de strijd tusse Joel en van de Molen.
Het oude pand van Saab verdwijnt, en Saab komt in het Jaguar pand (of er naast, want ik zag dat ze daar ook al bezig waren.

Dit is natuurlijk een dikke flop voor Joel, aangezien de chique zaak Caspers voor aan de weg staat, en werreweg het meeste opvalt.
Als ASM het niet redde met de support van AIM gaat Caspers het ook niet redden met SAAB.... Joel heeft naar het schijnt nog steeds de sympathie van de Groningse SAAB rijders.

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » za 24 dec, 2005 19:23

want ?

zo'n glazen paleis zegt veel mensen echt helemaal niks!

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 24 dec, 2005 19:41

B235R schreef:
want ?

zo'n glazen paleis zegt veel mensen echt helemaal niks!
SAAB is een totaal anderssoortige emotie dan Jaguar... die kun je niet mixen.
Deze move lijkt me ook wat kort door de bocht, een SAAB dealer met gevoel bij en voor het merk trek je niet zo maar even uit de grond.

Plaats reactie