De nieuwe Saab 900 cabrio

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 27 apr, 2009 12:07

Ik heb gemengde gevoelens over deze studie. Ik vind sommige plaatdelen totaal niet strak ogen (lees: veel te veel lijntjes) en ik vind het een beetje té retro. De achterkant vind ik echter heel strak!

DiedX
Geregistreerd lid

Bericht door DiedX » ma 27 apr, 2009 12:08

Als ik het geld had, zou ik hem zo kopen :shock: Ik vind het een plaatje!

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » ma 27 apr, 2009 12:10

Euh, het is ook een plaatje... vooralsnog.

Edwin mtb
Geregistreerd lid

Bericht door Edwin mtb » ma 27 apr, 2009 12:12

Ik moet zeggen dat hij toch wel lekker smoelt zo.

Maar er zijn idd erg veel retro details toegevoegd wat het geheel een beetje geknutseld over doet komen.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » ma 27 apr, 2009 12:14

nelfrikandel, met: het is ook een plaatje, bedoel jij dat letterlijk of figuurlijk?? :roll:

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » ma 27 apr, 2009 12:16

Letterlijk.
Ik vind overigens die "kraag" spoiler wel helemaal classic cabrio. Normaal ben ik wars van retro, maar dit is geslaag imho.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » ma 27 apr, 2009 13:31

Dat lijkt wel een achterkant van een Focus Cabrio.
Nee dat is nu wel beter geregeld en die lelijke Ice-cubes zijn er zo uit.
De voorkant ziet er wel leuk uit, in ieder geval beter dan die mislukte neus van het 2007 model met die belachelijke chrome toetser en bellen die weer van die 9.5 zijn afgekeken.
Die kraagspoiler ziet ook belachelijk uit is is gewoon een geforceerd retro idee.
Nee, die Magna-Steyr cabrio is toch verreweg de beste die ze ooit gemaakt hebben, aan retro is dus geen behoeft, aan gezwabber ook niet.
En die nieuwe irritante chromestrip rond het klokkenspel, die snel vervangen door een Hirsch Carbon Leer exemplaar.

Robert Jansen
Geregistreerd lid

Bericht door Robert Jansen » ma 27 apr, 2009 13:54

Weet je zeker dat dit nieuw is? Vind het nou niet echt in de huidige designtaal van Saab passen.
Tis net een wat rommelige 900NG caab meets Mercedes CLS.
Werd ik toch wat vrolijker van de 9X air.
Afbeelding

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 27 apr, 2009 14:02

De 9-X Air is inderdaad iets om echt naar uit te kijken!

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » ma 27 apr, 2009 14:14

Ach, het kan niet retro genoeg zijn voor mij :lol: .

nics
Geregistreerd lid

Bericht door nics » ma 27 apr, 2009 14:19

Vermakelijk, deze afbeeldingen. Ben ze nog niet echt ergens tegengekomen. Maar eens doorgezonden aan een aantal collega's binnen het automotive project, ben benieuwd watd e reactie gaat worden ;-)

Retro mag best, moest even wennen aan het plaatje, maar zitten een paar leuke details in. Vind het in ieder geval erg fraai strak aan de voorzijde ;-)

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » ma 27 apr, 2009 14:31

Ik vind de achterkant ook iets van een Mercedes vinden.
De voorkant vind ik eigenlijk nogal des Saabs.

Edwin mtb
Geregistreerd lid

Bericht door Edwin mtb » ma 27 apr, 2009 14:34

Moet ik uit die knipoog opmaken dat dit nogal in de buurt van de nieuwe 9-5 gaat komen.

Zo ja dan een dikke duim voor Saab!

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » ma 27 apr, 2009 16:14

Een leuk techisch detail van de 9X Air is dat hij een drysump smering heeft. Daar hadden ze wel iets eerder mee mogen komen als je al die ellende met die Black-Sludge leest bij de de oudere motorblokken.
Ook vreemd dat tuners dat nooit aanbieden want het is heel simpel en je kunt zelf de oliepompen met een electromotor, dat kan ook even doorgaan als de motor is afgezet. Er fijn voor de te hete turbo met zijn gevoelige oliefilm als "lager".
Verder schijnt hij een electrische waterpomp te hebben dacht ik, ook een detail dat eigenlijk vrij simpel en uiterst efficiënt is. Waarom er nog door de motor aangedreven waterpompen worden gebruikt is mij een raadsel, kost aardig wat pk's en de pomp stop er onmiddelijk mee als je de moter uitzet, tevens wordt in het stadsverkeer en bij filerijden die zaak veel te snel te heet, want die normale waterpomp draait op een laagpitjes als je weinig toeren maakt.
Tja, die autofabrikanten willen gewoon te veel geld verdienen en het mag dus niet teveel kosten.

Plaats reactie