GM maakt haast met verkoop Saab

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
ingka
Donateur (2x)
Donateur (2x)

GM maakt haast met verkoop Saab

Bericht door ingka » di 30 dec, 2008 11:55

In maart maakt General Motors een definitieve beslissing over Saab. Dan wordt het merk verkocht, of gaat de stekker er uit.

De lening van de Amerikaanse overheid voor General Motors betekent dat de autogigant snel zijn zaakjes op orde moet maken. Als dat niet het geval is, moet de lening weer worden terugbetaald. Daarom worden er op het moment harde beslissingen gemaakt. Voor het immer kwakkelende Saab, nadert bijltjesdag. Dat meldt het Amerikaanse Leftlane News.
GM’s marketingchef mark LaNeve heeeft gezegd dat er in maart ‘belangrijk nieuws’ komt over de verkoop van Saab en Hummer. Beide merken zijn door GM voor verkoop in de etalage gezet. Volgens het Deense Børsen betekent dit nieuws dat Saab uiterlijk in maart moet zijn verkocht. Anders wordt de stekker er uit getrokken. Voor Hummer is er interesse uit China.
Ondanks de slechte resultaten is Saab belangrijk voor GM. Het merk heeft immers jarenlange ervaring met het ontwikkelen van compacte turbomotoren; en dat is op het moment door de downsize-trend een belangrijke techniek. De door Saab ontwikkelde compacte turbomotoren worden in het hele GM-portfolio gebruikt. GM hoopt dan ook dat die kennis kopers naar Trollhattän zal trekken.

(bron autoweek)

de stekker eruit ??? :shock:
was overigens te merken aan de lokale (niet saab) dealer die vorige week geen inruilbod op mijn 9-5 Aero meer wilde uitbrengen. Half jaar geleden bood hij nog een goed bedrag.

jvhecke
Geregistreerd lid

Bericht door jvhecke » di 30 dec, 2008 12:10

pompompom... :?

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » di 30 dec, 2008 12:25

We zullen zien. Het zou wel jammer zijn om het bedrijf, nèt in het jaar waarin ze veel nieuws willen introduceren, te nek om te draaien...

Hopelijk gebeurt het niet en zullen we dit jaar nog een 9-3X, 9-4x en 9-5 zien bij de dealers die er dan nog over zijn.

t464120
Geregistreerd lid

Bericht door t464120 » di 30 dec, 2008 13:26

Het is nog altijd afwachten, er kan nog vanalles gebeuren. Ik denk niet dat het zover zal komen. Maar je weet nooit natuurlijk.

Hendriks9000
Geregistreerd lid

Bericht door Hendriks9000 » di 30 dec, 2008 13:45

kan me niet voorstellen dat er geen toekomst voor Saab is...

SimonA50

Bericht door SimonA50 » di 30 dec, 2008 14:42

En zo niet dan lig ik er niet wakker van.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » di 30 dec, 2008 15:48

Wat een grootspraak. Uit een bedrijf als Saab trek je echt niet 'zomaar' de stekker. Dat kan GM zich helemaal niet veroorloven.

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » di 30 dec, 2008 18:01

Oosthoek schreef:Dat kan GM zich helemaal niet veroorloven.
ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom niet. De volumes met bijbehorende marges zijn al jaren te laag en het houd denk ik toch een keer op. Ik moet nog zien welke investeerder hier geld in wil steken. Je kan je afvragen 'durf ik er prive (dus je eigen) voor een substantieel bedrag geld in te steken'. Ik heb zo het vermoeden dat dat voor velen als 'nee' wordt beantwoord. Zakelijke overwegingen zijn niet zo heel erg anders (uiteindelijk moet er geld verdiend worden)

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » di 30 dec, 2008 18:11

Nou, de stekker eruit betekent geen pieken in het laatje voor GM, en laat ze die nou hard nodig hebben.

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » di 30 dec, 2008 18:31

Oosthoek schreef:Nou, de stekker eruit betekent geen pieken in het laatje voor GM, en laat ze die nou hard nodig hebben.
dat klopt op zich wel, maar saab an sich draait nu verlies. Dus stekker eruit is minder verlies en dan de productieassets maar los verkopen schat ik zo in.

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » di 30 dec, 2008 19:40

Nee hoor, de stekker eruit betekent een heleboel kosten, mensen ontslaan, sociaal plan, pensioenen en allerhande shit afkopen... Mogelijk is het bluf om de zweedse regering onder druk te zetten, dat zou ook kunnen...

ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » di 30 dec, 2008 19:54

Ik denk niet dat de Zwedse regering één van de grotere bedrijven, die echt de industriële basis van het land vormen, zonder meer ten onder laat gaan. Ik denk dus dat ze, mogelijk in samenwerking met traditioneel Zweeds familiekapitaal (de Wallenbergs e.d.), Saab over gaan nemen. Reken maar dat daar achter de schermen al uitvoerig over wordt gepraat.

Wat ik ook in het verschiet zie is een 'Salvo'-concern. Of Volaab. Of een Svenska Automobil Industribolag. Of zoiets. Want Ford en Volvo is ook al geen perfect huwelijk, al is het, geloof ik, nog niet zo ver dat ze ook daar aan of merkmoord of een al dan niet minnelijke scheiding werken. Maar ook Ford heeft nog maar cash voor een paar maanden en staat eveneens op instorten, plus dat Ford VS qua productkwaliteit nog minder kans op overleven maakt dan GM. Want daar komen nog veel slechtere auto's vandaan. Vraag het elke Yanken-monteur.

Ivo

KM9000CSE
Geregistreerd lid

Bericht door KM9000CSE » di 30 dec, 2008 20:11

Blijven er uberhaupt nog automerken over?
En zo ja welke?

Den Silver Kulen
Geregistreerd lid

Autonieuws on topic

Bericht door Den Silver Kulen » di 30 dec, 2008 20:24

Ook autonieuws wist hier nog iets over te melden:
Deadline in maart
Indien er voor maart geen nieuwe eigenaar voor het Zweedse merk wordt gevonden, beslist General Motors of Saab (en Hummer) definitief haar deuren moet sluiten. Het al tijden kwakkelende Saab nog langer te behouden is eigenlijk geen optie meer, want dat zou GM zelf fataal worden. Daarentegen kan GM ook niet zonder Saab, aangezien zij al lange tijd gebruikmaken van de Zweedse expertise op het gebied van compacte turbomotoren. Diverse modellen binnen het GM-concern maken er namelijk gebruik van. Bovendien is en wordt het ‘downsizen’ van motoren steeds belangrijker. Kortom, het wordt GM niet makkelijk gemaakt een beslissing over Saab te nemen. Zaken moeten zorgvuldig tegen elkaar worden weggestreept. GM hoopt dat de positieve punten van Saab kopers zal aantrekken, want tot op heden heeft nog niemand zich gemeld. Voor Hummer zou er interesse zijn vanuit China.

bmw3er
Geregistreerd lid

Bericht door bmw3er » di 30 dec, 2008 20:29

idd slecht nieuws, net nu er het nodige in de pipeline zit. Ook geen sterk onderhandelingspunt (ja, of verkopen of de stekker eruit, nou dat drukt de prijs dus!)
Ik zet al jaren mijn zinnen op Honda. goeie auto's, sportief en eigenzinnig. Kunnen met saab in europa een premium brand creeeren (hetgeen ze met acura in de vs niet echt gelukt is). Maar ja, ik geloof dat japanners uit principe geen bedrijven opkopen.

Plaats reactie