’Dieptepunt prijzen tweedehands auto’s in 2009’

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » do 04 dec, 2008 22:09

AMSTERDAM (AFN) - De prijzen voor tweedehands auto’s dalen steeds sneller en de prijsdaling is nog niet ten einde. Het dieptepunt wordt naar verwachting midden 2009 bereikt, aldus het ING Economisch Bureau in een donderdag gepubliceerd rapport.

De waarde van een auto zal volgens de onderzoekers midden volgend jaar ongeveer 10 procent lager liggen dan het jaar daarvoor. Uit het rapport blijkt verder dat vooral grotere auto’s en voertuigen die op diesel rijden, moeilijker te verkopen zijn. Volgens het onderzoeksbureau neemt de vraag naar kleine en milieuvriendelijke auto’s juist toe.

“Je ziet steeds vaker dat mensen met bijvoorbeeld een Audi A6 de auto inruilen voor een veel kleinere Citroën C3. Downsizing is de structurele trend”, aldus Bert Woltheus van ING.

Voorraden

De branchevereniging Bovag beaamt dat de prijzen van de gebruikte auto’s dalen. “Het is heel aantrekkelijk zakendoen momenteel bij autobedrijven. Niet alleen voor mensen die een tweedehands zoeken, ook voor een nieuwe”, aldus woordvoerder Paul de Waal. In hoeverre de prijsdaling doorzet, kon hij niet zeggen. De prijzen voor de kleinere auto’s blijven volgens De Waal stabiel.

Op de tweedehands automarkt is al enige tijd sprake van dalende prijzen wegens het enorme aanbod. Veel automobilisten besluiten de aankoop van een nieuwe auto uit te stellen, omdat zij vinden dat ze niet genoeg terug krijgen voor hun oude auto. Volgens de Bovag zijn de voorraden gebruikte auto’s in Nederland vorige maand opgelopen tot krap 375.000 van 353.000 in dezelfde periode een jaar eerder.

DaVinz
Geregistreerd lid

Bericht door DaVinz » do 04 dec, 2008 22:15

gunstig,... ik ben meer bang voor de berichten uit frankrijk, waar ze mensen aanmoedigen oude wagens naar de sloop te brengen door ze 1000 E mee te geven :shock:

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » do 04 dec, 2008 23:39

gunstig voor ons, al die ouwe roestvrije Saabs opkopen en importeren!

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » do 04 dec, 2008 23:43

Lijkt me wel. Dan is de kredietcrisis toch nog ergens goed voor.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » za 06 dec, 2008 13:53

DaVinz schreef:gunstig,... ik ben meer bang voor de berichten uit frankrijk, waar ze mensen aanmoedigen oude wagens naar de sloop te brengen door ze 1000 E mee te geven :shock:

Dat gebeurt hier in België ook al hoor ....... Prima regeling overigens.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » za 06 dec, 2008 18:18

Prima regeling als je niet van oldtimers houdt :roll: .
Je moet eens weten hoe veel auto's er hier als door de invoer schorsingsmaatregelen gesneuveld zijn of door export uit beeld verdwenen, je mist een hele lichting. Enig id hoe anders Zweden er nu uitziet na het uitvoeren van die slooppremie, weg mega-veel oldtimers oa Saab :cry: .
Cornell

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » za 06 dec, 2008 18:30

Nee. Dat zie je verkeerd. De slooppremie van oude auto's wordt gebruikt voor oude auto's. Punt. Niet voor oldtimers.

Wie zegt dat iedere oldtimer bezitter zijn klassieker voor een slooppremie à 1.000e of 1.500e weg doet als die er in de vrije markt meer voor zou kunnen krijgen? Dat zie ik niet gebeuren...

Een prima regeling om de brikken van de straat te krijgen, vind ik. (ik heb er ook gebruik van gemaakt :) )

edit; de oude Saab wordt dus niet gezien als liefhebbers- of verzamelobject aldaar. Spijtig, maar de eigenaar z'n keuze. Hij is er toch vrij in te beslissen de wagen te verkopen?

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » za 06 dec, 2008 21:21

Ik zie dat anders Fleche Rouge:
Auto's en ook oldtimers worden wel degelijk opgeruimd voor makkelijk geld, Zweden is daar helaas een treffend voorbeeld van, in een paar jaar zga alles weg.
Ook krijgen auto's die nog geen klassiekers zijn maar wel de potentie hebben dat te worden, op het dieptepunt van hun waarde geen kans omdat het geld van de slooppremie interessanter is.
Cornell

ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » za 06 dec, 2008 21:31

Ofwel elke auto moet eerst een oude brik zijn geworden voor hij een klassieker wordt.

Ivo

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 07 dec, 2008 13:50

Mwa, zoiets, er zijn ook auto's die dat stadium kunnen overslaan :wink: . (en ook auto's die nooit een klassieker of verzamelobject zullen worden)
Cornell

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » ma 08 dec, 2008 11:23

sb153b schreef:Mwa, zoiets, er zijn ook auto's die dat stadium kunnen overslaan :wink: . (en ook auto's die nooit een klassieker of verzamelobject zullen worden)
Cornell
Klopt.
Ik durf zelfs zover te gaan dat de wagens die worden ingeruild op een nieuwe wagen en mensen er een slooppremie voor krijgen dat deze mensen:
1. Nooit een auto zullen rijden die in de toekomst klassiekerwaardig is
2. Reparatiekosten té hoog zijn om de wagen rijdbaar te houden.
3. Als de (inruil-) waarde hoger is dan de slooppremie deze garagehouder deze hogere inruilwaarde zal meedelen aan de client.

Ik bedoel. Waar hebben we het over. Een slooppremie van €1.000 tot €2.000. Welke vreselijk kostbare of belangrijke modellen verwacht je te zullen zien verdwijnen?

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » di 09 dec, 2008 1:01

In Zweden zijn voor een skrotpremie van ik meen een tiende van de bedragen die jij noemt heel veel Saab tweetakten, classicachtigen gesloopt :cry: terwijl ook Volvo Katterug en Amazon daar in grote aantallen naar de sloop verdwenen. Zelfs 1 van m'n 92's heb ik van de pers kunnen redden, een andere geredde is pas in NL gearriveerd.
Van een pioniersauto waarvan er nog slechts een kleine 200 zijn, zijn er aantoonbaar nodeloos heel veel naar de sloop gebracht voor een klein geldelijk gewin en heeft de regering er geen weet van of geen boodschap aan dat ze een stukje cultuurgoed vernietigen laten.
De autogeschiedenis die veel Zweedse tuinen slechts enkele jaren terug nog kende is door de premie op een enkele uitzondering na uitgeroeid.

Natuurlijk zullen Astra's en Vectra's geen verzamelaarsauto's worden maar bijv een 205 GTI of een rally of een leuke Alfa gun je op die manier geen kans meer.
Natuurlijk kunnen reparatiekosten een auto in het dal van z'n waarde de economische waarde op dat moment overtreffen terwijl dat enige jaren later een heel ander verhaal zou zijn. Na een sloop is dat niet meer terug te draaien en kan je moeilijk bomen over wat er aangericht is.
Ik durf het niet hardop te zeggen maar vervelend genoeg is een fijne auto als bijv de 9000 (iig nog voor de helft een echte Saab) op dit moment doorgaans minder waard dan de 1000 tot 2000 euro die je noemt terwijl de economische levensduur nog lang niet verstreken is. Het is nu al zo dat er exemplaren gesloopt worden omdat ze meer in onderdelen opbrengen en zo'n slooppremie is voor veel mooie en goede auto's de nekslag. Straks is er weer een hele lichting weg. Ook de classicachtigen wacht dit lot, de aantallen lopen heel rap terug en weldra zal het moeilijk zijn om zo'n auto voor redelijk geld en met gewone inspanning rijdend te houden. Noem ze maar eens hardop niet belangrijk op dit forum
Ik heb er toch wel moeite mee om de mensen die een dergelijke premie promoten te zien als liefhebbers van oudere auto's.
Rijdt jij zelf ook liever een nieuwere?
Cornell

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » di 09 dec, 2008 10:02

Inderdaad Cornell,
de meeste oude auto liefhebbers hebben er meer dan één, en dan daarnaast nog een goede en zeer goedkoop te rijden betrouwbare dagelijkse auto, die voor bijna niks op de weg gehouden wordt -->> de 9000 dus.

celina379379
Geregistreerd lid

Bericht door celina379379 » di 09 dec, 2008 12:07

sb153b schreef:Ik zie dat anders Fleche Rouge:
Auto's en ook oldtimers worden wel degelijk opgeruimd voor makkelijk geld, Zweden is daar helaas een treffend voorbeeld van, in een paar jaar zga alles weg.
Ook krijgen auto's die nog geen klassiekers zijn maar wel de potentie hebben dat te worden, op het dieptepunt van hun waarde geen kans omdat het geld van de slooppremie interessanter is.
Cornell
Inderdaad, zo gaat veel particulier initiatief en dus historisch erfgoed verloren.
Wij Nederlanders zijn daar n.l. nooit goed in geweest.
Waar zijn de echt mooie schepen, vliegtuigen enz., enz. gebleven?
Juist ja, onder de sloophamer.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » di 09 dec, 2008 12:46

:bluethumb: Gelukkig zijn en mensen die dit hetzelfde zien, het houdt ook idd niet op bij alleen auto's, veel andere zaken ontkomen er helaas ook niet aan.
Zie hoe sommige landen waaronder Japan, America en nu ook Zweden krampachtig proberen (de kredietcrisis en de economische neergang zal daar momenteel geen goed aan doen) om het weinige nog bestaande erfgoed terug te kopen of binnen het land te houden. Het is al jaren zo dat er meer Katteruggen en Amazons en P1800's zijn in NL dan in het land van herkomst en met de 96 en de classicachtigen idem. Ik heb al een hoop mensen in Zweden gesproken die dat heel erg vinden maar niet bij machte zijn om dat tij te keren.

Om terug te komen op de topic;
Het is op het moment nog in het voordeel van de consument dat de prijzen van gebruikte auto's dalen echter, mbv een slooppremie wordt de afvoer van nog echt goede auto's in de hand gewerkt.
Cornell

Plaats reactie