Gripen voor Nederlandse luchtmacht?

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Gebruikersavatar
reinout900
Geregistreerd lid
Berichten: 253
Lid geworden op: do 12 apr, 2007 19:35
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door reinout900 » zo 21 sep, 2008 23:59

In de huidige Elsevier staat ook een artikel over de Saab en de JSF, ziet er somber uit voor saab...
Saab 900S '92

Gebruikersavatar
gripen 9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 316
Lid geworden op: za 24 jun, 2006 21:12
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Bericht door gripen 9-3 » di 23 sep, 2008 11:18

Voor Nederland zegt de oefening niets, aldus Defensie. ‘De simulatie betrof vooral de inrichting van een toekomstige luchtmachtvloot waarvan wij geen deel uitmaken. En het was een strategische analyse, geen simulatie van de capaciteiten van de F-35 in een luchtgevecht.’
Ze draaien zich nu al volgens goede nederlandse overheidgewoonte een slag in de rondte.
The griffin is the symbol of vigilant strength
and dominates both the earth and the sky.

http://www.dastank.com/VOLKSWAGEN-Logo-SWASTIKA.htm

1988 900i 8V
1992 9000 2.3 CSE
2001 9-3 2.0T SE

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 749
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Kosten Saab Gripen en de rest..

Bericht door 93Rookie » za 16 dec, 2017 0:17

:offtopic: met update's en een turn van 180 graden

voor alle Gripen liefhebbers

De Zweedse Saab J A S 39 Gripen E kost all in ongeveer € 236.000.000,- per stuk ( 236 miljoen). is gebaseerd op de all - in offerte prijs aan Zwitserland.
Met het doorlezen van alle verstrekte en relevante informatie van Robbert wordt ik nog eens een Expert en moet erkennen dat de netto prijs van de Saab, maar ook de onderhoudskosten, zoals brandstof verbruik aanmerkelijk lager uitkomen en uiteindelijk de beste keus en ook de betrouwbaarste is, daarover is voor de Saab fans geen twijfel mogelijk.
Afbeelding

Voor het project van de JSF de F35 is door onze regering een bedrag van 4,5 miljard uitgetrokken voor de aanschaf van 37 toestellen.
Een bedrag van € 120 miljoen en een beetje per stuk, maar dit kan natuurlijk helemaal niet voor dit geld.
De prijs in de info van Robbert geeft uit 2013 is een bedrag van € 81 milj. voor de JSF, daarna lees ik in de stukken dat de USA in 2017 al 400 miljard dollar voor 2457 stuks becijfert wat op een prijs van 162 miljoen dollar per stuk uit komt. Ook zijn de computer programma's van de toestellen nog niet op orde. :-S+ de F35 communiceert niet met de F22

Mijn inschatting is het dat het een bedrag van € 229 Miljoen per stuk zal worden en daarmee een budget bedrag van € 8,5 miljard.
Met beschikking over meer info ben ik misschien wel veel te optimistisch met deze prijs geweest?

https://www.popularmechanics.com/milita ... ing-costs/
Update naar aanleiding van de Bloomberg info april 2018
De voorganger in de USA van de F35, de F22 Raptor gaat de USA belasting betaler $ 330 miljoen dollar per stuk kosten, dit als illustratie van de volgende cijfers.
De F35 van de vijfde generatie gaat zoveel aan `Extra ` kosten met zich mee brengen dat The USA Airforce overweegt om ca. 600 toestellen te schrappen om binnen Budget te blijven.

Rekening houdende met de idiote namen voor grote getallen in de USA en UK million, billion, trillion, bij ons miljoen, miljard en biljoen, of te wel 6 nullen, 9 nullen en 12 nullen.
Gaat de exploitatie van de F35 tot zijn technische levenseinde in 2070 volgens USA opgave 1,1 trillion dollar kosten. 1.100.000.000.000 USD globaal 447.882.000 USD per stuk.
Dus even het rekensommetje voor onze Luchtmacht samenvatten
ontwikkeling en productiekosten van 1 x F35 ca. 165 miljoen USD
exploitatiekosten van 2020 van 1 x F35 tot 2070 ca. 447 miljoen USD

Werkelijke kosten voor een periode van 2020 tot 2070 bij volle sterkte van de Luchtvloot en 37 toestellen ca. 22.644.000.000 USD 22 miljard USD over 50 jaar
Als je het klein rekent 452.000.000 USD per jaar zonder koers fluctuaties ??? in Euri

Dit is een echte R :mrgreen: :mrgreen: kie uitspraak, die nergens anders op gebaseerd is, dan dat het bij de overheid altijd 2 x zo lang duurt en 2 x zo duur wordt.
Voor opgesteld ik ben ook op defensie budgetten een R ;-|+ ;-|+ kie.
De tijd zal leren :besserwisser:

update voor Robbert:
Heb je ook een bron waar je deze cijfers vandaan haalt.
Heb gezocht op de landen die de toestellen bestelden.
De Franse Dassault Rafale kost ongeveer € 250 miljoen per stuk

Dus heel simpel ik heb de totaal prijs van de landen die de toestellen bestelden / kochten gedeeld door het aantal.
Maar is de prijs in NL ook inclusief bewapening, basis reserve onderdelen, gereedschappen etc. Zeg maar alle toeters en bellen en de garage inrichting, ik begin er nu duidelijk aan te twijfelen Robbert.
Blijkt ook dat de infrastructuur zoals hangaars voor een groter toestel aangepast moeten worden, zal dat uit het potje salarissen militairen betaald gaan worden?
Ach ze kunnen ze zoals de NS nog altijd naar Italië door sturen, die maken er dan wel weer hoge snelheidstreinen van. :wow:

update:
De "garage" kost € 90 miljoen begroot : https://www.blikopnieuws.nl/2015/233908 ... 0-miljoen
Laatst gewijzigd door 93Rookie op do 20 dec, 2018 15:36, 6 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 24480
Lid geworden op: zo 30 jan, 2005 18:00
Regio: - kies een regio

Re: Kosten Saab Gripen en de rest..

Bericht door Robbert » za 16 dec, 2017 11:17

93Rookie schreef::offtopic:
voor alle Gripen liefhebbers

De Zweedse Saab J A S 39 Gripen kost ongeveer € 236.000.000,- per stuk ( 236 miljoen).
De franse Dessault Rafale kost ongeveer € 250 miljoen per stuk

Voor het project van de JSF de F35 is door onze regering een bedrag van 4,5 miljard uitgetrokken voor de aanschaf van 37 toestellen.
Een bedrag van € 120 miljoen en een beetje per stuk, maar dit kan natuurlijk helemaal niet voor dit geld.
Mijn inschatting is het dat het een bedrag van € 229 Miljoen per stuk zal worden en daarmee een budget bedrag van € 8,5 miljard.

Dit is een echte R :mrgreen: :mrgreen: kie uitspraak, die nergens anders op gebaseerd is, dan dat het bij de overheid altijd 2 x zo lang duurt en 2 x zo duur wordt.
Voor opgesteld ik ben ook op defensie budgetten een R ;-|+ ;-|+ kie.
De tijd zal leren :besserwisser:
Heb je ook een bron waar je deze cijfers vandaan haalt.

Met een beetje googlen kom ik op veel lagere cijfers, zie bijvoorbeeld:

https://www.nu.nl/politiek/3387149/geno ... e-jsf.html

of:

https://www.stratpost.com/gripen-operat ... ers-janes/

of:

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... light.html
900ng cabrio. (verkocht)
9-5 Aero BSR (2000).
Te koop: Ronal worstenvelgen nieuwe steek. Saab 105122709. 6J*15H2 ET33

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Kosten Saab Gripen en de rest..

Bericht door RoelandV » za 16 dec, 2017 12:47

@Robbert: misschien herinner je je nog de keurig strak gecalculeerde grote projecten uit het verleden, zoals
de reddingsplannen voor Fokker en RSV, SNS, ABN AMRO, het Oosterscheldeproject, de Noord-Zuid lijn en
de bouw van een aantal gemeentehuizen en andere overheidsgebouwen.

Het zijn allemaal voorbeelden van prachtige plannen met mooie cijfers BIJ DE START om groen licht te krijgen van de politiek...
maar.... daarna lopen de kosten altijd "GEHEEL ONVERWACHT" snel op....
Want wat er nu GEHEEL ONVERWACHT gebeurt hadden we ECHT niet kunnen voorzien.... :D :D
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 24480
Lid geworden op: zo 30 jan, 2005 18:00
Regio: - kies een regio

Re: Kosten Saab Gripen en de rest..

Bericht door Robbert » za 16 dec, 2017 13:13

@Roeland: Weet ik maar dat was niet de bedoeling van mijn post.
Het ging mij om de prijsvergelijking tussen de verschillende straaljagers.

Dat de JSF uiteindelijk veel en veel duurder wordt dan oorspronkelijk begroot is een zekerheidje.
900ng cabrio. (verkocht)
9-5 Aero BSR (2000).
Te koop: Ronal worstenvelgen nieuwe steek. Saab 105122709. 6J*15H2 ET33

Gebruikersavatar
Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 24480
Lid geworden op: zo 30 jan, 2005 18:00
Regio: - kies een regio

Re: Kosten Saab Gripen en de rest..

Bericht door Robbert » za 17 mar, 2018 19:05

https://www.popularmechanics.com/milita ... he-ground/


Lack of Spare Parts Is Keeping F-35s on the Ground
Many of the high-tech fighters are grounded by a lack of new parts, or delays in repairing broken ones.


By Kyle Mizokami
Mar 14, 2018

The logistics system designed to keep the F-35 fleet flying often doesn’t, with more than a fifth of grounded planes sitting idle waiting for spare parts. The result is fewer airplanes available for training—and increasingly, combat—as the system struggles to keep an ever-growing number of jets flying.

Aviation Week & Space Technology reports that parts shortages and bureaucracy are hampering efforts to keep the F-35 Joint Strike Fighter in the air. In particular,it includes an anecdote about an Air Force major whose helmet had a broken plastic clip, a problem that would have grounded him for two weeks as he waited for a replacement. It was only when the issue was escalated to the Joint Program Office, which runs the F-35 program, that rules were bent to fix the problem.

The single anecdote speaks volumes about the F-35 program’s logistics system. The program is designed to centralize the repair and spare parts program as much as possible, to increase efficiency and reduce costs. Instead of every F-35 base stocking plastic clips, helmets, or even engines, a centralized, global computer system would keep track of all working and spare F-35 parts worldwide, sending them to bases worldwide in a timely manner as needed. Repairs are done at a handful of depots to minimize costs and maximize efficiency.

On paper that sounds like a great idea, no doubt inspired by the just-in-time nature of companies such as Amazon and UPS. Together, the two companies can ship millions of types of goods globally from a handful of distribution centers, overnight on a consumer’s whim, often for completely trivial reasons. In practice, the F-35 program needs two weeks to ship a plastic helmet clip to someone who needs it more urgently than the typical Amazon Prime customers needs their latest impulse buy.

According to AW&ST, the parts shortage is so severe that at Eglin Air Force Base, “maintainers are constantly battling for parts.” Twenty two percent of the F-35s grounded globally are unable to fly because they are waiting on parts. The F-35’s only forward-deployed until, Marine Corps F-35Bs regularly based in Japan, has a readiness level just over fifty percent. In October 2017, the average time to repair a part was 172 days, twice the F-35 program’s goal.

The story mirrors a General Accounting Office report in 2017 but paints a more vivid picture. In 2017 the GAO in large part pinned the problem on the Air Force and Navy not providing enough funding to build out six centralized repair depots with some needed capabilities not coming online until 2022. Another problem: the F-35 program was simply not buying enough spare parts.

The government, unlike Amazon, operates from a fairly fixed federal budget, and experiences an inventory loss on every spare part used. Furthermore, the F-35’s logistics program, with its monopoly on providing to pilots, is seemingly unconcerned with "customer service," versus enforcing bureaucratic rules about switching plastic clips from helmet to helmet in the field.

The services are trying to fix the situation, establishing an “organic government repair capacity” and increasing the budget for spare parts. Given the complexity of the F-35 and its subsystems, it’s hard to see an alternative to a centralized repairs and spare parts system. Still, it’s clear the new fighter’s global logistics system still has a long way to go.
900ng cabrio. (verkocht)
9-5 Aero BSR (2000).
Te koop: Ronal worstenvelgen nieuwe steek. Saab 105122709. 6J*15H2 ET33

Gebruikersavatar
hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 1330
Lid geworden op: wo 09 jan, 2013 9:06
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Kosten Saab Gripen en de rest..

Bericht door hermank » za 17 mar, 2018 19:50

En ook heel belangrijk: De Gripen is zoveel mooier !!!!

In een JSF wil je toch niet gezien worden als piloot....
Saab 9000 CS 2.3 fpt Odoardo grijs 09-1992 - MY1993 Blacktop-Tuning

Saab 900i sedan MY1986 Odoardo grijs
S pakket


Saab 9-3 1.9 TiD Sport Sedan MY 2007 Smoke-Beige metallic
Stage 2 KCPerformance

Gebruikersavatar
Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 24480
Lid geworden op: zo 30 jan, 2005 18:00
Regio: - kies een regio

Re: Kosten Saab Gripen en de rest..

Bericht door Robbert » zo 01 apr, 2018 12:43

Lijkt mij ook niet. Het oog wil ook wat.

Afbeelding

Overigens ik kwam dit artikel nog tegen:

Air Force May Need to Cut a Third of F-35 Fleet Due to High Operating Costs
An analysis found that the service could be forced to cut as many as 590 F-35As if the jet's operating costs are not reduced.
https://www.popularmechanics.com/milita ... ing-costs/

Wat is nu het fake news?
Ministerie: Deal van Trump maakt JSF voor Nederland voordeliger
https://www.volkskrant.nl/binnenland/mi ... ~a4448557/
900ng cabrio. (verkocht)
9-5 Aero BSR (2000).
Te koop: Ronal worstenvelgen nieuwe steek. Saab 105122709. 6J*15H2 ET33

Gebruikersavatar
Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 24480
Lid geworden op: zo 30 jan, 2005 18:00
Regio: - kies een regio

Re: Gripen voor Nederlandse luchtmacht?

Bericht door Robbert » zo 10 jun, 2018 20:18

https://www.popularmechanics.com/milita ... roduction/

Pentagon Agrees to Fix the F-35's Many Problems Before Full Production
900ng cabrio. (verkocht)
9-5 Aero BSR (2000).
Te koop: Ronal worstenvelgen nieuwe steek. Saab 105122709. 6J*15H2 ET33

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 749
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Gripen voor Nederlandse luchtmacht?

Bericht door 93Rookie » di 18 dec, 2018 18:32

Onlangs een Rookie bericht gelezen dat de "Stealth Verf" er na een vliegbeurt van de F35 afbladdert ik zal het artikel nog eens opzoeken.
Het Stealth vermogen van de F35 is het grote voordeel van dit toesel, maar lees eens dit Belgische artikel uit 2015 en vorm je eigen mening, overigens één bron is geen bron, dus op zoek naar nog meer vrij beschikbare internet info.
https://www.dwarsliggers.eu/index.php/2 ... en-de-f35

update: Prachtige Verkoop Folders van de Saab Gripen en de F35 JFS
https://saab.com/gripen/
https://photos.state.gov/libraries/norw ... rview.pdf

En dan weer het oprekken van de politiek van de kosten: Er komen 15 (JFS) F35 toestellen bij!
We gaan naar 2% van ons Bruto Nationaal Produkt.

De Rookie conclusie dat het bij onze overheid 2 x zo duur wordt en 2 x zo lang duurt is weer een stapje dichterbij gekomen.

Mogelijk is die Stealth verf te mengen met Chroom 6 verf, het houdt dan beter en het scheelt op termijn weer in personeelskosten en de pensioenen. :wow:

Dan tenslotte nog Rookie stellingen:
Als Nederland al veel eerder voor de Saab Vigggen in plaats van de F16 had gekozen, dan hadden we nu nog in nieuwe Saabs uit Zweden kunnen rijden.
Als Nederland voor de Gripen had gekozen, waren we minder afhankelijk geworden van de USA en de grillen van haar gekozen "President".
Nederlandse automobilisten kiezen massaal voor Amerikaanse personenauto's vanwege het geringe brandstof verbruik en de betrouwbaarheid. :-S+

Van ook een Rookie in Geopolitiek
Laatst gewijzigd door 93Rookie op wo 19 dec, 2018 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Gripen voor Nederlandse luchtmacht?

Bericht door jelger » wo 19 dec, 2018 1:00

93Rookie schreef:
di 18 dec, 2018 18:32
We gaan naar 2% van ons Bruto Nationaal Produkt.
Wis is hier nu het "fake news" aan het brengen? :lol:

Oftewel : Van rekenen heb je niet zo veel geleerd lijkt het, want met het huidige groeitempo van het defensiebudget zijn we voorlopig nog lang niet bij die 2%. Om in 2024 bij die door de NAVO gewenste 2% te komen zouden we medio 2020 (uitgaande van de heruitgesproken en toegezegde ambities in 2016) op ongeveer halverwege onze inhaalrace naar die 2% moeten zitten. Dat is uitgaande van een startpositie op ongeveer 1,0 a 1,1% (als je de pensioenafdrachten mee blijft rekenen) een percentage van ca 1,50 a 1,55 % in 2020, ongeveer het toenmalige Europese gemiddelde.

Op basis van de begroting van 2016 moet het budget dan ca 1,5 x groeien (en dat is exclusief de groei van het BBP op basis van onze economische voorspoed). Daarmee komen we uit op ca 12 miljard euro (zonder dus de economische groei mee te nemen). Dit kabinet blijft voor 2020 en 2021 steken op 10,9 en 11,1 miljard euro. Beide ongeveer 1,34% van het geraamde BBP. Voor 2022 en 2023 lopen de defensieuitgaven weer terug onder de 11 miljard naar 10,5, en het percentage zakt dan ook naar 1,23%.

Wat 2%? Gebroken geweertje bedoel je! :|
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 749
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Gripen voor Nederlandse luchtmacht?

Bericht door 93Rookie » wo 19 dec, 2018 20:48

Beste Jelger,
Het is absoluut niet mijn intentie om "fake news" te verspreiden.
Als ik ook maar enigzins denk dat ik mijn mening op basis van "facts" of zinvolle inbreng moet bijsturen dan doe ik dat in mijn voorgaande bijdragen.
Ik maak dan een "Turn in 180 graden" en blijf niet volharden in een mening en stuur bij, dus overtuig me.

Nog eens terug naar het jaar 2008 waarop dit Topic ontstond. Lees objectief jouw eigen bijdragen nog eens door en neem dan bijvoorbeeld de notitie van het jaar 2015 in ogenschouw, we zijn nu bijna in 2019 en er zijn twee F35, zonder allerlei toeters en bellen, even voor een vliegshow in Leeuwarden geweest.
Gewone burgers zeggen dan, ik ben wat later op de afspraak :wow: toch ?

Ik zal mijn verwachting van 2% van het BNP en mijn berekeningen over een jaar of 10 nog eens bijstellen. Kunnen we bij leven en welzijn fact checken.

Groet van een Rookie in Fake News

Definitie van fake news:
Nepnieuws (in het Engels fake news) is desinformatie verhuld als nieuws, die verspreid wordt via websites, sociale media en traditionele media, met als doel het maken van winst of het beïnvloeden van de publieke opinie.[1] Daarnaast wordt het ook in de politiek gebruikt als frame tegen de journalistiek
Een definitie van nepnieuws die door zowel The Guardian als NRC Handelsblad wordt gehanteerd, luidt dat het volledig verzonnen verhalen betreft, die als berichtgeving gepresenteerd worden.

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Gripen voor Nederlandse luchtmacht?

Bericht door jelger » wo 19 dec, 2018 21:32

Ik heb niets liever dan via een realistisch groeipad te komen tot die 2% defensiebegroting. Ik heb daar binnen de partij waar ik lid van ben, en op dit domein actief ben dan ook voor gepleit via positievoorstellen. Dus ik zie het met jou graag gebeuren, liefst ook binnen het tijdspad zoals in de NAVO afgesproken.

Echter, wat ik onder je ogen leg is dat de regering er geen serieus werk van maakt, ver achter blijft op het benodigde groeipad van ca 1 miljard per jaar cumulatief extra. En niet bereid is over haar graf te regeren (budget loopt terug na 2021 ). In weerwil van je erg stellig gebrachte stelling. Maar allicht was het een cynisch bedoelde stelling :wink:

En im besef me terdege wat nepnieuws cq desinformatie is. Ook een deelterrein waar ik mijn hobbytijd aan verbrui8
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 749
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Gripen voor Nederlandse luchtmacht?

Bericht door 93Rookie » do 28 feb, 2019 17:31

Morgen publiceert Follow the Money een uitgebreid artikel over de JSF, de grootste investering in onze defensie ooit. Daarin gaan we diep in op wat er aan het vliegtuig mankeeert. Volg auteur Krijn Schramade om op de hoogte te worden gehouden in dit dossier.
Nederland heeft eind januari de eerste JSF geleverd gekregen. De overdracht was feestelijk, maar uit rapporten van Amerikaanse toezichthouders doemt een beeld op van een gemankeerd toestel: onopgeloste gebreken, te lage betrouwbaarheid, en een te hoge onderhoudsbehoefte. Dit leidt tot hogere kosten en een lagere inzetbaarheid van de JSF dan jarenlang is voorgespiegeld. Het ministerie van Defensie heeft de Tweede Kamer niet op de hoogte gebracht van kritische passages uit Amerikaanse rapporten over verbeteringen aan het toestel.
Rapport: https://www.documentcloud.org/documents ... -Jsf.html het is niet nodig het hele rapport te lezen pak de gele markeringen er eens bij!
In totaal telt de Amerikaanse toezichthouder op wapensystemen (Director Operational Test & Evaluation) 102 ‘kritische’ beperkingen bij het toestel, die op korte termijn waarschijnlijk niet worden verholpen; dat blijkt uit het rapport, dat op 31 januari verscheen. Vijftien beperkingen zijn van dien aard dat ze de veiligheid van personeel in gevaar kunnen brengen. De overige 87 gebreken kunnen ‘succesvolle afronding van de missie belemmeren of beperken.’ Zo is bij het boordwapen van het type toestel dat Nederland koopt al meerdere jaren op rij een afwijking naar rechts geconstateerd. ‘Onacceptabel,’ oordeelt de toezichthouder.
Dat Defensie de kritische kanttekeningen van de Amerikaanse toezichthouders niet heeft overgenomen, ‘komt voort uit de keuze om te komen tot een beknoptere jaarrapportage,’ zo laat het ministerie desgevraagd weten. ‘Het is goed dat DOT&E [de Amerikaanse toezichthouder Director Operational Test & Evaluation, red.] kritisch is over oplossingen van beperkingen (en dat is ook haar rol), maar zij dragen niet de eindverantwoordelijkheid. Die ligt bij JPO (namens de partners) en LM.’

Plaats reactie