GM en Fiat

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Plaats reactie
Moppersmurf
Geregistreerd lid

GM en Fiat

Bericht door Moppersmurf » di 15 feb, 2005 17:28

Dit bericht stond in de Autotelegraaf. Ik vraag mij af of het nog gevolgen gaat hebben voor de levering van dieselmotoren door Fiat aan Saab?
Overigens weer niet zo snugger van GM....

GM koopt overnameverplichting Fiat af

door onze redactie

ROME - General Motors betaalt Fiat 1,55 miljard euro om de noodlijdende automobieltak van het bedrijf niet te hoeven overnemen. Tegelijkertijd hebben de twee concerns zondag hun in 2000 gesloten partnerschap opgezegd.

Fiat had zich in 2000 verzekerd van de optie om zijn automobieldivisie tot 2010 aan het Amerikaanse concern te mogen verkopen. Fiat Auto staat momenteel voor acht miljard euro in het rood en een gedwongen overname zou GM voor grote problemen hebben gesteld. Het concern heeft onlangs de opheffing van 12.000 arbeidsplaatsen in Europa aangekondigd, voor een belangrijk deel bij de Opel-fabrieken in Rüsselsheim en Bochum in Duitsland.

Volgens de zondag bereikte overeenkomst blijft Fiat Auto bij het in Turijn gevestigde concern onder dak - de groep behaalt nog altijd 40 procent van zijn omzet uit de verkoop van auto's. Voor het afzien van de verkoopoptie ontvangt Fiat een miljard euro ineens en nog eens 550 miljoen euro binnen negentig dagen. Bovendien neemt Fiat een belang van 10 procent in zijn automobieldivisie terug, dat in 2000 door GM was overgenomen. Ook de joint-venture voor de productie van motoren wordt beëindigd, maar de overige samenwerking wordt voortgezet.

"Wij geloven dat wij een rechtvaardige en afgewogen overeenkomst hebben bereikt", zei GM-president Rick Wagoner. Fiat-voorzitter Luca Cordero di Montezemolo sprak van "een positief en uitnemend signaal voor de toekomst". Hij voegde eraan toe dat Fiat de verkoopoptie nog deze week zou hebben gelicht als er geen akkoord was gekomen.

verde900
Donateur
Donateur

Re: GM en Fiat

Bericht door verde900 » di 15 feb, 2005 18:02

Het kost wat maar dan heb je ook niks :?

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » di 15 feb, 2005 19:11

Beste mopper,
je begint wel in herhaling te vallen.
Dit hoort toch bij "saabnieuws",'t woord Saab komt er niet eens in voor,laat staan dat 't nieuws is... :wink:

MarioS
Geregistreerd lid

Bericht door MarioS » di 15 feb, 2005 20:20

Ik meen ergens gelezen te hebben dat Fiat gewoon diesels blijft leveren.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 15 feb, 2005 20:40

MarioS schreef:Ik meen ergens gelezen te hebben dat Fiat gewoon diesels blijft leveren.
Lijkt me wel zo slim van ze, aan hun auto´s kunnen ze het in ieder geval niet verdienen. :lol:

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » di 15 feb, 2005 22:13

Voor zover ik weet blijft de powertrain joint venture gewoon bestaan.

elentinos
Geregistreerd lid

Bericht door elentinos » di 15 feb, 2005 22:36

Slimme spaghettivreters. Dat was mijn eerste reactie. Fiat is zeker niet slechter geworden van het GM avontuur volgens mij. Die 1,55 miljard is binnen en de deal met de JTD's aan GM zal ook niet meteen worden afgeblazen, dus die is ook binnen. Bovendien hebben ze in de tussentijd nieuwe modellen als de Croma en 157 kunnen ontwikkelen met GM ondersteuning en technieken, zodat ze niet zelf dure ontwikkelingen hoeven te doen... Kan niet anders zeggen: cunning.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 15 feb, 2005 22:39

elentinos schreef:Slimme spaghettivreters. Dat was mijn eerste reactie. Fiat is zeker niet slechter geworden van het GM avontuur volgens mij. Die 1,55 miljard is binnen en de deal met de JTD's aan GM zal ook niet meteen worden afgeblazen, dus die is ook binnen
Slim? die club is bot gezegt "naar de kloten" die kunnen zelfs in Italie geen auto´s meer verkopen, daar moet een wonder gebeuren wil dat nog wat worden (gelukkig voor ze zit het Vaticaan dichtbij)

elentinos
Geregistreerd lid

Bericht door elentinos » di 15 feb, 2005 22:50

Dat was al zo voordat ze de samenwerking met GM aangingen in 2000. Deze deal met GM hebben ze m.i. slim gespeeld en er het maximale uitgehaald.

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » di 15 feb, 2005 23:06

Uitstel van executie? :roll:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 16 feb, 2005 11:16

elentinos schreef:Dat was al zo voordat ze de samenwerking met GM aangingen in 2000. Deze deal met GM hebben ze m.i. slim gespeeld en er het maximale uitgehaald.
Hoe zou het met jou aflopen als je (zo maar) 1,5 miljard Euri krijgt?
(en je zo'n gat in je handen hebt dat er feitelijk geen sprake meer is van handen)

Plaats reactie