Saab verzwijgt constructiefout

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Plaats reactie
SimonA50

Saab verzwijgt constructiefout

Bericht door SimonA50 » za 22 jan, 2005 11:43

De zweedse kranten staan vol over het feit dat Saab een constructiefout verzwijgt bij de turbomotoren van de oude 9.3 en de 9.5.

De eigenaar hoort meesal een rammelend geluid afkomstig vanuit de moter en dan is het leed al geschied, aldus de kranten. De oorzaak is een overdruk in de motor die de smering verslechterd (met name word de distributie ketting genoemd)

.

(ach ja, dat kon er ook nog wel bij :? )

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

In Trollhättan is het bijna alleen maar ellende en een stukje verderop in Göteborg, Volvo, is het alleen maar halleluja wat je hoort

SimonA50

Re: Saab verzwijgt constructiefout

Bericht door SimonA50 » za 22 jan, 2005 11:45

..

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » za 22 jan, 2005 13:37

Kan er ook nog wel bij.... :?
Gelukkig hoor je er hier niets over.

Hopelijk wordt de 9-3 Sport Hatch een Hit!
Duimen jongens :wink:

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » za 22 jan, 2005 18:08

Het verhaal van turbo's die kapot gaan op de 9-5 is bekend en dat de distributieketting zijn beperkingen heeft leek mij toch bekend.

Kan je misschien iets meer vertellen over het artikel (mijn zweeds is niet zo best)

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 22 jan, 2005 19:43

Vorig jaar stond er in Zweedse kranten een stuk over afbrekende voorwielen op een 9-5, veel attentiewaarde, weinig reclamewaarde en er verder niets meer over gehoord.

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » za 22 jan, 2005 20:25

Ik kan me alleen zweedse artikelen herinneren of afbrekende voorwielen van S80's, weet je zeker dat ook de 9-5 daar last van heeft gehad, daar heb ik nog nooit iets van gehoord...

De huidige artikelen hebben betrekking op een ondeugdelijke carterventilatie, een bekend probleem, waar inmiddels redelijke oplossingen voor bestaan (al mag je in het algemeen gerust stellen dat de Saab motoren op dat punt slecht zijn ontworpen). Dat Saab dit verzwijgt zie ik niet zo, er zijn reeds talloze campagnes/modificaties geweest om hier tot een beter resultaat te komen.
Overigens moet opgemerkt worden dat de effecten van de slechte carterventilatie maar minimaal zijn bij goede olie in combinatie met een voldoende korte verversingstermijn (d.w.z. zeker niet langer dan fabrieksvoorschrift), ik ken persoonlijk talloze (honderden) 9-5's en 9-3's waarvan bij slechts enkele het probleem fatale gevolgen heeft gehad.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 22 jan, 2005 20:32

Hanm schreef:Ik kan me alleen zweedse artikelen herinneren of afbrekende voorwielen van S80's, weet je zeker dat ook de 9-5 daar last van heeft gehad, daar heb ik nog nooit iets van gehoord...
Dat van de S80 had ik nog nooit gehoord, maar ik ben bang dat deze z.g. "nieuwsfeiten" misschien wel uit dezelfde bron kunnen komen en ze beide Zweedse fabrikanten veel schade brengen zonder dat het op deugdelijke onderzoeken gestoelt is, buiten Zweden kent niemand deze verhalen.

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » za 22 jan, 2005 20:36

Dat van die S80, komt niet uit Zweden, ik heb dat ook hier gezien (niet de artikelen, wel het probleem). Het haalde veel publiciteit tijdens de herfst van 2000, ik zat toen zelf in Trollhattan, alwaar deze artikelen met veel vreugde werden ontvangen :wink:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 22 jan, 2005 20:40

Hanm schreef:Dat van die S80, komt niet uit Zweden, ik heb dat ook hier gezien (niet de artikelen, wel het probleem). Het haalde veel publiciteit tijdens de herfst van 2000, ik zat toen zelf in Trollhattan, alwaar deze artikelen met veel vreugde werden ontvangen :wink:
Ik heb een klein beetje ervaring met die specifieke Volvo en ken het probleem niet.
Maar... wel leuk voor SAAB dat er iets aan een Volvo zou kunnen mankeren. :wink:

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » za 22 jan, 2005 22:22

verde900 schreef:Vorig jaar stond er in Zweedse kranten een stuk over afbrekende voorwielen op een 9-5, veel attentiewaarde, weinig reclamewaarde en er verder niets meer over gehoord.
er zijn er een aantal waarvan er een campagne is voor wielbouten.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 22 jan, 2005 22:47

B235R schreef:
verde900 schreef:Vorig jaar stond er in Zweedse kranten een stuk over afbrekende voorwielen op een 9-5, veel attentiewaarde, weinig reclamewaarde en er verder niets meer over gehoord.
er zijn er een aantal waarvan er een campagne is voor wielbouten.
Dat gebeurd bij ieder merk wel een recall, maar ik geloof niet dat een wiel afgebroken is bij een 9-5.

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » za 22 jan, 2005 22:48

oh ja wel hoor :wink:

kolst007
Geregistreerd lid

Bericht door kolst007 » zo 23 jan, 2005 15:41

SimonA50 schreef:De zweedse kranten staan vol over het feit dat Saab een constructiefout verzwijgt bij de turbomotoren van de oude 9.3 en de 9.5.

De eigenaar hoort meesal een rammelend geluid afkomstig vanuit de moter en dan is het leed al geschied, aldus de kranten. De oorzaak is een overdruk in de motor die de smering verslechterd (met name word de distributie ketting genoemd)

.

(ach ja, dat kon er ook nog wel bij :? )

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

In Trollhättan is het bijna alleen maar ellende en een stukje verderop in Göteborg, Volvo, is het alleen maar halleluja wat je hoort
Kun je misschien vertellen wat er in dat artikel staat?
Mijn Zweeds is niet zo best.

kolst007
Geregistreerd lid

Bericht door kolst007 » di 25 jan, 2005 11:27

Ik ben benieuwd wat de uitkomst over tien dagen zal zijn.
Wat doet de Nederlandse Saab-importeur met dit nieuws.

Bedankt voor de vertaling. :wink:

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » di 25 jan, 2005 13:19

Nike, bedankt voor de vertaling!

De problematiek van de 9-5 motor komt elke keer dat ik bij mijn ouders weer ter sprake. Het houdt hen niet echt bezig, immers 'hij rijdt toch prima'. Ikzelf zie het echter nog eens misgaan. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat deze motor ooit de 3 ton aan zal tikken, zoals elke twintig jaar oude Saab met gemak laat zien.

Blauwe wolken bij starten, black sludge, terwijl de auto nog geen ton heeft gelopen. In de garage zie je zelfs een spoor van allemaal zwarte spikkels, precies bij de uitlaat. Een soort verkoolde olieresten.

Ik heb ook kritiek op de rol van de dealer hierin. Zij weten donders goed van de black sludge problematiek, maar een reactie blijft uit. Ze melden slechts dat het oliefilter helemaal verstopt was door black sludge, maar ze weten echt niet hoe het komt. Yeah right! De enige reactie was te lezen in dat slijmerige dealerblaadje, waarin plechtig beloofd werd alleen de beste Mobil 1 motorolie te gebruiken, blabla. Als ze echt lef durven te tonen, zouden ze moeten aanraden elke 10.000 km de olie te verversen i.p.v. elke 20.000 km. Dat zou een hoop ellende voorkomen. Maar goed, blijkbaar steken ze liever hun kop in het zand om maar in de pas te kunnen blijven lopen met de concurrentie voor wat betreft de beurtfrequenties. En de fabriek speelt het spel gewoon mee, zoals hierboven te lezen is!

Plaats reactie