En daar gaan we weer.... blij dat ik niet bij GM werk...

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Moppersmurf
Geregistreerd lid

En daar gaan we weer.... blij dat ik niet bij GM werk...

Bericht door Moppersmurf » wo 22 sep, 2004 15:06

Beste smurfjes,

dit bericht stond vanmorgen op het web. Het geeft de oprechte Saabliefhebbers weinig hoop. Moedertje GM blijkt zich verteld te hebben. Wat nu volgt is een harde val terug in de rauwe werkelijkheid: GM Europa is een bodemloze put en de stategie van GM pakt niet goed uit. De Europeese automobielindustrie kampt met hevige concurrentie en overcapaciteit. Het wordt stilaan duidelijk wie als overwinnaars uit die strijd gaan komen, en wie niet. Ons geliefde Saab zit mede dankzij falend management van GM opnieuw in de hoek waar de klappen vallen :evil: . GM als redster in nood van Saab? Voorlopig lijkt het er alleen maar op dat het roemruchte Saab nu langzaam dood gaat.

'General Motors gaat dieper snijden in Europa

Gepubliceerd op woensdag 22 september 2004

LONDEN (ANP) - Het Amerikaanse autoconcern General Motors neemt binnen twee maanden nieuwe saneringsmaatregelen bij zijn Europese dochterbedrijven Opel, Vauxhall en Saab om een eind te maken aan de aanhoudende verliezen. Dat heeft topman van GM Europe, Fritz Henderson, aangekondigd.

Henderson erkende tegenover de Britse kranten Financial Times en Daily Telegraph dat een eerder reorganisatieplan geen eind heeft kunnen maken aan de overcapaciteit van de fabrieken. ,,Onze aannames over vergroting van het marktaandeel waren verkeerd. Dat is in Europa ongelofelijk moeilijk. We hebben weinig tijd. In 2005 moeten er resultaten zijn.''

Henderson wilde niet zeggen welke fabrieken in Europa de hardste klappen zullen krijgen. Wel maakte hij duidelijk dat ze bijna allemaal onder hun capaciteit draaien en dat dat in twee gevallen in aanzienlijke mate het geval is. Henderson doelde op de fabriek in het Zweedse Trollhättan, waar 3200 werknemers vorig jaar 114.000 auto's maakten, en die in het Duitse Rüsselsheim (5600 werknemers en 140.000 wagens).

De verwachting is dat GM de jaarlijkse productiecapaciteit in Europa gaat verminderen met ongeveer 150.000 auto's en dat er omstreeks 3000 banen verdwijnen. De Europese tak van GM leed in 2003 een verlies van 286 miljoen dollar. Daarmee kwam het verlies over de afgelopen vier jaar op bijna 2 miljard dollar (1,6 miljard euro).'

Moppersmurf

erwin mertens
Geregistreerd lid

Re: En daar gaan we weer.... blij dat ik niet bij GM werk...

Bericht door erwin mertens » wo 22 sep, 2004 15:30

moppersmurf schreef:"Ons geliefde Saab zit mede dankzij falend management van GM opnieuw in de hoek waar de klappen vallen "

Momenteel zijn er dan wel zéér vele falenden hoor,'t is overal minder in de industrie,maar omdat zo maar een falend management te noemen getuigt van weinig respect voor mensen die waarschijnlijk hard hun best doen en verschrikkelijk veel geinvesteerd hebben in een bijna zinkend schip.Waarom altijd zo negatief?Als GM er niet geweest was,dan was Saab van een ander merk of bestond 't misschien niet meer.
Baanverliezen betekent nog niet 't einde,kijk maar naar Ford,daar recruteren ze ontslagen mensen in Genk omdat 't er terug wat beter gaat.

't Lijkt wel of jij 't web uitkamt naar negatieve teksten,wat scheelt er toch met deze smurf? :lol:

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » wo 22 sep, 2004 17:45

erwin mertens schreef:.

't Lijkt wel of jij 't web uitkamt naar negatieve teksten,wat scheelt er toch met deze smurf? :lol:

Hij heet niet voor niets moppersmurf :-P+ :-P+

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » wo 22 sep, 2004 18:21

ben ik blij om nog een ECHTE saab te bezitten! :wink:

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » wo 22 sep, 2004 18:52

Moppersmurf, doe nou niet net of er weer van slecht nieuws sprake is, dit bericht heeft betrekking op precies hetzelfde verhaal als waar we enkele weken geleden over discusieerden, namelijk dat zowel de fabriek in Rüsselsheim als die in Trollhättan met (grote) overcapaciteit te maken hebben.

En inderdaad zoals Erwin al zei, GM als DE loser aanwijzen is wel erg pessimistisch, op het moment heeft Opel technologisch en kwalitatief toch weer heel wat betere troeven in handen dan aartsrivaal VW (Passat vs. Vectra, om nog maar te zwijgen over de Golf vs. Astra). Het lijkt er overigens sterk op dat Jaguar zijn fabrieken ook mag sluiten vanwege overcapaciteit...

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 22 sep, 2004 19:03

Ik geef deze discussie een nieuwe zwengel dan ...

Daewoo wordt binnenkort wereldwijd als Chevrolet verkocht (is al zo in de VS) - wat nu als GM dit gaat toepassen op Vauxhall en Opel, eventueel Saab?

Ten slotte heeft Toyota in Japan ook een zillion aan modellen die naast elkaar en met alkeaar in de markt concurreren.

kolst007
Geregistreerd lid

Bericht door kolst007 » za 25 sep, 2004 17:31

Ik word zo langzamerhand niet goed van deze verhalen.
Geniet van je Saab en bedenk dat er weinig andere merken in deze klasse zich kunnen evenaren met Saab.
:wink:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 25 sep, 2004 18:48

jelger schreef:Daewoo wordt binnenkort wereldwijd als Chevrolet verkocht (is al zo in de VS) - wat nu als GM dit gaat toepassen op Vauxhall en Opel, eventueel Saab?
Je kunt natuurlijk een merknaam "upgraden" en "downgraden", Daewoo krijgt door de merknaam Chevrolet vast toegevoegde waarde.
Vauxhall & Opel zullen nooit echt gaan veranderen, doorsneemerken zeg maar met nauwelijks emotie, daardoor missen hun topmodellen simpelweg het prestige en de emotie waardoor de investering hierin verantwoord is.
En daar komt SAAB dan in beeld, het merk met prestige en emotie, dat zal als z.g. "premium brand" niet echt die schade oplopen waar wij soms zo bang voor zijn, de doelstelling van GM blijft toch altijd winstcijfers en met Cadillac als premium brand zullen ze hier geen potten breken.
Voor de SAABist zal SAAB waarschijnlijk wat van zijn eigenzinnigheid kwijtraken, maar SAAB blijft daarvan ben ik overtuigt.

Enne... kijkend naar de situatie in Zweden, werk is werk voor de Zweed die auto´s bouwt, die zal het toch worst wezen wat hij/zij bouwt?

p.s. wist iemand dat ze bij Volvo in Uddevalla Renault Cliootjes (V6en) bouwen?

FuTuReMaN
Geregistreerd lid

Bericht door FuTuReMaN » wo 06 okt, 2004 12:11

Global approach can save Saab, says Lutz

Afbeelding

Saab should no longer be regarded as a Swedish brand, according to General Motor’s product czar Bob Lutz. He also admits that his two recent pet Saab projects (the Impreza-based 9-2X and 9-7X SUV) could pose some short-term problems.

Speaking to Autocar at the recent Paris Motor Show, Lutz revealed the extent to which the car maker will be re-invented. He emphasised that Saab was never a pure brand: ‘The first cars had an engine from DKW, then the Ford V4. Saab also participated in the Type 4 project which meant it shared parts with a Fiat Croma. You could say that under GM all Saabs have shared parts with [various] Vectras. But you can still share parts and have a unique Saab character – something sporting, very agile with high levels of active and passive safety.

‘Saab is an extremely interesting and valuable brand but it has no history of making money. There were four approaches we could have taken. We could have said, “this isn’t working, let’s shut it”. We could have kept muddling through. Or we could have made a huge investment of $5bn (£276m) – but we don’t have the money. Or we could have done something similar to Peugeot and Citroën [platform and parts-sharing], using the same architecture but getting very different results – and that’s what we will do.

‘The 9-2X and 9-7X pose a short-term risk to the brand, but if we hadn’t put those cars into the US distribution network we would have lost the dealers.’ And without them, Saab would be finished.

Lutz also argued that Saab shouldn’t be considered a Swedish brand. ‘The designers don’t have to be in Sweden,’ he said. ‘Design is international and a good designer can grab the essence of Saab anywhere. What’s important is that Saab was formed by an aircraft maker.’

Lutz said that his ‘ideal’ Saab line-up would be ‘a small, Astra-sized car, a 9-3, 9-5 and SUV and a nice crossover… and maybe a sports car.’ He insisted that future Saabs would be front- or four-wheel-drive, although one insider says the next-generation 9-5 is likely to be rear-drive.

GM Europe may close one of its factories by 2007. It’s widely thought that Saab’s Trollhattan HQ (right), which builds the 9-3 and 9-5, is most at risk. However Saab boss Peter Augustsson told Autocar that Trollhattan’s costs were 30-40 per cent below those of Opel’s Russelsheim plant.

kolst007
Geregistreerd lid

Bericht door kolst007 » wo 06 okt, 2004 20:26

Dat is wat we allemaal al dachten en vreesden.

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » wo 06 okt, 2004 20:29

Niet allemaal!!! :-P+

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » wo 06 okt, 2004 20:31

ik dacht het wel, maar vreesde er niet voor

Vorticity
Geregistreerd lid

Bericht door Vorticity » wo 06 okt, 2004 20:52

Afbeelding

Hij heeft wel wat weg van George W. Bush :lol:

bmw3er
Geregistreerd lid

Bericht door bmw3er » do 07 okt, 2004 6:41

gegeven zijn gevoel voor design- brillen mogen we voor de toekomstige modellen het ergste vrezen.
:oops:

Vorticity
Geregistreerd lid

Bericht door Vorticity » do 07 okt, 2004 17:14

Gevoel voor design is denk ik een reflectie van de modale Amerikaanse bevolking.

Maar SAAB zal dus niet meer ontworpen worden door Zweden, wie gaat er nu nog een nieuwe SAAB kopen vraag ik me af?

Plaats reactie