Ik denk dat het gebruik van de merknaam Saab (voor nieuwe auto's) slechts een theoretisch vraagstuk is.
NEVS heeft zelf in 2016 aangekondigd dat het in de toekomst auto's onder de eigen merknaam zou gaan produceren.
Daarmee heeft men in feite het Saab-boek definitief gesloten.
NEVS heeft in 2016 wel aangegeven dat men van plan is voort te bouwen op de technologie van Saab.
Maar dat is iets anders dan het gebruik van de merknaam.
Koenigsegg gaat sportwagens bouwen in Saab-fabriek
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
- Berichten: 13061
- Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
- Regio: - kies een regio
Re: Koenigsegg gaat sportwagens bouwen in Saab-fabriek
Keep on smiling!
-
Michel Annink
- Geregistreerd lid
- Berichten: 254
- Lid geworden op: ma 18 mar, 2013 23:11
- Regio: Sverige - Zweden
Re: Koenigsegg gaat sportwagens bouwen in Saab-fabriek
Er is nooit en te nimmer door een rechtbank een uitspraak gedaan over het al dan niet mogen gebruiken van de merknaam Saab.RoelandV schreef: ↑wo 27 mar, 2019 21:28In 2016 deed een Zweedse rechtbank uitspraak over het gebruik van de merknaam Saab. De merknaam mocht vanaf dat moment
niet meer gebruikt worden voor nieuw geproduceerde auto's, omdat deze eigendom was van de Zweedse vliegtuigbouwer SAAB AB.
Daarop besloot NEVS dat de productie van volledig elektrische auto's onder de merknaam NEVS zou gaan plaatsvinden.
Kortom: de merknaam Saab is eigendom van vliegtuigbouwer SAAB AB en dus niet te koop.
NEVS tekende begin januari 2013 een licentieovereenkomst met de licentiehouder: defensieconcern Saab AB, waarin o.a. werd overeengekomen dat er voor de auto's een aangepast logo gebruikt zou gaan worden (de zwarte achtergrond ipv de tot dan toe gebruikte donkerblauwe), zie https://www.nevs.com/en/media/press-rel ... ab-car-br/.
Op 21 juni 2016 kondigde NEVS aan (https://www.nevs.com/en/media/press-rel ... -sets-off/) dat het vanaf dat moment het eigen merk (NEVS dus) gebruikt zou gaan worden voor nieuw te lanceren auto's en diensten. In overleg met Saab AB is toen overeengekomen dat eerder geproduceerde modellen (o.a. de MY14 9-3) gewoon Saab genoemd mogen blijven worden en dat het NEVS ook vrij staat om de in 2012 gekochte assets van de faillissementsboedel ook met Saab te blijven verbinden.
-
1001760
- Donateur (2x)

- Berichten: 3343
- Lid geworden op: vr 03 mar, 2006 0:36
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Koenigsegg gaat sportwagens bouwen in Saab-fabriek
Dank Michel voor deze heldere uiteenzetting!
Saab 9-5 2.3 Turbo aero Estate 04-'06 260 pk - RIP
Iets elektrisch
[size=50]ex: 900 turbo 4d '81; 900i LPG 4d '87; 900i LPG 3d '90; 900c LPG 4d '88; 900S NG 3d '94; 900 turbo 5d '92; 9-5 3.0 estate '99; 9-5 aero estate LPG '03; 9-3 SE 1.8i LPG '05, 9-3 SE 1.9 TiD '09; 9-5 1.9 TiD Estate '07[/size]
Iets elektrisch
[size=50]ex: 900 turbo 4d '81; 900i LPG 4d '87; 900i LPG 3d '90; 900c LPG 4d '88; 900S NG 3d '94; 900 turbo 5d '92; 9-5 3.0 estate '99; 9-5 aero estate LPG '03; 9-3 SE 1.8i LPG '05, 9-3 SE 1.9 TiD '09; 9-5 1.9 TiD Estate '07[/size]
-
geertiv
- Donateur (2x)

- Berichten: 27
- Lid geworden op: za 31 mei, 2008 10:45
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Koenigsegg gaat sportwagens bouwen in Saab-fabriek
Dit was trouwens geen vrijwillige keuze, Saab AB heeft destijds het recht om de naam Saab te gebruiken ingetrokken.Michel Annink schreef: ↑zo 23 jun, 2019 13:10Op 21 juni 2016 kondigde NEVS aan (https://www.nevs.com/en/media/press-rel ... -sets-off/) dat het vanaf dat moment het eigen merk (NEVS dus) gebruikt zou gaan worden voor nieuw te lanceren auto's en diensten.
'08 9-3 Sport Estate 1.8t
'99 9-3 S
'99 9-3 S