Michael Mauer vertrekt bij Saab
-
FrostRacing
- Geregistreerd lid
Michael Mauer vertrekt bij Saab
Het volgende bericht las ik net op Internet op de site van Auto Motor und Sport:
Mauer wird Porsche-Designchef.
Saab-Designchef Michael Mauer löst zum 1. November 2004 Harm Lagaay als Chef-Designer der Porsche AG in Stuttgart ab, der nach 15 Jahren im Amt in den Ruhestand geht.
Der 41 jährige Michael Mauer studierte an der der Fachhochschule in Pforzheim Automobil-Design und kam über verschiedene Stationen bei Mercedes und Smart 2000 dann zur GM-Tochter Saab, wo er seit März 2003 zusätzlich auch für das Advanced Design von General Motors Europe verantwortlich zeichnete.
Der gebürtige Niederländer Lagaay, der bereits zum 1. Juli den Sportwagenhersteller verlässt, lenkte 15 Jahre die Design-Geschicke bei Porsche. Unter seiner entstand sowohl die Designstudie als auch die spätere Form des Boxster, der im Herbst 1996 auf den Markt kam. Auch der 911 der Baureihe 996 und der Cayenne tragen seine Handschrift. Seine Laufbahn krönte Lagaay dann mit dem Hochleistungssportwagen Carrera GT
Michael Mauer, de man van de 9-X en de 9-3X gaat Saab nu al verlaten.....ben eens benieuwd wat dit voor het design van Saab gaat betekenen.....
Mauer wird Porsche-Designchef.
Saab-Designchef Michael Mauer löst zum 1. November 2004 Harm Lagaay als Chef-Designer der Porsche AG in Stuttgart ab, der nach 15 Jahren im Amt in den Ruhestand geht.
Der 41 jährige Michael Mauer studierte an der der Fachhochschule in Pforzheim Automobil-Design und kam über verschiedene Stationen bei Mercedes und Smart 2000 dann zur GM-Tochter Saab, wo er seit März 2003 zusätzlich auch für das Advanced Design von General Motors Europe verantwortlich zeichnete.
Der gebürtige Niederländer Lagaay, der bereits zum 1. Juli den Sportwagenhersteller verlässt, lenkte 15 Jahre die Design-Geschicke bei Porsche. Unter seiner entstand sowohl die Designstudie als auch die spätere Form des Boxster, der im Herbst 1996 auf den Markt kam. Auch der 911 der Baureihe 996 und der Cayenne tragen seine Handschrift. Seine Laufbahn krönte Lagaay dann mit dem Hochleistungssportwagen Carrera GT
Michael Mauer, de man van de 9-X en de 9-3X gaat Saab nu al verlaten.....ben eens benieuwd wat dit voor het design van Saab gaat betekenen.....
-
Moppersmurf
- Geregistreerd lid
Re: Michael Mauer vertrekt bij Saab
Oef! Als dit bericht klopt, is er wat aan de hand
. Ik heb pas nog een enthousiast boek gekocht over Mauer bij Saab, uitgeverij Automoblia (It.). Een en al lofzang op Mauer.
Eerlijk gezegd vind ik zijn ontwerpen wat gedrongen, wat stoer, nogal Duits: bullig, zeggen de Duitsers. Maar dat laat onverlet dat Mauer een topper is, een man van naam in deze wereld.
Ik ben benieuwd wat er speelt - maar goed nieuws voor Saabfans kan het moeilijk zijn, lijkt mij...
Tenslotte werd Mauer gepresenteerd als de man die Saab smoel moest geven, de redder van Saab, het gezicht van Saab, het talent dat Saab uit het slop zou halen. Voor een premium brand als Saab is design tenslotte van vitaal belang.
Zucht vrienden, waar moet dat heen?
Bjorn Envall is toch zo oud nog niet....?
Saabsmurf
Eerlijk gezegd vind ik zijn ontwerpen wat gedrongen, wat stoer, nogal Duits: bullig, zeggen de Duitsers. Maar dat laat onverlet dat Mauer een topper is, een man van naam in deze wereld.
Ik ben benieuwd wat er speelt - maar goed nieuws voor Saabfans kan het moeilijk zijn, lijkt mij...
Zucht vrienden, waar moet dat heen?
Bjorn Envall is toch zo oud nog niet....?
Saabsmurf
-
Manic
- Lid van verdienste
Gezien de laatste ontwerpen die ik gezien heb: een goeie zaak lijkt me!
-
Nielz
- Geregistreerd lid
Inderdaad, de laatste ontwerpen zijn nogal futuristisch. Op zich niets mis mee, maar de hele Saab-look lijkt te verdwijnen.Manic schreef:Gezien de laatste ontwerpen die ik gezien heb: een goeie zaak lijkt me!
-
Vorticity
- Geregistreerd lid
Verbaast me eigenlijk niets dat hij weg is. Als je modellen als de 9-7 en de 9-2 moet gaan ontwerpen, is je baan minder uitdagend dan bij Porsche
-
Manic
- Lid van verdienste
Precies! (afgezien het stukje "op zich niets mis mee" danNielz schreef:Inderdaad, de laatste ontwerpen zijn nogal futuristisch. Op zich niets mis mee, maar de hele Saab-look lijkt te verdwijnen.Manic schreef:Gezien de laatste ontwerpen die ik gezien heb: een goeie zaak lijkt me!
-
Nielz
- Geregistreerd lid
Afgezien van de verdiensten....Een nieuw ontwerp Saab is toch minstens zo uitdagend?mezzahiri schreef:Verbaast me eigenlijk niets dat hij weg is. Als je modellen als de 9-7 en de 9-2 moet gaan ontwerpen, is je baan minder uitdagend dan bij Porsche
-
verde900
- Donateur

een SAAB is stilaan exclusiever als een Porsche, die zie je al bijna op elke straathoek 
-
Ruud
- Geregistreerd lid
Met ALLE respect voor Saab, maar voor Porsche ontwerpen lijkt me toch iets mooier 
-
verde900
- Donateur

ik heb het niet over de exclusiviteit ten aanzien van het ontwerp maar over de de exclusiviteit ten aanzien van de aantallen nieuw geleverde auto´sRuud schreef:Met ALLE respect voor Saab, maar voor Porsche ontwerpen lijkt me toch iets mooier
-
Vorticity
- Geregistreerd lid
Ik denk dat de uitdaging van een auto-ontwerper is om het imago van een automerk met behulp van het design te verbeteren danwel te behouden. Wat er bij Saab (9-7 en 9-2) gebeurd is helaas het tegenovergestelde. 
-
Ruud
- Geregistreerd lid
Ja klopt, dit zijn wel de amerikaanse modellen die alletwee op basis zijn van een andere auto. Wat dat betreft had de ontwerper ook niet de vrije hand maar moest hij redden wat er te redden viel denk ik...mezzahiri schreef:Ik denk dat de uitdaging van een auto-ontwerper is om het imago van een automerk met behulp van het design te verbeteren danwel te behouden. Wat er bij Saab (9-7 en 9-2) gebeurd is helaas het tegenovergestelde.
De Saab 9.7 vind ik persoonlijk wel een mooie wagen trouwens, al is het natuurlijk niet Echt saab...
-
Maarten
- Lid van verdienste
Met zijn ontwerpen leek Michael Mauer Saab in een richting te sturen die me erg aanstond. Gedrongen auto's met een uitstraling die een tikje agressiever is dan we gewend zijn van bijvoorbeeld de 9-3SS en de faceliftversie van de 9-5.
Hopelijk blijft Saab op designgebied de koers varen die Mauer heeft ingezet.

Hopelijk blijft Saab op designgebied de koers varen die Mauer heeft ingezet.

-
900T-R
- Geregistreerd lid
Mee eens, maar wanneer daar in de productiemodellen niets van is terug te zien omdat moeder GM niet over de brug komt en liever wat modellen van andere merken als Saabs rebadged - ja, dan zou ik op den duur ook naar een andere baan zoeken. Toen Mauer en Anthony Lo kwamen was de 9-3 Sport Sedan al zo'n beetje klaar. Daar hebben ze alleen de voorkant een beetje aan kunnen bijslijpen. De achterzijde van de 9-3 Cabrio is ook onder hen ontstaan. Maar de harde realiteit is, dat van de auto's waarmee Mauer zijn persoonlijke stempel op Saab zou gaan drukken (9-X, 9-3X) er hoogstwaarschijnlijk niet één het levenslicht gaat zien. Dat is niet wat je voor ogen hebt als je hoofd design van een historisch gezien redelijk vooraanstaand merk wordt.Maarten schreef:Met zijn ontwerpen leek Michael Mauer Saab in een richting te sturen die me erg aanstond.
Een ander punt - waar Bob Sinclair, ex- CEO van Saab Cars USA, onder andere bedenker van de Saab Cabrio en mede-initiatiefnemer van de Cannonball Run
-
Moppersmurf
- Geregistreerd lid
Waarschijnlijk is het nog te vroeg voor conclusies. Wat betekent het vertrek van Mauer?
a.Mauer is een jobhopper en vond een betere job bij Porsche na een paar jaartjes bij Saab. Kan ik me iets bij voorstellen: lekkere Deutsche Blitzbakken en tanks ontwerpen. Daar was opa Ferdinand Porsche ook goed in. Jammer voor Saab, maar die zoeken gewoon weer een goede designchef. Lijkt me ook een kans voor Saab: Mauer dreef Saab in Duitse richting: stoer, gedrongen, agressief, trots, hoekig. He, Saab was toch Scandinavie?
b.Mauer had heimwee naar die Heimat: Schlagers, Bratwurst uns das Haus (Benz). Kan ik me niets bij voorstellen, maar ik ben ook geen Duitser.
c.GM saneert vrolijk verder en wil geen apart design centrum voor en van Saab in Zweden. Voor het restylen van een Subaru of Chevy heb je geen dure vent als Mauer nodig, dat kun je ook wel in de V.S. met wat gewone jongens en meisjes die ook Opeltjes tekenen bij een broodje kaas.
a: rustig afwachten, Saab heeft een kans. Flink mopperen en kabaal maken, misschien horen ze ons.
b.: dat zou mooi zijn. Ook voor Mauer.
c.: de sombere scenario's komen uit en de toekomst van de naam Saab ligt in opgeleukte modellen van b-merken. Premium brand is voor GM: veel extra betalen voor je opgedirkte Opel. Er komen niet of nauwelijks nog Saabs die als zodanig ontworpen zijn.
Ik help jullie hopen dat het c. niet wordt. Maar, .... Ok, ok, ik zal ophouden met mopperen.
Moppersmurf
a.Mauer is een jobhopper en vond een betere job bij Porsche na een paar jaartjes bij Saab. Kan ik me iets bij voorstellen: lekkere Deutsche Blitzbakken en tanks ontwerpen. Daar was opa Ferdinand Porsche ook goed in. Jammer voor Saab, maar die zoeken gewoon weer een goede designchef. Lijkt me ook een kans voor Saab: Mauer dreef Saab in Duitse richting: stoer, gedrongen, agressief, trots, hoekig. He, Saab was toch Scandinavie?
b.Mauer had heimwee naar die Heimat: Schlagers, Bratwurst uns das Haus (Benz). Kan ik me niets bij voorstellen, maar ik ben ook geen Duitser.
c.GM saneert vrolijk verder en wil geen apart design centrum voor en van Saab in Zweden. Voor het restylen van een Subaru of Chevy heb je geen dure vent als Mauer nodig, dat kun je ook wel in de V.S. met wat gewone jongens en meisjes die ook Opeltjes tekenen bij een broodje kaas.
a: rustig afwachten, Saab heeft een kans. Flink mopperen en kabaal maken, misschien horen ze ons.
b.: dat zou mooi zijn. Ook voor Mauer.
c.: de sombere scenario's komen uit en de toekomst van de naam Saab ligt in opgeleukte modellen van b-merken. Premium brand is voor GM: veel extra betalen voor je opgedirkte Opel. Er komen niet of nauwelijks nog Saabs die als zodanig ontworpen zijn.
Ik help jullie hopen dat het c. niet wordt. Maar, .... Ok, ok, ik zal ophouden met mopperen.
Moppersmurf