kia Optima v.s. Saab 9-5 NG

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
noee
Geregistreerd lid

kia Optima v.s. Saab 9-5 NG

Bericht door noee » wo 12 jun, 2013 16:17

Wel een beetje copy en paste vinden jullie niet...??

Afbeelding

Afbeelding

Descendent
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: kia Optima v.s. Saab 9-5 NG

Bericht door Descendent » wo 12 jun, 2013 16:45

Op het eerste gezicht wel; maar komt ook door de kleuren die beetje hetzelfde zijn.
Dashboards zijn wel duidelijk anders als je er langer naar kijkt.

Edwin mtb
Geregistreerd lid

Bericht door Edwin mtb » wo 12 jun, 2013 16:55

Beter goed gejat als slecht verzonnen!

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 12 jun, 2013 16:58

mag ik zeggen dat ik een Kia Optima een hele mooie auto vind? Ongelofelijk knap hoe Kia (en Hyundai) zich in no-time omhoog werken qua design en kwaliteit

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » wo 12 jun, 2013 17:40

Ik was ook al eens aangenaam verrast door dit lichtelijk naar Saab neigende dashboard design.

Maartenschuur
Geregistreerd lid

Bericht door Maartenschuur » wo 12 jun, 2013 18:54

Klopt, Optima is best n leuke om naar te kijken, heb er ook eens in gezeten, maar doe mij toch maar de onderste! 8)

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » wo 12 jun, 2013 19:06

Super mooie auto die optima.
Bij autoweek hadden ze het ook al over een saabachtig dashboard.

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » wo 12 jun, 2013 19:25

Als station mag de Optima ook het bezien wel lijden. Zit zo te zien niet in het NL leveringsprogramma.
Afbeelding
Afbeelding

BMWillem
Geregistreerd lid

Bericht door BMWillem » do 13 jun, 2013 12:06

Mijn Saab-dealer heeft nu als hoofdmerk Kia.
Als ik de dir./eig. moet geloven vindt ie die Optima he-le-maal geweldig...
Kan er bij mij eerlijk gezegd, na je leven Saab te hebben verkocht en gekoesterd, toch niet helemaal in :paleconfused:

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » do 13 jun, 2013 13:06

Die klokken in die Kia zijn zo groot dat je op de achterbank zou gaan zitten, geen vergelijk met de 9-5

Texpert
Geregistreerd lid

Bericht door Texpert » do 13 jun, 2013 22:56

Heb al wat km's met een Optima mogen sturen, vind het een fraaie auto maar het onderstel en stuurgedrag is toch wat "Oriëntaals" :lol: Buiten dat is het echt wel een fijne auto en je kart er zo mee naar de Costa Brava. Het veelal gemonteerde Infinity geluidsinstallatie klinkt bijna even goed als mijn Harman Kardon in de 9-5, gebruikte materialen zullen op eerste vlak wellicht onder doen dan bv een 9-5 NG, echter als ik sommige 9-5's van het laatste model uit de lease voorbij zie komen vind ik de daadwerkelijke materiaalkwaliteit van de NG bijhoorlijk slijtagegevoelig. Ik heb het vermoeden dat de Optima na gelijke leeftijd en km stand er toch wat beter uitziet :roll:

Uiteraard zijn er toch wat puntjes waarbij je ziet dat de Optima nog niet op Europees niveau is afgewerkt. De skirts zijn minimaal bedekt met lakwerk waardoor je met een gympie al krassen veroorzaakt bij het instappen en de lak op den duur op het bovenste randje al gewoon weg is. Bij het openen van het portier zie je onafgewerkte grove parkers in de slotvangers in de B-stijl, bijna ongelakte scharnieren en zie je dat de stoelen onafgewerkt met grote bouten in de bodemplaat vastgeschroefd zitten. De grote zwarte drukkers aan de binnenzijde van de sponning om de binnenverlichting te activeren vind je ook op de Kia Pride :D De achteruitrijcamera ziet de wereld donkerder dan jijzelf, en de navi wijst je liever naar een B-weg dan een A-weg. Bij de handgeschakelde versies valt de pookknop op die het concern in verleden in de Hyundai Getz monteerde. Na 20.000 kilometer is de grijze verf wel weg en wordt ie maagdelijk wit :-P+

Verder is het gewoon een grandioze wagen, heerlijke cruiser met instelbare stuurwielverwarming, stoelventilatie die zowel kan koelen als verwarmen (jazeker, hetelucht!!), normale stoelverwarming, makkelijke navi, en zoals gezegd fijne geluidsinstallatie. Ja, als vervanger voor mijn 9-5 zie ik zo'n Optima wel zitten, en neem ik de "mindere" merkwaardering graag voor lief!!

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 13 jun, 2013 23:00

Maakt Kia de naam toch weer niet waar... De Optima is net niet optimaal. Zoals de Sportage niet sportief is, de Pride niets is om trots op te zijn en de Picanto verre van pikant is.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 13 jun, 2013 23:13

:mrgreen:

Texpert
Geregistreerd lid

Bericht door Texpert » do 13 jun, 2013 23:18

Mwah, weet ik niet. Zeker als je naar de prijzen kijkt die Kia vraagt voor hetgeen wat ze aanbiedt is de Optima gewoon een puike auto. Helaas wordt door de geringe belangstelling in NL maar een beperkt modellenlijn gevoerd. Saab was met de 9-5 nooit een prijsvechter en eigenlijk waren ze altijd te duur in vergelijking met de concurrentie. Een 9-5 aanbieden op basis van een Opel Vectra tegen een BMW prijs....tja de durf was er wel.

De Kia Picanto loopt al even mee, maar is nog steeds een redelijke bij de tijdse stadsauto, zeker in Super-Pack uitmonstering waar zo'n beetje alles op en aan zit. Een Volkswagen Up! In de duurste uitvoering is duurder, en dan zit je nog tegen gelakt plaatstalen in het interieur aan te kijken, en kun je niet even een raampje open doen aan de rechterzijde met je linkerhand :shock: Om nog maarte zwijgen van de armetierige klapraampjes in de achterportieren :|

De Sportage is €5500 goedkoper dan een Tiguan, beide auto's vind ik niet bepaald sportief, dan liever een Mini Countryman.

Goh, ik lijk bijna wel verkoopadviseur bij de plaatselijke Kia dealer... :oops: :oops: pssst, dat ben ik niet! :D

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » vr 14 jun, 2013 10:42

dat over slijtagegevoelige materialen in de NG 9-5 (en ook al de 9-3 ss) deel ik ten volste; sommige knoppen uit mijn 2011 9-5 slijten nu al (audio, hazard lights). Wat had het nu meer gekost om die knoppen net iets meer lak te geven of van een ander materiaal te maken. Een paar euro per auto... en ja op 100.000 auto's is dat zo weer een kwart miljoen maar imagoschade hierdoor is veel hoger

Plaats reactie