Heb al wat km's met een Optima mogen sturen, vind het een fraaie auto maar het onderstel en stuurgedrag is toch wat "Oriëntaals"

Buiten dat is het echt wel een fijne auto en je kart er zo mee naar de Costa Brava. Het veelal gemonteerde Infinity geluidsinstallatie klinkt bijna even goed als mijn Harman Kardon in de 9-5, gebruikte materialen zullen op eerste vlak wellicht onder doen dan bv een 9-5 NG, echter als ik sommige 9-5's van het laatste model uit de lease voorbij zie komen vind ik de daadwerkelijke materiaalkwaliteit van de NG bijhoorlijk slijtagegevoelig. Ik heb het vermoeden dat de Optima na gelijke leeftijd en km stand er toch wat beter uitziet
Uiteraard zijn er toch wat puntjes waarbij je ziet dat de Optima nog niet op Europees niveau is afgewerkt. De skirts zijn minimaal bedekt met lakwerk waardoor je met een gympie al krassen veroorzaakt bij het instappen en de lak op den duur op het bovenste randje al gewoon weg is. Bij het openen van het portier zie je onafgewerkte grove parkers in de slotvangers in de B-stijl, bijna ongelakte scharnieren en zie je dat de stoelen onafgewerkt met grote bouten in de bodemplaat vastgeschroefd zitten. De grote zwarte drukkers aan de binnenzijde van de sponning om de binnenverlichting te activeren vind je ook op de Kia Pride

De achteruitrijcamera ziet de wereld donkerder dan jijzelf, en de navi wijst je liever naar een B-weg dan een A-weg. Bij de handgeschakelde versies valt de pookknop op die het concern in verleden in de Hyundai Getz monteerde. Na 20.000 kilometer is de grijze verf wel weg en wordt ie maagdelijk wit
Verder is het gewoon een grandioze wagen, heerlijke cruiser met instelbare stuurwielverwarming, stoelventilatie die zowel kan koelen als verwarmen (jazeker, hetelucht!!), normale stoelverwarming, makkelijke navi, en zoals gezegd fijne geluidsinstallatie. Ja, als vervanger voor mijn 9-5 zie ik zo'n Optima wel zitten, en neem ik de "mindere" merkwaardering graag voor lief!!