"Saab verdwijnt in prullenbak"

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Ewout900
Geregistreerd lid

"Saab verdwijnt in prullenbak"

Bericht door Ewout900 » wo 18 jan, 2006 10:50

Saab in de prullenbak?
18-1-2006

Verdwijnt het merk Saab? Volgens een aantal marketeers bestaat die kans. In de jaarlijkse ‘merkenprullenbak’ van het tijdschrift Marketingtribune, een lijst van merken die op de tocht staan, wordt ook Saab genoemd.

“Het is een sterk merk dat in een niche opereert, maar de innovaties komen niet echt uit de verf”, stelt marketing-hoogleraar Rik Riezebos in het marketingblad. Maar er is hoop: “De introductie van de 9-4X kan Saab de broodnodige nieuwe impulsen geven.” Rob Benjamens van het reclamebureau Benjamens Van Doorn stelt: “Ik praat liever over merken die het wel begrepen hebben, met een onderscheidende propositie.” Gijs de Beus van marketingconsultancy VODW: “De modellen zijn steeds minder onderscheidend. En daarmee het merk ook.”

Holle marketingwoorden wellicht, maar hun beschouwing is niet helemaal uit de lucht gegrepen: Saab verkocht in 2005 in Nederland 30% minder auto’s (2.670 in totaal) dan in 2004. Slechts Jaguar (-31%) en MG Rover (-47,9%) daalden sterker. Saab bevindt zich overigens in goed gezelschap: op de lijst van bedreigde merken staan ook de commerciële omroepen Yorin en Talpa, en telecombedrijf Telfort.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 18 jan, 2006 10:52

Is de term "holle marketingwoorden" niet wat dubbelop?

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 18 jan, 2006 11:19

verde900 schreef:Is de term "holle marketingwoorden" niet wat dubbelop?
Een paar marketingjongetjes uit het grote Nederland willen ook wat te zeggen hebben over de automotive industry. Yadda yadda yadda.

What a load of cock (om James May maar even te parafraseren)

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » wo 18 jan, 2006 11:35

Jammer voor Saab, maar er zit natuurlijk wel een grote kern van waarheid in dat Saab zijn eigen gezicht kwijt is. GM kijkt ook met jaloerse blikken (die vergelijking is vaak gemaakt) naar hoe Ford meer succes heeft met Volvo die ze ook meer de vrije teugels heeft gegeven en fondsen om de eigen filosofie en het gezicht te behouden.

GM is natuurlijk ook een verzameling van merken. Men dacht daar door wat dingen te delen en te combineren en soms een merk (als Oldsmobile) ter ziele te laten gaan, dat badges opplakken volstaat om een merk aan de man te brengen. Mis dus.

De op dit forum besproken merktrouwheid zal voor de Saab-eigenaren van weleer gelden en natuurlijk de bezitters van de classics nu. Maar niet voor het nieuwe spul.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 18 jan, 2006 11:35

tja, de belangrijkste buitenlandse markt - de VS - laat juist een afzet groei zien.

mede dankzij het (korte) succes van de 9-2X, en het aanzwellende 'succes' van de 9-7X.

De 9-5 liet inderdaad daar ook een daling van 30% zien, maar ja, dat heb je al snel als klanten weten dat er een nieuwe opgefriste versie op stapel staat. de 9-3 sedan daalde ook, maar de 9-3 cabrio is een stabiele factor. (-1% in een algemeen gekrompen markt).

er werd al hongerend uitgekeken naar de 9-3 SportEstate, dus dat kan afwachtende klanten hebben gehad....

ik zie het juist positief in ;-)

Marknett
Lid van verdienste

Bericht door Marknett » wo 18 jan, 2006 11:46

marq101 schreef:
verde900 schreef:Is de term "holle marketingwoorden" niet wat dubbelop?
Een paar marketingjongetjes uit het grote Nederland willen ook wat te zeggen hebben over de automotive industry. Yadda yadda yadda.

What a load of cock (om James May maar even te parafraseren)
Exact. En dan vooral deze meneer: Rob Benjamens van het reclamebureau Benjamens Van Doorn stelt: “Ik praat liever over merken die het wel begrepen hebben, met een onderscheidende propositie.”

Lekkere hypocriet. Zou hij er dit soort quasi principiele overwegingen in zn commerciele praktijk op na houden ? .... 'Sorry, ik sla deze miljoenendeal liever af, u bent namelijk geen onderscheidende propositie.' Duh.

Als je er voor zou betalen gaat hij zongedroogde konijnenkeutels nog als 'onderscheidende propositie' voor je in de markt zetten.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 18 jan, 2006 11:51

jelger schreef:
ik zie het juist positief in ;-)
Ik ook hoor. GM is de grote assimilator. Het lukt ze maar niet om de merken die ze kopen hun eigen identiteit te laten behouden omdat ze zo ontzettend gefocust zijn op kostenbesparing en synergievoordelen (die er praktisch nooit zijn). Ze begrijpen maar niet (zoals Ford dat wel doet) dat mensen zich identificeren met een merk. Ze hebben dikke platen voor hun kop bij GM

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 18 jan, 2006 11:54

Marknett schreef:
Exact. En dan vooral deze meneer: Rob Benjamens van het reclamebureau Benjamens Van Doorn stelt: “Ik praat liever over merken die het wel begrepen hebben, met een onderscheidende propositie.”

Lekkere hypocriet. Zou hij er dit soort quasi principiele overwegingen in zn commerciele praktijk op na houden ? .... 'Sorry, ik sla deze miljoenendeal liever af, u bent namelijk geen onderscheidende propositie.' Duh.

Als je er voor zou betalen gaat hij zongedroogde konijnenkeutels nog als 'onderscheidende propositie' voor je in de markt zetten.
Ja, het is wel de arrogantie ten top. Zou graag willen weten wat meneer Benjamaareenmens allemaal heeft gepresteerd dat hij zo uit zijn nek mag lullen.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 18 jan, 2006 13:12

Wat dacht meneer Benjamens van een propositie in zijn aars 8) :shock:

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » wo 18 jan, 2006 13:14

... en om het verhaal over badging helemaal compleet te maken, ik lees net dat de Solstice die op dit forum genoemd is geworden omdat er ook een Saabversie van op touw is, komt er ook als Opel GT.

xsork
Geregistreerd lid

Wat een gevoeligheid allemaal, wees eens eerlijk

Bericht door xsork » wo 18 jan, 2006 17:27

De waarheid is hard! Feiten spreken voor zich!

De merkbeleving (bah wat een woord) is allemaal gebaseerd op het oude spul. Niet het recente. Wie krijgt er nog echt warme gevoelens bij de 'nieuwe' modellen van Saab. Het is toch niet om aan te zien. Dat je een 9-5 nog moet refreshen ipv een nieuw model. Tragisch voor het merk.

Saab is in Europa eigenlijk alleen succesvol in NL en Frankrijk. En dan nog alleen als prijsvechter. Met de sportestate hebben ze vrijwel NIEMAND uit z'n a4 of bmw weten te praten. Betrouwbare bron trouwens.

Rob Benjamins is een redelijk gevierd reclameman. Ken de beste man slechts oppervlakkig. Weet waar hij het over heeft. Al was het alleen maar omdat hij niet meer hoeft te 'roepen', zullen we maar zeggen. Rijd zelf een merk uit de premium group van Volvo.

Ben/blijf aanhanger van de classic Saab, het moderne spul is helaas niet zo modern, geavanceerd als een gemiddeld koreaans merk.

Heb helaas niet genoeg geld voor de exercitie: de mallen van de classic 900 uit het stof, opnieuw produceren, aanpassen en verkopen maar. Wereldwijd zo je er zomaar 100.000 van verkopen.

marq101
Geregistreerd lid

Re: Wat een gevoeligheid allemaal, wees eens eerlijk

Bericht door marq101 » wo 18 jan, 2006 18:02

xsork schreef:De waarheid is hard! Feiten spreken voor zich!

De merkbeleving (bah wat een woord) is allemaal gebaseerd op het oude spul. Niet het recente. Wie krijgt er nog echt warme gevoelens bij de 'nieuwe' modellen van Saab. Het is toch niet om aan te zien. Dat je een 9-5 nog moet refreshen ipv een nieuw model. Tragisch voor het merk.

Saab is in Europa eigenlijk alleen succesvol in NL en Frankrijk. En dan nog alleen als prijsvechter. Met de sportestate hebben ze vrijwel NIEMAND uit z'n a4 of bmw weten te praten. Betrouwbare bron trouwens.

Rob Benjamins is een redelijk gevierd reclameman. Ken de beste man slechts oppervlakkig. Weet waar hij het over heeft. Al was het alleen maar omdat hij niet meer hoeft te 'roepen', zullen we maar zeggen. Rijd zelf een merk uit de premium group van Volvo.

Ben/blijf aanhanger van de classic Saab, het moderne spul is helaas niet zo modern, geavanceerd als een gemiddeld koreaans merk.

Heb helaas niet genoeg geld voor de exercitie: de mallen van de classic 900 uit het stof, opnieuw produceren, aanpassen en verkopen maar. Wereldwijd zo je er zomaar 100.000 van verkopen.
Haa, welke waarheid. De verkoop van de 9-3 estate rijst de pan uit. In Engeland gaan de verkopen door het plafond door dat ding.

Afgezien daarvan is het natuurlijk huilen met de pet op. Reden blijft dat GM NIET in staat is de aangekochte merken hun identiteit te laten behouden. Blijf er ook bij dat als Saab zijn eigen koers mag varen er heus wel een markt ligt. Het is minder moeilijk dan het lijkt om mensen uit hun Audi, BMW of, dare i say it, volvo te praten.

Ik zie niet in waarom zo'n, overigens geslaagde, refresh van de 9-5 nu zo triest is. Wie valt daarover? Eigenlijk alleen de pers. Dat zie je aan alle tests en beschrijvingen van de Koreanen/Chinezen et cetera. Het zijn allemaal mindere auto's maar verkopen desalniettemin als een tierelier.

De prijs zul je zeggen, is hier de doorslaggevende factor. Ja......en nee. Mensen kopen echt niet iets wat in hun ogen afzichtelijk is. Wat ik wil zeggen, er zijn meerdere redenen dan de laatste stand der techniek of de prijs om een auto te kopen. Het zal veel mensen echt jeuken hoe technisch modern hun auto wel niet is. Men kan veiligheid veel belangrijker vinden of dat ie lekker zit. Heel triviaal misschien maar het kan doorslaggevend zijn.

Zolang GM lekker blijft aanmodderen zal Saab nooit zijn sterke punten zoals innovatie (niet perse op technisch vlak overigens) kunnen uitbuiten. Als je ziet hoe bloedfanatiek de fans zijn ligt er een markt voor een 'echte saab'. En nee die hoeft heus niet op een 900 of 96 te lijken.

Ik vraag me gewoon af wat de toegevoegde waarde is van een of andere meneer uit Nederland die een beetje over een merk begint te blaten. Het zou van meer lef EN creativiteit getuigen als deze meneer met een goed plan voor Saab zou komen in plaats van te brallen dat hij liever “praat over merken die het wel begrepen hebben, met een onderscheidende propositie.” want dat is zoooooooo makkelijk

swaab900
Geregistreerd lid

Bericht door swaab900 » wo 18 jan, 2006 18:37

Oei, de reclamemensen moeten het wel ontgelden. Mag het een beetje minder generaliserend? Of moet ik ook mijn Saab inleveren. Reclame maken is ook maar een vak. Overal lopen bekwame en minder bekwame lieden rond. De een weet hoe je de turbodruk optimaliseert, de ander weet hoe je een auto met geoptimaliseerde turbodruk verkoopt.
Zou graag willen weten wat meneer Benjamaareenmens allemaal heeft gepresteerd dat hij zo uit zijn nek mag lullen
  • Rob Benjamens is geboren in Amsterdam op 9 juni 1946.
    Rob is register marketeer (RM).

Hij begon zijn carrière bij RJA als strateeg. In 1980 werd hij benoemd tot directeur van RJA en werd hij tevens partner in de firma. In 1983 ging RJA middels een fusie op in het internationale Saatchi & Saatchi. Tot 1987 bleef hij directeur van dit bureau.

In 1987 startte Rob Benjamens met o.a. Jan Peter van Doorn het bureau Benjamens, Van Doorn en Partners. Indertijd een van Nederlands snelst groeiende reclamebureaus. Het bureau ging in 1993 op in de EURORSCG Groep, onderdeel van het Franse Havas.

Tot 1 juni 2000 was hij CEO van Benjamens, Van Doorn-EURO RSCG groep Nederland. De 7de communicatiegroep van Nederland met 250 medewerkers en een inkomen van ruim 30 miljoen. Daarnaast was Rob Benjamens verantwoordelijk voor de EURO RSCG activiteiten in Northern Europe en lid van de European Board van EURO RSCG.

Rob Benjamens was bestuurslid van het Nima en voorzitter van de VEA. Op dit moment is Benjamens voorzitter van de Distributiegespreksgroep en bestuurslid van Vedis.

Na een korte vrijage met SCAN begon hij op 1 januari 2003 met Jan Peter van Doorn BVD, Benjamens Van Doorn.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » wo 18 jan, 2006 18:43

Met de release van de 9-3 se en de nieuwe look van de 9-5 heeft Saab zeker een poot om op te staan, zij het een wankele. Natuurlijk moet er hard aan de weg getimmerd worden om de toekomst zeker te stellen, maar die bojo uit dat artikel heeft er naar mijn mening minder kijk op dan hij zou willen. Een jaar geleden had ik z'n uitspraken nog wel serieus genomen, maar nu absoluut niet meer.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 18 jan, 2006 18:48

swaab900 schreef:Oei, de reclamemensen moeten het wel ontgelden. Mag het een beetje minder generaliserend? Of moet ik ook mijn Saab inleveren. Reclame maken is ook maar een vak. Overal lopen bekwame en minder bekwame lieden rond. De een weet hoe je de turbodruk optimaliseert, de ander weet hoe je een auto met geoptimaliseerde turbodruk verkoopt.
  • Rob Benjamens is geboren in Amsterdam op 9 juni 1946.
    Rob is register marketeer (RM).

Hij begon zijn carrière bij RJA als strateeg. In 1980 werd hij benoemd tot directeur van RJA en werd hij tevens partner in de firma. In 1983 ging RJA middels een fusie op in het internationale Saatchi & Saatchi. Tot 1987 bleef hij directeur van dit bureau.

In 1987 startte Rob Benjamens met o.a. Jan Peter van Doorn het bureau Benjamens, Van Doorn en Partners. Indertijd een van Nederlands snelst groeiende reclamebureaus. Het bureau ging in 1993 op in de EURORSCG Groep, onderdeel van het Franse Havas.

Tot 1 juni 2000 was hij CEO van Benjamens, Van Doorn-EURO RSCG groep Nederland. De 7de communicatiegroep van Nederland met 250 medewerkers en een inkomen van ruim 30 miljoen. Daarnaast was Rob Benjamens verantwoordelijk voor de EURO RSCG activiteiten in Northern Europe en lid van de European Board van EURO RSCG.

Rob Benjamens was bestuurslid van het Nima en voorzitter van de VEA. Op dit moment is Benjamens voorzitter van de Distributiegespreksgroep en bestuurslid van Vedis.

Na een korte vrijage met SCAN begon hij op 1 januari 2003 met Jan Peter van Doorn BVD, Benjamens Van Doorn.
Ja en?
Wat heeft hij succesvol in de markt gezet?
Mocht er ooit stront met een BMW logo erop te koop zijn verkoopt het zichzelf, maar is BMW nu een product dat ik zou willen hebben?
ik dacht het niet, het is ooit succesvol in de markt gezet, niet zozeer om de kwaliteit maar meer om het imago.
Als deze man zijn vak verstaat is SAAB voor hem de uitdaging waar hij al jaren op loopt te wachten, zo niet is hij ook een hol reclamevat.

Plaats reactie