SAAB dan toch failliet...

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Arbilen
Geregistreerd lid

Re: SAAB dan toch failliet...

Bericht door Arbilen » do 22 dec, 2011 14:17

@ Robbert Ik neem alle over en weer verhalen over GM van iedereen serieus, maar als jij komt met een opmerking dat ik ze maar moet aanklagen, dan neem je mijn kant van het verhaal niet meer serieus. Daar spreek ik jou op aan en dat pik je kennelijk niet.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » do 22 dec, 2011 14:18

Eerder geplaatst dan reactie van Arbilen:

Ik heb het niet over zijn mening maar over de manier waarop hij denkt te moeten reageren.

@Arbilen: ik reageerde op jouw "makkertjes" en "flower power" en dan met name dat eerste.

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » do 22 dec, 2011 14:34

Maar in hoeverre weten wij nu hoe de verhouding waren tussen GM en Saab? Tuurlijk heeft GM Saab (waarschijnlijk) enorm beperkt in hun mogelijkheden. Maar kunnen wij uberhaupt wel iets zinnigs zeggen over hoe Saab is omgegaan met de mogelijkheden?

Volgens mij staan wij, ik inder iedergeval, veel te ver er vanaf om daar een goed oordeel over te vellen en zijn de berichtgevingen die we lezen ook nog eens gekleurd door de berichtgevers.

En los van het hele GM bashen, Saab had in de jaren 80 al een enorm probleem waardoor ze wel overgenomen moesten worden. Wie weet is dat initiele probleem in de jaren 90 niet verbeterd. En is het dus ook deels verwijtbaar aan het Saab management.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » do 22 dec, 2011 14:39

@Tubefreak: Voor wat betreft jouw laatste alinea. En dat is dan wat ik ook in een notendop opschreef in deze eerdere reactie.
Robbert schreef:Bovendien was GM er niet geweest dan was Saab al zeker 10 jaar eerder pleite gegaan.

Asfaltrocker
Geregistreerd lid

Bericht door Asfaltrocker » do 22 dec, 2011 15:20

@Arbilen en Robert.
het laaste wat je zei van 10 jaar.hoelang zit er niet tussen de 9000 en 900/93
pas in 2000 kwamen de 9-3
buiten de 95 dan (oud
maar geen nieuw model,
als je dan zegt flower power,daar zit enige waarheid in
ja kunt ook zeggen gm laksigheid.
GM doet net of ze een grote zijn .
dat zijn ze omdat de regering van usa ik weet niet hoveel geld erin heeft gepompt in GM
zelfs hun eigen fabrikanten het loodje hebben gelegd
pontiac.buick,om er 2 te noemen maar die oud bollige chevrolet hielden ze
terwijl pontiac beter deed dan de chevvie,
de gmidelde amerikaan wil geen 5 deurs auto
maar met koffer bak
daar om liep de 9000 cse niet in usa wel de cd
en de 9-5 heb je diverse uitvoering met namelijk de 5 deur voor de european
GM heeft nooit de doel gehad om saab te vernieuwen maar hun gang laten gaan.
de technologie die niet in handen mogen komen van de chinezen
de cadilac doet het goed daar (zeggen ze.
Robert als je zeg sue them zou ik ook zeggen ja
GM heeft flink geprofiteerd van de technische tekenningen voor de 9-1 die nu door het leven gaat als de volt
saab is failliet ,en usa blijft de 95 ,94,97 bouwen , dat vind ik niet kloppen,,,, saab is weg dus dan ook die usa bouwd
als de usa niet op nummer 1 komt dan is het oorlog
want alles MOET groter en beter zijn.
ik hoop nu dat een geld schieter komt en die de hele toko over neemt,
en dat GM hard op zn bek gaat
de wapen wedloop,wie moest en zou nummer 1 zijn
wie moest als eerste de ruimt in
wie waren de strijd aan gegaan voor d day als de engelse eerder waren warn ze boos
zo blijven ze te arrogant,er is geen ene land die usa terug durft te fluiten behalve rusland
en als er een rus komt wordt die in de gaten gehouden door diverse geheimen diensten ,
zal me niks verbazen dat de cia de opdracht heeft gegeven aan zweden over ,het rijlen en zeilen van VA
ik zou zeggen geld is geld......dus beiden gelijk
de echte toedrachten tussen gm en vm zal je nooit weten .
dus wacht effe met ruzie maken .
volgend jaar dan drink je op een terrasje een pilsje ,de eerste zin is van weet je nog wel................ :green_many: :smilie:

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » do 22 dec, 2011 15:26

Afbeelding

Asfaltrocker
Geregistreerd lid

Bericht door Asfaltrocker » do 22 dec, 2011 16:12

hahahahah ..die is goed......

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » do 22 dec, 2011 20:01

Arbilen schreef:Ik weet niet in welke wereld jij leeft (flowerpower misschien?)
In mijn wereld (een wereld waarin ik veel te maken heb met bedrijven in zwaar weer) doe je als ondernemer je werk goed als je een verlieslatende en strategisch niet bijdragende activiteit liquideert. Wat niet deugt kan beter opgeruimd, zei Frits van Egters al in De Avonden. Dat je daarmee liefhebbers teleurstelt is louter een commerciële afweging. Stel dat AH halverwege een actie met de voetbalplaatjes stopt omdat het te duur is, is dat - hoe jammer ook voor de knaapjes - moreel niet relevant; het is hooguit een commerciële afweging omdat die jochies dan later misschien naar de Jumbo gaan.

Stel nou dat een bezielde avonturier zo'n activiteit dan nagenoeg geheel met vreemd geld opkoopt en na iets meer dan een jaar de band stil moet zetten omdat hij z'n leveranciers niet kan betalen en de boel een paar maanden later moet laten failleren, kun je daar veel van vinden, maar de schuld van de vorige eigenaar is dat niet, ook niet als die partij om zijn eigen strategische redenen niet doet wat de avonturier wil. De vorige eigenaar heeft geen enkele morele plicht wat dat betreft. Als er al aangepakt zou moeten worden (of dat zo is kan ik van de zijlijn niet beoordelen), geldt dat toch primair degene die ten tijde van het faillissement bestuurder of beleidsbepaler was.

Ik begrijp dat mensen teleurgesteld zijn, maar such is life in de zakenwereld. Eten of gegeten worden.

nove mille
Geregistreerd lid

Bericht door nove mille » do 22 dec, 2011 20:25

Saab is nu failliet, Saab was al bijna failliet net voor GM het overnam.
GM heeft Saab niet gered, heeft het niet goed gedaan.

En wat dan nog ?

Niemand anders was bereid om die bedragen in Saab te investeren.
Dat geld is voor GM voorgoed verloren, of het nu hun eigen schuld is of niet.
De aandeelhouders zijn daar niet gelukkig mee.

Ook niet na de fel overschatte reddingsactie van ene VM.
Mooiprater zei ik ooit, ik wijk daar ook nu niet substantieel van af.

En verder kan je nog 500 bladzijden voortjanken, maar daar wordt Saab geen sikkepit meer levend van.
Het Saab van vroeger is weg en ik kan daar niks meer aan veranderen.

End of story.

Rouwregister openen en afronden.

Phantom
Geregistreerd lid

Bericht door Phantom » do 22 dec, 2011 21:25

Straks word er nog een topic geopend op condoleanceregister (niet om te spotten en ook niet om mensen op een idee te brengen hoor.)

Mijn SAAB is er niet slechter door gaan rijden, wel zuiniger al wijt ik dat aan toeval.
Overigens vandaag wel een lampje in de rechter koplampunit kapot gegaan, waarschijnlijk om bovenstaande reden. ;)

Reclame citaat: Alles komt goed schatje!

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » do 22 dec, 2011 22:15

Condoleren lijkt me niet nodig en de nuchtere zakelijke beschouwing van gfgf kan ik wel onderschrijven, maar wat is mis met een gevoel van somberheid dat een merk als Saab nu ter ziele is. Zijn we hier niet om die reden bij elkaar? Dragen we dit merk niet een dermate warm hart toe, dat we er ook goed ziek van zijn als het post-GM avontuur niet gelukt is. Ik heb een naar gevoel dat GM dit scenario al voorzien had bij de overname. De liquititeitsproblemen waren er niet opeens en onverwacht. Muller geeft aan dat GM ech op geen enkele wijze te vermurwen was om mee te werken aan welke deal dan ook. Dan toch nog met een zakje geld de boel verkopen en nu geen sores met de grote uitverkoop van de boedel en een sociaal plan. Dat opgeteld bij het wanbeleid om Saab niet te hebben laten liften met de opwaartse krachten in de auto economie vanaf het begin van de jaren 90, maakt GM wat mij betreft de belangrijkste oorzaak van het huidige faillissement van Saab. En ja, daar ben ik oprecht boos over. Als ik dat af zou kunnen doen met een nuchtere zakelijke overweging, zou ik beter in een Skoda of een Toyota kunnen gaan rijden. Dat is economisch en zakelijk veruit een betere keuze.

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » do 22 dec, 2011 22:43

Sorry heren maar het is nog steeds niet over. Youngman heeft al het Phoenix verhaal, laten we hopen dat ze ook de naam en zo krijgen.

Mijn Trol is van `75 en rijdt ook nog steeds op de linkerbaan van de A58, het gros van de Saab`s in NL zijn aanzienlijk jonger als de mijne dus dat ziet er nog goed uit voor de komende jaren.

Hopen dat Youngman de nieuwe 9-3 vervroegd in productie kan nemen, dat de 9-4 niet meer geleverd zal gaan worden is voor ons Europeanen nou niet zo`n ramp hé.

Stay positive en ga alstublieft elkaar niet afz..ken, daar schieten we totaal niets mee op.

Phantom
Geregistreerd lid

Bericht door Phantom » do 22 dec, 2011 22:51

Daar sluit ik me bij aan!
We zien elkaar ook wel weer op de openbare weg, en wanneer dat met bosjes minder begint te worden moeten we ons zorgen gaan maken (denk ik zo).

Tot die tijd, zie vorig citaat uit de reclame: Komt wel goed schatje!

(zou wat zijn als DAT de nieuwe slogan gaat worden van SAAB rijdend NL e.o, al lijkt het me grappig als we dat op kentekenplaathouders terug gaan zien, wel op een SAAB uiteraard!)

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 22 dec, 2011 23:01

hoorde vandaag dat een turkse investeerder onderzoek aan het doen is om saab in een keer over te gaan nemen

of was dat hier al vermeld?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 22 dec, 2011 23:20

Ik snap niet waarom iedereen zo triest is over het faillissement. Tuurlijk is het jammer maar het komt wel goed met Saab. Zoals al een paar keer gezegd is, in Europa heeft een faillissement een louter negatief smaakje. Terwijl het helemaal niet zo'n gekke strategie is. Het enige dat ik eigenlijk jammer vindt aan het geheel, is dat het Saabmuseum, dé plek waar de liefhebber z'n hart kan ophalen met Ursaab tot 9-5 NG XWD uit elkaar gaat vallen. Dat krijg je nooit meer zoals het was - met een hoop zéér unieke auto's waar maar 1 exemplaar van is - en dat vind ik echt heel jammer als is het voor de curatoren natuurlijk gewoon wat kapitaal. Voor de rest kan het faillissement me niet echt boeien, eerlijk gezegd. Heb er alle vertrouwen in dat er een goede oplossing komt. Het museum dat ter ziele gaat is eigenlijk het enige waar ik écht van baal.

Plaats reactie