Drie van die 4 heb ik bezeten: de Thema, de 164 en nu de 9000. Daarnaast was ik destijds betrokken bij de rijtests van alle modellen. Ik kan iedereen verzekeren dat er waarschijnlijk geen schroefje aan een 9000 gelijk is aan de rest. Dat was omdat Saab de kwaliteit van de Italiaanse oplossingen en onderdelen gewoon niet goed genoeg vond en uiteindelijk toch maar koos voor het opnieuw uitvinden van het wiel.
Want Saab wilde enerzijds technische oplossingen die moderner waren dan die in hun modellen van toen en anderzijds een niveau van kwaliteit en een mate van betrouwbaarheid die door de Italiaanse auto's gewoon nooit werden gehaald. Ik heb altijd gedacht (maar nooit zeker geweten) dat de ontwikkelings- en toolingkosten van de 9000 destijds, gekoppeld aan de niet direct optimale verkoopcijfers van het model in -vooral- de VS, uiteindelijk de overname door GM onafwendbaar hadden gemaakt.
In autojournalistieke vakkringen woedde destijds een forse discussie over het nut van zo'n 'samenwerking', tussen enerzijds de aanhangers (mij destijds incluis

; hoe kunnen dingen toch veranderen, hè? ) van Alfa en Lancia (want dat de Croma kl*te was werd door iedereen erkend) vanwege de elegance en de sportiviteit '(voor hen was de 9000 een lompe ouwelullenbak van een arrogante betweterclub) en anderzijds de fans van de Zweeds-Duitse opvatting die materialen, afwerkkwaliteit en betrouwbaarheid als het belangrijkste zagen (en de 3 andere maar verzamelingen van technische rampen vonden die bovendien al in de catalogus roestten).
Ooit was autojournalistiek best leuk....
Ivo