productie 9-3 en 9-5 bij Opel

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » di 06 mei, 2008 8:45

Arbilen schreef:Maar of die Saab-ontwerpafdeling nog steeds rekening houdt met de veiligheid, waarbij de stand van de voorruit en de raamstijlen er zo op ingesteld waren dat je de grootste kans hebt dat je een aanrijding met een rendier met zo weinig mogelijk schade doorstaat (Zoals bij de 99, de classic 900 en de 900NG en 9-3), dat vraag ik me af ;-) Dat maakte Saab's toch wel tot erg eigenzinnige en typisch Scandinavische auto's.

En je kunt van die Italianen zeggen wat je wilt, maar Alfa's, Fiat's en Lanicia's met name, zijn toch typisch Italiaanse producten!
Ik weet niet of alleen de stand van de voorruit nu hét definiërende punt is van een Saab en dat met het verdwijnen ervan, de 'Saabheid' te grabbel wordt gegooid. Er zijn wel meer dingen die Saab kenmerken denk ik.
Je wensen worden overigens verhoord want het prototype van de 9-1 heeft een panoramische ruit.

In dit verband grappig dat je zegt dat Alfa's Fiat's en Lancia's typisch Italiaans zijn. Denk maar aan het tipo 4 project. Alfa 164, Fiat Croma, Lancia Thema en........de Saab 9000. Niet geheel en al 'typisch Italiaans' :wink:

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 06 mei, 2008 9:11

en Lancia als alleenstaand merk zou allang dood zijn verklaard. Lijden volgens mij nog steeds verlies, alleen moet moederbedrijf Fiat voor de traditie en angst voor harde beslissingen dat geld maar ophoesten.

Saab kan ook eigenzinnige en onverkoopbare auto's maken die het alleen op de thuismarkt uit een soort van nationalitische traditie (die in Zweden inmiddels minder sterk is dan in Italie) goed zullen doen, maar daar willen de beancounters niets van weten. Logisch ook.

Ik vind het noemen van Lancia nu niet echt een illustratie van hoe het dan wel zou moeten met Saab. Ze verkopen buiten Italie bedroevend slecht.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » di 06 mei, 2008 15:54

Late braking news!!!!!
Opvolger Saab 9-3 gewoon weer uit Zweden
redactie
General Motors, eigenaar van onder andere Opel en Saab, komt terug op een eerder besluit om de opvolger van de Saab 9-3 in Duitsland bij Opel te gaan bouwen, zo meldt Handelsblatt. De woordvoerder van het concern wil niet op het krantenbericht reageren.

Het Amerikaanse bedrijf kende in 2005 de productie-opdracht van de volgende Saab 9-3 aan de Opel-fabriek te Russelsheim toe. De nieuwe generatie wordt echter niet langer in samenwerking met de Vectra-opvolger Insignia ontwikkeld, maar op basis van een kleiner platform. Bovendien wil General Motors volgens de krant de productiecapaciteit in de Zweedse fabriek beter benutten. De nieuwe 9-3 moet in 2012 op de markt verschijnen. Dat is later dan gepland.
Und das orginalbericht:
GM zieht Bauauftrag von Opel ab Von Carsten Herz

Der Saab 9-3 wird doch nicht in Rüsselsheim gebaut. Entgegen der ursprünglichen Planung gibt der US-Mutterkonzern den Schweden den Vorzug vor Opel. Die Entscheidung ist Teil einer großen Umstrukturierung der Produktion in Europa.

FRANKFURT. Der Opel-Mutterkonzern General Motors (GM) hat bei den Produktionsplänen für Europa eine Kurskorrektur vollzogen. Der Konzern hat offenbar vor, in Kürze die Fertigung der nächsten Generation des Saab-Modells 9-3 statt nach Rüsselsheim ins Stammwerk der Schweden zu vergeben. Nach Informationen aus Unternehmenskreisen wird sich der GM-Aufsichtsrat voraussichtlich im Juni mit dem Thema befassen. Der Autobauer gibt damit dem schlecht ausgelasteten Saab-Werk Trollhättan den Vorzug vor dem Opel-Stammwerk, das den Wagen der Planung nach ursprünglich hätte bauen sollen.

Zum Ausgleich erwäge das GM-Management um Europachef Carl Forster, -Peter Aufträge auf Basis der Astra-Plattform oder des Chevrolet Epica nach Rüsselsheim zu vergeben, heißt es im Konzern. Ein Sprecher von GM Europa (GME) wollte die Pläne nicht kommentieren: "Unser Management äußert sich im Moment noch nicht zum Produktionsstandort des zukünftigen Saab 9-3." Das Management habe aber gerade glasklare Zusagen für Auftragsvolumina an die Werke gegeben. Hieran werde sich der Hersteller halten, sagte der Sprecher.

2005 hatte GM dem Werk Rüsselsheim zugesagt, dass dort die künftige Mittelklasse von Saab gefertigt werden würde. Nach Informationen aus Unternehmenskreisen plant der Autokonzern nun aber, den Nachfolger des Saab 9-3, der voraussichtlich 2012 auf den Markt kommt, nicht mehr auf der alten Vectra-Plattform, sondern auf Basis einer neuen Kompaktwagen-Plattform zu bauen.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 06 mei, 2008 15:56

er wordt blijkbaar naar het Saabforum.nl geluisterd. :badteeth1:

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » di 06 mei, 2008 16:56

Alle onrust voor niets dus :roll: Maar de nieuwe 9-3 komt op een kleiner platform te staan?

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » di 06 mei, 2008 17:33

Oosthoek schreef:Alle onrust voor niets dus :roll: Maar de nieuwe 9-3 komt op een kleiner platform te staan?
Verlengd platform van de 9-1? Op zich wel jammer. Want de 9-3 is kleiner dan de Insignia, maar met een gelijke wielbasis zou dat volgens mij een aardig mooie auto kunnen opleveren! 8)

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » di 06 mei, 2008 21:11

Overigens wel een beetje vreemd dat ze nu pas het platform veranderen. Als hij in 2012 in productie (!) moet zijn, zouden ze al lang een tijd aan het ontwikkelen zijn. Vreemd dat ze dan nu 'zomaar' even het platform veranderen aangezien me dat ze een redelijk belangrijk onderdeel is om rekening mee te houden bij ontwikkeling.

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » wo 07 mei, 2008 0:39

Arbilen schreef:....Saab is dan niet meer een filosofie maar een marketingact van General Motors.
Yep, zoals alles van Ikea uit china komt en er alleen nog een Scandinavische naam aan hangt.
Arbilen schreef: ...oudere excentriekere Saab-liefhebber wellicht wat minder aanspreken. Alhoewel, ik zou ook niet kunnen bedenken welk merk dan nog wel in aanmerking komt.... Of dan toch Lancia?
Excentrieke auto's: C6? Vel Satis? Hee, allemaal Frans. Daar zie ik mij over 8 jaar wel in rijden.

Geloof nog steeds dat ik Saab liever met Peug of Fiat zag fuseren dan met GM. Peug / Fiat = goed in Diesels en volume, Saab goed in benzine en kwaliteit. design van de Italianen is weliswaar anders dan Saab maar vult elkaar wel aan.

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » wo 07 mei, 2008 6:09

plafundum schreef:
Geloof nog steeds dat ik Saab liever met Peug of Fiat zag fuseren dan met GM.
Bij fusie met Peugeot, wordt gelijk Citroën ook 'familie'. Over lekker eigenzinnig gesproken! :wink:

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » wo 07 mei, 2008 9:17

plafundum schreef:
Arbilen schreef: ...oudere excentriekere Saab-liefhebber wellicht wat minder aanspreken. Alhoewel, ik zou ook niet kunnen bedenken welk merk dan nog wel in aanmerking komt.... Of dan toch Lancia?
Excentrieke auto's: C6?
Oeee... Begin niet over Citroën en al helemaal niet over de C6. 8)

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 07 mei, 2008 9:23

eerste excentrieke in 20 jaar Citroen.. :lol:

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » wo 07 mei, 2008 9:31

jelger schreef:eerste excentrieke in 20 jaar Citroen.. :lol:

Jelger toch... :depressed:

nics
Geregistreerd lid

Bericht door nics » wo 07 mei, 2008 9:39

de C6 is best grapvol, lekker eigenzinning, net als de Vel Satis.

maar er zijn er meer. denk nog steeds met weemoed terug aan mijn Floridiaanse Dodge Ram pick up .......
Alleen Yanken kunnen zoiets bouwen. (ja, ik weet het). Dodge caliber is ook iets wat me aanspreekt..
Verder mag de Lancia Thesis er zijn, dat ding pakt me op een bepaalde manier, vooral in een donkere kleur.
Als alles goed gaat staat volgende week de Jaguag X-F even hier, even aan proeven.
NEEE, ik wil geen jaguar, maar krijg de kans even de vingers aan te hebben...

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » wo 07 mei, 2008 9:42

In de hogere middenklassers zijn er inderdaad best wel leuke auto's te koop, in mijn ogen zijn dat de C6, Thesis, 166 (schijnt niet meer te koop te zijn), XF, S80 en 9-5. Niet allemaal even eigenzinnig, maar wel heel mooi.
nics schreef:de C6 is best grapvol, lekker eigenzinning, net als de Vel Satis.
Anderhalve maand geleden ben ik, met mijn vader uiteraard, bij de Citroën dealer in Zwolle wezen kijken en daar stonden twee C6's met cognac-zwart interieur. De ene met een donkerblauwe exterieurkleur, de andere met een zwarte exterieurkleur. Prachtig! 8)

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » wo 07 mei, 2008 21:04

Autoweek.nl schreef: Saab 9-3 niet uit Opel-fabriek.
7 mei 2008 · Tekst Nic de Boer
Afbeelding
Autoweek.nl schreef: Het verhaal over de nieuwe Saab 9-3 lijkt een flinke soap te worden. Die gaat in elk geval nog tot 2012 duren, want pas dan staat –ie klaar. Nu is weer het nieuws dat de nieuwe 9-3 niet bij Opel in Rüsselsheim wordt gebouwd, maar gewoon thuis in Trollhättan.

De Duitse krant Handelsblatt weet het zeker: Saab gaat de nieuwe 9-3 gewoon in Trollhättan bouwen. In 2005 heeft moederbedrijf General Motors de Opel-fabriek in Rüsselsheim toegezegd dat de nieuwe Saab daar vanaf 2012 wordt gebouwd. Nu is die beslissing teruggetrokken.
General Motors wilde de nieuwe 9-3 op het platform van de Opel Insignia te zetten, net als de nieuwe 9-5. Omdat de 9-3 wat kleiner moet worden, gaat GM de technische basis van de Astra gebruiken. Het commentaar van GM Europa is duidelijk: “Wij vertellen nog niks over de productieplek van de volgende Saab 9-3.” Handelsblatt weet echter dat er glasheldere toezeggingen zijn gedaan aan de GM-fabrieken in Europa.
Aanvankelijk was het plan om de Astra ook in de Saab-fabriek in Trollhättan te bouwen. Daar wordt in de toekomst ook de Saab 9-1 gebouwd, die eveneens de basis van de Astra gebruikt, dus dat is een simpele taak. Nu is het nog maar de vraag of Trollhättan genoeg capaciteit heeft om de twee Saabs én de Astra te bouwen. In Rüsselsheim blijft door het verloren gaan van de 9-3 productiecapaciteit onbenut. GM heeft daar toegezegd dat er in 2010 zes modellen worden gebouwd. Op het moment rollen er de Opel Vectra en Signum van de band. In november worden die afgelost door de Insignia. In de loop van 2009 komt daar de Saab 9-5 bij en wellicht komt in de toekomst ter compensatie de productie van de Chevrolet Epica naar Rüsselsheim.
Link naar het hierboven gequote stuk: http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=8834 . :idea:

En het onderstaande is te lezen in het blad Autoweek. :wink:

Afbeelding

Plaats reactie