´E´ van Experimental, niet Electric. Er zat een gewone 900 16v T motor in. De zonnepaneeltjes waren voor een ventilator.Jungleman schreef:... dus jij hoeft geen Saab EV-1 voor de deur?
Saab komt in Indiase handen
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: Saab komt in Indiase handen
-
ZSR
- Donateur (3x)

Nog even off topic. Niets tegen zonne-energie. Maar waarom dan met die lelijke individuele panelen? Ja het oog wil ook wat. Van lelijk is nog nooit iemand gelukkig geworden. Dat kan toch ook wel wat mooier (in de dakpannen) of gezamenlijk een leegstaand veld of industrie wijk volhangen? Is ook een soort egoïsme want degene met het zaakje op het dak kijkt er toch niet tegen aan, dus wel de lusten en niet de lasten
Zou ook liever de combi van benzine/waterstof/electro rijden. Altijd een back up is wel zo plezierig. En hoe rijd je 100% electrisch naar de Franse zuidkust?
Maar weet iemand al iets meer over Saab - India?
http://www.saabgroup.com/en/Markets/Saab-India/

Zou ook liever de combi van benzine/waterstof/electro rijden. Altijd een back up is wel zo plezierig. En hoe rijd je 100% electrisch naar de Franse zuidkust?
Maar weet iemand al iets meer over Saab - India?
http://www.saabgroup.com/en/Markets/Saab-India/
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Mee eens, heb ook al eens zitten denken: waarom maak je je dakbedenkking niet VAN zonnepanelen. Gewoon naast elkaar, aan elkaar, met een (UV bestendig) kitnaadje ertussen...... Staat volgens mij ook erg sjiek en als je er een dakraam tussen stopt (of nog mooier, de ontwikkeling van doorzichtige zonnepanelen neemt een vlucht (zijn ze mee bezig)), kan je die ook naadloos aansluiten en valt die niet eens op....... Misschien iets als we ooit toekomen aan zelf wat bouwen. Nou ja. Terug naar Saabs (en vervoersmiddelen) maar weerZSR schreef:Nog even off topic. Niets tegen zonne-energie. Maar waarom dan met die lelijke individuele panelen? Ja het oog wil ook wat. Van lelijk is nog nooit iemand gelukkig geworden. Dat kan toch ook wel wat mooier (in de dakpannen)
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Er bestaan dakpannen met ingebouwde PV-cellen. Per m2 is het duurder en het rendement per m2 ook iets lager. In het verleden was het zo dat Senter Novem voorschreef welke merken en typen PV-panelen werden gesubsidieerd. Aangezien veel mensen alleen tot aanschaf willen overgaan als er subsidie wordt verstrekt, was dit een dood spoor, wat dat betreft.
Kijk op de site van Senter Novem of deze politiek inmiddels is aangepast naar een percentage subsidie bij een norm-rendement. Als je serieus bent, zou ik ook met ze in discussie gaan en eventueel concrete ideeën aanreiken; vooropgesteld dat er nog subsidieregelingen actief zijn.
Kijk op de site van Senter Novem of deze politiek inmiddels is aangepast naar een percentage subsidie bij een norm-rendement. Als je serieus bent, zou ik ook met ze in discussie gaan en eventueel concrete ideeën aanreiken; vooropgesteld dat er nog subsidieregelingen actief zijn.
-
johnb52
- Donateur (7x)

Dat is echt Back to the Future :72sonett3 schreef:´E´ van Experimental, niet Electric. Er zat een gewone 900 16v T motor in. De zonnepaneeltjes waren voor een ventilator.Jungleman schreef:... dus jij hoeft geen Saab EV-1 voor de deur?

-
Theun49
- Geregistreerd lid
De Saab EV-1 heeft veel mooiere lijnen dan de elektrische GM EV-1 van circa 10 jaar later.
Volgens dit bericht op saabsunited zouden er aanwijzingen zijn dat SAAB AB (de vliegtuigbouwer) nogal veeleisend is om het gebruik van de naam opnieuw toe te staan: http://www.saabsunited.com/2015/01/huge ... brand.html
Er zou een forse investering voor lange tijd worden verlangd in een brede product range.
Maar opnieuw veel geld steken in het in de markt zetten van een range puur ICE modellen lijkt niet te stroken met eerdere uitlatingen van Anand over zijn (REVA) EV visie voor Scandinavië.
Sommigen kunnen het nog niet kunnen accepteren en verkeren nog in een ontkennende fase, maar het ICE tijdperk nadert in rap tempo zijn einde. Niet alleen vanwege een eindige voorraad en milieu en klimaat gerelateerde redenen, maar ook om prijstechnische redenen.
Een voorbeeld, hier gaat het om, een 5 gigawatt zonnepaneel park in het land van Anand:

Bron: cleantechnica.com
In Scandinavië denk je uiteraard eerder aan grote windparken op zee of waterkracht. Maar dit soort grootschalige duurzame parken sluit wel de keten van schone energie en drukt de prijs van EV energie ver onder die van ICE energie uit fossiele brandstoffen. De aanschafprijzen (zonder subsidies) en het bereik zijn over een jaar of vijf vrijwel gelijk.
Ik zet dan ook een heel groot vraagteken bij de titel van dit topic als het gaat om de stelligheid van het in Indiase handen komen.
Volgens dit bericht op saabsunited zouden er aanwijzingen zijn dat SAAB AB (de vliegtuigbouwer) nogal veeleisend is om het gebruik van de naam opnieuw toe te staan: http://www.saabsunited.com/2015/01/huge ... brand.html
Er zou een forse investering voor lange tijd worden verlangd in een brede product range.
Maar opnieuw veel geld steken in het in de markt zetten van een range puur ICE modellen lijkt niet te stroken met eerdere uitlatingen van Anand over zijn (REVA) EV visie voor Scandinavië.
Sommigen kunnen het nog niet kunnen accepteren en verkeren nog in een ontkennende fase, maar het ICE tijdperk nadert in rap tempo zijn einde. Niet alleen vanwege een eindige voorraad en milieu en klimaat gerelateerde redenen, maar ook om prijstechnische redenen.
Een voorbeeld, hier gaat het om, een 5 gigawatt zonnepaneel park in het land van Anand:

Bron: cleantechnica.com
In Scandinavië denk je uiteraard eerder aan grote windparken op zee of waterkracht. Maar dit soort grootschalige duurzame parken sluit wel de keten van schone energie en drukt de prijs van EV energie ver onder die van ICE energie uit fossiele brandstoffen. De aanschafprijzen (zonder subsidies) en het bereik zijn over een jaar of vijf vrijwel gelijk.
Ik zet dan ook een heel groot vraagteken bij de titel van dit topic als het gaat om de stelligheid van het in Indiase handen komen.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
In de nabije toekomst: door bij een ´pompstation´ het hele accupakket te vervangen, in kortere tijd dan het vullen van een benzine/LPGtank.ZSR schreef:... hoe rijd je 100% electrisch naar de Franse zuidkust?
-
ZSR
- Donateur (3x)

Wat is de nabije toekomst en kan mijn Tesla dat dan straks ook? Mocht ik nu een Tesla erbij kopen? Anders wil niemand die oude ev's nog hebben. Kunnen wel mooi die publieke oplaad palen weg
Ice eindig? Er zijn toch nog meer dan genoeg goedjes die ontploffen?
Zou trouwens liefst met een combi/keuze willen rijden wat energie bron betreft.
Vroeger gas en benzine. Lekker op gas rijden als het kon, even geen gas verkrijgbaar dan hup op benzine. Ben je toch wat minder afhankelijk van een "aanbieder" en onze niet te vertrouwen en veranderlijke belastingen.
Ice eindig? Er zijn toch nog meer dan genoeg goedjes die ontploffen?
Zou trouwens liefst met een combi/keuze willen rijden wat energie bron betreft.
Vroeger gas en benzine. Lekker op gas rijden als het kon, even geen gas verkrijgbaar dan hup op benzine. Ben je toch wat minder afhankelijk van een "aanbieder" en onze niet te vertrouwen en veranderlijke belastingen.
-
Theun49
- Geregistreerd lid
Ja, de eerste Tesla wisselstations voor accupakketten zijn er (in de VS). Bedoeld voor als je vrijwel direct verder moet of wilt.
-
shearwater
- In memoriam †
Nog even over die zonnepanelen. Ik zie zo hier en daar toch al nieuwbouw waarbij de zonnepanelen prachtig in het dak zijn geïntegreerd. Kwestie van tijd en dan is dat gemeengoed.
-
rutgerreinier
- Donateur

Tesla heeft toch superchargers?
30 min 80% opgeladen
Met tanken ben je die tijd, tijdens vakantie, ook kwijt
30 min 80% opgeladen
Met tanken ben je die tijd, tijdens vakantie, ook kwijt
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Op vakantie wel, maar als ik naar Groningen op en neer moet...... Dan is tanken slechts 10 minuten. Als ik al moet tanken
-
rutgerreinier
- Donateur

van het weekend nog met een tesla naar assen en weer terug meegereden. kon ook op 1 'tank'Thieuke schreef:Op vakantie wel, maar als ik naar Groningen op en neer moet...... Dan is tanken slechts 10 minuten. Als ik al moet tanken
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Ligt eraan waar je woont he, Assen is nog geen Groningen ook.
-
rutgerreinier
- Donateur

Nee assen is voor mij verder dan Groningen