De teloorgang van Saab, leve Saab!
-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
-
Rutger
- Geregistreerd lid
Uiteraard, en we hopen natuurlijk allemaal op een zo positief mogelijke uitkomst. Overigens denk ik ook wel dat er uiteindelijk wel een koper voor Saab komt. De Zweedse overheid wil geen autofabrikant bezitten maar als Saab de deuren sluit zouden er wel erg veel arbeidsplaatsen komen te vervallen en dat willen ze natuurlijk ook niet..
-
ivo 71
- In memoriam †
Bedrijven als Saab en Volvo maken deel uit van Zwedens industriele ruggengraat. Sterker nog, ze zijn een visitekaartje van 's lands en 's volks technologisch kunnen. No way dat Zweden Saab en/of Volvo door de plee laat spoelen. Dan kopen ze het, eventueel samen met Zweeds particulier investeringskapitaal, nog liever zelf, al zeggen ze nu van niet vanwege de prijs. Want als Zweden zijn reputatie als industrieel-technologische grootmacht verliest (in hun ogen) dan is dat het einde van Zweden als een factor in de Europese en wereldeconomie. Want iets anders dan hun reputatie hebben ze niet. En die wankelt al sinds Electrolux, Volvo, Saab en de rest in buitenlandse handen overgingen. Zo ver kunnen ze het gewoon niet laten komen.
Failliet? Ik geloof het niet, als ik de Zweden een beetje ken. Ik hoop het niet, in elk geval.
Ivo
Failliet? Ik geloof het niet, als ik de Zweden een beetje ken. Ik hoop het niet, in elk geval.
Ivo
-
geert1
- Geregistreerd lid
ben het met je eens Ivo, denk niet dat zweden Saab en Volvo laten vallen ,denk zelf dat de hele bubs in linksom of rechtsom in Zweedse handen komt, ze hebben gezien wat er gebeurd als een grote fabrikant de boel overneemd en dat is geen succes geworden.
Saab en Volvo is een nationale trots en kenniscentrum, als daar wat mee gebeurd denk ik dat daar wel de pleuris uitbreekt en er veel onrust komt en daar zit de Zweedse overheid nu echt niet op te wachten
Saab en Volvo is een nationale trots en kenniscentrum, als daar wat mee gebeurd denk ik dat daar wel de pleuris uitbreekt en er veel onrust komt en daar zit de Zweedse overheid nu echt niet op te wachten
-
gfgf
- Donateur (2x)

Ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen in verband met het al genoemde belang van Saab en Volvo voor Zweden. Dat is ook een verschil met stoppen met reeds lang in GM geïntegreerde Amerikaanse merken.
On topic:
Het artikel vind ik nogal nostalgisch-fatalistisch (hoor je hier op het forum ook wel eens). Prachtig dat mensen zoveel oudere modellen liefdevol op de weg houden en vooral ieder zijn meug, maar de gedachte dat het na 1993 allemaal ellende is deel ik niet en helpt ook niet. Het zijn de kopers van de huidige modellen die een merk laten voortbestaan, of moet Saab een reservedelenfabriek voor oldtimers worden?
On topic:
Het artikel vind ik nogal nostalgisch-fatalistisch (hoor je hier op het forum ook wel eens). Prachtig dat mensen zoveel oudere modellen liefdevol op de weg houden en vooral ieder zijn meug, maar de gedachte dat het na 1993 allemaal ellende is deel ik niet en helpt ook niet. Het zijn de kopers van de huidige modellen die een merk laten voortbestaan, of moet Saab een reservedelenfabriek voor oldtimers worden?
-
geert1
- Geregistreerd lid
8 procent van de beroepsbevolking is afhankelijk van de auto industrie en Zweden wil de technische know how ook niet kwijt
gevoelens van nostalgie hebben hier niets mee te maken en sinds GM aan bewind is gekomen is het wel degelijk achteruit gegaan,
zie jouw eigen 9-3 SS
Saab heeft qua kwaliteit en karakter fors moeten inleveren, en indien Saab in andere handen komt, heeft GM er geen probleem mee onderdelen te leveren voor de lopende modellen kan gewoon mee worden genomen in a part of the deal
gevoelens van nostalgie hebben hier niets mee te maken en sinds GM aan bewind is gekomen is het wel degelijk achteruit gegaan,
zie jouw eigen 9-3 SS
Saab heeft qua kwaliteit en karakter fors moeten inleveren, en indien Saab in andere handen komt, heeft GM er geen probleem mee onderdelen te leveren voor de lopende modellen kan gewoon mee worden genomen in a part of the deal
-
gfgf
- Donateur (2x)

Precies wat ik bedoel dus. Of ik in een - volgens jou - gebrekkige 9-3 SS wil rijden in plaats van in een oude bak mag ik hopelijk zelf weten. Ik ben in ieder geval erg tevreden over karakter en kwaliteit. Als iedereen het erover eens zou zijn dat alleen de oude modellen deugen dan moest Saab vandaag nog stoppen!geert1 schreef:zie jouw eigen 9-3 SS
Saab heeft qua kwaliteit en karakter fors moeten inleveren
Ik bedoel maar: over smaak valt niet te twisten, maar degenen die de huidige modellen kopen dragen meer bij aan het voortbestaan van het merk dan de mensen die terug willen naar de jaren '80 en de huidige modellen niet kopen. Iets met economische wetten en zo...
Het zal allemaal wel loslopen.
-
geert1
- Geregistreerd lid
-
BartW
- Geregistreerd lid
Kom kom, jullie hebben alle 2 gelijk vind ik.
De saab`s tot 1993 daar is Saab mee bekend geworden, en het is dan logisch dat nog veel mensen die periode en die wagens echt de max vinden.
Maar aan de andere kant is het zo als gfgf zegt, wie een nieuwe saab koopt helpt het bestaan van saab wel verder gaan. Ook al zijn die vergeleken met de oudere karakter saab`s niet echt meer wat volgens mij het geweest is
Maar swat we zullen wel zien en fingers crosed
De saab`s tot 1993 daar is Saab mee bekend geworden, en het is dan logisch dat nog veel mensen die periode en die wagens echt de max vinden.
Maar aan de andere kant is het zo als gfgf zegt, wie een nieuwe saab koopt helpt het bestaan van saab wel verder gaan. Ook al zijn die vergeleken met de oudere karakter saab`s niet echt meer wat volgens mij het geweest is
Maar swat we zullen wel zien en fingers crosed
-
Henk-Jan
- Donateur

-
hannes85
- Geregistreerd lid
Heb niet alles gelezen, maar willekeurig wat dingetjes hier en in andere topics omtrent de situatie van SAAB. Ik vind het een beetje apart dat er zo veel mensen doemdenkers zijn. Wij als consument weten weinig tot niets over hoe het nu staat met SAAB. Ok, het laatste jaar was misschien niet super, so what...?
Blijf toch eens trouw aan het merk en héb vertrouwen in haar. houd op met "ik ben enkel reëel", je weet pas wat reëel is voor SAAB als je bij het management team van SAAB werkt. Weet je wanneer een merk onderuit gaat? Als zelfs haar eigen trouwste "fans" het niet meer zien zitten.
Dus, stop met dramatiseren, blijf positief denken en kijk naar wat SAAB nog wél in zich heeft dat het een merk maakt die ons allen bindt.
Jurjen
Blijf toch eens trouw aan het merk en héb vertrouwen in haar. houd op met "ik ben enkel reëel", je weet pas wat reëel is voor SAAB als je bij het management team van SAAB werkt. Weet je wanneer een merk onderuit gaat? Als zelfs haar eigen trouwste "fans" het niet meer zien zitten.
Dus, stop met dramatiseren, blijf positief denken en kijk naar wat SAAB nog wél in zich heeft dat het een merk maakt die ons allen bindt.
Jurjen
-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
-
BartW
- Geregistreerd lid
-
Reub
- Geregistreerd lid
Ik proef ook veel zurig sentiment hier in dit topic. Alsof SAAB zijn afkomst verloochend heeft en zijn ziel aan de duivel verkocht.
Laten we het erop houden dat, helaas, voor veel mensen de overname door GM niet bracht wat er verwacht werd. Die teleurstelling wordt nog eens versterkt door het gegeven dat GM van SAAB af wil/moet.
Het zou SAAB enorm helpen, denk ik, als het kan doen waar het goed in was/is: veilige, herkenbare, mooie auto's bouwen. En dan kan de consument ze ook kopen, in plaats van alleen maar naar studiemodellen en ander pre-introductiespul kijken.
Laten we het erop houden dat, helaas, voor veel mensen de overname door GM niet bracht wat er verwacht werd. Die teleurstelling wordt nog eens versterkt door het gegeven dat GM van SAAB af wil/moet.
Het zou SAAB enorm helpen, denk ik, als het kan doen waar het goed in was/is: veilige, herkenbare, mooie auto's bouwen. En dan kan de consument ze ook kopen, in plaats van alleen maar naar studiemodellen en ander pre-introductiespul kijken.