Saab verzwijgt constructiefout
-
kolst007
- Geregistreerd lid
Re: Saab verzwijgt constructiefout
Geldt dit voor alle 9-5 modellen inclusief vanaf 1997 of daadwerkelijk de auto's welke problemen hebben gehad.
Mocht dat zo zijn dan laat de importeur dat wel weten neem ik aan?
Mocht dat zo zijn dan laat de importeur dat wel weten neem ik aan?
-
Guido900T
- Donateur (3x)

-
guzziman
- Geregistreerd lid
Het gaat volgens het persbericht op de Zweedse Saabsite omJelmer schreef:Wie weet welke auto's er nou precies worden terug geroepen?
- 9-5 med B205 och B235, modellår 1998-2003
- 9-3 Coupé/CombiCoupé med B205 och B235, modellår 2000-2002
- 9-3 Cabriolet modellår 2000-2003, 9-3 Viggen modellår 1999
http://www.saabsverige.com/main/SE/sv/p ... s.xml?id=1
-
Hanm
- Lid van verdienste
Voor zover ik begrijp gaat het hier niet om een terugroepactie, maar louter om een verlenging van de garantieperiode voor een specifiek probleem. Dat betekend dat wanneer als gevolg van deze situatie motorschade ontstaat binnen 8 jaar na eerste registratie van de betreffende Saab, dat een en ander onder garantie wordt opgelost. Betekend uiteraard wel dat onderhoud aantoonbaar volgens schema dient te zijn uitgevoerd. Ik verwacht niet dat eigenaren worden aangeschreven, gezien de aard van het probleem en de frequentie waarmee het zich voordoet....
Als eigenaar van een 9-3 met B235 motor (voor zover ik overzie betreft het alle B205 en B235 motoren, ofwel de met T7 uitgeruste motoren) stelt het me in ieder geval gerust dat ik a.g.v. deze "constructiefout" niet voor grote financiele verassingen kom te staan. (Ik probeer dat uberhaupt te voorkomen door iedere 10.000 km olie te verversen ipv de voorgeschreven 20.000 km)
Als eigenaar van een 9-3 met B235 motor (voor zover ik overzie betreft het alle B205 en B235 motoren, ofwel de met T7 uitgeruste motoren) stelt het me in ieder geval gerust dat ik a.g.v. deze "constructiefout" niet voor grote financiele verassingen kom te staan. (Ik probeer dat uberhaupt te voorkomen door iedere 10.000 km olie te verversen ipv de voorgeschreven 20.000 km)
-
harrieh
- Geregistreerd lid
Ik ben relatief nieuw, zowel in een Saab als op dit forum. Heb een 9.3 uit nov 2000. Prachtige wagen, maar moest er afgelopen zomer wel een nieuwe turbo in laten leggen, omdat er olie in lekte - met nog geen 120.000 km op de teller.
Is dit nu de reden waarom ze die Saab's willen terugroepen? Kan iemand mij uitleggen wat die 8 jaar garantie precies is, waar Hanm het over heeft? Valt die schade van van de zomer onder een garantie?
Is dit nu de reden waarom ze die Saab's willen terugroepen? Kan iemand mij uitleggen wat die 8 jaar garantie precies is, waar Hanm het over heeft? Valt die schade van van de zomer onder een garantie?
-
op
- Donateur (4x)

hoe kom ik er achter wat voor type motor er in mijn 9-5 ligt?
-
Hanm
- Lid van verdienste
Alle 2.0 en 2.3 motoren in de 9-5 horen er bij. Let wel: Ik haal dit (nog) niet uit officiele informatie, maar het probleem en de achtergrond kennende is dit mijn vermoeden.hoe kom ik er achter wat voor type motor er in mijn 9-5 ligt?
Nee, het genoemde probleem leidt tot vorming van black sludge (sterke motorolie vervuiling) welke de aanvoer van de oliepomp doet verstoppen, resultaat is onvoldoende smering en daarmee motorschade.[/quote]Is dit nu de reden waarom ze die Saab's willen terugroepen?
-
SimonA50
http://www.saabsverige.com/main/SE/sv/p ... s.xml?id=1
Saab Automobile komt met een garantie, met terug werkende kracht, van 8 jaar voor de Saab 9-5, modeljaar 1998-2003 en de Saab 9-3, modeljaar 2000-2003. Deze garantie is van toepassing voor die autos die problemen hebben gekregen door „sludge vorming“ klanten krijgen dus de schade volledig vergoed die is ontstaan door sludge vorming. Deze 8 jaar garantie is een extra garantie die geld vanaf de uitgifte datum kentekenbewijs en er is geen km limiet.
Daar komt het in het kort op neer en ik weet niet of dit ook in NL ge
Saab Automobile komt met een garantie, met terug werkende kracht, van 8 jaar voor de Saab 9-5, modeljaar 1998-2003 en de Saab 9-3, modeljaar 2000-2003. Deze garantie is van toepassing voor die autos die problemen hebben gekregen door „sludge vorming“ klanten krijgen dus de schade volledig vergoed die is ontstaan door sludge vorming. Deze 8 jaar garantie is een extra garantie die geld vanaf de uitgifte datum kentekenbewijs en er is geen km limiet.
Daar komt het in het kort op neer en ik weet niet of dit ook in NL ge
-
Moppersmurf
- Geregistreerd lid
Ik neem inderdaad aan dat je moet kunnen aantonen dat de wagen in de betreffende periode volgens het boekje onderhouden is door een officiele dealer. Dat zal het aantal gegadigden wel drastisch doen verminderen.
Het lijkt mij ook dat de regeling alleen actueel zal zijn voor de motoren van Saab, de 2.0 en de 2.3 configuraties. En dus niet voor de motoren van Opel: de diesels, de 3.0v6?
Kan iemand mij uitleggen watcer nu precies aan de hand is?
Moppersmurf
Het lijkt mij ook dat de regeling alleen actueel zal zijn voor de motoren van Saab, de 2.0 en de 2.3 configuraties. En dus niet voor de motoren van Opel: de diesels, de 3.0v6?
Kan iemand mij uitleggen watcer nu precies aan de hand is?
Moppersmurf
-
kolst007
- Geregistreerd lid
Ik ben naar een Saab-dealer geweest en deze vertelde mij dat de 2.0 en 2.3 turbo motoren onvoldoende gesmeerd worden door een bepaalde chemische-reactie in de motor er ontstaat dus een dikke drap welke onderin het carter blijft zitten en dat er daardoor het oliefilter en pomp verstopt kunnen raken met als resultaat ernstige motorschade "black-sludge".
Hij adviseerde dan ook om de olie elke 10.000 km te vervangen om dit probleem tegen te gaan.
Verder heb ik contact gezocht met Saab-Nederland en deze schreef mij dat maandag a.s. alle Saab-dealers geinformeerd worden wat er gaat en moet gebeuren bij "black-sludge" dit met betrekking op de afhandeling als een klant dit met zijn auto heeft.
Dan wordt ook duidelijk vanaf welke bouwjaren het nu daadwerkelijk van toepassing is.
De kilometerstanden zijn echter niet van toepassing.
Groet,
Jacco.
Hij adviseerde dan ook om de olie elke 10.000 km te vervangen om dit probleem tegen te gaan.
Verder heb ik contact gezocht met Saab-Nederland en deze schreef mij dat maandag a.s. alle Saab-dealers geinformeerd worden wat er gaat en moet gebeuren bij "black-sludge" dit met betrekking op de afhandeling als een klant dit met zijn auto heeft.
Dan wordt ook duidelijk vanaf welke bouwjaren het nu daadwerkelijk van toepassing is.
De kilometerstanden zijn echter niet van toepassing.
Groet,
Jacco.
-
Hanm
- Lid van verdienste
Inderdaad, de regeling is ook alleen maar van toepassing op gevolgen van het carterventilatieprobleem, de opelmotoren hebben daar geen last van.Moppersmurf schreef:Het lijkt mij ook dat de regeling alleen actueel zal zijn voor de motoren van Saab, de 2.0 en de 2.3 configuraties. En dus niet voor de motoren van Opel: de diesels, de 3.0v6?
Het is al eerder genoemd, maar ik zal het nog een keer uitleggen: De carterventilatie van deze motoren is ondermaats, hetgeen lijdt tot versnelde vervuiling van de motorolie, zodanig dat in bepaalde gevallen de verversingstermijn van 20.000 km onvoldoende is. In die gevallen is de vorming van black sludge zodanig dat de aanvoer van de oliepomp verstopt raakt met onvoldoende smering als gevolg.Moppersmurf schreef:Kan iemand mij uitleggen wat er nu precies aan de hand is?
-
B235R
- Lid van verdienste
idd geen probleem bij de opels en motoren die op LPG rijden.
-
Moppersmurf
- Geregistreerd lid
Wauw. Ik kom dus goed weg met mijn Saab met bodemplaat en motor van Opel...bof ik even...zo had ik het nog niet bekeken...
Moppersmurf
Moppersmurf
-
mabeetje
- Geregistreerd lid
ja ook gelezen op
http://www.autoworks.nl/default.aspx?nid=1916&abi=31555
maar olie wordt door saab specalist valster elke 10000km ververst, dus problemen blijven hopenlijk uit.
Maar nog steeds niet duidelijk voor welke types e.e.a geldt?
Mark
http://www.autoworks.nl/default.aspx?nid=1916&abi=31555
maar olie wordt door saab specalist valster elke 10000km ververst, dus problemen blijven hopenlijk uit.
Maar nog steeds niet duidelijk voor welke types e.e.a geldt?
Mark
-
Marc
- Lid van verdienste
Herlees dit topic eens, er staat duidelijk in voor welke types het van toepassing is.
voor de duidelijkheid:
- alle 9-5's en 9-3 viggens
- alle 9-3's vanaf MY2001, september 00 dus.
Voor de diesel is het niet van toepassing.
Wat ik me afvraag... wat gebeurt er met de eigenaars welke pakweg een jaar geleden motorschade hebben gehad en alles uit eigen zak hebben mogen betalen?
voor de duidelijkheid:
- alle 9-5's en 9-3 viggens
- alle 9-3's vanaf MY2001, september 00 dus.
Voor de diesel is het niet van toepassing.
Wat ik me afvraag... wat gebeurt er met de eigenaars welke pakweg een jaar geleden motorschade hebben gehad en alles uit eigen zak hebben mogen betalen?