Natuurlijk is dat een turbo (anders komt een diesel nauwelijks vooruit) maar bij tunen van een diesel kunnen er wonderlijk dingen gebeuren, ik had ineens een koppel van 430nm bij 1900 t/min, een verbruik van 1:20 en die kekke schop in je rugdoktorevil schreef:Ken wel iemand die een 4 cylinder Diesel heeft getuned...Maar dat was ook een Turbo..
1.8i voor Saab 9-3 Sport Sedan?? Ah nee toch...
-
verde900
- Donateur

Re: 1.8i voor Saab 9-3 Sport Sedan?? Ah nee toch...
-
doktorevil
- Geregistreerd lid
Heren, dit is wel erg
.
verde900 schreef:Ach Peter zo plegen we beiden maar aannames!easy schreef:En mijn gedachte om die vraag te stellen onstond door doordat MarioS schreef : "Ik geef grif toe dat ik me net geen turbomotor kon veroorloven"
Hier geeft hij mijninziens aan dat als hij het zich wel kon veroorloven , een turbo had gekocht, en dus liever een turbo heeft. Ik geef daarop de hint waarom hij nooit naar een jonge gebruikte turbo heeft gekeken.
heb jij naast SAAB nog andere auto´s ? (6 of nog meer cilinders)
gr
GJ
-
MarioS
- Geregistreerd lid
Hoi, hier ben ik weer. Kan nu pas reageren.
Ik wou hier geen rel schoppen hoor en ik begrijp best dat er mensen zijn die vinden dat er een zekere teloorgang is van Saab. Allerlei onderdelen die van andere merken worden overgenomen, hun unieke imago dat verloren lijkt te gaan enz.
Wat ik minder begrijp (en ik heb het heus niet over deze site alleen) is dat sommigen mensen die met zo'n 1.8i-motor zullen rijden bijna als een minderwaardige soort beschouwen. Voor mijn part mag iedereen die een turbo wil, met een turbo rijden en ik heb ook de afweging gemaakt. Mij sprak niet zozeer die 28 pk extra aan, als wel het veel hogere koppel van de turbomotor. Echter uiteindelijk toch voor de 1.8i gekozen uit vooral financiële overwegingen : hij kost minder, verbruikt een stuk minder en ik geloof dat de uitstoot ook lager is, wat mooi meegenomen is.
Leven en laten leven zou ik zeggen. Volgens mij is het een slimme zet van Saab om een dergelijke auto in hun gamma op te nemen. Naar ik begrijp hebben ze een financieel moeilijke periode achter de rug (of zitten ze er nog steeds in) en ik ben bijna zeker dat een verbreding van het gamma naar onderen toe heel wat mensen over de streep kan trekken (ik ben er zelf het levende bewijs van). I.p.v. een Fiat, Nissan of een ander merk te kopen, heb ik van de promotie gebruik gemaakt om een Saab te kopen, wetende dat Saab voor kwaliteit staat en stijlvolle klasse. Misschien dat die schop onder m'n kont van de turbo voor een volgende Saab zal zijn.
Groetjes,
Mario
Ik wou hier geen rel schoppen hoor en ik begrijp best dat er mensen zijn die vinden dat er een zekere teloorgang is van Saab. Allerlei onderdelen die van andere merken worden overgenomen, hun unieke imago dat verloren lijkt te gaan enz.
Wat ik minder begrijp (en ik heb het heus niet over deze site alleen) is dat sommigen mensen die met zo'n 1.8i-motor zullen rijden bijna als een minderwaardige soort beschouwen. Voor mijn part mag iedereen die een turbo wil, met een turbo rijden en ik heb ook de afweging gemaakt. Mij sprak niet zozeer die 28 pk extra aan, als wel het veel hogere koppel van de turbomotor. Echter uiteindelijk toch voor de 1.8i gekozen uit vooral financiële overwegingen : hij kost minder, verbruikt een stuk minder en ik geloof dat de uitstoot ook lager is, wat mooi meegenomen is.
Leven en laten leven zou ik zeggen. Volgens mij is het een slimme zet van Saab om een dergelijke auto in hun gamma op te nemen. Naar ik begrijp hebben ze een financieel moeilijke periode achter de rug (of zitten ze er nog steeds in) en ik ben bijna zeker dat een verbreding van het gamma naar onderen toe heel wat mensen over de streep kan trekken (ik ben er zelf het levende bewijs van). I.p.v. een Fiat, Nissan of een ander merk te kopen, heb ik van de promotie gebruik gemaakt om een Saab te kopen, wetende dat Saab voor kwaliteit staat en stijlvolle klasse. Misschien dat die schop onder m'n kont van de turbo voor een volgende Saab zal zijn.
Groetjes,
Mario
-
GRIFFIN
- Geregistreerd lid
Wanneer Mario zegt dat hij zich geen turbo kan veroorloven gaat het niet enkel over de aanschafprijs, maar ook aan de extra kosten die er aan verbonden zijn, met om te beginnen de jaarlijkse belasting en verzekering op de auto (Mario is Belg, en in België wordt een zwaardere/krachtiger motor afgestraft, en in het geval van de turbomotoren zijn de fiscale pk's en KW's nu eenmaal hoger), en dan zijn er nog extra kosten die een t meebrengt.
Persoonlijk zou ik ook eerder opteren voor een tweedehands T dan een nieuwe 1.8i, maar iedereen denkt daar niet gelijk over, en niet voor iedereen is een turbo nodig. Mijn lief vrouwtje zegt mij zelf vaak
'rijdt jij maar beter niet met een geblazen motor, want je rijdt er je anders nog ergens mee te pletter' ...
vrouwen he.
Gedeeltelijk uit economisch standpunt rijd ik dus ook maar met een i-tje, maar soms begint het toch te kriebelen en heb ik toch ook nood aan een portie turbo-geweld
Persoonlijk zou ik ook eerder opteren voor een tweedehands T dan een nieuwe 1.8i, maar iedereen denkt daar niet gelijk over, en niet voor iedereen is een turbo nodig. Mijn lief vrouwtje zegt mij zelf vaak
Gedeeltelijk uit economisch standpunt rijd ik dus ook maar met een i-tje, maar soms begint het toch te kriebelen en heb ik toch ook nood aan een portie turbo-geweld
-
B235R
- Lid van verdienste
Mario in een saab hartstikke top!
maar vanaf het verhaal van Eric (900T-R) loopt het een beetje uit op een chatbox verhaal, wat steeds verder off topic raakt.
-
MarioS
- Geregistreerd lid
Ach, als ik echt wil gassen, neem ik de motorfiets wel
.
Maar daarmee ga ik ook
.
Maar daarmee ga ik ook
-
bmw3er
- Geregistreerd lid
ik heb toch ergens het idee dat opel/gm het allemaal wat minder op heeft met saab, dan competitor ford dat met volvo heeft. eigen merkwaarde van saab is toch aan het eroderen, ik krijg weinig mensen meer overtuigd, terwijl dat bij volvo geen probleem meer is.
-
verde900
- Donateur

ach joh, de nieuwe Volvo S40/V50 staat op het onderstel van de Ford Focus C-max en heeft een Peugeot/Ford/Mazda dieselmotor, en wie maakt t een bal uit? nee, neem dan SAAB, nu ook met een "kadett" motor en het merk SAAB deugt ineens niet meer.
Het is echt jammer dat een dieselmotor of een 6 cilinder eerst in een Opel geintroduceerd wordt en dan pas in een SAAB komt, andersom trekt het Opel omhoog en nu trekt het SAAB omlaag, eeuwig zonde!!
Het is echt jammer dat een dieselmotor of een 6 cilinder eerst in een Opel geintroduceerd wordt en dan pas in een SAAB komt, andersom trekt het Opel omhoog en nu trekt het SAAB omlaag, eeuwig zonde!!
-
Garrett
- Lid van verdienste
Druk voor de gein de knopjes van de climate control eens in... Ik heb nog nooit zulke gammele drukknoppen gevonden in een auto. Een van de zaken die het afwerkingsniveau en daarbij het algehele merkgevoel voor wat betreft betrouwbaarheid naar mijn mening drastisch omlaag gooit.
Er is eens onderzoek geweest dat 95% van de niet-technische (zeg maar gerust no-no's) mannen een nieuwe koelkast koopt op basis van de "kloenk" die de deur laat horen bij ferm dichtgooien. Hier hechtten zij het gevoel van betrouwbaarheid aan. Nu wil ik niet vervelend doen, maar toen ik gister zat te friemelen aan de climate control had ik het gevoel een van de knopjes ieder moment in mn handen te hebben...
Er is eens onderzoek geweest dat 95% van de niet-technische (zeg maar gerust no-no's) mannen een nieuwe koelkast koopt op basis van de "kloenk" die de deur laat horen bij ferm dichtgooien. Hier hechtten zij het gevoel van betrouwbaarheid aan. Nu wil ik niet vervelend doen, maar toen ik gister zat te friemelen aan de climate control had ik het gevoel een van de knopjes ieder moment in mn handen te hebben...
-
Robert Toet
- Geregistreerd lid
Laatst nog in een 9-3SS 1.8i gereden en ik vond het toch zeker geen straf. Accelereert vlot genoeg vond ik. Anders dan de 2.0T 9-5 van mijn vader maar toch zeker niet slecht. Ik kan mij goed voorstellen dat het prijsverschil dan toch kan uitmaken of je voor zo'n auto kiest ja of te nee, aaangezien je met deze auto motorisch gezien echt wel goed uit de voeten kunt.
-
MarioS
- Geregistreerd lid
Wij zijn onze Saab 1.8i Linear (o horror !!) vrijdagnamiddag gaan halen en tot nu toe ben ik er in de wolken mee. Het is onze eerste Saab en ook onze eerste wagen van deze prijsklasse en het is toch een wereld van verschil.
Vooral de zetels zijn echt klasse (hebben leer gekozen). De motor loopt ook lekker soepel en veel zachter dan die van onze vorige wagen (Fiat Punto, kan me niet schelen welke commentaar ik hier nu op ga krijgen). De GPS is ook een grote meevaller, maar ik heb nog maar een handvol functies uitgetest.
Helaas dit weekend nauwelijks tijd gehad om ermee te rijden, maar daar MOET verandering in komen. In de garage wist men ons nog te zeggen dat er eigenlijk geen inrijperiode meer is met moderne wagens, maar ik ga toch het advies van de handleiding naleven.
Misschien post ik later wel meer impressies.
Vooral de zetels zijn echt klasse (hebben leer gekozen). De motor loopt ook lekker soepel en veel zachter dan die van onze vorige wagen (Fiat Punto, kan me niet schelen welke commentaar ik hier nu op ga krijgen). De GPS is ook een grote meevaller, maar ik heb nog maar een handvol functies uitgetest.
Helaas dit weekend nauwelijks tijd gehad om ermee te rijden, maar daar MOET verandering in komen. In de garage wist men ons nog te zeggen dat er eigenlijk geen inrijperiode meer is met moderne wagens, maar ik ga toch het advies van de handleiding naleven.
Misschien post ik later wel meer impressies.
-
doktorevil
- Geregistreerd lid
Gefeliciteerd met je Saab! Ik hoop dat je er nog veel plezier van hebt.
En in vergelijking met een punto je zal er ongetwijfeld op vooruit zijn gegaan.
Kijk maar uit, als je niet oppast rijd je voor de rest van je leven in een Saab
.
Grt,
Tijn
En in vergelijking met een punto je zal er ongetwijfeld op vooruit zijn gegaan.
Kijk maar uit, als je niet oppast rijd je voor de rest van je leven in een Saab
Grt,
Tijn
-
Hannes
- Forum Admin
Post zeker meer ervaringen als je er meer kilometers op hebt zitten.
Want er rijden toch heel veel i-tjes in Nederland rond met heel tevreden berijders. Ook zonder Turbo kan het een echte Saab zijn.
Hannes
Want er rijden toch heel veel i-tjes in Nederland rond met heel tevreden berijders. Ook zonder Turbo kan het een echte Saab zijn.
Hannes