Emily GT EV

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
MartinvR
Geregistreerd lid

Re: Emily GT EV

Bericht door MartinvR » za 15 jun, 2024 10:35

Natuurlijk. Het begint met testen van het principe. Maar opschalen wanneer het product levensvatbaar is, is van een andere orde.
Mocht het er van komen dan kan t nog tientallen jaren duren voor eea in de praktijk bruikbaar is.
En op het gevaar af dat die techniek i.c. de EV al weer is achterhaald....

Groet Martin

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » za 15 jun, 2024 14:24

Ik zou al blij zijn als het in mijn garage ligt ;)

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 15 jun, 2024 17:19

@MartinvR: Dank voor de informatieve link.

@Luthart: ik volg je helemaal. In het artikel op tweakers wordt geschreven: "Bij de huidige producten en pilots is sprake van 8 tot 20cm afstand tussen de spoelen. Het vermogen kan, net als bij bekabelde laders, variëren van 3 tot 200kW en hoger."
Dat is geen kattepis. Daar kun je geen hele straatblokken mee voorzien.

Om dat op te lossen moet de communicatie voor de aanvang van het laadprocen dan integraal voor een heel woonblok worden georganiseerd of voor hele stadsdelen: Je komt thuis, zet je auto op de oprit of in de garage en deze meld zich aan op een buurtnetwerk met vermelding van het gewenste laadvermogen. Afhankelijk van wanneer de eigenaar van een auto aangeeft dat hij weer wil vertrekken, komt de auto op een wachtlijst te staan. De computer van het buurtnetwerk berekent bij aankomst van elke volgende auto de optimale laadvolgorde. De gebruiker wacht braaf tot 'ie een seintje krijgt met de verwachtte laadperiode en een update als de eindtijd veranderd. Ik zie hier echter alweer een extra ongewenst verdienmodel om de hoek liggen: Extra betalen voor een hogere plek op de wachtlijst.

Een en ander vereist samenwerking tussen alle EV/hybride/H2-fabrikanten voor de implementatie van protocollen en netwerkkeuze.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » za 15 jun, 2024 20:34

Ik heb liever een auto met range extender. Auto’s zoals de checrolet volt, opel ampera of de BMW i8.

Scheelt ook al een hele slok op een borrel tov traditionele brandstof auto’s wat betreft uitstoot en verbruik en dan heb je dit gedoe allemaal nog niet met dat laden blablabla. De accu’s hoeven dan niet zo groot en de auto niet idioot groot en zwaar. Een niet SUV heeft ook nog een betere stroomlijn, beter rijgedrag en een aanzienlijke actieradius. Want ookal stop je er veel vermogen in, een zware auto zal nooit zo goed sturen als een lichte en compacte auto.
De benzinemotor is in boven genoemd voorbeeld een soort stationair motor geworden die in het optimale toerengebied blijft en ook mooi klein en compact kan blijven. (Van mij part mag het ook een commonrail diesel motortje zijn met waterinjectie en/of adblue).
Dat vind ik een veel mooiere en gelijkmatigere stap dan in één keer overgaan van fossiel naar EV… en met de komst van e-fuel een prima schoon alternatief. En zonder nutteloos wachten bij fastnet tot de accu vol genoeg zit.

Black Arrow
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Black Arrow » zo 16 jun, 2024 12:02

Toch is het jammer dat de waterstof brandstofcel als range-extender niet echt van de grond komt. De Japanners en Koreanen hebben allang bewezen dat het kan. Aangezien de oliegiganten waarschijnlijk eerst hun fossiele investeringen willen terugverdienen en de Europese (Duitse) autofabrikanten aardig wat kapitaal in Chinese batterijfabrieken hebben zitten vrees ik dat er van die kant weinig te verwachten valt...

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » zo 16 jun, 2024 12:47

Nog even en je besteld je nieuwe akku auto gewoon via aliexpress

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » zo 16 jun, 2024 13:29

Black Arrow schreef:
zo 16 jun, 2024 12:02
Toch is het jammer dat de waterstof brandstofcel als range-extender niet echt van de grond komt. De Japanners en Koreanen hebben allang bewezen dat het kan. Aangezien de oliegiganten waarschijnlijk eerst hun fossiele investeringen willen terugverdienen en de Europese (Duitse) autofabrikanten aardig wat kapitaal in Chinese batterijfabrieken hebben zitten vrees ik dat er van die kant weinig te verwachten valt...
Het kan nog alle kanten op hoor. Zoals nu benzine, diesel en LPG naast elkaar bestaan. Kan straks waterstof ook als alternatief aangeboden worden. Een auto met brandstofcel is ook altijd een EV geweest hoor! Alleen BMW deed het destijds anders met hun V12!

Met een range extender wordt bedoeld een soort generator die benzine of diesel gebruikt om de batterij vol te houden tijdens het rijden. De auto wordt gewoon elektrisch aangedreven… maar je hoeft de auto niet meer aan de stekker te doen. Verbruik zal dan bijvoorbeeld 1:50 zijn bijvoorbeeld. Ik weet zo even niet wat bijvoorbeeld een Ampera doet…

MartinvR
Geregistreerd lid

Bericht door MartinvR » zo 16 jun, 2024 13:46

Kijk naar de Nissan Qashqai e-power.
Een EV met range extender.
Verbruik WLTP is 5.2 ltr/100 km

Dus lang geen 1:50....

Groet Martin

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 17 jun, 2024 10:14

Klinkt gewoon als een hybride, zo'n auto met Range Extender. Beter en mileuvriendelijker dan een gewone EV. Alle voordelen zoals Luthart schrijft en een minder groot accupakket nodig. Dat scheelt grondstoffen en is praktischer in gebruik.

Pisang
Donateur
Donateur

Bericht door Pisang » ma 17 jun, 2024 23:51

Topic begint aardig te ontsporen in de discussie die elders al lang en breed is gevoerd. Het ging over de Emily GT en het laatst gerelateerde binnen dit topic is dat die draadloos kan laden.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 19 jun, 2024 8:57

Ach, we mogen toch brainstormen over de verdere ontwikkeling van Emily in brede zin. Een koper moet ook zo breed denken.
Dan maar :offtopic: , maakt mij niks uit.

Pisang
Donateur
Donateur

Bericht door Pisang » do 20 jun, 2024 8:42

Van mij mag het, hoor. Ik heb persoonlijk alleen niet meer zo’n zin in ‘die’ discussie. Als experiment gooi ik de volgende knuppel in het hoenderhok, voor mij een no-brainer: als er eenmaal een EV met Saab DNA op de markt is, zullen een hoop petrolheads van weleer hun scepsis soepel gedag zeggen en probleemloos argumenten vinden dat overstappen naar EV verdedigbaar is.

ljdekker
Geregistreerd lid

Bericht door ljdekker » do 20 jun, 2024 9:54

[]

Denkt het wel. Zie mijzelf ook nog wel een elektrisch boodschappenkarretje erbij hebben en dan voor plezier ritjes gewoon door karren met de rest.
Als het dan ook nog met Saab dna is dan heeft dat wel de voorkeur natuurlijk.

Pisang
Donateur
Donateur

Bericht door Pisang » do 20 jun, 2024 10:27

Een slagschip als boodschappenwagentje, haha :O:
Rijden voor plezier kan ook heel erg goed in een EV, vooral in zo’n Emily verwacht ik. Voor plezier in je benzine Saab stappen is dan alleen nog maar nostalgisch. En dat is ook leuk, een hobby

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » do 20 jun, 2024 12:15

een elektrisch boodschappenkarretje
vroeger werd dit ook een towncar genoemd
Afbeelding
8)

Plaats reactie