Het grote SAAB photoshop topic

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Bas P
Geregistreerd lid

Bericht door Bas P » wo 17 feb, 2010 16:18

Wat ik mis in deze designs is dat het vorm boven functie is. Alle dingen die wij leuk vinden aan Saabs zijn geboren vanuit een praktische verbetering.

"Ja, laten we een auto bouwen in plaats van een vliegtuig. Wij hebben verstand van aerodynamica."

"De wegen zijn smal, er is weinig tijd om in te halen, hoe kan ik snel meer vermogen krijgen zodat het veiliger wordt? Een turbo? Ja!"

"Ja leuk een coupé, maar ik wil wel veel mee kunnen nemen. Een combi coupé? Ja, doen!"

"Hmm.. we kunnen een beetje weinig zien door die dode hoeken; we maken de voorruit gewoon heel bol!"

De pest van retro design is dat het design om het design is.
Ik hoop dat Saab nog steeds in staat is om de problemen van nu (milieu, actieve veiligheid en wellicht nog meer) vanuit dezelfde filosofie aan te pakken als vroeger. Design als oplossing voor problemen, waarin de ethetische kant natuurlijk niet wordt vergeten, maar niet het uitgangspunt zijn. Back to basics, en daarmee vernieuwend.

Dat betekent dus dat je niet de oude problemen die iedereen inmiddels kan oplossen nog een keer in je designs verwerkt op een hedendaagse manier. Iedereen maakt aerodynamische auto's, turbo's en panoramische voorruiten zijn geen unicum meer, en cross-overs tussen verschillende modellen zijn aan de orde van de dag.

Cornelius
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door Cornelius » wo 17 feb, 2010 16:33

kijk maar eens bij die '9-3 aero' de hatch begint daar vlak achter de voorstoelen, achterin lijken de hoofdsteunen zo'n beetje tegen de achterruit te zitten. Leuk voor een sportauto, niet handig voor een middenklasser.

Verder zijn bij veel schetsen de voorruitstijlen zo breed dat het zicht schuin naar voren niet best zal zijn.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » wo 17 feb, 2010 16:34

Mooie aanvulling Bas!

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » vr 19 feb, 2010 19:48

Frigo
Geregistreerd lid

Bericht door Frigo » vr 19 feb, 2010 19:55

De 1e lijkt er in mijn ogen al meer op, die 2e is natuurlijk een regelrechte (retro) kopie van de oude 96...

Ik denk dat Bas dat geen goed plan vindt :lol:

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » vr 19 feb, 2010 19:56

Ik hoop echt niet dat Victor Müller brood ziet in een retromodel, als er iets is waar SAAB niet aan moet beginnen en wat niet past bij het merk, dan is het wel een retro-SAAB.

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » vr 19 feb, 2010 20:03

De eerste is aanvaardbaar, vind ik.

Grappig die grill; die lijkt op de grill van de classic van het eerste modeljaar.

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » vr 19 feb, 2010 20:08

:shock: neen , een saab 9-? Picasso :roll:

DaVinz
Geregistreerd lid

Bericht door DaVinz » vr 19 feb, 2010 20:14

S@@bman schreef:De eerste is aanvaardbaar, vind ik.

Grappig die grill; die lijkt op de grill van de classic van het eerste modeljaar.
indd ! dat viel me ook op... nice...

grippen
Geregistreerd lid

Bericht door grippen » za 20 feb, 2010 0:57

geen van allen

ziet er toch niet uit

*Annelies*
Geregistreerd lid

Bericht door *Annelies* » za 20 feb, 2010 1:22

Afbeelding

Afbeelding

De Teng
Geregistreerd lid

Bericht door De Teng » za 20 feb, 2010 9:15

Die 9-3 coupe lijkt al wel wat, door die hockeystick kun je uberhaupt al op basis van de nieuwe 9-5 een mooie lijn doortrekken. Lichtjes sportiever maken (al moet het heel minimaal zijn) en dan kan ie perfect naast de 9-5 staan. Ik zeg: doen! Eindelijk weer een coupe.

Die retro vind ik wel leuk (qua idee dan, vooral het front moet anders), maar het is een fantasie voor insiders. Van het grote publiek weet echt niemand dat te herinneren. Laten ze over 10 jaar maar een keer met een actiemodel komen als ze het financieel lekker op de rails hebben. Nu zou het precies het modelletje zijn wat ze de kop kost.

Die opgerekte plaatjes met supergrote wielen, die gaan nergens over.

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » za 20 feb, 2010 11:16

Afbeelding

SAAB 9-11 :lol:

Davione
Geregistreerd lid

Bericht door Davione » ma 22 feb, 2010 23:03

Heb mij zelf ook eens bezig gehouden...begonnen met nieuwe 9-5 :D

( ja ik weet het...die mens zen bene zijn eraf :oops: )

Afbeelding

Afbeelding

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 23 feb, 2010 1:26

Davione schreef:Heb mij zelf ook eens bezig gehouden...begonnen met nieuwe 9-5 :D

( ja ik weet het...die mens zen bene zijn eraf :oops: )

Afbeelding

Afbeelding
dit vind ik wel wat! stuur maar op naar saab!

:lol: beentje was nergens meer te vinden om er weer aan te plakken? :lol:
anders heeft die een kunstbeen nodig :wink:

Plaats reactie