saab technology we didn't get to see

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Robert Jansen
Geregistreerd lid

Bericht door Robert Jansen » vr 19 dec, 2008 15:27

Precies, als ik Jelger's onderzoek goed heb begrepen was de 4 in lijn die riccaro eerst voor Saab ontwikkelde een rechtopstaande 1.5 liter voor de 96.
Toen we deal met de Engelsen rond was hebben ze dat blok aangepast zodat hij zonder veel moeite in een V8 veranderd kon worden.

rolffie61
Geregistreerd lid

Bericht door rolffie61 » vr 19 dec, 2008 17:31

Dat was "by design". De reden dat in de 99 het Stanparts blok 45 graden gekanteld ligt heeft alles te maken met de ontwerp en ontwikkel opdracht.
In mijn Dolomite Sprint ligt ie ook gekanteld. Houd de motorkap lekker laag. Zie ook op de leuke website: http://www.aronline.co.uk/ ook al is onderstaand voor velen van jullie al bekend
Back in 1964, and thanks to an introduction by Ricardo engineering, the Swedish carmaker Saab had approached Triumph with a view to design and build them a new engine for their upcoming range of cars. The inline-four that Triumph designed was interesting because it was devised from the outset to be canted over some 45 degrees, when installed in the car. This arrangement offered packaging advantages for any car that used it, by allowing a lower bonnet line. Because the funding came from Saab, the arrangement between the two companies were that Saab would have exclusive use of the engine for several years.

Triumph, however, had built up their future engine strategy around their own version of this "slant-four" power unit (which Triumph could develop as they saw fit, following the "exclusivity" period). Its inclined angle had facilitated a straightforward conversion (if not, assembly) to a V8, and the intention was for the company to use derivatives of these two engines in all their future models. Certainly, the slant-four had already provided sterling service for Saab, and once Triumph were able to use it, logic dictated that it should be used in a mid-range model. Thanks to a clever piece of product planning, the slant-four engine was shoehorned into the existing long-tailed 1500 bodyshell (little money was available for anything else) and the package was planned by Spen King. Triumph's version of the slant-four displaced 1854cc, and when mated to twin-Stromberg carburettors, produced a handy 91bhp.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » za 20 dec, 2008 23:22

Robert Jansen schreef: Correct me if I'm wrong, maar is de 900NG ook niet op een Calibra platform gebouwd die zelf ook leverbaar was met AWD?
Dat klopt. De 9000 had er in principe ook mee uitgerust kunnen worden. De Alfa 164 is ook met AWD aangeboden en stond op dezelfde bodemplaat. Ik herinner me nog een artikel over het opkopen van Saab door GM begin jaren '90 (misschien in de Saaberichten) waarin geschreven werd dat AWD nu een optie zou kunnen worden; de kennis was binnen het concern aanwezig bij Steyr-Puch. In plaats daarvan werd TCS ingevoerd :cry: .

Alex

Plaats reactie