verkoopcijfers 92x en 97x ?

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
verde900
Donateur
Donateur

Re: verkoopcijfers 92x en 97x ?

Bericht door verde900 » zo 08 mei, 2005 17:43

josephine schreef:Samenwerken prima, maar wel met een beetje eigen identiteit graag. En dat mis ik in de 9-2, wat niet wil zeggen dat ik Subaru's an sich afgrijselijke wagens vind. Persoonlijk vind ik het 'het leukere Japanse spul', samen met Mazda's rotatiemotoren. De Impreza, hoe goed die ook moge wezen, vind ik spuglelijk, en z'n mutatie richting 9-2 heeft 'em geen goed gedaan ........ maar ff testrijden in zo'n heet imprezaatje heb ik geen bezwaar tegen :bullie:
Eh, Subaru spuuglelijk en afgrijselijk?
Nee, neem dan een 99 met zo'n gesoigneerd zwart plastic dashboard en met dat fraaie plakhout, dat is pas geraffineerd.
Ik prefereer een samenwerking met Subaru en al hun technische kennis en innovaties toch boven een samenwerking met Opel.
Maar.... het vooroordeel dat SAAB rijders soms wat eigenaardig zijn wordt hier wel weer eens te meer bewezen.

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » zo 08 mei, 2005 18:39

Wat is er dan zo mooi aan een Impreza? Het interieur? De afwerking?
En bovendien een boxermotor of 4WD is op zich ook niet veel nieuws, beide hebben ze goed onder de knie, maar echt innovatief valt ook nogal mee.
Het zijn zeker geen slechte auto's en goede prestaties van de topmodellen, maar ik persoonlijk word er niet warm of koud van.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 08 mei, 2005 19:10

Ruud schreef:Wat is er dan zo mooi aan een Impreza? Het interieur? De afwerking?
En bovendien een boxermotor of 4WD is op zich ook niet veel nieuws, beide hebben ze goed onder de knie, maar echt innovatief valt ook nogal mee.
Het zijn zeker geen slechte auto's en goede prestaties van de topmodellen, maar ik persoonlijk word er niet warm of koud van.
De vormgeving vind ik zelf heel behoorlijk, niet veel anders of minder als een 9-3SS,
de SAAB aanpassing naar de 9-2 vind ik zelfs heel aardig.
Wie heeft overigens de combinatie van beiden icm met behoorlijk vermogen voor een betaalbaar bedrag?
De Impreza 555 is ooit zelfs een trendsetter geweest met een vermogen en een handling waar SAAB geen antwoord op had.
Wat is in jouw perceptie trouwens wel innovatief?
Warm wordt ik ook niet van een 9-3 of een 9-5, ik heb alleen nog iets met de klassieke modellen.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 08 mei, 2005 20:20

de sedan is zeker leuk en sportief om te zien, en de legacy (gemakshalve vergeten??) is in de Outback trim echt een mooie stoere wagon zoals een wagon hoort te zijn.

overigens was de vergeten SVX coupe een allemachtig gaaf outsiders model....zelfs Saab kon daar niet tegenop.. want die kwamen niet verder dan een EV1 waarvan de oplage bij 1 bleef ;)

niettemin, Saab staat voorop

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 08 mei, 2005 20:37

jelger schreef:
de sedan is zeker leuk en sportief om te zien, en de legacy (gemakshalve vergeten??) is in de Outback trim echt een mooie stoere wagon zoals een wagon hoort te zijn
Ik had een Outback tot december vorig jaar, een heel niet verkeerde auto

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » ma 09 mei, 2005 0:14

Onder innovatie versta ik bij automerken iets op de markt brengen wat nog niet bestaat, of toch zeker 1 van de ontwikkelaars zijn van een bepaalde techniek.
Nou heeft Saab dat op dit moment minder idd, maar ze zijn toch wel de pioniers wat betreft de turbo en zijn op dat gebied nog steeds sterk.

Interieur blijft natuurlijk een kwestie van smaak uiteindelijk.
Maar geef mij maar Saab wat betreft design en kwaliteit.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » ma 09 mei, 2005 22:36

Ruud schreef:Wat is er dan zo mooi aan een Impreza?
Het is een wat onbeholpen ogende bult power. 8) Dat lijkt kritiek, maar is een compliment. :wink:

Elevation12,000
Geregistreerd lid

Bericht door Elevation12,000 » wo 11 mei, 2005 23:30

He,

Ben duidelijk aanhanger van het klassieke spul. Dat gezwalk vd laatste jaren vind ik jammer, maar ik gun GM de ruimte naar een goed business model te zoeken. Hoop wel dat het snel naar een resultaat leidt en wel een resultaat waar ook ik mij in kan vinden.

Enfin, een 9-2x is een autootje, een autootje met deurtjes, knopjes, een stuurtje en zo. Wel goed in elkaar geschroefd, maar wat toch blijft hangen is een zweem van plastic, papiermaché en wat al dies meer zij. Steekt toch wel l*llig af tov een 9-5; die lijkt dan zo ineens zwaar 'overbuilt'.

Een 9-5 is dan wel niet zo puur, integer Saab als 'het klassieke spul', maar een 9-2x is nog factor 10 minder puur. Ze op 1 lijn stellen vind ik niet fair.

De berijder van zo'n ding komt er ook niet goed in uit. Volgens mij wordt Cool niet door de 9-2x hergedefinieerd, integendeel. 'Badgeengineering' is niet Cool en de samentrekking Saabaru ook niet.

Heb meelij met Michael Mauer toen ik zijn speech aanhoorde tijdens de introductie van de 9-2x. De man dichte hem tal van Saab waarden toe. Speech was waarschijnlijk geschreven door wat marketinglui die veronderstellen dat Saabrijders achtelijk en naief zijn. Als er autoclientele zijn die zich niet snel iets wijs laten maken zijn het volgens mij Saabkopers wel. Respect voor Mauer dat hij nog zolang gebleven is om nog wat goed werk voor Saab af te leveren.

Genoeg, het is inmiddels wel duidelijk dat de 9-2x bij mij niet de handjes op elkaar krijgt.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 03 jul, 2005 10:53

in mei leggen alle vogels een ei, maar Saab heeft 47x de 9-7x verkocht en meer dan 1000 keer de 9-2x :shock: (in alleen mei dus)

dat gaat de goede kant op

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 10 okt, 2005 20:50

tijd voor een balans t/m augustus 2005

9-2X -------- 5.704 (207 in aug.)
9-7X -------- 1.354 (306 in aug.)

de overige modellen in de VS:

9-5 Estate ---- 1.330 (-31%)
9-5 Sedan ---- 3.371 (-25%)
9-3 SS ------- 13.774 (-4%)
9-3 Conv. ----- 4.630 (0%)

totale afzet :
t/m aug 04 25.813
t/m aug 05 30.163

de daling van de 9-5 wordt vooral weer gecompenseerd door de 9-2X die de 9-3 Convertible zelfs naar de kroon heeft gestoken. de verkopen van de 9-2X lijken nu wel weer af te zwakken...

Thijs O.
Geregistreerd lid

Bericht door Thijs O. » di 08 nov, 2005 22:09

Naar mijn mening maakt Subaru erg goede auto's; betrouwbaar, kwalitatief, technisch innovatief en voor mijn gevoel ook niet duur en ingewikkeld in reparatie.

Op zich niet zo veel mis mee dus. Behalve dan de 'Japanse trekjes': slordig afgewertk met wat goedkope materialen (blikkerig, goedkope kunststoffen), emotieloos uiterlijk en innerlijk en daarmee gepaard ook nagenoeg geen zichtbare familielijn door de jaren heen.

Ontwikkelingen hou je niet tegen. Zo ook niet de problemen die saab op het moment heeft; om een lang verhaal kort te maken en de oorzaken niet verder te doorgronden; Saab heeft een slechte periode: Saab heeft schulden. Dit probleem moet opgelost worden alvorens weer verder te kunnen met het (zeer kostbare) ontwikkelinsgproces van nieuwe modellen.

Naar mijn mening is de samenwerking met Subaru (9-2) en Chevrolet (9-7X) een slimme stap, een relatief goedkope oplossing om een flinke cash input te verkrijgen zonder extreem veel te moeten investeren in totaal nieuwe modellen. Let wel: zolang genoemde nadelen van bv. Subaru wel zoveel mogelijk worden teruggedrongen (betere afwerking, Saab uiterlijk, etc.)

Het is niet de lijn die Saab eigenlijk wil volgen, maar een noodstap. Natuurlijk zou Saab zelf ook het liefst totaal nieuwe, typische Saab modellen presenteren, maar eerst moet dit opgelost worden.

Thijs O.
Geregistreerd lid

Bericht door Thijs O. » di 08 nov, 2005 22:14

verde900 schreef: Ik had een Outback tot december vorig jaar, een heel niet verkeerde auto
ik neem aan dat je hem heb ingeruild op een mooie 9-5 Estate :D ??

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 08 nov, 2005 22:18

eh... de nieuwe "verbeterde" 9-5 haalt het als het gaat om materiaalkeuze niet bij een 9000... een 9-2x kan dus best wel...

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 08 nov, 2005 22:19

Thijs O. schreef:
verde900 schreef: Ik had een Outback tot december vorig jaar, een heel niet verkeerde auto
ik neem aan dat je hem heb ingeruild op een mooie 9-5 Estate :D ??
Nee, voor een Volvo...

Thijs O.
Geregistreerd lid

Bericht door Thijs O. » di 08 nov, 2005 22:24

verde900 schreef:eh... de nieuwe "verbeterde" 9-5 haalt het als het gaat om materiaalkeuze niet bij een 9000... een 9-2x kan dus best wel...
wat bedoel je precies? ik volg t niet helemaal :D

Plaats reactie