SAAB/NEVS part II
-
Theun49
- Geregistreerd lid
Re: SAAB/NEVS part II
Nog een ontwikkeling waar tempo in zit:
http://insideevs.com/fastned-sketched-f ... -charging/
FastNed is van plan een netwerk van 150kW laadstations aan te leggen voor de volgende generatie EV's met 500km bereik (50kWh accu).
Opladen voor de volgende 300km neemt minder dan een kwartier bij 150kW laadvermogen.
Dat is het scenario voor de komende vijf jaar,
240kW zit ook al in de plannen voor de periode erna.
De kansen voor NEVS zijn er. Het is wel opschieten geblazen.
http://insideevs.com/fastned-sketched-f ... -charging/
FastNed is van plan een netwerk van 150kW laadstations aan te leggen voor de volgende generatie EV's met 500km bereik (50kWh accu).
Opladen voor de volgende 300km neemt minder dan een kwartier bij 150kW laadvermogen.
Dat is het scenario voor de komende vijf jaar,
240kW zit ook al in de plannen voor de periode erna.
De kansen voor NEVS zijn er. Het is wel opschieten geblazen.
-
ZSR
- Donateur (3x)

Des te meer keuze in energie bronnen des te beter toch? Aanleggen die hap, maar wel aub door een 100% private investering.
-
levensnevel
- Donateur (3x)

en hier
http://fastned.nl/nl/blog/post/the-fastned-freedom-plan" onclick="window.open(this.href);return false;
het hele blog cq toekomst visie van Michiel Langezaal, mede oprichter en CEO of Fastned.
Bij de reacties trouwens een 'voeten terug aan de grond' reactie van ene 'walter'
qte...
At a price of 0.35€/kwh it is not cheap. A normal ev consumes 20kwh every 100 km. So this comes at 7€ every 100 km. This is about the same like a small ice vehicle
...unqte
Laat ik met m'n Euro4 oliestoker kwa brandstof nu op 6,80 €/100km over 9.831 km zitten
http://fastned.nl/nl/blog/post/the-fastned-freedom-plan" onclick="window.open(this.href);return false;
het hele blog cq toekomst visie van Michiel Langezaal, mede oprichter en CEO of Fastned.
Bij de reacties trouwens een 'voeten terug aan de grond' reactie van ene 'walter'
qte...
At a price of 0.35€/kwh it is not cheap. A normal ev consumes 20kwh every 100 km. So this comes at 7€ every 100 km. This is about the same like a small ice vehicle
...unqte
Laat ik met m'n Euro4 oliestoker kwa brandstof nu op 6,80 €/100km over 9.831 km zitten
-
dirk7942
- Geregistreerd lid
Dat heb je met private investeerders. Die willen eraan verdienen.....
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Dan moet je zeker in de VS blijven wonen...wulf schreef:... altijd in de gaten gehouden door de overheid.
NSA admits ongoing violations of privacy
-
levensnevel
- Donateur (3x)

de samenwerking van NEVS met Tübitak loopt nog niet echt van een leien dakje wanneer je dit

document mag geloven. Document en het verhaal er omheen is te vinden in deze blogbijdrage
http://nordicwheels.de/saab-9-3-tuerkei ... #more-3691" onclick="window.open(this.href);return false;
van 'lennart' op de website van nordicwheels.de

document mag geloven. Document en het verhaal er omheen is te vinden in deze blogbijdrage
http://nordicwheels.de/saab-9-3-tuerkei ... #more-3691" onclick="window.open(this.href);return false;
van 'lennart' op de website van nordicwheels.de
-
levensnevel
- Donateur (3x)

qte...
Das ist nett für Volvo, für NEVS Menschen aber muss es frustrieren…für Saab Fans erst recht !
...unqte
de ontwikkelingen van afgelopen week door 'tom' van saabblog.net op een rijtje gezet
http://saabblog.net/2015/10/23/saabig-4 ... more-46967" onclick="window.open(this.href);return false;
Das ist nett für Volvo, für NEVS Menschen aber muss es frustrieren…für Saab Fans erst recht !
...unqte
de ontwikkelingen van afgelopen week door 'tom' van saabblog.net op een rijtje gezet
http://saabblog.net/2015/10/23/saabig-4 ... more-46967" onclick="window.open(this.href);return false;
-
dirk7942
- Geregistreerd lid
Ik vind het gevaarlijke van Blogs altijd dat het weliswaar info geeft maar waar die info vandaan komt en op welke waarheid hij gestoeld is weet niemand. Het lijkt bijvoorbeeld dat de cabrio uit Tom's blog van NEVS komt maar niets is minder waar! Waarschijnlijk een of ander particulier of zakelijk initiatief maar beslist niet van NEVS. Wel gaaf want op zich is met name een cabrio heel erg geschikt als FEH want doorgaans zijn dat veelal auto's erbij met automatisch vaak minder kilometers en wat is er nu mooier dan fluisterstil met open kap te rijden. Deze smaakt mij wel!
-
levensnevel
- Donateur (3x)

Op zich heb je gelijk Dirk.
Maar dat is altijd al zo geweest want de 'one and single truth' bestaat nu eenmaal niet.
Iedereen heeft zijn eigen perceptie.
En dat is ook wat dit topic zo dynamisch en lezenswaard maakt.
Maar dat is altijd al zo geweest want de 'one and single truth' bestaat nu eenmaal niet.
Iedereen heeft zijn eigen perceptie.
En dat is ook wat dit topic zo dynamisch en lezenswaard maakt.
-
dirk7942
- Geregistreerd lid
@Levensnevel: Dat ben ik ook helemaal met je eens! Ik merk echter dat voor mensen die niet dagelijks met deze kost te maken hebben de scheidslijn erg dun is tussen waarheid en fictie c.q. aanname. Daar wilde ik even voor waarschuwen. Ik kreeg van de week het verwijt dat de commerciëlen t.o.v. de particulieren een mwah gevoel veroorzaken. Dat is jammer en niet nodig. Calimero effecten zijn er al genoeg hier en ik heb me voorgenomen wat opener te posten en mijn bescheiden kennis hier wat meer te delen. Ik zal ook aandringen op wat meer openheid bij NEVS voor zover ik daar invloed heb natuurlijk. Ik denk oprecht dat ze wat te bescheiden zijn en te voorzichtig zijn geworden na een eigenaar die misschien wat te veel verwachtingen wekte hoewel ik daar nadrukkelijk geen oordeel over wil geven. Soms hoor ik echter wel eens wat........
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Het is al een paar keer aangehaald, maar vanwaar toch dat iedereen 300 km een "fatsoenlijke" range vinden en minder niet? Er vanuit gaande dat je niet kunt laden op je werk (wat ik bijv. wel kan) betekent dit dat je zo'n 150 km van je werk woont om die range nodig te hebben (tenzij je vertegenwoordiger bent en de hele dag rijdt, maar dan is elke range te weinig op elektriciteit).Hertog schreef:Elektrische versies van bestaande auto's buiten beschouwing gelaten heb je nogal een gat tussen de Nissan Leaf-achtigen en de Tesla. En alléén de Tesla heeft een fatsoenlijk bereik. Ik denk dat er zeker ruimte is voor een goedkopere auto met een bereik van rond de 300 kilometer, bijvoorbeeld.
Ik durf mijn handen in het vuur te steken dat de meeste Nederlanders dichterbij het werk wonen en dus prima uit de voeten kunnen met minder dan 300 km range. Voor die ene jaarlijkse vakantierit naar Zuid-Frankrijk is een huurauto een prima oplossing lijkt me en als je binnen Nederland echt ver weg moet kun je onderweg ergens snelladen, scheelt misschien een kwartiertje op zo'n afstand. Het bereik van een Leaf is wellicht niet geniaal (maar wordt continu verbeterd en is momenteel al zo'n 180 km, maar die vriend van mij heeft een 2012 versie) maar voor mij is het afdoende om van en naar het werk te komen en ik denk een heleboel mensen met mij.
Mijn 9-5 op LPG heeft ook rond de 300 km bereik en dus minder dan een benzine auto maar voor het prijsverschil tank ik graag 2x zo vaak. En als de tank kleiner was ging ik desnoods elke dag tanken. Als je een elektrische auto hebt kun je thuis elke dag opladen (tanken), scheelt nog weer tijd om steeds een tankstation te bezoeken ook. Volgens mij is die 300 km een puur mentaal aspect voor de meeste mensen want waar komt dat vandaan? Vermoedelijk omdat de Tesla dat heeft dus dan moet elke elektrische auto dat minimaal hebben kennelijk. We zijn ook gewend dat een benzine-auto 600-700 km haalt op een tank, dus als het maar 200 zou zijn vinden we dat waardeloos, terwijl het voor Toyota Aygo achtige auto's die met name korte ritjes doen helemaal niet per se vreemd zou zijn, de meesten rijden toch maar korte ritjes dus die hoeven dan alsnog niet elke week naar de pomp.
-
levensnevel
- Donateur (3x)

@ Sapphire
je schrijft o.a.
qte...
als je een elektrische auto hebt kun je thuis elke dag opladen (tanken)
...unqte
ik probeer me even voor te stellen wat dat in de praktijk zou betekenen met:
a) datgene in m'n achterhoofd wat Michiel Langezaal, mede oprichter en CEO van FastNed in zijn eerder aangehaalde blog schrijft:
qte...
Charging at home is obviously convenient. However, families with their own driveway are the exception, not the rule around the world. This is especially true in cities. For example, in the Netherlands 75% of the households cannot charge their car at home.
...unqte
Nu is dat natuurlijk een statement in de categorie 'wij van WC Eend' statement maar hij bevat wel een kern van waarheid.
en
b) de situatie in het wijkje waar m'n huis woont.
Dat idee van "thuisopladen" is dus gewoon een illusie voor het merendeel van neerlands autobezitter.
Zo ook het opladen onder werktijd.
Wij hebben bijvoorbeeld een viertal oplaadpunten op de zaak en dagelijks een 1.500 gouden koeien in de parkeerweiden rondom onze campus staan. Dus maak zelf de rekensom maar ...
En zo is het merendeel van de particuliere EV berijders gewoon 'overgeleverd' aan de 'fastned's' van deze wereld.
je schrijft o.a.
qte...
als je een elektrische auto hebt kun je thuis elke dag opladen (tanken)
...unqte
ik probeer me even voor te stellen wat dat in de praktijk zou betekenen met:
a) datgene in m'n achterhoofd wat Michiel Langezaal, mede oprichter en CEO van FastNed in zijn eerder aangehaalde blog schrijft:
qte...
Charging at home is obviously convenient. However, families with their own driveway are the exception, not the rule around the world. This is especially true in cities. For example, in the Netherlands 75% of the households cannot charge their car at home.
...unqte
Nu is dat natuurlijk een statement in de categorie 'wij van WC Eend' statement maar hij bevat wel een kern van waarheid.
en
b) de situatie in het wijkje waar m'n huis woont.
Dat idee van "thuisopladen" is dus gewoon een illusie voor het merendeel van neerlands autobezitter.
Zo ook het opladen onder werktijd.
Wij hebben bijvoorbeeld een viertal oplaadpunten op de zaak en dagelijks een 1.500 gouden koeien in de parkeerweiden rondom onze campus staan. Dus maak zelf de rekensom maar ...
En zo is het merendeel van de particuliere EV berijders gewoon 'overgeleverd' aan de 'fastned's' van deze wereld.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

even los van die kleine issues op dat overdrachtsdocumentje staan daar 2 interessante nieuwtjes:
scoopje 1: Demonstrators #1 en #2: Phoenix 1.1 EREV: oftewel een Electric Vehicle mét range extender! Had ik nog niet eerder bevestigd gezien. Klein benzine of dieselmotor (constant en op laag rpm... verbruik 1 op 50 ofzo) die de dynamo aandrijft zodat de accu's volblijven
scoopje 2: Demonstrator #2: cross over wagon ... estate en sedan kennen we al van de Saab 9-3/Cadillac BLS maar een cross over wagon??? Dat kan een 9-3X achtige estate zijn zoals we dat kenden (tupperware en hoger op de poten) maar het kan ook een SUV achtige auto zijn zoals de 9-4x
scoopje 1: Demonstrators #1 en #2: Phoenix 1.1 EREV: oftewel een Electric Vehicle mét range extender! Had ik nog niet eerder bevestigd gezien. Klein benzine of dieselmotor (constant en op laag rpm... verbruik 1 op 50 ofzo) die de dynamo aandrijft zodat de accu's volblijven
scoopje 2: Demonstrator #2: cross over wagon ... estate en sedan kennen we al van de Saab 9-3/Cadillac BLS maar een cross over wagon??? Dat kan een 9-3X achtige estate zijn zoals we dat kenden (tupperware en hoger op de poten) maar het kan ook een SUV achtige auto zijn zoals de 9-4x
-
Hertog
- Geregistreerd lid
Het gaat niet zo zeer om die exacte waarde, maar meer om het 'gat': De Tesla heeft een bereik van 450-500 kilometer, de goedkopere elektrische auto's 150-200. 300 zit er een beetje tussen, vandaar mijn opmerking dat hier ruimte voor is in de markt.Sapphire schreef:Het is al een paar keer aangehaald, maar vanwaar toch dat iedereen 300 km een "fatsoenlijke" range vinden en minder niet?Hertog schreef:Elektrische versies van bestaande auto's buiten beschouwing gelaten heb je nogal een gat tussen de Nissan Leaf-achtigen en de Tesla. En alléén de Tesla heeft een fatsoenlijk bereik. Ik denk dat er zeker ruimte is voor een goedkopere auto met een bereik van rond de 300 kilometer, bijvoorbeeld.
Daarnaast is het een theoretische waarde. Je hebt gelijk dat 300 kilometer ruim voldoende is als je dat iedere keer ongeveer kunt halen, maar in de winter ben ik heel erg benieuwd hoeveel er van bijvoorbeeld de 162 kilometer bereik van de Focus overblijft.