De teloorgang van Saab, leve Saab!

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Plaats reactie
ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » ma 19 jan, 2009 18:56

Henk-Jan: ik vind de 9-5 dus juist weer net niet sportief genoeg en ook net niet chique genoeg. Gewoon te weinig karakter, geen vlees en geen vis, te weinig Saabs. Maar dat blijft een kwestie van opvatting, wat jij mooi vindt zal wat anders zijn dan wat ik mooi vind. Te GM is het trouwens ook niet, het is gewoon te nèt niet onderscheidend genoeg.

Oosthoek: we schrijven hier wat we er zelf van vinden, dus natuurlijk is er geen staving door feiten. Mijn gevoel is dat je je in een tijd van trendiness omwille van de trend juist door deen direct herkenbare eigen stijl moet onderscheiden. Want met de echte trendsetters kan je toch niet concurreren.

Ivo

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 19 jan, 2009 18:57

Een kleine auto kan toch ook eigenzinnig zijn? Laat die 9-1 maar komen! Net als de 9-1 Cabrio!

nics
Geregistreerd lid

Bericht door nics » ma 19 jan, 2009 19:10

BMW een sportieve uitstraling? proest, hik, grijns ;-) Vind ze er tegenwoordig uitzien as a major case of origamy FAIL ;-)

mijn tractor heeft nog steeds dat eigenwijze, beetje anders dan anders. De 9-5 daarintegen vind ik ingetogen, chique zelfs. Kan een rustige wagen zijn voor de wat ouderen onder ons, de andere kant is een absoluut beest, vooral als sommigen onder jullie onder de motorkap aan het knutselen slaan.
Kortom, de hele serie, ook onder de GM vlag, heeft wel degelijk een bepaalde uitstraling behouden. Waarom vind ik een 9-5 estate nog steeds fraai en een Laguna geval, danwel een Opel caravan (of hoe dat die dingen tegenwoordig ook weer heten) niks? Omdat ik nog steeds zaken herken. De 9000 kun je best herkennen in een 9-5.

(Of had ik toch die laatste borrel moeten laten staan? ;-)

Als ik mijn 99 rond tuf, herken ik toch bepaalde dingen die me in de tractor omringen. En, 1 typische Saab eigenschap, in weekend weer een behoorlijk eind gereden, vanochtend om 06:45 ingestapt, dikke 400 km gereden en fris bij aankomst achter het bureau. Zou dat niet zomaar met welke andere auto dan ook hebben. Ook niet met dat andere Zweedse merk...

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » ma 19 jan, 2009 22:42

nics schreef:
.... vanochtend om 06:45 ingestapt, dikke 400 km gereden en fris bij aankomst achter het bureau.
Ik dacht dat je het hendelcircus nu wel onder de knie had :roll: :wink:

Maar fris is i.d.d. het sleutelwoord. Als ik nu kijk naar de campagne voor bijv. de XC-60 van Volvo, dan vind ik die verfrissend. Het appeal is heel duidelijk: zo worrden onze auto's gemaakt en zo kun je d'r in zitten als stelletje of met een gezin.

Dat zou SAAB ook meer moeten doen: appelleren. En hoewel ik de Turbo-gen internet test leuk vind, het spreekt mijn vrouw en mijn oudste zoon niet aan. Dat zou het dus wel moeten doen.
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik in de markt ben voor een nieuwe auto, maar SAAB zou (meer) werk moeten maken van het highlighten van aspecten die jonge mensen/gezinnen aantrekken in de keuze voor een (nieuwe) auto.

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » wo 21 jan, 2009 22:19

nics schreef:
.... vanochtend om 06:45 ingestapt, dikke 400 km gereden en fris bij aankomst achter het bureau.
Dat doe ik na een rit van 1100km naar Zweden ook (12 1/2 uur) :wink:

Den Silver Kulen
Geregistreerd lid

saab erbovenop?

Bericht door Den Silver Kulen » wo 21 jan, 2009 22:39

ik werd dit voorjaar ook veel vermoeider van 10 trappen eifeltoren dan van in het weekend heen en weer naar Parijs (1000+ km). Reed pas nog een nieuwe dreier maar dat is meer ZENnnnn (gewoon op de stenen vloer zitten).

en ja, voor een aantal van ons zal het zeker zo zijn dat de oudere modellen juist maken dat Saab diep zit maar terug naar de tijd dat BMW nog motoren voor de Focke Wulf (en MB voor de Messerschmitt) maakte, dat gaat ook mij nogal ver. Trouwens: er wordt zoveel geschreven over de relatie 9-5 GM maar uiteindelijk is heeft Saab in de 9-5 toch wel weer de nodige eigenzinnigheden zitten (en dan bedoel ik niet alleen die fantastische cup-holders). Als je op argumenten gaat kijken komt vooral de bodemplaat naar voren maar ga die maar eens zelf ontwikkelen tegenwoordig. En zeker voor Saab is dat gelijk aan meteen failliet gaan.

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » wo 21 jan, 2009 22:51

GM-baas Wagoner: sluiten van Saab niet uitgesloten
Het eigenzinnige Zweedse automerk Saab heeft bepaald geen zekere toekomst. Moeder GM moet er snel vanaf en als dat niet lukt, zal Saab misschien wel ophouden te bestaan.

GM-baas Rick Wagoner heeft ervoor gewaarschuwd dat Saab weleens zou kunnen ophouden te bestaan als er geen koper wordt gevonden :shock: . Volgens Wagoner liggen voor Saab alle opties op tafel. "Er is wel interesse van kopers maar we moeten zo snel mogelijk tot een oplossing komen." Volgens vice-president Bob Lutz is Saab een luxe 'die GM zich niet langer kan veroorloven'. Een beslissing over Saab kan onderdeel uitmaken van het herstructureringsplan van GM dat voor 31 maart moet worden gepresenteerd aan de Amerikaanse overheid. Als de Amerikaanse autofabrikant de regering in dat plan niet kan overtuigen dat het levensbaarheid is voor de toekomst, riskeert GM miljarden aan steun te verliezen. Zonder die steun zal GM zeker in faillissement geraken. (bron: The Sun, Autowired)

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » wo 21 jan, 2009 22:59

Hmmmm, sluiten is denk ik te duur. Wat gaat dat wel niet aan sociale plannen kosten voor de medewerkers. Als er serieuze kopers zijn, denk ik dat het zo verkocht is als ik het zo lees. Want je kunt het beter voor 1 euro verkopen, dan de tent sluiten.

Den Silver Kulen
Geregistreerd lid

wagoner

Bericht door Den Silver Kulen » wo 21 jan, 2009 23:06

maar op andere topics, en ook via internetkanalen lees ik juist het volgens mij positieve bericht dat Saab op grotere afstand van GM zou komen te staan. Dus meer te zeggen zou kunnen krijgen over de bestedingen ipv dat het zich meer aan GM richtlijnen moet houden.
Afijn, er dreigt ook een informatiecrisis te onstaan na de beurscrisis...

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 21 jan, 2009 23:32

Ja, oud nieuws wat edward quote

Plaats reactie