’Dieptepunt prijzen tweedehands auto’s in 2009’

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » di 09 dec, 2008 15:29

sb153b schreef:In Zweden zijn voor een skrotpremie van ik meen een tiende van de bedragen die jij noemt heel veel Saab tweetakten, classicachtigen gesloopt :cry: terwijl ook Volvo Katterug en Amazon daar in grote aantallen naar de sloop verdwenen. Zelfs 1 van m'n 92's heb ik van de pers kunnen redden, een andere geredde is pas in NL gearriveerd.
Van een pioniersauto waarvan er nog slechts een kleine 200 zijn, zijn er aantoonbaar nodeloos heel veel naar de sloop gebracht voor een klein geldelijk gewin en heeft de regering er geen weet van of geen boodschap aan dat ze een stukje cultuurgoed vernietigen laten.
De autogeschiedenis die veel Zweedse tuinen slechts enkele jaren terug nog kende is door de premie op een enkele uitzondering na uitgeroeid.

Natuurlijk zullen Astra's en Vectra's geen verzamelaarsauto's worden maar bijv een 205 GTI of een rally of een leuke Alfa gun je op die manier geen kans meer.
Natuurlijk kunnen reparatiekosten een auto in het dal van z'n waarde de economische waarde op dat moment overtreffen terwijl dat enige jaren later een heel ander verhaal zou zijn. Na een sloop is dat niet meer terug te draaien en kan je moeilijk bomen over wat er aangericht is.
Ik durf het niet hardop te zeggen maar vervelend genoeg is een fijne auto als bijv de 9000 (iig nog voor de helft een echte Saab) op dit moment doorgaans minder waard dan de 1000 tot 2000 euro die je noemt terwijl de economische levensduur nog lang niet verstreken is. Het is nu al zo dat er exemplaren gesloopt worden omdat ze meer in onderdelen opbrengen en zo'n slooppremie is voor veel mooie en goede auto's de nekslag. Straks is er weer een hele lichting weg. Ook de classicachtigen wacht dit lot, de aantallen lopen heel rap terug en weldra zal het moeilijk zijn om zo'n auto voor redelijk geld en met gewone inspanning rijdend te houden. Noem ze maar eens hardop niet belangrijk op dit forum
Ik heb er toch wel moeite mee om de mensen die een dergelijke premie promoten te zien als liefhebbers van oudere auto's.
Rijdt jij zelf ook liever een nieuwere?
Cornell

Je kan je afvragen in hoeverre die situatie in dit land van toepassing is mbt unieke wagens laten slopen.
Ik rij niet liever een nieuwe maar ik was wel bijzonder blij met de slooppremie toen de auto van mijn vriendin hogere reparatiekosten had dan zijn waarde.
Durf je te stellen dat autoliefhebberij niet hand-in-hand kan gaan met keuzes ten gunste van je eigen portemonnee?

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » di 09 dec, 2008 16:57

Geloof me, die vergelijking gaat op, zeker omdat de uitgekeerde bedragen hoger zijn en er al een golf verzamelbare auto's weg is door export en vooral de toenmalige invoering van de houderschapsbelasting/schorsingsregeling. Ik heb het dan bewust niet over de APK.
Wat betreft de bewering: een moeilijke om voor en over een ander te zeggen. In de praktijk blijkt kennelijk niet iedereen de gevolgen van een slooppremie en sloop te overzien mbt de toekomst. Daarnaast, hobbymatige autoliefhebberij kost nu eenmaal geld en opruimen van en gewin lijkt tegenstrijdig maar kan helpen om een andere liefhebbersauto betaalbaar te maken. Dan moet je wel helder hebben of de auto die je bewust weg doet geen potentieel verzamelbaar exemplaar is want laten slopen is weg.
Cornell

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » di 09 dec, 2008 21:13

ja ik snap het.
maar eehhmm even voor mijn beeldvorming. Hoe werkt de slooppremie in Zweden? Want ik begin de indruk te krijgen dat we appels met peren aan het vergelijken zijn ;)

Ik zal de Belgische "sloop"-premie even uitleggen:
Op een nieuwe wagen krijg je een "GreenBonus" van zo'n €1.000 tot €2.000 euro. De dealer die deze nieuw bestelde wagen levert trekt dit van de verkoopprijs af. Dit is geen punt van onderhandeling. De wagen moet minstens 6 maanden op kenteken staan van de koper van de nieuwe wagen. De hoogte van de premie is niet afhankelijk van de auto die je inlevert, maar is afhankelijk van hoeveel de dealer in het algemeen geeft.

Dit is een regeling waar ik me, ondanks deze discussie, nog steeds in kan vinden. Ten eerste omdat het geen export in de hand werkt (6mnd particulier eigenaar) en ten tweede omdat het alleen geld op nieuw verkochte wagens (wat het voor een aantal mensen onbereikbaar maakt).

De wagen die ik erop heb ingeleverd was een '92-er BMW 318i Touring. Mooie kar, rijdt leuk en lekker maar helaas met een verroest remsysteem (praktisch onbetaalbaar in vergelijking met de waarde van de wagen en de hoogte van mijn bankrekening). Door alle onderdelen eruit en eraf te halen die niet noodzakelijk waren voor het besturen van het voertuig heb ik aan losse onderdelen nog bijna €300,- verkocht.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 09 dec, 2008 21:16

de topic als zodanig wordt al even niet meer door de kop gedekt, kop even aanpassen?

Plaats reactie