sb153b schreef:In Zweden zijn voor een skrotpremie van ik meen een tiende van de bedragen die jij noemt heel veel Saab tweetakten, classicachtigen geslooptterwijl ook Volvo Katterug en Amazon daar in grote aantallen naar de sloop verdwenen. Zelfs 1 van m'n 92's heb ik van de pers kunnen redden, een andere geredde is pas in NL gearriveerd.
Van een pioniersauto waarvan er nog slechts een kleine 200 zijn, zijn er aantoonbaar nodeloos heel veel naar de sloop gebracht voor een klein geldelijk gewin en heeft de regering er geen weet van of geen boodschap aan dat ze een stukje cultuurgoed vernietigen laten.
De autogeschiedenis die veel Zweedse tuinen slechts enkele jaren terug nog kende is door de premie op een enkele uitzondering na uitgeroeid.
Natuurlijk zullen Astra's en Vectra's geen verzamelaarsauto's worden maar bijv een 205 GTI of een rally of een leuke Alfa gun je op die manier geen kans meer.
Natuurlijk kunnen reparatiekosten een auto in het dal van z'n waarde de economische waarde op dat moment overtreffen terwijl dat enige jaren later een heel ander verhaal zou zijn. Na een sloop is dat niet meer terug te draaien en kan je moeilijk bomen over wat er aangericht is.
Ik durf het niet hardop te zeggen maar vervelend genoeg is een fijne auto als bijv de 9000 (iig nog voor de helft een echte Saab) op dit moment doorgaans minder waard dan de 1000 tot 2000 euro die je noemt terwijl de economische levensduur nog lang niet verstreken is. Het is nu al zo dat er exemplaren gesloopt worden omdat ze meer in onderdelen opbrengen en zo'n slooppremie is voor veel mooie en goede auto's de nekslag. Straks is er weer een hele lichting weg. Ook de classicachtigen wacht dit lot, de aantallen lopen heel rap terug en weldra zal het moeilijk zijn om zo'n auto voor redelijk geld en met gewone inspanning rijdend te houden. Noem ze maar eens hardop niet belangrijk op dit forum
Ik heb er toch wel moeite mee om de mensen die een dergelijke premie promoten te zien als liefhebbers van oudere auto's.
Rijdt jij zelf ook liever een nieuwere?
Cornell
Je kan je afvragen in hoeverre die situatie in dit land van toepassing is mbt unieke wagens laten slopen.
Ik rij niet liever een nieuwe maar ik was wel bijzonder blij met de slooppremie toen de auto van mijn vriendin hogere reparatiekosten had dan zijn waarde.
Durf je te stellen dat autoliefhebberij niet hand-in-hand kan gaan met keuzes ten gunste van je eigen portemonnee?