Merrill Lynch: 'Faillissement GM niet uitgesloten'

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Plaats reactie
jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 28 nov, 2008 16:35

ik begrijp niet dat je op dit moment zou kunnen juichen over een eventueel snelle verkoop van Saab.

Dat betekent het failliet voor Saab op vrij korte termijn. Er is gewoon geen overbruggingsperiode meer om nieuwe Saabs te ontwikkelen bij een nieuwe eigenaar van Saab. De 9-5 is op sterven na dood (alleen in Zweden verkoopt ie eigenlijk nog door de BioPower). Het uitblijven van een nieuw model (doordat de 9-4x en nieuwe 9-5 niet gemaakt gaan worden dan) zal het consumentenvertrouwen in Saab doen afnemen, en dus zal de verkoop van de 9-3 ook instorten. Het enige wat men als impuls en tijdswinst kan doen is een andere auto pakken en er een Saab badge op plakken......

Als Saab nou net 2 vrij recente modellen had staan, ja, dan is er tijd om nieuwe modellen onder een nieuwe eigenaar te ontwikkelen.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » vr 28 nov, 2008 16:45

Ik sta zeker niet te juichen om een mogelijke verkoop van Saab door GM. IK stel alleen maar dat het tot de mogelijkhden behoort: een kat in het nauw maakt rare sprongen.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 28 nov, 2008 16:48

dat het overwogen wordt is niet meer dan logisch in de situatie waarin GM zich bevindt.

vanderzanden
Geregistreerd lid

Bericht door vanderzanden » vr 28 nov, 2008 17:39

jelger schreef: Het uitblijven van een nieuw model (doordat de 9-4x en nieuwe 9-5 niet gemaakt gaan worden dan) zal het consumentenvertrouwen in Saab doen afnemen, en dus zal de verkoop van de 9-3 ook instorten.

Als Saab nou net 2 vrij recente modellen had staan, ja, dan is er tijd om nieuwe modellen onder een nieuwe eigenaar te ontwikkelen.
Volg je deze redenering, dan zal er geen verkoper opdagen. Op de balans van de GM dochter Saab Automobile AB is ongetwijfeld een aardig postje opgenomen voor ontwikkelingswerk aan o.a. nieuwe modellen. Verkoop in de vorm van een aandelentransactie omvat dan ook de 'toekomst'. Lijkt me met een groot aantal gemeenschappelijke onderdelen toch niet in het nadeel van GM.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 28 nov, 2008 17:45

Dan zullen er afspraken gemaakt moeten worden dat de huidige modellen die op punt staan gelanceerd te worden gedurende hun looptijd bij GM gemaakt worden, gezien de vervlechting. De besparing zat em juist oa in combineren produktelijnen. Ga je dat weer lostrekken, en maak je een dubbele lijn (in Trollhattan voor beide nieuwe modellen) dan ga je de balans negatief verstoren. Niet aantrekkelijk.

Omdat de 9-4X met Cadilac in Mexico gemaakt zou worden, en de 9-5 in Ruesselsheim (bij Opel) levert dat potentieel verdere complicaties op, wanneer Opel (GM Europe) losgekoppeld wordt van GM.

vanderzanden
Geregistreerd lid

Bericht door vanderzanden » vr 28 nov, 2008 17:56

Inderdaad, nieuwe modellen op geplande lijnen laten produceren. Koper koopt dan een bestaand 'prestigemerk' zonder a la minute te hoeven investeren in productiecapaciteit. Denk dat de AB voor een relatieve appel en ei te koop is. GM heeft simpelweg te snel veel geld nodig om niet te willen afstoten.

De Teng
Geregistreerd lid

Bericht door De Teng » vr 28 nov, 2008 18:08

Maar GM gebruikt dan wel weer vijf prive-vliegtuigen om de CEO's, etc.. te verplaatsen naar een bijeenkomst om voor 25 mld aan dollars te gaan bedelen. Ongelooflijk wat een klojo's.

Ik houd mijn hart vast voor Saab.

paulzee
Geregistreerd lid

Bericht door paulzee » vr 28 nov, 2008 19:47

Als Opel europa los van GM komt, is er volgens mij goede kans dat saab mee gaat.. Maar hoe reeel of aantrekkelijk dat is :?

geert1
Geregistreerd lid

Bericht door geert1 » vr 28 nov, 2008 20:40

en ik denk dat binnen en een maand de Zweedse overheid gaat ingrijpen. ook met betrekking tot Volvo

Er is afgelopen week binnen de Zweedse overheid dicussie geweest, over de toekomst van de Zweedse automobielindustrie en het is een feit dat 9 procent van de beroepsbevolking inkomensafhankelijk is van deze industrie en toeleveranciers.

Het einde van Saab zou voor ons vervelend zijn, maar rampzalig voor de Zweden zelf, denk niet dat de overheid wil wachten tot het schip gezonden is.

zeker omdat je moet bedenken dat Volvo er ook niet florisant voorstaat.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 28 nov, 2008 23:08

nu de Wallenbergs nog

geert1
Geregistreerd lid

Bericht door geert1 » vr 28 nov, 2008 23:09

huh :?:

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » za 29 nov, 2008 9:51

De Teng schreef:Maar GM gebruikt dan wel weer vijf prive-vliegtuigen om de CEO's, etc.. te verplaatsen naar een bijeenkomst om voor 25 mld aan dollars te gaan bedelen. Ongelooflijk wat een klojo's.
Je zou GM kunnen verwijten dat het marketingtechnisch niet handig was in deze situatie, maar rationeel gezien is daar niets mis mee. Topmanagement vliegt dagelijks, dat is dan het goedkoopst met eigen vliegtuigen.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 29 nov, 2008 9:56

jelger schreef:nu de Wallenbergs nog
die hebben dan mogelijk voldoende middelen voor SAAB maar niet voor Volvo

Plaats reactie