http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?id=33199
2.8 V6 Turbo
-
verde900
- Donateur

2.8 V6 Turbo
wel een unieke configuratie, met slechts 2 2/3 klep per cilinder
(als ik 16 kleppen door 6 deel)
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Re: 2.8 V6 Turbo
-
Ruud
- Geregistreerd lid
Is deze motor door Saab ontworpen?
Of komt deze van Holden af.
Of komt deze van Holden af.
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Zal wel door Holden bedacht zijn toch? Hij wordt er sowieso gemaakt.
-
Ruud
- Geregistreerd lid
2.8 V6 Turbo 96vJelmer schreef:misschien 16 kleppen per cylinder
-
Hanm
- Lid van verdienste
In grote lijnen zeker een Holden ontwerp, maar reken er op dat Saab een flinke vinger in de pap heeft gehad bij de ontwikkeling.
-
Moppersmurf
- Geregistreerd lid
Dat zeiden ze bij Saab ook toen de dieselmotor van Opel in de oude 9.3 kwam.
Ja ja.
Waar wordt de 2.8 geproduceerd?
Moppersmurf
Ja ja.
Waar wordt de 2.8 geproduceerd?
Moppersmurf
-
verde900
- Donateur

Zo´n klein motortje zal toch niet uit Australie komen? daar doen ze in dikke V8en 
-
Hanm
- Lid van verdienste
Dat is nooit gesteld, in elk geval niet officieel, Saab heeft daar wel degelijk werk aan verzet voor dat die motor in de Saab kwam, maar de motor was al lang en breed ontwikkeld eer Saab überhaupt in beeld kwam.Moppersmurf schreef:Dat zeiden ze bij Saab ook toen de dieselmotor van Opel in de oude 9.3 kwam.
Ja ja.
In dit geval ligt een en ander beduidend anders, dit is een volledig nieuw ontwikkelde motor. Overigens is het niet de eerste GM motor waar Saab substantieel aan heeft bijgedragen. Ook de huidige generatie aluminium ecotec motoren uit de Opels en in de nieuwe 9-3 kennen de nodige Saab inbreng.
Opvallend is trouwens ook dat alle vacatures bij GM Europe op het gebied van motoren R&D als vestigingsplaats Södertalje of Trollhättan kennen sinds enkele weken...
-
bram
- Geregistreerd lid
Deze Motor wordt inderdaad in Australie geproduceerd. Holden Melbourne. Ik heb de motor al gezien. Het is een motor die ook in de Holden Commodore komt, alleen dan zonder turbo.
Saab heeft niet echt meegeholpen aan het blok. Het komt dus puur van Holden af. Saab zal misschien wel het 1 en het ander veranderen.
Het is een vrij indrukwekkende motor, veel vermogen. De markt in Australie stapt een beetje af van de Grote V8 motoren.
Saab heeft niet echt meegeholpen aan het blok. Het komt dus puur van Holden af. Saab zal misschien wel het 1 en het ander veranderen.
Het is een vrij indrukwekkende motor, veel vermogen. De markt in Australie stapt een beetje af van de Grote V8 motoren.
-
Hanm
- Lid van verdienste
Dat Saab niet meehelpt aan het blok an sich is niet zo verwonderlijk, dat is materie waar Saab zich nooit echt om bekommerd heeft. Het turbosysteem en belangrijker nog het motormanagement, durf ik te stellen dat Saab daar de lead in heeft gehad, men was daar in 2000 al druk mee. Dat Saab achteraf weer wijzigingen zal aanbrengen lijkt me zeer sterk, het zal hooguit zo zijn dat koppel/vermogens krommes anders getuned zullen worden voor de verschillende auto's waarin deze motor geplaatst gaat worden.bram schreef:Saab heeft niet echt meegeholpen aan het blok. Het komt dus puur van Holden af. Saab zal misschien wel het 1 en het ander veranderen.
-
verde900
- Donateur

Ik kom op de Commodore alleen een 3.6 V6 zonder turbo tegen en een motor met Turbo kom ik daar helemaal niet tegen, het zijn allemaal (naar Europesche begrippen) dikke motoren.bram schreef:Deze Motor wordt inderdaad in Australie geproduceerd. Holden Melbourne. Ik heb de motor al gezien. Het is een motor die ook in de Holden Commodore komt, alleen dan zonder turbo.
Ik kan me voorstellen dat SAAB met de know how t.a.v. Turbo´s misschien zijn deel op dat vlak geleverd heeft.
-
bram
- Geregistreerd lid
klopt de Commodore heeft geen turbo techniek. Er komt een nieuwe commodore uit eind 2005 waar deze motor in komt.
Er veranderd ook niet veel aan het blok. De turbo wordt er als laatste opgebouwd. Dit is speciaal voor Saab gemaakt. Ik vind het wel apart dat de nieuwe Saab motor helemaal in Australie wordt gemaakt. Er zijn maar 2 fabrieken ter wereld die deze motoren kunnen bouwen in Mexico en in Australie.
Als jullie nog wat vragen hebben, kan ik het wel even opzoeken..
dus vraag maar raak
groeten Bram
Er veranderd ook niet veel aan het blok. De turbo wordt er als laatste opgebouwd. Dit is speciaal voor Saab gemaakt. Ik vind het wel apart dat de nieuwe Saab motor helemaal in Australie wordt gemaakt. Er zijn maar 2 fabrieken ter wereld die deze motoren kunnen bouwen in Mexico en in Australie.
Als jullie nog wat vragen hebben, kan ik het wel even opzoeken..
dus vraag maar raak
groeten Bram