Gripen voor Nederlandse luchtmacht?

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18368
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Gripen voor Nederlandse luchtmacht?

Bericht door jelger » vr 12 mar, 2021 17:25

Steve-O schreef:
vr 12 mar, 2021 14:47
Zo valt het niet uit te sluiten dat NL de bestelde JSF's niet allemaal zal afnemen als het kostenplaatje blijft stijgen. Ook andere NATO-partners kunnen op hun hoofd krabben en zich excuseren.
Dus nu zouden we JSF's moeten afbestellen zodat andere NAVO partners tot inkeer komen, een alternatieve betekenis gevend aan "wereldverbeteraar". Interessante gedachte, dat moet ik je nageven. :lol:

Wat de JSF versus Gripen betreft, we zijn daarbij voorbij het punt van "no return", daar waar het de huidige bestelling en beoogde inzet gaat. Dat erkennen ook de meeste initiële tegenstanders van de aanschaf. Dat is niet alleen een kwestie van Meden en Perzen of "(on)omkeerbare" besluiten/processen. Alles is stop te zetten of terug te draaien. De vraag is vooral wegen de kosten of het verlies op tegen de baten, en welke zijn die dan?

Wat je ook van defensie mag vinden, er staat een grote vervangingsgolf voor de marine op de rol. Denk aan de onderzeeboot. De Walrus moet worden vervangen, en om het dan bij Saab te brengen, er wordt ingezet op een gezamenlijk project tussen Saab en Damen.

Afbeelding

Daarnaast zijn er nieuwe mijnenjagers en vervanger voor de F-fregatten nodig. Dat gaat de nodige hoeveelheid energie kosten en politieke discussie opleveren, voor zover we al niet ernstig laat zijn daarmee. Als je het over rode draden hebt, is dit er wel eentje: doorschuiven en nooit een besluit nemen. Als er dan een besluit genomen is, dan nog 10 jaar proberen het terug te draaien. Daar bouw je geen vertrouwen mee naar degenen die met het materieel moeten werken. Op een gegeven moment moet je een hoofdstuk ook willen afsluiten. Vooral om met de toekomst bezig te zijn en de materiele behoefte van het defensie- en veiligheidsbeleid in te vullen. Dat lijkt wel eens vergeten te worden.

De aanstaande vervangingsgolf bij de marine gaat de nodige hoeveelheid geld kosten. Het F35 besluit heroverwegen, de al in dienst getreden toestellen subiet terugsturen, de rest-order intrekken en het financiële verlies daarop nemen zet ons op veel fronten terug: er moet dan namelijk onmiddellijk een vervanger van de F16 gevonden worden die dan ook nog eens tijdig geleverd kan worden, voor een goede prijs. Dit gaat ten koste van de inspanningen en investeringen die benodigd zijn voor onze marine.

Ik zou zeggen: hou het bij die F35s die besteld zijn, dat is al een minimale afname voor internationale inzet (daar kan 1 missie mee gedaan worden). Een kleiner aantal afnemen heeft geen enkele zin. Daarnaast een traject inzetten voor een goedkoper alternatief om de dagelijkse routine in missies te bedienen, niet het hoge geweldsspectrum waar de JSF voor is aangeschaft. Dat kan een Gripen zijn, of een ander nieuw toestel. En dan de F35 vervroegd doorverkopen.

Maar nu alles omkeren is dus a) weggegooid geld, en b) zet de investeringsagenda voor defensie helemaal op achterstand, zowel financieel als politieke besluitvorming omdat het afleid van andere dossiers waar ook harde besluiten over te nemen zijn.

Dat zijn mijn twee centen.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7088
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Gripen voor Nederlandse luchtmacht?

Bericht door Steve-O » vr 12 mar, 2021 23:08

Ik bedoelde het andersom. Dat ander NATO-landen zo'n besluit zouden kunnen nemen waardoor het hier bespreekbaar zou worden.

Verder dank voor de update over de marine. Voor Damen fijn als zij met SAAB die order kunnen aannemen. Kunnen ze dan niet gelijk de achterstallige levering aan Taiwan voor hun rekening nemen, die destijds werd teruggefloten werd een honderden mensen hun baan kostte.

China heeft teveel macht en Taiwan wil graag een onafhankelijke democratie zijn.
Als je het uiteenvallen van de USSR ondersteund, kun je ook Taiwan, Myanmar en Tibet hun vrijheid gunnen. Of heeft er nog iemand de illusie dat op diplomatieke wijze te realiseren valt? Zo ja, in welke eeuw dan? NAar mijn idee hadden we toen China onze ballen moeten laten zien.

Inmiddels infiltreert China de Rijksuniversiteit Groningen. Wanneer gaan wij ons verdedigen? Wanneer worden we wakker en breken de ondergronds gelegde loopgraven af?

Ja, ja, ja ik weet het. Erg :offtopic: allemaal ...
East of the Sun, West of the Moon

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7088
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Gripen voor Nederlandse luchtmacht?

Bericht door Steve-O » za 13 mar, 2021 14:01

:offtopic: maar wel een nieuw voorbeeld van hoe overheidsbeleid de boeren (en niet te vergeten de weidevogels) het leven onmogelijk maakt en de verhouding telkens opnieuw op scherp zet. Je zou het haast psychische marteling kunnen noemen. de overheid lokt zo zelf nieuwe acties uit:

Boeren dreigt een verbod om hun eigen land op te gaan ... te zot voor woorden en schadelijk voor de weidevogels. Een kortzichtige, ineffectieve maatregel bedacht achter een bureau en zonder inhoudelijk overleg met betrokken partijen. Je gaat eerst volk tegen je in het harnas jagen, die zich dan weer genoodzaakt voelen om actie te voeren. Kutpolitiek: men besluit maar men, doet maar. Waarom kan er niet samengewerkt en samen gepland worden?

Agractie, 4 maart; reactie op plannen gepresenteerd in Leeuwarder Courant

Ze zijn helemaal van t padje af.
- je mag je land niet op zonder toestemming van een vogelaar. En niet JC. (extra toelichting: de betreffende overheidsdienst heeft niet de mancapaciteit om op afroep te komen inspecteren, zodat er bepaald kan worden of het land al of niet bewerkt zou kunnen worden)
- je mag je land niet op tussen zonsondergang en zonsopkomst (extra toelichting: tenzij een controleur langskomt voor een inspectie, maar die kan nooit komen op het moment dat het nodig is.)
Dat is net zoiets als een ambtenaar verbieden te werken tussen 10 en 14, maar ondertussen wel eisen dat hij meer werk moet opleveren.
En stel je voor: er zijn dus ambtenaren die serieus overleggen en vergaderen hierover. Die het opschrijven, checken, nalopen en dit vervolgens zo in dit ridicule beleid opnemen en naar gedeputeerde staten durven sturen. En dan zijn er de gedeputeerden die hier met een volle verstand over vergaderen en dit durven te publiceren.
Dit complete brevet van onvermogen waar dit belachelijk ridicule beleid een voorbeeld van is illustratief voor het zoveelste waar de ondernemers en bedrijven in dit land mee te maken krijgen. We worden compleet kapot gemaakt door ridicuul beleid op micro niveau van een stel nono's.
En weetje, vaak werkt het nog averechts ook. Dit zal niet anders zijn. Er is geen enkele onderbouwing. Er is geen enkele toetsing aan de praktijk en er is alleen met oogkleppen op gekeken.
De contraproductiviteit is ook illustratief in het natuurbeschermingsbeleid van de laatste decennia. Je kan een parallel trekken dat sinds de overheid zich actief bemoeit met natuurbeschermingsbeleid de staat van de natuur achteruit is gegaan, er vaak tegenovergestelde effecten zijn en het dus gewoon niet werkt. Want hoe kun je nou zoiets bedenken terwijl je alle predatoren beschermt zonder dat die natuurlijke vijanden hebben. Hoe kun je de grond zo verschralen, zodat er geen voedsel is voor weidevogels. Hoe kun je de leefgebieden van weidevogels zo verstoren met grote ganzenplagen? En overal waar je wonIngen en bedrijfsterreinen bouwt, broedt geen weidevogel. Dan kun je als compensatie wel predatoren beschermen en gronden verschralen... Enfin...
En het meest lullige is nog wel dat de doelen natuurlijk niet gehaald worden de overheid geen enkele blaam treft. Neeeee, kom, we geven de boer de schuld!
Agractie 13 maart
𝗩𝗲𝗿𝗯𝗼𝗱𝗲𝗻 𝘁𝗼𝗲𝗴𝗮𝗻𝗴 𝘁𝘂𝘀𝘀𝗲𝗻 𝘇𝗼𝗻𝘀𝗼𝗽𝗴𝗮𝗻𝗴 𝗲𝗻 𝘇𝗼𝗻𝘀𝗼𝗻𝗱𝗲𝗿𝗴𝗮𝗻𝗴
𝗔𝗻𝘁𝘄𝗼𝗼𝗿𝗱 𝗯𝗼𝗲𝗿𝗲𝗻 𝗼𝗽 𝗮𝗯𝘀𝘂𝗿𝗱𝗲 𝗽𝗹𝗮𝗻𝗻𝗲𝗻 𝗴𝗲𝗱𝗲𝗽𝘂𝘁𝗲𝗲𝗿𝗱𝗲
𝘞𝘢𝘢𝘳 𝘭𝘢𝘯𝘥𝘣𝘰𝘶𝘸𝘨𝘳𝘰𝘯𝘥 𝘨𝘦𝘣𝘳𝘶𝘪𝘬𝘵 𝘸𝘰𝘳𝘥𝘵 𝘷𝘰𝘰𝘳 𝘪𝘯𝘥𝘶𝘴𝘵𝘳𝘪𝘦 𝘪𝘴 𝘥𝘦 𝘸𝘦𝘪𝘥𝘦𝘷𝘰𝘨𝘦𝘭 𝘸𝘦𝘨,
𝘞𝘢𝘢𝘳 𝘭𝘢𝘯𝘥𝘣𝘰𝘶𝘸𝘨𝘳𝘰𝘯𝘥 𝘨𝘦𝘣𝘳𝘶𝘪𝘬𝘵 𝘸𝘰𝘳𝘥𝘵 𝘷𝘰𝘰𝘳 𝘸𝘰𝘯𝘪𝘯𝘨𝘣𝘰𝘶𝘸 𝘪𝘴 𝘥𝘦 𝘸𝘦𝘪𝘥𝘦𝘷𝘰𝘨𝘦𝘭 𝘸𝘦𝘨,
𝘞𝘢𝘢𝘳 𝘭𝘢𝘯𝘥𝘣𝘰𝘶𝘸𝘨𝘳𝘰𝘯𝘥 𝘨𝘦𝘣𝘳𝘶𝘪𝘬𝘵 𝘸𝘰𝘳𝘥𝘵 𝘷𝘰𝘰𝘳 𝘻𝘰𝘯𝘯𝘦𝘱𝘢𝘳𝘬𝘦𝘯 𝘪𝘴 𝘥𝘦 𝘸𝘦𝘪𝘥𝘦𝘷𝘰𝘨𝘦𝘭 𝘸𝘦𝘨,
𝘞𝘢𝘢𝘳 𝘭𝘢𝘯𝘥𝘣𝘰𝘶𝘸𝘨𝘳𝘰𝘯𝘥 𝘰𝘮𝘨𝘦𝘷𝘰𝘳𝘮𝘥 𝘸𝘰𝘳𝘥𝘵 𝘵𝘰𝘵 𝘯𝘢𝘵𝘶𝘶𝘳 𝘪𝘴 𝘥𝘦 𝘸𝘦𝘪𝘥𝘦𝘷𝘰𝘨𝘦𝘭 𝘯𝘢𝘨𝘦𝘯𝘰𝘦𝘨 𝘸𝘦𝘨,
𝘌𝘯 𝘰𝘱 𝘭𝘢𝘯𝘥𝘣𝘰𝘶𝘸𝘨𝘳𝘰𝘯𝘥 𝘸𝘢𝘢𝘳 𝘱𝘳𝘦𝘥𝘢𝘵𝘪𝘦 𝘶𝘪𝘵 𝘥𝘦 𝘬𝘭𝘢𝘶𝘸𝘦𝘯 𝘭𝘰𝘰𝘱𝘵, 𝘷𝘦𝘳𝘥𝘸𝘪𝘫𝘯𝘵 𝘥𝘦 𝘸𝘦𝘪𝘥𝘦𝘷𝘰𝘨𝘦𝘭 𝘯𝘢𝘨𝘦𝘯𝘰𝘦𝘨 𝘰𝘰𝘬...
𝘞𝘢𝘢𝘳𝘰𝘮 𝘢𝘭 𝘥𝘦𝘻𝘦 𝘻𝘢𝘬𝘦𝘯 𝘯𝘦𝘨𝘦𝘳𝘦𝘯 𝘦𝘯 𝘥𝘦 𝘣𝘰𝘦𝘳𝘦𝘯, 𝘥𝘦 𝘦𝘯𝘪𝘨𝘦 𝘥𝘪𝘦 𝘪𝘯 𝘱𝘳𝘪𝘯𝘤𝘪𝘱𝘦 𝘥𝘦 𝘸𝘦𝘪𝘥𝘦𝘷𝘰𝘨𝘦𝘭𝘴 𝘩𝘶𝘯 𝘣𝘦𝘴𝘵𝘢𝘢𝘯𝘴𝘳𝘦𝘤𝘩𝘵 𝘨𝘦𝘷𝘦𝘯, 𝘻𝘰 𝘵𝘦𝘨𝘦𝘯 𝘫𝘦 𝘪𝘯 𝘩𝘦𝘵 𝘩𝘢𝘳𝘯𝘢𝘴 𝘫𝘢𝘨𝘦𝘯?
(𝘑. 𝘝𝘦𝘦𝘯𝘴𝘵𝘳𝘢)
Het weidevogelbeheer zoals omschreven in het ontwerp Omgevingsverordening - uit de koker van de heer Douwe Hoogland (PvdA), gedeputeerde van de provincie Friesland - stelt dat een boer vanaf 2022 niet meer vrij zijn land mag bewerken of betreden tussen zonsondergang en -opkomst! Dit in combinatie met de regel in de mestwet dat er boven de 20 graden Celsius geen mest meer uit gereden mag worden, betekent voor de Friese boeren dat ze dus ook niet meer in de avond mest mogen uitrijden wanneer het voldoende is afgekoeld. Dit is voor de agrarische sector een onwerkbare situatie en een regelrechte bedreiging voor het voortbestaan van honderden boerenbedrijven! Deze oorlogsverklaring aan de Friese boeren heeft kwaad bloed gezet.
East of the Sun, West of the Moon

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 734
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Gripen voor Nederlandse luchtmacht?

Bericht door 93Rookie » wo 17 mar, 2021 14:33

Ref Jelger 12 maart j.l.
Wat je ook van defensie mag vinden, er staat een grote vervangingsgolf voor de marine op de rol. Denk aan de onderzeeboot. De Walrus moet worden vervangen, en om het dan bij Saab te brengen, er wordt ingezet op een gezamenlijk project tussen Saab en Damen.
Uit mijn bijdrage in deze Topic van 16 april 2019 :-P+

Mijn vraag destijds aan Jelger:
Overigens ik heb nog een verzoek aan je Jelger: Kun jij die Topic SAAB en Marine starten.
Als Rookie kan ik me hier dan weer positief op richten.

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2274
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Gripen voor Nederlandse luchtmacht?

Bericht door Alex B » wo 17 mar, 2021 19:12

Wat de aangehaalde extra geluidsoverlast van de JSF betreft, vanmiddag vlogen er twee over het Trondheimsfjord en het geluidsniveau lag zo op het eerste gehoor zeker niet boven dat van een F-16. Het geluid zelf is wel anders, wat donkerder en doffer.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 734
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Gripen voor Nederlandse luchtmacht?

Bericht door 93Rookie » do 15 apr, 2021 16:40

Half Topic
Maar een mooie foto van een Viggen gepikt van Sander
Afbeelding


Op de staart zag ik HUNAF staan dus maar even kijken op ML
Afbeelding
The Saab JAS 39 Gripen is a light single-engine multirole fighter aircraft manufactured by the Swedish aerospace company Saab. It was designed to replace the Saab 35 Draken and 37 Viggen in the Swedish Air Force (Flygvapnet). The Gripen has a delta wing and canard configuration with relaxed stability design and fly-by-wire flight controls. It is powered by the Volvo RM12, and has a top speed of Mach 2. The Czech Air Force has 14 Gripens on lease; these include 12 single-seat C models and two two-seat D models, in operation as of 2016. The Hungarian Air Force operates 14 Gripens (12 C-models and 2 D-model) on a lease-and-buy arrangement as of February 2017.
Afbeelding
JAS 39D is upgraded similarly to the JAS 39C but is a two seater variant
The Gripen multirole fighter aircraft, developed by Saab, was first flown in December 1988 and entered operational service with the Swedish Air Force in 1997. It is planned that the Gripen will replace all current variants of the Viggen and Draken combat aircraft.

Gripen has been developed by an industrial consortium consisting of Saab, Saab Microwave Systems (formerly Ericsson), Volvo Aero Corporation, Saab Avitronics and FFV Aerotech. A joint venture company, Gripen International, has been set up by Saab and BAE Systems to market the Gripen for export markets. BAE Systems is building the main landing gear unit and wing attachment unit.

Plaats reactie