Viking Rally 2023
-
robert93
- Geregistreerd lid
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Viking Rally 2023
Zaterdag 11 november 2023 wordt de jaarlijkse Viking Rally verreden, de 60e alweer in de rijke historie van de Saab Club Nederland.
De organisatie van de rit is wederom in handen van het welbekende team van RallyControl (Jaap Jongman) dat garant staat voor een uitdagende rit met start en finish in Lathum (omgeving Giesbeek). Inschrijven kan via de site van Rallycontrol in sport- en tourklasse.
Sportklasse voor de equipes met ervaring, tourklasse voor de minder ervarenen en beginners. Een kaartleesrit met duidelijke 1 op 50.000 kaarten waarop je nauwelijks kunt verdwalen. Er zijn nog startplaatsen beschikbaar. Inschrijven kan voor zowel leden als niet leden van de Saab Club Nederland, zolang je maar met de Saab komt, ongeacht de leeftijd ervan. De dag wordt besloten met een gezamelijk etentje op de finishlocatie tijdens welke ook de fraaie bekers voor de bestgeklasseerden worden uitgereikt. Tot ziens op 11 november.
De organisatie van de rit is wederom in handen van het welbekende team van RallyControl (Jaap Jongman) dat garant staat voor een uitdagende rit met start en finish in Lathum (omgeving Giesbeek). Inschrijven kan via de site van Rallycontrol in sport- en tourklasse.
Sportklasse voor de equipes met ervaring, tourklasse voor de minder ervarenen en beginners. Een kaartleesrit met duidelijke 1 op 50.000 kaarten waarop je nauwelijks kunt verdwalen. Er zijn nog startplaatsen beschikbaar. Inschrijven kan voor zowel leden als niet leden van de Saab Club Nederland, zolang je maar met de Saab komt, ongeacht de leeftijd ervan. De dag wordt besloten met een gezamelijk etentje op de finishlocatie tijdens welke ook de fraaie bekers voor de bestgeklasseerden worden uitgereikt. Tot ziens op 11 november.
93B, SonettII V4, Sunbeam Alpine, Classic Cabrio '93.
-
Mark14
- Geregistreerd lid
Re: Viking Rally 2023
Is dit rijden met een app of met een rallykaart?
Saab verzekeren? Youngtimer-Verzekering.nl / Oldtimer-Verzekering.nl
Saab 93F TT 1960 - Saab 900 T 16S 1988 - Volvo 850 T-5R 1995 Estate
Saab 93F TT 1960 - Saab 900 T 16S 1988 - Volvo 850 T-5R 1995 Estate
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Klinkt alsof de avondetappe geschrapt is, waar reeds over werd gesproken. De nachtetappe was eerder al afgeschaft. Het inschrijfgeld wordt echter elk jaar hoger, begrijpelijk maar wel jammer gezien er een etappe minder (b)lijkt te zijn dit jaar. Blijft weinig van de klassieke “Viking” over zo als het waar is. En ook overdag zal men blijven klagen. Wordt dit de laatste Viking?robert93 schreef: ↑wo 13 sep, 2023 6:46De dag wordt besloten met een gezamelijk etentje op de finishlocatie tijdens welke ook de fraaie bekers voor de bestgeklasseerden worden uitgereikt.
Loslaten is achterom kijken zonder spijt en vooruitkijken zonder verwachtingen.
-
theun
- Donateur (3x)

- Regio: NL - Provincie Drenthe
Vanuit het SHRT weet ik dat de club al anders naar de Viking keek. Zo was een diner een belangrijk punt en wilde SHRT voor een mooie betaalbare rally neerzetten met een “nachtcomponent”.
We weten allemaal hoe het gelopen is. Ik vind het wel
Jammer. Maar anderen zullen met het diner en lekker op tijd thuis wellicht prettig vinden. Persoonlijk mis ik de “oude Viking”.
We weten allemaal hoe het gelopen is. Ik vind het wel
Jammer. Maar anderen zullen met het diner en lekker op tijd thuis wellicht prettig vinden. Persoonlijk mis ik de “oude Viking”.
Saab 900 2.0 T16 4-drs sedan 1992
Saab 900 2.0c 4-drs sedan 1989
Saab 96 1971
Volvo 940 estate 1997
Saab 900 2.0c 4-drs sedan 1989
Saab 96 1971
Volvo 940 estate 1997
-
redmervand
- Donateur (6x)

- Regio: NL - Provincie Gelderland
Ook de avondetappe was al een tijdje verdwenen, laatste was denk ik tijdens de laatste SHRT Viking in 2018 of 2019 (?)Sapphire schreef: ↑wo 13 sep, 2023 8:34
Klinkt alsof de avondetappe geschrapt is, waar reeds over werd gesproken. De nachtetappe was eerder al afgeschaft. Het inschrijfgeld wordt echter elk jaar hoger, begrijpelijk maar wel jammer gezien er een etappe minder (b)lijkt te zijn dit jaar. Blijft weinig van de klassieke “Viking” over zo als het waar is. En ook overdag zal men blijven klagen. Wordt dit de laatste Viking?![]()
Zou jammer zijn als dit, de 60e editie, de laatste zou worden...
Ik ook! Moeten we een petitie starten?theun schreef: ↑wo 13 sep, 2023 9:26.... Persoonlijk mis ik de “oude Viking”.
Over het algemeen zijn er steeds meer rally's (niet alleen Saab gerelateerd) die met een diner/buffet afsluiten, vind ik jammer, drijft de prijs alleen maar op en is niet altijd door iedereen geliefd...
En toch doe ik dit jaar ook weer mee
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Ik overweeg ook om me in te schrijven, maar vind het buitengewoon jammer dat het karakter van diverse rally's steeds meer verdwijnt. Het wordt nu steeds meer "meer van hetzelfde" omdat het unieke karakter van bijv. de Viking was, het 's nachts rijden. Dat kon (mocht) al enige tijd niet meer (de nacht om de Lange Jan is intussen ook gestopt) en nu worden het één voor één allemaal dagritten met een (al dan niet chique) diner aan het eind. Ik besef me dat klagen altijd makkelijker is dan het zelf organiseren. Maar het blijft jammer dat er steeds minder kan en mag.
-
FrostRacing
- Geregistreerd lid
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
De “echte” Viking Prestatie Tocht is in mijn ogen al heel lang verleden tijd….
Dat waren de rally’s waar je zaterdagavond rond 19:00u ergens op een lokatie in het land, meestal bij een Saab-dealers, van start ging en op zondagochtend rond 07:00u uit de auto stapte en aanschoof bij een ontbijt.
na een avond, nacht en vroege ochtend vol belevenissen….
..waar gebruik van GPS gewoon verboden was of niet hielp….aangezien je het moest doen met al dan niet door de uitzetter gemanipuleerde kaarten….
Waar iedereen in zijn Saabs allerlei verschillende methoden en constructies had bedacht zodat de navigator voldoende licht had om te kunnen navigeren…zonder dat de rijder al te veel werd afgeleid van zijn taak…
Vroeger….
Dat waren de rally’s waar je zaterdagavond rond 19:00u ergens op een lokatie in het land, meestal bij een Saab-dealers, van start ging en op zondagochtend rond 07:00u uit de auto stapte en aanschoof bij een ontbijt.
na een avond, nacht en vroege ochtend vol belevenissen….
..waar gebruik van GPS gewoon verboden was of niet hielp….aangezien je het moest doen met al dan niet door de uitzetter gemanipuleerde kaarten….
Waar iedereen in zijn Saabs allerlei verschillende methoden en constructies had bedacht zodat de navigator voldoende licht had om te kunnen navigeren…zonder dat de rijder al te veel werd afgeleid van zijn taak…
Vroeger….
"Via Mea Arena Est”
Saab 9-3 SC 2.8T V6 B284R Aero XWD (2009)
Exit: Saab 9-5 Estate 2.3t Norden (2005)
Exit: Saab 9-3 SE 2.0t Hirsch Stage 1 (2001)
Exit: Saab 99 GL Super CC (1976)
en voor Junior een Hobbel-Saab, een Loop-Saab én een 006 (still under construction)!
Saab 9-3 SC 2.8T V6 B284R Aero XWD (2009)
Exit: Saab 9-5 Estate 2.3t Norden (2005)
Exit: Saab 9-3 SE 2.0t Hirsch Stage 1 (2001)
Exit: Saab 99 GL Super CC (1976)
en voor Junior een Hobbel-Saab, een Loop-Saab én een 006 (still under construction)!
-
MvR
- Geregistreerd lid
Je herinnering aan vroegere Vikingritten past wel bij je 'Via Mea Arena Est'-ondertekening! 
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

.
Laatst gewijzigd door Sapphire op vr 15 sep, 2023 9:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
MvR
- Geregistreerd lid
.
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4: