weer een overleden automaat.....

1984-1997

weer een overleden automaat.....

Berichtdoor John » di 23 nov, 2010 22:19

Helaas heeft de automaat van onze 9000 2.3t het begeven. Die was pas 80.000 km geleden gereviseerd. Km-stand 305.000

De op dit forum genoemde homokineten zijn vermoedelijk goed en de olie is ook OK.
Dus waarschijnlijk einde oefening. Deze 9000 zag er optisch niet meer heel mooi uit (veel gebruikerskrasjes, plaatselijk roest) en gaat nu uit elkaar...... Deels reserveonderdelen voor onze 9000 Aero (mn elektronische onderdelen) en de rest doen we waarschijnlijk naar de sloop.

De motor heeft pas 130.000 gelopen maar die ga ik maar niet demonteren (ik wil geen olie op de stoep danwel chemisch afval afvoeren). Die gaat met de rest van de 9000 weg....

Nu maar hopen dat de automaat van de Aero het nog lang uithoudt (al zou die wel vervangen worden mocht die kapot gaan; de Aero is nog veel te goed; zie viewtopic.php?f=6&t=73499&start=30)
9000 Aero aut.
900+96 cabrio tiptronic
Renault Grand Espace 3.5 V6 aut.
200 Saab schaalmodellen

Ex:
9-5 3.0 V6 Estate Aut Aero uitv, Classic Cabrio 900 T16s 200 pk, 9000 CS 2.3t aut. Burgundy, 9000 2.3i aut, 900i 16v aut, 900c, 95V4, 9-3 ss TiD aut 184 pk
Avatar gebruiker
John
Geregistreerd lid
 
Berichten: 1243
Geregistreerd: wo 27 aug, 2003 16:26
Woonplaats: Twello

Re: weer een overleden automaat.....

Berichtdoor 9000-95 » di 23 nov, 2010 22:30

jammer, weer een 9000 minder. Gaat wel hard zo :?

Wat zijn precies de symptomen? Vaak zijn deze automaten vrij simpel te repareren, en wel door iedereen die een torxje kan vasthouden. Ik begrijp dat de rest van de auto niet meer super is, maar misschien toch iets om te overwegen?
9000 Beverly automaat Prins VSI
9000-95
Geregistreerd lid
 
Berichten: 2212
Geregistreerd: do 17 apr, 2008 10:47

Re: weer een overleden automaat.....

Berichtdoor John » di 23 nov, 2010 22:38

9000-95 schreef:Ik begrijp dat de rest van de auto niet meer super is, maar misschien toch iets om te overwegen?


De carrosserie is inderdaad niet fantastisch meer, maar verder is de 9000 in goede conditie. Nog geen maand geleden nieuwe APK, grote beurt en voor 1000 euro aan reparaties laten verrichten....

Symptomen: schakelt van 1 bijna direct naar 3 of 4 en bij snelheid minderen niet terugschakelen (slaat daardoor ook af).
Wil niet in achteruit (dwz: hendel wel in R te zetten, maar er gebeurt niets)
9000 Aero aut.
900+96 cabrio tiptronic
Renault Grand Espace 3.5 V6 aut.
200 Saab schaalmodellen

Ex:
9-5 3.0 V6 Estate Aut Aero uitv, Classic Cabrio 900 T16s 200 pk, 9000 CS 2.3t aut. Burgundy, 9000 2.3i aut, 900i 16v aut, 900c, 95V4, 9-3 ss TiD aut 184 pk
Avatar gebruiker
John
Geregistreerd lid
 
Berichten: 1243
Geregistreerd: wo 27 aug, 2003 16:26
Woonplaats: Twello

Re: weer een overleden automaat.....

Berichtdoor ivo 71 » wo 24 nov, 2010 2:06

Hmmm..klinkt idd niet als een met een paar torxjes losschroeven oplosbaar iets. Maar je koopt een automaatbak voor niet te veel tegenwoordig... Ik weet zeker dat tonke40 er een paar heeft liggen. En zo zijn er nog wel anderen hier. Ik bedoel, moet slopen nou echt als hij nog zo goed is dat hij vorige maand nog door de keuring is gekomen...

Ivo
De gustibus non est disputandum. Ergo: 9000 CSE FPT. Citius et fortius.
ivo 71
Geregistreerd lid
 
Berichten: 5765
Geregistreerd: wo 24 sep, 2008 17:29
Woonplaats: Schouwen-Duiveland

Re: weer een overleden automaat.....

Berichtdoor Roger » wo 24 nov, 2010 2:46

Ivo bedoelt waarschijnlijk: gooi er dan nog 500,- tegenaan en je kunt weer een jaartje of 2 :O: Anders is die 1000 ook ;-(+
http://picasaweb.google.com/saabpartsonline
9-5 Estate S 2.0T 200pk 1999
9000 CSE Anniversary 2.3t aut. G3 1997 sold
900 NG 2.0s aut 1994: sold
Avatar gebruiker
Roger
Geregistreerd lid
 
Berichten: 1711
Geregistreerd: za 06 okt, 2007 18:01

Re: weer een overleden automaat.....

Berichtdoor John » wo 24 nov, 2010 8:58

Roger schreef:Ivo bedoelt waarschijnlijk: gooi er dan nog 500,- tegenaan en je kunt weer een jaartje of 2 :O: Anders is die 1000 ook ;-(+


Als ik het zelf zou doen dan klopt die 500 wel echter ik doe bijna niets zelf. Dus laten doen heeft geen zin, want voor dat geld kun je bv een andere 9000 er voor terugkopen.
Die 1000 is jammer dan...... er zitten 2 nieuwe banden en uitlaat op en die raak ik wel kwijt.
9000 Aero aut.
900+96 cabrio tiptronic
Renault Grand Espace 3.5 V6 aut.
200 Saab schaalmodellen

Ex:
9-5 3.0 V6 Estate Aut Aero uitv, Classic Cabrio 900 T16s 200 pk, 9000 CS 2.3t aut. Burgundy, 9000 2.3i aut, 900i 16v aut, 900c, 95V4, 9-3 ss TiD aut 184 pk
Avatar gebruiker
John
Geregistreerd lid
 
Berichten: 1243
Geregistreerd: wo 27 aug, 2003 16:26
Woonplaats: Twello

Re: weer een overleden automaat.....

Berichtdoor 9000-95 » wo 24 nov, 2010 10:21

de symptomen die je beschrijft komen perfect overeen met een lekke governor. De governor is een soort centrifugaalregelaar die een rijsnelheidsafhankelijke regeldruk opwekt. Er zitten 3 afdichtringen op die governor, 2 rubberen en 1 metalen, en die willen bij deze bak nog wel eens stuk gaan. Waarschijnlijk is in jouw geval de middelste rubberen ring gebroken. Daardoor geeft de regelaar een te hoge regeldruk door aan het kleppenblok. Dat "denkt" daardoor dat de snelheid hoger is dan werkelijk, waardoor de bak veel te snel opschakelt en niet meer terugschakelt. Omdat er in 3 een gedeeltelijke en in 4 volledige overbrugging van de koppelomvormer is, wurg je de motor af als de bak in 3 of 4 blijft hangen terwijl je afremt.

Verder is er een veiligheid in de bak gebouwd die voorkomt dat je de achteruit kan inschakelen boven een bepaalde rijsnelheid, dmv een blokkeerklepje in het hydrauliekblok dat gestuurd wordt door diezelfde regeldruk. Door de lekkage in je governor blijft de regeldruk uit je governor te hoog en kan de achteruit niet ingeschakeld worden.

Al met al vrij logische symptomen voor een lekke governor dus.

Dit valt onder die torx-reparaties die je op de oprit kan doen :wink: Ok, je hebt naast torx ook nog een wielsleutel, krik en dop 36 nodig maar het is in principe niet veel moeilijker dan remblokken vervangen. Anders wil een aardige garage zich er misschien wel aan wagen?

Auto opkrikken linksvoor en op een assteun zetten. Linker voorwiel verwijderen, deel wielkuipbekleding verwijderen, dan zie je het zijdeksel van de bak zitten. Dit verwijderen (torxjes rondom :lol: ), bakje eronder tegen het lekken.

Achter het deksel zie je 2 grote tandwielen zitten. De centrale bout in het rechter tandwiel losdraaien (de achterste dus), als je de bak in P zet blokkeert de as en kan je de bout loskrijgen. Je hebt een goede dop 36 nodig, de boutkop is vrij plat. Dan kan je het tandwiel er af pakken. Achter het tandwiel zitten nog een of 2 vulringen en een losse bus van een cm of 2 diep, let op dat je die niet kwijtraakt. De binnenring van het lager komt mee met het tandwiel, de buitenring blijft in de bak zitten. Deze eruit wippen met een hefboompje (platte schroevedraaier ofzo), dat gaat vrij makkelijk. Zorg wel dat je de ring er zo recht mogelijk uitwerkt. Nu zie je de governor zitten. Deze eruit pakken. Ziet er zo uit, je ziet de 3 ringen zitten waarom het gaat:

Afbeelding

Rest van het spul dat eruit moet:

Afbeelding
(governor op dit plaatje is wat verder geslacht, niet op letten)

O-ringen vervangen, alles heel goed schoonmaken want er mag absoluut geen vuil in de bak komen! Governor dinges terugstoppen, lagerring terugdrukken (zo nodig bakhuis iets verwarmen met een fohn als hij moeilijk gaat), bus en vulring(en) erop, tandwiel erop, nieuwe bout er in draaien en op moment zetten. Er zijn 2 types in de bout, 24 en 70 mm. De 24 moet op 150 en de 70 mm op 170 nm. Bout voorzichtig borgen met een beiteltje en hamer, niet te enthousiast. Dan deksel erop met een nieuwe pakking, olie op peil brengen en gaan met die saab 8)

Onderdelenlijstje dus 1 pakking van het zijdeksel, 2 rubberen en 1 metalen ring, en de bout. Autrans heeft het allemaal, aan de hand van je baknummer weten ze zelfs welke bout je moet hebben. Saabdealer kan het ook leveren maar dan tegen tig x de prijs.

De gewetensvraag is dus: ga je een 9000 slopen voor een kapotte rubber o-ring van een paar euro? :donot:

Veel plezier!
Laatst bijgewerkt door 9000-95 op wo 24 nov, 2010 11:54, in totaal 1 keer bewerkt.
9000 Beverly automaat Prins VSI
9000-95
Geregistreerd lid
 
Berichten: 2212
Geregistreerd: do 17 apr, 2008 10:47

Re: weer een overleden automaat.....

Berichtdoor 9323 » wo 24 nov, 2010 11:02

Toch mooi dat we onze eigen 4hp18-goeroe op het forum hebben!
9-3 2.0t midnight blue 1999 240.000km Stage 1 Verkocht!
9000 CS 2.0i zwart 1996 190.000km Verkocht!
9000 CSE 2.0t aut zwart 300.000 Verkast naar Litouwen
9000 CSE 2.3 turbo Le Mans-blauw 1995 374.000km Verkocht!
9-5 2.0t SE aut. 1999 midnight blue 224000km Verkocht
V*lv* 855 2.5 10v
Avatar gebruiker
9323
Geregistreerd lid
 
Berichten: 1825
Geregistreerd: zo 28 sep, 2008 13:47
Woonplaats: Utrecht

Re: weer een overleden automaat.....

Berichtdoor John » wo 24 nov, 2010 11:33

9000-95 schreef:De gewetensvraag is dus: ga je een 9000 slopen voor een kapotte rubber o-ring van een paar euro? :donot:
Veel plezier!


Dank voor je reactie, daar kan ik wat mee.

Mbt slopen: Dat ligt eraan. Ik doe niets zelf.
Dus de vraag bij laten doen is hoeveel het kost (arbeidsloon dus). Ik heb de vraag nu bij de garage neergelegd.

Ik houd jullie op de hoogte
9000 Aero aut.
900+96 cabrio tiptronic
Renault Grand Espace 3.5 V6 aut.
200 Saab schaalmodellen

Ex:
9-5 3.0 V6 Estate Aut Aero uitv, Classic Cabrio 900 T16s 200 pk, 9000 CS 2.3t aut. Burgundy, 9000 2.3i aut, 900i 16v aut, 900c, 95V4, 9-3 ss TiD aut 184 pk
Avatar gebruiker
John
Geregistreerd lid
 
Berichten: 1243
Geregistreerd: wo 27 aug, 2003 16:26
Woonplaats: Twello

Re: weer een overleden automaat.....

Berichtdoor 9000-95 » wo 24 nov, 2010 11:50

Qua materiaal is het zo uit mijn hoofd een tientje of 5, qua uurloon moet het binnen 2 uur te doen zijn. Valt dus nog wel mee.

Het zal meer de vraag zijn of je garage er aan durft te beginnen, de meesten beginnen erg moeilijk te kijken als het over automaatbakken gaan. Schijnt een of ander heilig aura om die dingen te hangen wat angstvallig in stand wordt gehouden door het standaard zinnetje in alle werkplaatshandboeken (ohjee, specialistenwerk, moeilijkmoeilijk, niet aan beginnen blabla). Vandaar dat het standaard antwoord meestal "revisiebak" is.

Terwijl er gewoon schroefjes in zo'n bak zitten en het ding dus gewoon uit elkaar kan :mrgreen: Is allemaal echt niet zo hightech als iedereen wel denkt en niet moeilijker dan een handbak in/uit elkaar halen. Kwestie van schoon en systematisch werken en je komt een heel eind.

Mocht je garage het niet willen doen, probeer dan eens wat automaat specialisten (met name de kleinere). Ze zullen geen garantie geven op een deelreparatie maar willen het misschien wel voor je doen.

Succes!
9000 Beverly automaat Prins VSI
9000-95
Geregistreerd lid
 
Berichten: 2212
Geregistreerd: do 17 apr, 2008 10:47

Re: weer een overleden automaat.....

Berichtdoor 9000-95 » wo 24 nov, 2010 12:03

Nog een testje wat je kan doen om de diagnose te bevestigen: probeer of de auto wel terugschakelt als je dat handmatig doet door de pook in 3-2-1 te plaatsen :idea: Kan zijn dat 1 en 2 terug niet willen, maar 3 moet zeker lukken. 1 en 2 vasthouden bij wegrijden (dus het snelle opschakelen voorkomen) zal dan waarschijnlijk ook lukken. Zoja: met zekerheid governor.
Laatst bijgewerkt door 9000-95 op wo 24 nov, 2010 12:21, in totaal 1 keer bewerkt.
9000 Beverly automaat Prins VSI
9000-95
Geregistreerd lid
 
Berichten: 2212
Geregistreerd: do 17 apr, 2008 10:47

Re: weer een overleden automaat.....

Berichtdoor Alphonsus » wo 24 nov, 2010 12:16

Bijzonder interessante informatie m.b.t. het herstel van een governor.
Kan iemand mij zeggen waar Autrans zich bevindt, of een site, of een tel. nummer.
Alleen voor het geval dat hetzelfde zich bij mijn Anniversary zou gaan voordoen (220Kkm)
1997 Saab 9000 CSE Anniversary, LPT automaat, 225Kkm
Avatar gebruiker
Alphonsus
Geregistreerd lid
 
Berichten: 32
Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 14:54
Woonplaats: Eindhoven

Re: weer een overleden automaat.....

Berichtdoor John » wo 24 nov, 2010 12:47

reactie van garage, die contact hebben gehad met revisiebedrijf en een Saabdealer:
- ring is vermoedelijk kapot. Vervangen uur of 4 a 5 werk dus iets van 400 euro ex BTW
- kans is redelijk aanwezig dat er meer defect is. Na vervangen van de ring wordt geen garantie gegeven dat de R weer werkt. Risico ligt dus bij ons

Moeder de vrouw heeft besloten dat de 9000 nu moet wijken voor een 'people mover'. We hadden al besloten de 9000 over 1 jaar (volgende APK) weg te doen, maar ze heeft geen zin om weer geld te betalen waarbij er geen zekerheid is dat het probleem ook opgelost is. Dus we nemen het verlies maar


Met dank aan deze 9000 Burgundy omdat die maar liefst tijdens 3 vakanties alsnog is meegegaan, omdat onze toenmalige 9-3ss en 9-5 het niet deden (zie elders forum: problemen roetfilter, injectoren, LPI-pompen defect). Dus zijn we nu gereduceerd tot 1 Saab (in verleden 2x zelfs 4 tegelijk)
9000 Aero aut.
900+96 cabrio tiptronic
Renault Grand Espace 3.5 V6 aut.
200 Saab schaalmodellen

Ex:
9-5 3.0 V6 Estate Aut Aero uitv, Classic Cabrio 900 T16s 200 pk, 9000 CS 2.3t aut. Burgundy, 9000 2.3i aut, 900i 16v aut, 900c, 95V4, 9-3 ss TiD aut 184 pk
Avatar gebruiker
John
Geregistreerd lid
 
Berichten: 1243
Geregistreerd: wo 27 aug, 2003 16:26
Woonplaats: Twello

Re: weer een overleden automaat.....

Berichtdoor 9000-95 » wo 24 nov, 2010 13:41

John schreef:- ring is vermoedelijk kapot. Vervangen uur of 4 a 5 werk dus iets van 400 euro ex BTW


:shock: Drinken die jongens zo veel koffie? Of weten ze niet dat de bak in de auto kan blijven zitten...

Die 2 uur die ik eerder noemde is echt ruim genomen, in die tijd heb ik het zelf gedaan zonder brug. De meeste tijd gaat nog zitten in het los en vastmaken van de tupperware in de wielkast. Maar het is aan de andere kant wel te begrijpen dat een garage niet zit te wachten op zo'n klusje en zich een beetje indekt. Wel jammer van de Burgundy.
Wat betreft de opmerking "er zal wel meer kapot zijn": als je niet met slippende bak bent doorgereden (en de bak slipt niet in dit geval) en de olie nog helder is zonder brandlucht is die kans echt minimaal.

Alternatieven? andere garage, een van de forum sleutelaars, of de burgundy verkopen aan een liefhebber die er zelf aan wil beginnen?

Mocht het ding toch gesloopt worden dan wil ik de bak wel :wow:
9000 Beverly automaat Prins VSI
9000-95
Geregistreerd lid
 
Berichten: 2212
Geregistreerd: do 17 apr, 2008 10:47

Re: weer een overleden automaat.....

Berichtdoor ivo 71 » wo 24 nov, 2010 13:59

John schreef:Vervangen uur of 4 a 5 werk dus iets van 400 euro ex BTW


Fors uurtariefje wel, nog los van de wel heel ruim begrote tijd. Ik ken op z'n minst twee Saabdealers die voor 9000 en ouder uurtarieven van rond de 60 euro hanteren. En Saabspecialisten zitten ook op dat soort bedragen. Misschien dat je elders ook een prijs kunt opvragen? Normaal gesproken moet je dan toch voor iets van 150 euro max aan arbeid klaar zijn. Of '9000-95' inschakelen? Die weet kennelijk wel waar hij het over heeft.

Ivo
De gustibus non est disputandum. Ergo: 9000 CSE FPT. Citius et fortius.
ivo 71
Geregistreerd lid
 
Berichten: 5765
Geregistreerd: wo 24 sep, 2008 17:29
Woonplaats: Schouwen-Duiveland

Volgende

Keer terug naar 9000

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jaKKer en 7 gasten