ruitensproeierpomp of zekering stuk?

1978-1993

ruitensproeierpomp of zekering stuk?

Berichtdoor Franks » za 20 feb, 2010 18:34

Ik heb sinds kort een 900 cabrio (my 89) waarvan de ruitenwisser sproeier niet werkt. Bij het aantrekken van hendeltje aan het stuur hoor je niets en gebeurt er niets. Ook de koplamp wissers doen niets. Ik vermoed dat ik de pomp moet vervangen. Ik zal daar een posting voor maken op het vraag onderdeel. Over 1 ding twijfel ik. Kan het zijn dat er een zekering kapot is? Zo ja, welke zekering is dit normaal gesproken?
Saab 9-3 SE Business Edition 2002 ( verkocht )
Saab 900 Cabriolet T16 FPT Zwart 1989
Avatar gebruiker
Franks
Geregistreerd lid
 
Berichten: 171
Geregistreerd: di 10 jun, 2008 21:46
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor JanWessel » za 20 feb, 2010 18:37

Als de koplampwissers ook niks doen, zou ik ineerste instantie de zekering en in tweede instantie het relais verdenken. Relais zit achter het knie-schot, onder je stuur.
Repro SAAB Sport & Rally stickers? Hier kijken.

MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY97 900NG Talladega - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier
Avatar gebruiker
JanWessel
Geregistreerd lid
 
Berichten: 9178
Geregistreerd: di 18 okt, 2005 17:28
Woonplaats: Westerkwartier

Berichtdoor Rhinobirds » za 20 feb, 2010 23:51

ik heb precies het zelfde probleem bij de auto van mijn broertje. Hendeltje even gewisseld maar dat was het niet, relais gewisseld maar ook dat gaf geen verandering. Bij het naar je toe halen van de hendel gaan wel de wissers een paar keer heen en weer maar de koplampwissers en de pomp blijven stil. De volgende stap is om met de multimeter aan de slag te gaan maar daar kwam het vanavond niet meer van. Zekering (nr 8 zo uit mijn hoofd) is ook heel.
1996 SAAB 9000CSE LPG
1996 SAAB 9000CSE LPG (gestald)
1989 SAAB 900C LPG (gedemonteerd)
1986 SAAB 900 T8 (projectje)
Avatar gebruiker
Rhinobirds
Geregistreerd lid
 
Berichten: 832
Geregistreerd: zo 20 jan, 2008 19:41
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Franks » zo 21 feb, 2010 9:53

Dank voor jullie reactie. Dus zekering en relais eerst checken en dan pas naar de optie vervangen van de pomp kijken. Hoe check je dat relais? Waar haal je eventueel een vervangend relais?
Saab 9-3 SE Business Edition 2002 ( verkocht )
Saab 900 Cabriolet T16 FPT Zwart 1989
Avatar gebruiker
Franks
Geregistreerd lid
 
Berichten: 171
Geregistreerd: di 10 jun, 2008 21:46
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Rhinobirds » zo 21 feb, 2010 12:00

Vervangend relais bij iemand anders uit een auto halen. Of, even kijken welke pinnetjes het relais doorverbind en dat met een stukje draad doen, dan moeten de wissers en pomp ook van op en neer gaan.

Als de pomp en de wisser van de koplampen beide het niet doen, dan zou het wel heel toevallig zijn als ze alledrie tegelijk stuk zijn. Ze worden alle drie gezamelijk aangestuurd en dan vermoed ik eerder iets in de aansturing (slecht contact ergens) of zoals JanWessel noemde de zekering.
1996 SAAB 9000CSE LPG
1996 SAAB 9000CSE LPG (gestald)
1989 SAAB 900C LPG (gedemonteerd)
1986 SAAB 900 T8 (projectje)
Avatar gebruiker
Rhinobirds
Geregistreerd lid
 
Berichten: 832
Geregistreerd: zo 20 jan, 2008 19:41
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Wouter » zo 21 feb, 2010 12:03

Rhinobirds schreef:Als de pomp en de wisser van de koplampen beide het niet doen, dan zou het wel heel toevallig zijn als ze alledrie tegelijk stuk zijn.


Zo toevallig is dat niet hoor. Het zijn kwetsbare motortjes die het vaker niet dan wel doen. Ook zie je vaak dat de stekkertjes van de koplampwissers zijn losgetrokken om zo te voorkomen dat ze halverwege het koplampglas stil blijven staan.
Avatar gebruiker
Wouter
Geregistreerd lid
 
Berichten: 7832
Geregistreerd: do 30 okt, 2003 1:00
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Franks » zo 21 feb, 2010 12:04

Heb nieuw relais besteld via Marktplaats (10 euro). Zal komende week eens kijken of dat helpt. Is het bij jou de massa? Lees op dit forum dat de massa naar het chassis, ter hoogte van de radiateur, soms hapert.
Saab 9-3 SE Business Edition 2002 ( verkocht )
Saab 900 Cabriolet T16 FPT Zwart 1989
Avatar gebruiker
Franks
Geregistreerd lid
 
Berichten: 171
Geregistreerd: di 10 jun, 2008 21:46
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Franks » zo 21 feb, 2010 12:05

@ Wouter. Ga jij de witte 900 in Rijswijk nog slopen Wouter?
Saab 9-3 SE Business Edition 2002 ( verkocht )
Saab 900 Cabriolet T16 FPT Zwart 1989
Avatar gebruiker
Franks
Geregistreerd lid
 
Berichten: 171
Geregistreerd: di 10 jun, 2008 21:46
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Rhinobirds » zo 21 feb, 2010 12:25

Een voor een testen dan. De motortjes voor de koplampen worden met drie draden aangestuurd, een plus (rood?), een min (zwart?) en eentje voor aan/uit (geel?). Volgens mij is die gele draad ook gelijk de aansturing van de pomp?
1996 SAAB 9000CSE LPG
1996 SAAB 9000CSE LPG (gestald)
1989 SAAB 900C LPG (gedemonteerd)
1986 SAAB 900 T8 (projectje)
Avatar gebruiker
Rhinobirds
Geregistreerd lid
 
Berichten: 832
Geregistreerd: zo 20 jan, 2008 19:41
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Wouter » zo 21 feb, 2010 12:39

@Franks: Ja, zie ook: http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?t=73154

Koplampwissermotoren zijn er al af. Ruitensproeierreservoir heb ik ook al gebruikt (gewisseld). Ik heb nog wel een goed exemplaar hier in Rotterdam liggen. Relais idem.
Avatar gebruiker
Wouter
Geregistreerd lid
 
Berichten: 7832
Geregistreerd: do 30 okt, 2003 1:00
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor JanWessel » zo 21 feb, 2010 23:00

Ik zit net te denken: Motortje en koplampwissers krijgen hun aarde op dezelfde plek, volgens mij. Op de radiator-balk linksvoor. Misschien is daar door de pekel afgelopen maanden corrosie ontstaan.
Repro SAAB Sport & Rally stickers? Hier kijken.

MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY97 900NG Talladega - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier
Avatar gebruiker
JanWessel
Geregistreerd lid
 
Berichten: 9178
Geregistreerd: di 18 okt, 2005 17:28
Woonplaats: Westerkwartier

Berichtdoor brinky » zo 21 feb, 2010 23:02

Radiator balk rechtsvoor bedoel je toch... Waxle? :)
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '68 96 V4 deluxe
Saab Service Ommen - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie
Avatar gebruiker
brinky
Geregistreerd lid
 
Berichten: 18910
Geregistreerd: do 21 aug, 2003 13:38
Woonplaats: Ommen

Berichtdoor JanWessel » ma 22 feb, 2010 0:12

Hangt er vanaf hoe je dr voor staat...;) maar idd, vanuit de auto gezien rechtsvoor ja;)
Repro SAAB Sport & Rally stickers? Hier kijken.

MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY97 900NG Talladega - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier
Avatar gebruiker
JanWessel
Geregistreerd lid
 
Berichten: 9178
Geregistreerd: di 18 okt, 2005 17:28
Woonplaats: Westerkwartier

Berichtdoor elektrovolt » ma 22 feb, 2010 0:46

mijne heeft er ook last van, een paar maanden geleden deden de sproeiers en de koplamp wissers het niet meer maar de grote wissers wel.
wat bedoel je met het knieschot? het gedeelte links boven de motorkap hendel? hoe krijg je dat er af?
Avatar gebruiker
elektrovolt
Geregistreerd lid
 
Berichten: 51
Geregistreerd: di 06 okt, 2009 0:50
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor JanWessel » ma 22 feb, 2010 1:58

Middenconsole losmaken (boutje achter asbak en twee schroeven onder het geribbelde stukkie plastic voor de pook), plastic kapje achter onderaan je stuur los, boutjes aan beide kanten achter de spatbordschermen los (dus motorkap moet even open), en de speciale bout in het midden van het kniestuk losdraaien. Dan kun je 'm voorzichtig naar benee laten zakken. Let wel even op de asbakverlichting, die moet je even loskoppelen.
Repro SAAB Sport & Rally stickers? Hier kijken.

MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY97 900NG Talladega - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier
Avatar gebruiker
JanWessel
Geregistreerd lid
 
Berichten: 9178
Geregistreerd: di 18 okt, 2005 17:28
Woonplaats: Westerkwartier

Volgende

Keer terug naar 900 Classic

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: NeufegliseThierry en 3 gasten