Audio+carkit voor cabrio, zit ik op de goede weg?

1978-1993
WimZ
Geregistreerd lid

Audio+carkit voor cabrio, zit ik op de goede weg?

Bericht door WimZ » wo 23 sep, 2009 8:37

Ik heb een andere classic caab op de kop weten te tikken (maar daarover later meer). Qua audio of carkit zit daar momenteel helemaal niets in, met uitzondering van de speakers.
De speakers in het dash zijn van Philips, 50W tweeweg coaxiaal. In de achterpanelen zitten wrsch de originele kartonnen speakers.
En ik bel met een iPhone.
De displaykleur van de radio maakt me niet heel veel uit, als ie maar niet te druk doet met schreeuwerige lichtkranten en andere fratsen. Ik plaats de radio in de middenconsole en het metersetje bovenin het dash.

Nu is mijn oog gevallen op de Alpine CDE-104BTi. Deze is direct een Parrot Carkit. Ik ben van plan de speakers in het dash te houden en de speakers achter te vervangen. Plus de speakerbekabeling.

In mijn huidige caab heb ik een Kenwood radio/cassette zitten met een wegklappend afdekje over het front. Onder de achterbank zit een (niet heel grote) versterker voor de achterspeakers. Onder de vloer van de achterbak zit een CD wisselaar.
Ik heb besloten om de installatie in mijn huidige caab te laten zitten, want hij zit mooi geinstalleerd door de hele auto heen en die wil ik niet weer helemaal overhoop halen. Daarbij wil ik nu meteen een stap maken dat ik mijn iPhone als muziekbron kan gebruiken. Verder schuif ik liever een losse CD in de gleuf dan dat ik 6 vaste CD's achterin in de wisselaar heb zitten. Tenslotte is de huidige Nokia BT carkit niet echt een goede combi met de iPhone ivm ruisonderdrukking (die Nokia in de toestellen heeft).

Mijn vragen zijn: gaat de Alpine met zijn 4*50W uitgangsvermogen voldoende zijn of moet daar ook een versterker achterin? Ik ben niet op zoek naar keiharde boem-boem, maar ik wil gewoon op normaal volume goed geluid met voldoende bas (ik hou van bas :-)). Ook met de kap open moet het nog goede kwaliteit zijn. Over het geluid van mijn huidige installatie ben ik tevreden.
Zijn die Philips speakers in het dash de originele dat jullie weten? Moeten die eventueel ook vervangen?
Maakt het erg veel uit wat voor boxen ik achterin ga zetten?

tweemeter
Donateur
Donateur

Bericht door tweemeter » wo 23 sep, 2009 8:53

Goede keuze en een versterker is hierbij niet nodig. Ik heb zelf de Alpine 103BT in mijn 9000. Deze heeft ook bluetooth en werkt prima met mijn iPhone 3G en met de Blackberry.
Mooie is dat de Iphone meteen opgeladen wordt en je de iPod functie vanaf de radio kan bedienen.

In de cabrio heb ik ook een Alpine, de 9880. Heeft voldoende vermogen, ook 4*50. Als je een stel goede speakers hebt, dan gaat dat uitstekend.

Ik heb destijds voor de 103BT gekozen omdat deze groene verlichting heeft. Bijkomend voordeel is dat ie nog iets goedkoper is.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » wo 23 sep, 2009 11:02

Ik heb die in mijn Caab zitten i.c.m. een zwaar DLS composetje achter en MTX voorspeakers.
Het geluid is voldoende, maar ook niet meer dan dat. Maar goed, zoveel smaken zoveel wensen.
Op termijn knal ik er nog een keer een versterkertje bij, mis toch wel de diepere bassen.

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » wo 23 sep, 2009 16:28

Dank voor de antwoorden. Ik ga het proberen zonder versterker. Mocht ik bas missen, dan komt er alsnog een versterkertje bij.

Een radio met 4*50W uitgangsvermogen, kan dat probleemloos aan de standaard (voedings)bedrading, of moet daar liever een eigen plus voor getrokken worden?

tweemeter
Donateur
Donateur

Bericht door tweemeter » wo 23 sep, 2009 18:25

Bij mij zit het gewoon op de standaard stekkers en levert geen problemen.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » wo 23 sep, 2009 18:25

In een classic gaat dat prima (is mijn ervaring) mits de draden goed aangesloten zijn. Anders heb je van die meedimmende dashverlichting e.d. op de maat van de muziek :lol:

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » ma 28 sep, 2009 11:03

Het is uiteindelijk de 103 geworden. Deze kreeg ik inclusief de iPhone kabel mee voor de prijs van de 104 (waar de kabel standaard is bijgeleverd). De knoppen zijn dus groen bij mij. Ik ben maar meteen helemaal los gegaan en heb rondom nieuwe Pioneer speakers gemonteerd (voor TSE1002i, 25W nominaal, 120W piek; achter TSE1702i, 35W nominaal, 180W piek), plus een kleine versterker (200W) onder de achterbank, want met een cabrio mis je toch een stuk klankkast-effect (al helemaal open rijdend). Wat een geluid. Echt super! Glashelder, van klassiek via lounge tot rock.

Om ook open rijdend te kunnen telefoneren heb ik de microfoon ter hoogte van de instrumentenverlichtingsdimmer in het dashboard geplaatst (dus achter het stuurwiel, maar wel een beetje naar het midden van de auto zodat een passagier ook nog een beetje mee kan praten). Het eerste testtelefoontje deed ik rijdend met 60km/u met alle ramen omlaag. De andere kant van de lijn had niet door dat ik via een carkit belde, laat staan via bluetooth en ook nog helemaal open.

De voeding van de versterker heb ik niet uitgevoerd met zo'n lelijke, opzichtige kabel vanaf de accu (waarom moeten die dingen in vredesnaam fluoriserend rood zijn?), maar ik heb daarvoor de dikke, met 25amp gezekerde voedingskabel van de kap gebruikt. Deze loopt van het rechter voorscherm via de kapzekering direct naar de achterbank. Vlak voor de achterbank heb ik een even dikke voedingsdraad aangesoldeerd. Als massa-aansluitpunt heb ik een montagegat van het beugeltje van de handremkabelbevestiging gebruikt. De kabels verder zo kort mogelijk gehouden. Deze oplossing kan overigens niet met een grotere versterker; dan heb je wel echt een eigen 10mm2 voedingskabel nodig.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 28 sep, 2009 16:14

Welke versterker heb je eronder gehangen?
Vind dit een mooie optie, waar ik voor mijn auto nog niet aan gedacht had.

Heeft de versterker een high-input, zodat je gewoon de speaker kabels kan aansluiten, of gebruik je daarvoor de RCA-ingang?

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » ma 28 sep, 2009 16:27

Ik heb een Clarion versterker. Ik was bij de Mediamarkt (niet omdat ik dat zo'n goede winkel vind, maar omdat Alpine niet overal wordt verkocht) en daar was de instapversterker van Clarion de goedkoopste en bovendien toevallig net in de aanbieding. Ik geloof iets van 7 tientjes (kan vast goedkoper als je even verder zoekt).
Je kan kiezen tussen high input en RCS. Verder kan je van alles instellen.

Ik heb de standaard speakerkabels doorgeknipt ter hoogte van de voorstoelen (let op, want er lopen meerdere kabels met dezelfde kleur in zo'n bundel) en deze naar de versterker gebracht. Omdat je toch al de blauwe remote draad moet trekken kan je net zo goed meteen een tulpsnoer naar voren trekken. Kwestie van het demonteren van 1 voorstoel.
Ook in het dash heb ik de originele speakerdraden gebruikt, ook al heb ik de radio onder de asbak geplaatst (en het metersetje bovenin het dash). Dat gaat qua lengte net. De originele Saab plug heb ik van de speakerdraden geknipt. De andere was al weg. Alles natuurlijk netjes gesoldeerd. Het metersetje krijgt de geschakelde voeding, de massa en de gedimde verlichting ook van de radiovoedingsbundel.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 28 sep, 2009 20:12

De remote had je ook van de antenne kunnen pakken. Of je moet de antenne anders geschakeld hebben. Ik vind het een goede optie. 7 tientjes is niet te veel inderdaad.

Goeie upgrade!

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » di 29 sep, 2009 9:07

Klopt, ik heb me nog even afgevraagd waarom er in vredesnaam twee soortgelijke uitgangen uit de radio kwamen (ant en remote). Ik hoopte stiekum dat de radio zo clever was gemaakt dat de antenne alleen wordt aangestuurd als de radio-functie actief is (dus niet tijdens het luisteren van een CD of bijvoorbeeld de iPhone), maar helaas, ook deze is niet zo doordacht gemaakt. Misschien dat ik op de plek waar nu een rudimentair ledje naast de kapschakelaar zit, nog eens een onderbrekingsschakelaartje maak om de antenne omlaag te kunnen gooien wanneer ik hem niet nodig heb of wanneer hij echt even omlaag moet, bijvoorbeeld bij het inrijden van een lage parkeergarage of de wasstraat (want ja, ik was de cabrio in een goede lappenwasstraat, ik ben van mening dat het zelfs beter is voor de kap als er zo nu en dan een goed reinigingsmiddel overheen gaat, maar dat terzijde :wink: ).

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 29 sep, 2009 15:15

Zo'n schakelaartje is een uitkomst.
Moet dat in mijn cabrio ook nog doen, verder altijd gedaan bij auto's met een elektrisch uittschuifbare antenne. Is niet eens veel werk.

Ik ga vrijdag eens lekker naar de MediaMarkt en kijken.
Welke Clarion is het (typenummer)?
Ik heb geen zin allemaal nieuwe kabels te trekken (zo goed als in Saabientje hoeft het nou ook weer niet) en veel versterkers vereisen RCA-input, dus wil ik wel weten welke de high-input ook aankan. Scheelt weer zoeken 8)

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » di 29 sep, 2009 22:14

Hmm, weet het type even niet uit mijn hoofd, maar dat wijst zich zelf. Ze hebben een lijn van Clarion met zilverkleurige versterkers met oplopend vermogen. De kleinste daarvan is de 200W en die kost ongeveer 70 euro.

Maar als je de antennedraad gaat onderbreken met een schakelaartje zal je toch nog even een remote draad moeten trekken, hetzij van voor het schakelaartje naar de versterker, hetzij gewoon van de echte uitgangsdraad van de radio naar de versterker. Maar echt veel werk is dat niet. En dan kan je net zo goed een 2m lange tulpkabel meetrekken. Zit je ook niet te klooien met de lengte van de kabels van de rechterbox (want die lopen langs de rechterdorpel en dan direct omhoog, dus daar kom je lengte te kort. Links houdt het ook niet over...)

En de kapvoedingsdraad is de allerdikste witte in de bundel. Maar pas op, er loopt nog een andere vrij dikke witte (maar iets dunner) in de bundel!
Enne, trek even de kapzekering los voor je daaraan begint :wink:

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 29 sep, 2009 22:29

haha, je hebt dus vonken lopen trekken. :)

Ik zal het je laten weten als het erin zit.

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » wo 30 sep, 2009 8:14

Nee, ik had preventief de zekering losgehaald, want ik had geen zin in een vonkenregen. Beter voorkomen dan genezen...

Plaats reactie