Mijn koppellingspedaal komt niet meer omhoog! + oplossingen!

1984-1997
johnjaap
Geregistreerd lid

Mijn koppellingspedaal komt niet meer omhoog! + oplossingen!

Bericht door johnjaap » vr 17 jun, 2005 21:12

Dit weekend is er bij mij in Budel een Internationaal Keverweekend. Dat betekende dus vandaag een lange rij voor de ingang, allemaal wachtend om met de kever het terein op te komen.

Ik dacht: ff voorbij touren, dumpvalve laten horen :-) . Dit ging goed, echter kwam bij het opschakelen, 100 meter verderop, mijn koppelingsbedaal niet meer omhoog. Gevolg: gevarenlichten aan, auto de stoep op.... en natuurlijk de blamage van bekenden die langskomen.... :-)

Ik merkte vanochtend al dat de koppeling niet goed op kwam, maar na een stukje rijden ging het weer. Dit kwam nog twee keer terug vandaag. Aangezien de auto komende week voor onderhoud en een APK-keuring naar de garage gaat, meende ik het dan wel te vragen, te laat dus...

Weet iemand wat dit kan zijn? Als mijn informatie klopt, meekt de hydrolische koppeling gebruik van dezelfde vloeistof als de remmen. Deze is nog netjes op niveau, daar ligt het dus niet aan. Met de versnellingsbak in neutraal loopt 'ie mooi vrij, maar ik krijg hem niet in de versnelling.

De auto is inmiddels weggesleept, morgen bel ik mijn garage. Maar weet iemand al wat het euvel is?

Atte
Geregistreerd lid

Re: PANIEK! Mijn koppellingspedaal komt niet meer omhoog!

Bericht door Atte » vr 17 jun, 2005 22:44

Een van de koppelingscilinders heeft het begeven. Bij de door jou geobserveerde Kevers gaat dat anders. Je voelt de slag langer worden en plotseling blijft het pedaal ook onderin liggen; koppelingskabel gebroken. Soms kun je nog tijden doorrijden met een gerafelde kabel. Maar ja, hydrauliek - zoals bij Saab - dat niet op afdichtingen in cilinders meer kan rekenen gaat z'n eigen gang. Meestal over en sluiten.

Alfriedel
Geregistreerd lid

Bericht door Alfriedel » vr 17 jun, 2005 22:46

hoogstwaarschijnlijk is de drukveer in je koppelingcilinder gebroken waardoor de zuiger en je pedaal beneden blijven of de boel in je cilinder is vervuild, ooit remvloeistof in je koppeling ververst?

Have fun,Alfriedel.

johnjaap
Geregistreerd lid

Bericht door johnjaap » vr 17 jun, 2005 22:51

Als ik mijn garage moet geloven, en dat doe ik to nu toe, hebben ze onlangs mijn remvloeistof vervangen, tegelijk met alle blokken en schijven rondom.

Als het inderdaad de koppelingscylinder is, wordt het dan een dure en tijdrovende zaak?

René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door René Stoop » vr 17 jun, 2005 23:52

Het ligt eraan welke van de cylinder het is. Als het de hoofdcylinder betreft zal het wel mee vallen (goed bereikbaar aan de binnenkant van de auto). Als het de slave cylinder is moet de versnellingbak eraf, dat is zeker duurder. :oops:

Maar het hoeft niet eens allemaal zo erg te zijn. :o De verschijnselen treden ook op als er lucht in het systeem zit. Even laten ontluchten en even aankijken hoe het zich ontwikkeld.

Atte
Geregistreerd lid

Bericht door Atte » za 18 jun, 2005 10:01

Lucht moet ergens vandaan komen. Dus zou er een lekkage in het spel zijn. Doorgeroeste leidingen bij een '95-er lijkt me wat vreemd.
Let op; er zit enig verschil in koppelingscilinders van '94 en '95. Dus bestellen aan de hand van je chassisnummer.
Gemiddelde prijzen (niet-dealer):
- koppelingshoofdcilinder rond de Euro 90,-;
- koppelingswerkcilinder rond de Euro 165,-;
(ex. BTW) en let wel op het bestellen van de werkcilinder op het juiste chassisnummer en zoals eerder is aangegeven moet voor het vervangen van de werkcilinder de versnellingsbak verwijderd worden. Vertel dat je garagist maar. Succes!

lars
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door lars » za 18 jun, 2005 10:05

Helleu,

Je koppelingpedaal moet altijd omhoog komen door de veer die aan het mechanisme vast zit, dat staat los van het feit of er een cilinder lek is.

Groeten,

René L.

Atte
Geregistreerd lid

Bericht door Atte » za 18 jun, 2005 10:40

De door Lars aangehaalde veer zorgt er alleen voor dat er een speling tussen pedaalaanslag en plunjer in de koppelingshoofdcilinder ontstaat. Als de veer gebroken zou zijn, rust het pedaal indirect op de vloeistof. Dit zou tot gevolg hebben dat er constant druk op het koppelingslager zou worden uitgeoefend hetgeen in extra slijtage resulteert. Dat is dus ongeveer hetzelfde als die pedaalridders die hun linker voet op het koppelingspedaal laten rusten. Ergo, als de veer los of gebroken is, ligt het pedaal niet onderin, maar komt alleen niet terug in de hoogste stand.

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » za 18 jun, 2005 11:17

Conclusie, pedaal omhoog trekken en ff wachten tot de druk wat afgenomen is en er is weer aandrijving?

(als test natuurlijk)

John

johnjaap
Geregistreerd lid

Bericht door johnjaap » za 18 jun, 2005 18:59

Ik heb vanochtend de auto naar m'n garage gebracht, en deze hebbend de oorzaak snel gevonden: de slang tussen de hoofdkoppelingscylinder en de hulpkoppelingscylinder is poreus en lekt. Op dit moment kan ik rijden, maar moet zo min mogelijk de koppeling indrukken.

Maandag ga ik een nieuwe slang halen, en dan kan het weer gemaakt worden. Iedereen bedankt voor de hulp!

Alfriedel
Geregistreerd lid

Bericht door Alfriedel » ma 20 jun, 2005 22:57

Zo zie je maar het is vaak weer wat anders als we denken.....
maar het blijft toch leuk zo'n forum.

Have fun.

niek44
Geregistreerd lid

koppelingspedaal onderin

Bericht door niek44 » do 10 nov, 2005 0:48

hallo, ik heb hetzelfde probleem er werd mij verteld om te ontluchten maar het beetje speling dat ik nog had is nu dus totaal weg en pedaal ligt dus nu op de grond, net als mn humeur, tijdens ontluchten zag ik wel dat de olie geweldig smerig was er dreef als het ware allemaal drab in, nu heb ik 2 vraagjes, kan iemand mij vertellen hoe op de JUISTE wijze te ontluchten(het is nl niet gedan door een dealer maar door 1 of andere malloot die zgn verstand had van auto's, bleek later van , hou je vast FIATS... brrrr te zijn) en 2e vraagje waar vind je die slang waar jaap het over had?

johnjaap
Geregistreerd lid

Bericht door johnjaap » do 10 nov, 2005 8:57

De juiste methode van ontluchten weet ik niet, maar de betreffende slang zit tussen de hulp-koppeling-cylinder (leuk woord voor Scrabble) en de hoofd-koppeling-cylinder. De hulp-koppeling-cylinder zit bij je koppelingspedaal, de hoofd-koppeling-cylinder zit op de versnellingsbak.

Succes!

John©

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » do 10 nov, 2005 13:29

komt idd wel vaker voor.

in johnjaap zijn geval slang kapot/poreus of soms zelfs verstopt. tis ook redelijk voelbaar, als je het pedaal omhoog haalt en weer intrapt.

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » do 10 nov, 2005 13:59

Schade aan de werkcilinder kan je voorkomen door regelmatig het hydraulische systeem van de koppeling door te spoelen. Ik doe dit ieder jaar. Bij het verversen van remolie wordt dit vaak vergeten. Het beste gaat dit door een doorzichtig PVC slangetje aan de ontluchtingsnippel op de werkcilinder te schuiven (onder het zwarte kapje op het koppelingshuis) en het reservoir van de remvloeistof onder druk te zetten (met bv. een Gunson Easybleed). Nippel open draaien en door laten lopen tot de vloeistof weer helder wordt. Gewoon doorpompen met het pedaal gaat moeilijk; je loopt risico dat er lucht in het systeem lekt en dan ben je nog verder van huis.
De vervuiling is vaak afkomstig van slijtstof van de koppeling die langs de afdichting binnen dringt. Deze vervuiling gaat op een goed (of slecht) moment de retour opening van de werkcilinder blokkeren waardoor er een O-ring uit gedrukt wordt. Het gevolg is een plas remolie onder de auto en geen druk meer.
Als de werkcilinder lek is dan is deze vaak nog wel te reviseren door er nieuwe O-ringen in te zetten.

Een Easybleed kan je kopen bij bv. Brezan en kost ongeveer 35 euro.

Plaats reactie