Radiateur vervangen, laatste details

1985-1987
Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Radiateur vervangen, laatste details

Bericht door Tjøørd » wo 03 jun, 2009 13:33

Afgelopen maandag heb ik de radiateur van mijn 90 vervangen door een hagelnieuw exemplaar dat ik bij de dealer heb besteld. Deels tot mijn eigen verbazing met behoorlijk veel succes :D VOor mij was het een relatief grote operatie, dus ben blij dat ik kan vertellen dat hij netjes op zijn plek zit en dat alles het weer doet :lol: De radiator is niet origineel Saab, maar een imitatie-ding. Het goede nieuws is dat de motor keurig op temperatuur blijft, de wijzer staat 98% van de tijd snaarstrak in het midden, slechts in zeldzame (maar logische) situaties slaat de ventilator even kort aan. De temperatuur blijft in in alle gevallen, ook bij snelheden van rond de 140 km/u, keurig. Super dus, een wereld van verschil met hoe het was (een zinloos draaiende ventilator bij 120 op de snelweg met 20 graden buitentemperatuur). De radiator die erin zat was dus echt heel erg gaar.

Er zijn echter nog wel twee kleine lekkages:
1. De rubber ring van de thermoswitch is gescheurd, daar druppelt dus langzaam koelvloeistof langs weg. Waar kan ik zo'n ringetje vinden? Heeft de automaterialenzaak (Brezan) zoiets? Of zijn er andere (verantwoorde) manieren om zoiets netjes af te dichten?

2. De aftapplug van de oude radiator paste niet op de nieuwe, het gat in de nieuwe radiateur was kleiner dus de plug te groot. Heb er nu 'koud' een M10-bout in gedraaid, maar dat dicht logischerwijs ook niet helemaal lekker af. Hiervoor geldt dus hetrzelfde: hoe dicht ik dat netjes af? Kan ik eventueel van dat loodgieterstape gebruiken dat je ook in een gewone (huis)kraan gebruikt?

Een ander 'probleem' dat ik tegenkwam was dat de montage van de koplampwissers zo gaar en verrot was dat ik ze maar even niet terug heb gemonteerd. Zulke rotte zooi wil ik niet aan m'n nieuwe radiator :-/

Heb er trouwens ook wel foto's van gemaakt, zal kijken of ik die vanavond (ter illustratie, leringh ende vermaack) kan plaatsen.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » wo 03 jun, 2009 15:06

Mooi werk.
Een antwoord op je afdichtingsvragen heb ik ff niet, maar dat komt vast nog wel.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 03 jun, 2009 15:07

Bij mijn nieuwe Nissens radiateur werd een stopje meegeleverd. Zwerft-ie niet nog ergens in de doos?

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » wo 03 jun, 2009 15:22

Nee, daar zat niks in, behalve de radiator en een A4-tje met wat informatie.

Edit: Ik ga vanavond in ieder geval eens proberen om de oude (te dikke) plastic plug naar M10 terug te tappen, mooi projectje om mijn tapsetje eens te proberen. Ben benieuwd...

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » vr 05 jun, 2009 11:01

Bij mijn nieuwe Nissens radiateur zat ook geen stopje.
Ik heb gelukkig de stop van de oude radiateur kunnen afschroeven om opnieuw te gebruiken.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » vr 05 jun, 2009 12:43

Het afdraaien van de oude plug is niet gelukt, maar ik heb inmiddels wel twee nette rubber ringetjes gevonden die ik vanavond even achter de plug en de thermoswitch ga gooien. Jammer dat de boel daar weer voor leeg moet, maar het zij zo...

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 05 jun, 2009 13:53

Welnee, gewoon snelle actie, dan ben je een half litertje kwijt. Of wacht ermee tot je de bak gaat/laat vervangen, dan moet de radiator er toch weer uit :P

Bij mijn Nissens zat wel een aftapplugje overigens.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » vr 05 jun, 2009 14:06

Als ik wacht tot ik de bak vervang is de vloeistof er vanzelf al uitgelopen ;) Nee even de wasmachinelekbak eronder, dan is het zo gepiept. Bedankt voor je bericht trouwens, ga het thuis even in de groep gooien! Vakantie naar Zuid-Frankrijk staat voor de deur, dus moet het even handig plannen (financieel en logistiek ;) ) Je hoort nog van me!

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » za 06 jun, 2009 10:40

Wat ik eerder schreef, klopte niet: die stop zat er bij mij wel op.
Het was de plug voor de stroomvoorziening die ik van mijn oude radiateur heb moeten opnieuw gebruiken.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » za 06 jun, 2009 11:26

Ik heb ook een Nissens, maar heb het nog even gecontroleerd, en echt: geen dop. Er zaten wel twee gaten in de doos gemaakt om hem makkelijk te kunnen tillen, misschien is dat een verklaring :)

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » za 06 jun, 2009 11:36

Haha, die zaten er bij mij niet in.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » di 09 jun, 2009 20:05

For anybody who cares: heb bij de Saab-dealer in Alkmaar, na een uitgebreid en gezellig consult bij de magazijnman, twee ringetjes gehaald: een originele fiberring voor bij de thermoswitch (in een mooi Saabzakje maar liefst) en een koperen ringetje voor bij de aftapplug. Heb ze net even gemonteerd, word nog handig in dat drainen-vullen-ontluchten-proces op deze manier. So far so good! Hoop dat het goed gaat, en anders hebben we gelukkig de ANWB met Europaservice nog ;) :lol:

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » di 09 jun, 2009 20:54

Ik kan niet anders zeggen dan: goed bezig!

Je blijft geheel in stijl met zijn vorige eigenaars.

1. onderdelen haal zo mogelijk bij de dealer
2. daar drinkt men voldoende koffie
3. net zo lang prutsen tot het echt goed is
4. de ANWB is je beste vriend. (of dat nou in tjechie, apeldoorn of waar dan ook is)

Groet,

Hannes

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 10 jun, 2009 1:43

Heel goed! Gewoon voet bij stuk houden, dan lukt het uiteindelijk wel 8)

Volgende project: zelf de bak vervangen op aanwijzingen van Sapphire die toekijkt vanuit de luie stoel? :lol:

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 10 jun, 2009 8:46

Sapphire schreef:Volgende project: zelf de bak vervangen op aanwijzingen van Sapphire die toekijkt vanuit de luie stoel?
Weet niet of Tjeurd wel 5 maand de tijd heeft. ;)

Plaats reactie