radiateur schoonmaken

1967-1980
jelem
Geregistreerd lid

radiateur schoonmaken

Bericht door jelem » za 14 feb, 2009 18:30

Een tweede vraag: (zie ook mijn eerste post)

ik wil graag de radiateur van een saab 96 v4 uit 1973 schoonmaken. Er zit allemaal vuil in. Heeft iemand suggesties hoe ik dat het beste aan kan pakken?

Groet,
Jelmer

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: radiateur schoonmaken

Bericht door 72sonett3 » za 14 feb, 2009 19:25

Onderste en bovenste radiatorslang er af halen en de radiator met een tuinslang doorspoelen.
Soda en azijn zal helpen om kalk op te lossen, maar dat kan ook net genoeg zijn om al dunne plekken te laten lekken.... nou ja, dan laat je er gewoon een nieuw koeldeel in zetten en dan weet je zeker dat de rad. schoon is en weer jaren mee kan.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 14 feb, 2009 21:18

Sommige radiatoren zijn zo vervuild dat ze lekkage gewoon tegengaan... De aanslag 'verstopt' het gat. Als je de rad. schoonmaakt kan 'ie idd gaan lekken.

Een goed rep. bedrijf is bijvoorbeeld Hartgers in Zuthpen. Als je een 96 rad. bekijkt, zie je dat de houder waar de koeldelen aan vastgemaakt zijn dikker is dan de dikte van het koeldeel. maw: je kunt de radiator nog zo'n 30 % dikker maken waardoor 'ie veel beter koelt.

Het koelsysteem van een 96 is niet overbemeten, maar met zo'n extra koeldeel is het allemaal net iets fijner.

Menno

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » za 14 feb, 2009 23:20

De kortste klap is inderdaad een nieuw koelelement er in (laten) zetten.
Ben je er voor jaren van af en heb je een gegarandeerde goede koelwerking

jelem
Geregistreerd lid

Bericht door jelem » ma 16 feb, 2009 15:41

bedankt voor de reacties!!

ik ga het eerst maar eens proberen om het door te spoelen en dan met soda en azijn. Het plaatsen van een nieuw koelelement is inderdaad de beste oplossing, maar ook prijzig, dus eerst kijken of we het op deze manier kunnen 'oplossen'.

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » ma 16 feb, 2009 16:48

Is een koelelement vervangen dan zoveel goedkoper dan een volledige vervanging van je radiateur?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 16 feb, 2009 17:15

[]Nee, dat komt op hetzelfde neer, nog er van afgezien dat er voor een 96 geen nieuwe rad. meer gemaakt wordt.

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » ma 16 feb, 2009 17:39

Zelfs geen imitaties meer?
Bizar.
Waarom geen nieuwe produceren als er nog wel koelelementen te verkrijgen zijn?

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » ma 16 feb, 2009 18:05

Koelelementen zijn redelijk universeel.
Ik ken bedrijven die leveren koelelementen op breedte begrenst. Maar hoogte onbeperkt. Zo kun je bijvoorbeeld. een element bestellen waar je 3 radiateurs uit zou kunnen maken. Die alleen dezelfde breedte hebben. Maar verschillende hoogtes.

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » ma 16 feb, 2009 19:01

ik zag gisteren op de site van skandix nog nieuwe radiatoren staan. ik dacht iets van 350 euro. viel me niet tegen wat die allemaal nog leveren kunnen. www.skandix.de

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 16 feb, 2009 20:35

Nou, voor 350 euro wil ik er ook wel eentje leveren! Kom ik 'm zelfs voor brengen!

Vandaag met een Saab 96-novice een heel leuke ochtend gehad. Ik was bezig om een trekhaak te monteren. En ik wist dat de betreffende mede-forummer zou komen praten over Saab 96s. Stukkie rijden, do's en don'ts doorgenomen. Op de vraag wat de auto nou per jaar kost naast verzekeren en brandstof, kwam ik tot de conclusie dat het eigenlijk niet duur is! Je maakt het zo duur als je zelf wilt (een Simons uitlaat is natuurlijk niet echt nodig, evenmin als soccerballs...).

Menno

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » ma 16 feb, 2009 21:27

sorry :oops: ik reageerde alleen maar op de reactie dat er geen nieuwe meer leverbaar waren. die zijn er wel. tuurlijk liggen er bij onze forummers bulten van die radiatoren op zolder die spontaan aangeboden worden aan diegene die op zoek zijn naar een vervanger.

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » ma 16 feb, 2009 21:52

Ook Skandix heeft geen nieuwe. Radiatoren van Skandix zijn ook van nieuwe binnenwerken voorzien.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 16 feb, 2009 21:59

ik reageerde alleen maar op de reactie
Nou, nu ik mijn posting teruglees, zie ik dat ik wel erg hard van stapel liep! Dat 'sorry' zou meer van mijn kant moeten komen! Bij deze dus!

Menno

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » ma 16 feb, 2009 22:22

zo zie je maar weer hoe dingen kunnen lopen. ik dacht dat alles nieuw was bij skandix. en excuses natuurlijk aanvaard. we moeten elkaar gewoon aan de beste en goedkoopste onderdelen helpen. :D

Plaats reactie