real audio freaks voor de 9-3

1993-2002
stippie
Geregistreerd lid

real audio freaks voor de 9-3

Bericht door stippie » zo 20 mar, 2005 0:29

er zijn al edelijk wat postings geweest over het vervangen van de basis speakers alleen ging dat niet verder dan een setje van JBL of Pioneer en soms een nieuwe versterker........ik wil een stapje verder gaan.....ik heb nu de basis set en een AS3 setje woofers in de deuren....klinkt aardig maar natuurlijk nriet top..........het volgende wil ik doen: dashboard speakers eruit, deur speaker eruit, een nieuwe versterker van ZapCo (bv 200W) erin, en een component setje van Focal (Polyglass V2 165 V Slim).....achterin hou ik dan de speakers voor passagiers die dat willen.....anyone ervaring hiermee???
gr,
Marcel
PS; ik ga volgende maand naar A&P HoutHalen om mijn 1999 9-3 Aero te voorzien van Stage 1 Maptun, Koni & Eibach set en Viggen Rescue Kit!

Marc
Lid van verdienste

Re: real audio freaks voor de 9-3

Bericht door Marc » zo 20 mar, 2005 0:45

Gaat dit ver genoeg?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

stippie
Geregistreerd lid

Bericht door stippie » zo 20 mar, 2005 0:54

ok, ok, ok, dat ziet er inderdaad helemaal top uit! dan moet het antwoord op mijn vraag ergens tussen in liggen want deze modificaties had ik niet in gedachten.........maar het klinkt wel goed mag ik aannemen???

stippie
Geregistreerd lid

Bericht door stippie » zo 20 mar, 2005 0:56

ik heb nog even naar de details gegekeken maar is Pioneer echt de top op dit soort zaken? what about Focal, KCS en bv Infinity?

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » zo 20 mar, 2005 1:03

Van de klank mag ik niet klagen, al vond ik de klankkleur mooier met mn vorige setup. Jammer dat je nooit alles kan hebben.

Van pioneer zit er niets in, de speakers zijn van polk audio, de sub van boston accoustics en de versterkers zijn van Helix/Braxx en Boss. Dit alles wordt gestuurd door kenwood apparatuur.

Als je niet met een sub gaat werken, zou ik toch uitkijken met het vervangen van de woofers in de deuren. Saab gebruikt hiervoor kick-bass speakers, die eigenlijk redelijk goed hun werk doen. Als je ze vervangt door een composetje zal je naar alle waarschijnlijkheid minder bass hebben.

Met de polykevlar serie van focal heb ik redelijk goede ervaringen, enige minpuntje is dat de tweeters wel eens wat schel durven klinken. Over de andere merken kan ik weinig zeggen.

stippie
Geregistreerd lid

Bericht door stippie » zo 20 mar, 2005 1:13

ja, je hebt een mooi setje bij elkaar zo.......ik zat te denken aan aan aparte versterker (ZapCo 200W), direct vanuit de ampout van de saabset, in combinatie met de Focal Polyglass V2 165 V Slim; dit geeft mijn inziens een zeer goede stereo feeling in de voorkant, bereik van 60 tot 20k, met een moie impedantie & gevoeligheidp; iig datgene wat hoorbaar is voor ons, de achter speakers laat ik ziiten voor evt gebruik......

stippie
Geregistreerd lid

Bericht door stippie » za 09 apr, 2005 21:06

ha Marky,
ik zie nu pas dat jij ook de man van de DIN plug bent! heb jij nog adviezen voor de te gebruiken 12v kabel van de accu, de aarde hiervoor en de bedrading naar de speakers? ik wil mijn ZapCo proberen te plaatsen waar de normale AS3 ook zat, moet net lukken volgens mij!
groet,
Marcel

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » za 09 apr, 2005 21:24

12V:

Afbeelding

De massa kan je pakken onder de a-stijl. Als je het tapijt wegneemt zal je zien dat daar verschillende massapunten zijn.

Voor de bedrading van de speakers in de deuren heb ik gebruik gemaakt van de originele bekabeling (stekker die in de originele versterker komt) Voor de andere speakers heb ik nieuwe speakerkabel getrokken.

stippie
Geregistreerd lid

Bericht door stippie » za 09 apr, 2005 21:43

heb je de 12v kabel nu direct op de amp aangesloten of loopt ie via de verzekeringskast? nee toch, gewoon een zekering van zeg 30A ertussen en dan direct op de amp lijkt me? voor de aarde, is een dikke draad nodig, nee toch?
toevallig enig idee waar ik isolatie / dempingsmaterialen voor in de deuren kan halen?

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » za 09 apr, 2005 22:10

Kijk eens naar bovenstaande foto, zo moeilijk is het niet om de zekering te spotten :wink:

Die kabel loopt naar een verdeelblok, omdat ik met 2 versterkers werk, bij jou kan ie rechtstreeks naar de versterker. De massakabel moet even dik zijn als die van de 12V.

Dempingsmateriaal kan je bij de audioboer vinden, ik heb dynamat gebruikt.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » zo 10 apr, 2005 17:18

Marky schreef:De massa kan je pakken onder de a-stijl
Er is achterin de auto toch ook wel een goed massapunt te vinden??

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » zo 10 apr, 2005 17:36

erik schreef:
Marky schreef:De massa kan je pakken onder de a-stijl
Er is achterin de auto toch ook wel een goed massapunt te vinden??
:?:

Hij wil de versterker naast de middenconsole plaatsen, waar de originele zit...

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » ma 11 apr, 2005 12:27

Laat ik afgelopen weekend nu ook net een versterker gemonteerd hebben onder de middenkonsole !

Geen zapco maar een lowcost Roadstar met maar 2x50 watt. (kon geen andere versterker vinden die past rechtsonder naast mijn nokia carkit)
Maar op dit moment nog probleem met aardlus.
Ik heb de originele Saab kabels (power en speakers naar deuren) gebruikt en nu blijkt dat de massadraad van de Saab AS3 versterker sterk verschilt van de massa van de radio.
Gevolg is een hinderlijke zoemtoon en gereutel van de CDspeler op de deur speakers tijdens Audio mute. Met een extra massa draad tussen radio en booster is het minder maar nog niet geheel weg.
Ben benieuwd of dit bij de originele AS3 versterker ook hoorbaar is.

Heeft hier iemand nog tips of zijn er boosters verkrijgbaar met een van massa losgekoppelde preamp ingang ?

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » ma 11 apr, 2005 22:47

Probleem met de zoemtoon tgv aardlus opgelost met een dikke 6mm2 massakabel tussen de radio en versterker !

Ben zeer tevreden met mijn "Audio-upgrade".
OK het is dan geen Super installatie maar de geluidskwaliteit is 100 % beter dan de AS2 en de kosten zijn zeer schappelijk.

Frontspeakers upgrade naar Infinity REF3002cf (62 euro/paar).
Helaas past de SAAB stekker niet, voor de rest is de speaker zo uitwisselbaar. Heb van een oude meerpolige stekker zelf een paar verloop stekkers gezaagd.
Iedereen zou deze upgrade moeten uitvoeren want het is een wereld van verschil !

De Rearspeakers vervangen was lastiger, de Inifinty REF9603i (99 Euro/paar) paste niet in het frame dus heb ik ze eronder gemonteerd. Maar ik heb een 4mm opvulring moeten maken omdat anders de konus ophanging tegen de omgezette rand kwam. De speakers zijn veel zwaarder en iets dieper maar passen nog net onder de bekleding. Ook hier verloopstekkers voor gemaakt.
Achter nu meer bas dan de SAAB speakers en meer midden en hoog (het is een 3-weg) maar voorin valt alleen de verbeterde bas en midden op.

De deurspeakers waren ook lastig, de bekleding er heel afkrijgen vergt ervaring en om speakers in de aanwezige gaten te monteren is een opvulring nodig.
Deze ring voorkomt ook dat de speaker te diep steekt en de ruit raakt als deze neer gaat ! Heb de ringen gemaakt van 22m dik MDF.
Als speakers een setje Boschmann 2-weg 16.5cm (25 Euro/paar) met verloopstekkers op de voorhanden bekabeling aangesloten.

Een Roadstar AM-311 versterker (35 euro) voorzien van verloopkabels en een RCA naar speciale 8 polig din stekker. Deze versterker is maar 2x50 Watt, kon geen ander vinden die vooronder past.
Het vermogen is echter ruim voldoende ! Hij pas nog net naast de nokia carkit rechtsonder naast het middenkonsole. Voor een goede werking is echter een extra massakabel nodig. Tevens is de "Amp-on" aansluiting op de radio niet instaat om deze Amp in te schakelen, daarom aangesloten op de "antenna power" aansluiting van de radio.
De speakers in de deuren zijn werelds ! Voldoende midden en een goede bas. Met de loudness aan een hele vette bas, echter nog geen ongewenste resonanties gehoord. Gelukkig heeft de AMP een volume instelling zodat de verhouding tussen Front en Deur-speakers in te stellen is.
Ik denk nog over een extra regelaar in het RCA snoer op te nemen zodat je de balans Front/Deur gemakkelijk kunt regelen vanaf het dashboard.

Al met al een weekend werk met een prachtig resultaat !
En zowel buiten als binnen zie je er totaal niets van.

P.S.: Ik heb foto's van elke stap genomen, hoe plaats ik deze op het forum?

manga
Geregistreerd lid

Bericht door manga » di 12 apr, 2005 18:18

[quote="marky"]Gaat dit ver genoeg?
Wat ik wil weten is hoe je te spreken bent over de kenwood head-unit, ik overweeg ook om er een te kopen maar ken niemand die hem in de praktijk gebruikt..

Plaats reactie