Simons uitlaat i.c.m. de cilinderkoppen

1967-1980
Plaats reactie
MvR
Geregistreerd lid

Simons uitlaat i.c.m. de cilinderkoppen

Bericht door MvR » zo 13 jul, 2008 20:31

Zo langzamerhand heb ik een aardige voorraad motor-onderdelen. Wat ik niet heb is een Simons uitlaat. En ik zie zojuist dat ze bij de club 'in bestelling' zijn. Gezien de levensduur van een standaard-uitlaat is een (Simons)uitlaat thuis op voorraad geen slecht idee, dacht ik zo.

De diameter van de S. uitlaat is stukken groter dan die van de standaard-uitlaat. Ik bekeek vandaag de uitlaat'spruitstukjes' (of wat er voor door gaat...) en merkte dat de diameter daarvan in overeenstemming is met de standaard uitlaat. Anders gezegd: hoeveel nut (qua pk's) heeft een S. uitlaat als het aan de kant van het motorblok ongeveer gelijk is aan uitademen door een rietje!?
Ik heb nog wel twee cilinderkoppen over om te gaan experimenteren. Kan ik ze ook gelijk geschikt laten maken voor ongelode benzine.

Heeft iemand een oplossing gevonden? Uitlaatspruitstukjes vergroten? Hoeveel? Ik heb wel iets gevonden, uit wrs. een Saabboek. Als ik het goed begrijp spreken ze over 3 dingen: de uitlaatpoorten vergroten tot 44 mm. diameter, de 'flange'= de ring die tussen de uitlaat en het blok moet en de pakking. Hoewel ik me zo voorstel dat een S.uitlaat met zijn eigen pakkingen komt.

Menno

Afbeelding

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » zo 13 jul, 2008 20:52

Inderdaad, net als het schema aangeeft moet je de opening van de uitlaat (in de kop) vergroten. Het kanaal richting de klep kun je ook vergroten.
Als je dit hebt gedaan is je uitlaatklep je volgende restrictie. Als je de kop gaat aanpassen voor loodvrij, dan zullen hier geharde klepzetels inkomen. Je kunt dan gelijk voor de situatie van een grotere uitlaatklep kiezen.
Hetzelfde geldt voor je inlaatklep en het kanaal naar het inlaatspruitstuk toe.
Hier gaan een "paar" uurtjes vrije tijd in zitten........ :wink:

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Simons uitlaat i.c.m. de cilinderkoppen

Bericht door 72sonett3 » zo 13 jul, 2008 23:24

MvR schreef:Heeft iemand een oplossing gevonden? Uitlaatspruitstukjes vergroten? Hoeveel?
Ik heb het uitlaatgat in de kop rond gemaakt en vergroot tot dezelfde diameter als de pakking die er tussen zit (38 mm - ik heb een standaard pakking gebruikt dus groter dan dat leek mij weinig zinvol...). Ik heb daarvoor een frees gebruikt in een boormachine... gewoon er doorheen raggen tot je een ronde opening hebt zonder afgevlakte bovenkant... en dan nog iets verder.
Ik heb ook het passtuk wat tussen de kop en de uitlaatpijp zit, uitgedraaid van 35 naar 38 mm.

Laat het maar weten als je belangstelling hebt voor een paar uitgedraaide passtukken, ik heb er nog een paar op de plank liggen.

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Simons uitlaat i.c.m. de cilinderkoppen

Bericht door 72sonett3 » di 15 jul, 2008 21:58

72sonett3 schreef:...ik heb er nog een paar op de plank liggen.
Dit zijn ze, gestraald en uitgedraaid tot 40 mm;
Afbeelding

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » wo 16 jul, 2008 23:28

Zelfs als je niets aan de kop en flenzen zou veranderen merk je dat de motor met een Simons soepeler loopt (weet ik uit eigen ervaring). Het kleine stukje met krappe diameter geeft bij elkaar toch minder weerstand dan een complete standaard uitlaat met rietjesdiameter en het veel weerstand opwekkende beginstuk (die haakse bochten maken het de gasstroom niet makkelijk). Optrekken gaat soepeler en bij gas loslaten geeft de motor ook minder terugslag. Met het opheffen van de restricties van de uitlaatgaten in de kop en de flenzen zal je alleen nog maar meer gunstig effect van de uitlaat hebben.

Alex

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 17 jul, 2008 0:26

Met het opheffen van de restricties van de uitlaatgaten in de kop en de flenzen zal je alleen nog maar meer gunstig effect van de uitlaat hebben
Precies! Daarom heb ik vandaag gebeld met Bert Zomer in Holten. http://www.zomermotorentechniek.nl/. Bert heeft ook het blok van mijn TR gedaan en wist meteen waar ik het over had toen ik over de uitlaatgaten begon! Volgende week of zoiets maar eens met het doosje reserve cilinderkoppen onder de arm naar Holten en een bak koffie gaan drinken! Als ik een prijsopgave weet, laat ik het hier weten.

Menno

Plaats reactie