computer van een automaat in een handbak?
-
erwin van holten
- Geregistreerd lid
computer van een automaat in een handbak?
Weet iemand misschien of een speedparts computer uit een automaat, werkt in een handgeschakelde versie?
-
brinky
- Donateur

http://link.marktplaats.nl/179583441
Blijkbaar is je vraag beantwoord?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je verder bent gegaan met tuning...
Blijkbaar is je vraag beantwoord?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je verder bent gegaan met tuning...
-
Tubbe
- Donateur (2x)

-
erwin van holten
- Geregistreerd lid
-
Maarten
- Lid van verdienste
-
Tubbe
- Donateur (2x)

-
Tubbe
- Donateur (2x)

-
break
- Geregistreerd lid
Ik heb er geen kaas met mosterd van gegeten maar weet alleen dat er bij Autobedrijf Tholen in Bergen op Zoom door Frederik van Maptuning een programma is ingevoerd voor een 1.8t SS op LPi van Vialle zodat hij niet gaat inhouden,hierdoor was bij mijn auto niet meer dan 204 PK op LPG mogelijk.Tubbe schreef:en zijn er nog problemen te verwachten omdat ik er vialle lpi (LPG) in heb zitten? Moet er bijvoorbeeld dan toch andere software in ivm de 200 pk beperkingen (50pk/injector) nu de stage 1 ongeveer 215 pk levert?
-
93-SS-ARC
- Geregistreerd lid
Als de Ecu zoals gebruikelijk voor zowel handbak al automaat geschikt gemaakt is kun je deze in beide gebruiken. Is echter alleen de druk aanvraag voor automaten aangepast dan heb je met een handbak gewoon standaard turbo druk.Tubbe schreef:en zijn er nog problemen te verwachten omdat ik er vialle lpi (LPG) in heb zitten? Moet er bijvoorbeeld dan toch andere software in ivm de 200 pk beperkingen (50pk/injector) nu de stage 1 ongeveer 215 pk levert?
Vermoedelijk ga je op gas echt wel wat tekort komen bij 215pk het lijkt niet zoveel meer maar het risico is te groot om dit voor lief te nemen als je het mij vraagt. Als het mengsel echt te schraal word kunnen de verbrandings temperaturen plotseling zeer hoog oplopen met ingeslagen of verbrande kleppen tot gevolg. Veel tuners hanteren voor de tuning een marge van 10pk of meer om zeker te zijn dat je het opgegeven vermogen haalt, de kans is dus groot dat de tuning 225pk oplevert.
-
Tubbe
- Donateur (2x)

-
erwin van holten
- Geregistreerd lid
-
Tubbe
- Donateur (2x)

Ter afsluiting even mijn relaas:
Ik heb contact gezocht met verschillende pro's op dit gebied.
Ik ben daarmee tot de conclusie gekomen dat ik met de huidige opzet van mijn Vialle installatie (1 jaar oud) niet boven de 200 pk kan komen, zonder risicos te nemen.
1. Niet aanpassen van de LPi installatie geeft bij vermogensvraag (koppel of piekvermogen) een te arm mengsel. Hierdoor ontstaat ongewenste verhitting in de motor waardoor essentiele delen kunnen verbranden (o.a. de al zwakke kleppen/zittingen). Onbekend is wanneer dit precies gebeurt dus er is ook een verhoogd risico bij "gewoon"gebruik. (bedankt 93-ss-arc!)
2. aanpassen van de LPi installatie met een vijfde injector (zoals bij meer +200 pk SAABs en andere zweden is gebeurd) vereist een nieuwe LPi computer en kabelboom. Deze "verbouwing" kost circa 1000 euro.
3. Het gebruiken van grotere injectoren (>50 pk) op Vialle installaties wordt nog steeds getest. Hierbij is dus nog geen zekerheid of dit bedrijfszeker is. Op dit moment is het mij niet duidelijk of hiervoor evt ook een nieuwe computer is vereist.
al met al voor mij reden om nu af te zien van het toepassen van de speedparts ECU. Helaas, had hem graag uitgeprobeerd...
Ik heb contact gezocht met verschillende pro's op dit gebied.
Ik ben daarmee tot de conclusie gekomen dat ik met de huidige opzet van mijn Vialle installatie (1 jaar oud) niet boven de 200 pk kan komen, zonder risicos te nemen.
1. Niet aanpassen van de LPi installatie geeft bij vermogensvraag (koppel of piekvermogen) een te arm mengsel. Hierdoor ontstaat ongewenste verhitting in de motor waardoor essentiele delen kunnen verbranden (o.a. de al zwakke kleppen/zittingen). Onbekend is wanneer dit precies gebeurt dus er is ook een verhoogd risico bij "gewoon"gebruik. (bedankt 93-ss-arc!)
2. aanpassen van de LPi installatie met een vijfde injector (zoals bij meer +200 pk SAABs en andere zweden is gebeurd) vereist een nieuwe LPi computer en kabelboom. Deze "verbouwing" kost circa 1000 euro.
3. Het gebruiken van grotere injectoren (>50 pk) op Vialle installaties wordt nog steeds getest. Hierbij is dus nog geen zekerheid of dit bedrijfszeker is. Op dit moment is het mij niet duidelijk of hiervoor evt ook een nieuwe computer is vereist.
al met al voor mij reden om nu af te zien van het toepassen van de speedparts ECU. Helaas, had hem graag uitgeprobeerd...