vage 9000 ( blauwe rook )
-
dirk - jan
- Geregistreerd lid
vage 9000 ( blauwe rook )
hey heren en dames
zoals ik al eerder op dit forum had gemeld bezit ik een 9000 aero die als hij langere tijd heeft stilgestaan +- 10 uur na het starten enkele sec flinke blauwe rook afgeeft en ik bedoel echt flink !!! ik zelf dacht aan versleten klepseals ( keerringen ) maar wat me nu opvalt is dat hij het alleen doet als het kouder dan +- 5 graden is geweest . en als het die periode warmer is geweest boven de 5 graden dus hahahaha rookt hij totaal niet !!!! nou dan valt bij mij de optie lekke klepseals af . of zit ik daar naast ? ik breek me er aardig de kop over , zit er bijv een koudstart systeem op wat onder de 5 graden werkt of ?? is er iemand bekent met dit euvel ??????
groetjes dj
zoals ik al eerder op dit forum had gemeld bezit ik een 9000 aero die als hij langere tijd heeft stilgestaan +- 10 uur na het starten enkele sec flinke blauwe rook afgeeft en ik bedoel echt flink !!! ik zelf dacht aan versleten klepseals ( keerringen ) maar wat me nu opvalt is dat hij het alleen doet als het kouder dan +- 5 graden is geweest . en als het die periode warmer is geweest boven de 5 graden dus hahahaha rookt hij totaal niet !!!! nou dan valt bij mij de optie lekke klepseals af . of zit ik daar naast ? ik breek me er aardig de kop over , zit er bijv een koudstart systeem op wat onder de 5 graden werkt of ?? is er iemand bekent met dit euvel ??????
groetjes dj
-
jansen
- Donateur (7x)

Re: vage 9000 ( blauwe rook )
Begin maar vast te sparen voor een nieuwe turbo !!!
-
(R)ed
- Lid van verdienste
Het hoeft niet altijd de turbo te zijn hoor!!
Reken maar dat er heel wat keerringen en pakkingen droog hebben gestaan.
Is er al olie ververst?
Als je dit doet ga voor volsynthetisch is iets duurder maar daar zitten toevoegingen in die de keerringen weer soepel maken.
Als het de turbo zou zijn gaat hij roken na vollast.
Reken maar dat er heel wat keerringen en pakkingen droog hebben gestaan.
Is er al olie ververst?
Als je dit doet ga voor volsynthetisch is iets duurder maar daar zitten toevoegingen in die de keerringen weer soepel maken.
Als het de turbo zou zijn gaat hij roken na vollast.
-
dirk - jan
- Geregistreerd lid
ja turbo schoot ook al door mijn hoofd ! maar hij rookt maar een paar sec en daarbij loopt hij stationair !! ( dus turbo loopt niet mee ) en dan nog zou hij het bij elke temparatuur moeten doen ! en wat die olie betreft die wordt elke 10000 ververst met half sentytisi olie
groetjes dj
groetjes dj
-
Marc
- Lid van verdienste
dirk - jan schreef:ja turbo schoot ook al door mijn hoofd ! maar hij rookt maar een paar sec en daarbij loopt hij stationair !! ( dus turbo loopt niet mee )
Stationair draait de turbo ook al een serieus aantal omwentelingen per min.
-
dirk - jan
- Geregistreerd lid
ok jij weer gelijk marky
maar dat verklaard nog niet waarom hij alleen rookt onder een bepaalde temperatuur !
groetje dj
maar dat verklaard nog niet waarom hij alleen rookt onder een bepaalde temperatuur !
groetje dj
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Kunnen het niet de injectoren zijn? Als die versleten zijn kan er een druppel(tje) aan blijven hangen en krijg je een niet volledige verbranding de eerste paar slagen. Misschien heeft de temperatuur invloed op het afsluiten van de injector of op het verdampen van de benzine.
-
Marc
- Lid van verdienste
Steek hem eens binnen bij iemand die er wat vanaf weet en laat een compressietest doen. Druk op de cilinders zetten kan ook al de oorzaak van het probleem weergeven. Hier op het forum blijft het in dit geval gokken.
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Helemaal mee eens. Zullen we er ook geld op zetten?marky schreef:Steek hem eens binnen bij iemand die er wat vanaf weet en laat een compressietest doen. Druk op de cilinders zetten kan ook al de oorzaak van het probleem weergeven. Hier op het forum blijft het in dit geval gokken.
-
jansen
- Donateur (7x)

Helemaal mee eens. Zullen we er ook geld op zetten?
Gok toch nog steeds op de Turbo !!!
Gok toch nog steeds op de Turbo !!!
-
Alfriedel
- Geregistreerd lid
Blauwe rook is altijd olieverbruik of uit de turbo of uit de motor.
zwarte rook is te rijk mengsel.
witte rook is condens of erger koelvloeistof.
Have fun.
zwarte rook is te rijk mengsel.
witte rook is condens of erger koelvloeistof.
Have fun.
-
900 t8
- Donateur (2x)

kijk eerst ff naar je carter ventilatie of dat hij niet verstopt zit met name het t stukje op de kleppen deksel (links achter) zo niet volg het kleine slangtje die naar het gas klep huis gaat daar zit een klepje op als die stuk is gaan ze ook roken bij de koude start. En jongens kom op...lekkende klep seals.Het is geen ford. dit verhaal gaat ook op bij alle 9-5 motoren (benz 2.0T 2.3T)
-
Alfriedel
- Geregistreerd lid
Stel dat de keerringen in de turbo bijna versleten zijn dan kan het gebeuren dat onder een bepaalde temperatuur,materialen krimpen als het kouder wordt,de keeringen niet meer goed afsluiten. Aangezien er veel olie door de turbo gepompt wordt kan bij een koude start er dan
olie tussen de keeringen doorgeperst worden die meteen in het uitlaat-spruitstuk komt en verbrand.Doordat de turbo heel snel heet wordt en
het materiaal uitzet dichten de keeringen weer snel af.
Het is een theorie.
Have fun,Alfriedel.
olie tussen de keeringen doorgeperst worden die meteen in het uitlaat-spruitstuk komt en verbrand.Doordat de turbo heel snel heet wordt en
het materiaal uitzet dichten de keeringen weer snel af.
Het is een theorie.
Have fun,Alfriedel.
-
900 t8
- Donateur (2x)

maar als het koud is is de olie ook dikker.
kijk eerst ff naar je carter ventilatie. voor dat we alle maal enge verhalen gaan vertellen. als die dan niet goed is. ga dan pas de turbo verdenken
kijk eerst ff naar je carter ventilatie. voor dat we alle maal enge verhalen gaan vertellen. als die dan niet goed is. ga dan pas de turbo verdenken