Een niet alledaags plaatje....

1967-1980
Plaats reactie
Manic
Lid van verdienste

Een niet alledaags plaatje....

Bericht door Manic » za 29 mar, 2008 18:10

... tegenwoordig bij een Saab-dealer:

Afbeelding

Links een 96 tt uit 1962 en rechts (mijn) 96 V4 uit 1972, toevallig deze week beide bij Janse in Apeldoorn voor onderhoud & APK.

De mijne is gelukkig APK goedgekeurd en mag dus de komende 2 jaar weer de weg op! Enkel een aantekening gekregen voor de bevestiging van het scharnier in het bestuurdersportier, dit is deels gebroken, maar mocht nog nét. En een ashoesje, maar dat komt binnenkort wel goed.

@ Desmond: die nieuwe versnellingsbakolie doet echt wonderen! Schakelt vele malen soepeler nu!

Greetz,

Dennis

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » za 29 mar, 2008 22:28

Pff, geen flauw idee, dat hebben ze dus bij de dealer even vervangen. Ik zal het even navragen, maar volgens mij is het gewoon motorolie (weliswaar met een andere viscositeit), maar dat weet ik niet zeker.

Greetz,

Dennis

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » za 29 mar, 2008 23:14

Bij een recente regiobijeenkomst van de SCN nogmaals gehoord dat het gebruik van motorolie ontraden moet worden, een olie met EP eigenschappen is aan te raden, bijv de voorgeschreven EP 75.
Ik meen dat Rein v/d Pol 75W90 toepast, ook een olie met EP eigenschap.
Het schijnt een officiële melding in een Saab service-bulletin te zijn geweest na slechte ervaringen met het gebruik van motorolie.
Voor de 96 is motorolie volgens mij nooit in beeld geweest, slechts bij latere 99's en vroege 900's. Snellere slijtage schijnt bij gebruik van motorolie op te treden, bij de classic schijnt dit het eerst zichtbaar te zijn bij de 1e versnelling waar ie draagt op de as. Motorolie schijnt de hoge drukken op die plaatsen niet aan te kunnen itt bakolie met EP-additieven.
Gebruik van de juiste olie is dus wel degelijk van belang.
Tot dusver zijn m'n ervaringen met MTF-2 en MTF-3 prima maar het blijft een gok om andere dan voorgeschreven olie te gebruiken.
Cornell

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » za 29 mar, 2008 23:42

Mijn Ervaren collega's weten erg goed wat voor Olie er in moet. Hetgeen resulteerde in 1,5 dag wachten op het groene licht om de olie te mogen aftappen. :lol:
Er zit dus de EP 75 olie in Dennis. 75W90 hebben wij binnen onze organisatie voorradig. Maar NIET gebruikt!!!

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 30 mar, 2008 0:06

Manic schreef:... volgens mij is het gewoon motorolie
Nee, volgens mijn Sonett handboek moet er SAE 80 in, maar ik weet dat EP90 (75W90) ook goed is. Sommigen zweren dan bij het merk RedLine.
Afbeelding
Injectie schreef:...Hetgeen resulteerde in 1,5 dag wachten op het groene licht om de olie te mogen aftappen.
Blijkbaar konden ze de aftapplug goed loskrijgen?

Plaats reactie