Verlaging APK-frequentie voor oldtimers van 30 jaar en ouder

Allerlei algemene Saab onderwerpen.

Verlaging APK-frequentie voor oldtimers van 30 jaar en ouder:

Peiling eindigde op zo 04 nov, 2007 22:40

Goed idee!
25
51%
Slecht idee
22
45%
Geen mening
2
4%
Anders (motiveer op webredactie@saabclub.nl)
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 49

Manic
Lid van verdienste

Verlaging APK-frequentie voor oldtimers van 30 jaar en ouder

Bericht door Manic » wo 10 okt, 2007 22:40

Beste forumleden,

Onderstaande bericht bereikte mij vandaag:
Fehac schreef:Tweede Kamer akkoord met 2-jaarlijkse keuring voor oldtimers ouder dan 30 jaar en vrijstelling oldtimer van voor 1960

Vandaag 10 oktober besprak de Tweede Kamer Commissie Verkeer en Waterstaat met Minister Eurlings het nieuwe apk-regime. Het debat ging vooral over de versoepeling van keuringsverplichtingen voor benzineauto's. Maar onze aandacht ging uiteraard uit naar het nieuwe APK-regime voor oldtimers. Daarvoor was brede steun! Hiermee hebben we de kroon op ons jarenlange intensieve lobbywerk kunnen zetten.

Alle partijen ging ook akkoord met het voorstel van de Minister om een versnelde procedure te gebruiken, om invoering per 1 januari 2008 mogelijk te maken.

Concreet betekent dit dat oldtimers van 30 jaar of ouder vanaf 2008 niet meer jaarlijks maar tweejaarlijks naar de APK moeten en dat oldtimers van vóór 1 januari 1960 (datum 1e toelating) geheel APK-vrijgesteld worden.
Tevens heeft minister Eurlings bevestigd, dat er geen APK voor motorfietsen komt. Het nieuwe APK regime geldt niet voor bussen en taxi's, omdat die
vaak intensiever worden gebruikt.

Ons argument dat oldtimers in handen zijn van liefhebbers die zelf voor goed onderhoud zorgen én weten hoe belangrijk dit is, was doorslaggevend. In 2011 zal de nieuwe APK-regeling worden geëvalueerd, om te kunnen beslissen of deze naar boven of beneden moet worden bijgesteld. Dit betekent wel dat de eigen verantwoordelijkheid van de eigenaren voor veilig gebruik van het voertuig moet worden waargemaakt. We zullen de komende tijd aan dit aspect extra aandacht besteden en rekenen op de medewerking van de clubs!

Een aantal details staat nog open, zoals het regime voor vrachtwagens (meer dan 3500 kg) ouder dan 30 jaar en de exacte invoeringsregeling. Ook daarvan zullen we u op de hoogte houden.

Vriendelijke groet, namens het bestuur.

Bert Pronk,
Voorzitter FEHAC.

De redactie van Saab Club Nederland is erg benieuwd naar de meningen van Saab-rijders over dit onderwerp. Mail de redactie (webredactie@saabclub.nl) met jouw mening en vermeld hierbij even of je in het bezit bent van een klassieker (Saab of wellicht een ander merk) van 30 jaar of ouder of niet. Dit kan tot uiterlijk 5 november a.s. Alleen reacties welke zijn binnengekomen op bovenstaande emailadres worden meegenomen in de publicatie in Saabberichten 6 (o.v.b.) (discussie alhier wordt niet gevolgd).

Meer informatie op www.saabclub.nl.

Alvast bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

Saab Club Nederland
Dennis Stoelinga

Redactie Saabberichten
webredactie@saabclub.nl

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » wo 10 okt, 2007 23:19

Voor 30 jaar en ouder is het wellicht niet zo'n probleem omdat die bijna louter en alleen door liefhebbers bereden worden die sowieso goed zorgen voor hun dotje. Verdere versoepeling zie ik niet zitten, mede omdat ik mijzelf ken en mijn luiheid niet ten goede zou komen aan de verkeersveiligheid.

Mijn auto is reeds 23 jaren oud, maar pas 21 jaren op de weg. Nog lang geen oldtimer dus.

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » za 13 okt, 2007 11:35

Absoluut een slecht idee.

Er zijn steeds meer mensen die niet om 'liefhebbers' gronden een oldtimer bezitten/rijden, en juist die groep gaat zeker niet het onderhoud plegen wat zeker nodig is!

(om over de "prutsers" maar te zwijgen...)

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » za 13 okt, 2007 12:54

Amen

[zeur] maar moet dit niet in het saabclub gedeelte [/zeur]

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » za 13 okt, 2007 15:21

Eindelijk... dat is tenminste iets.
Tevens heeft minister Eurlings bevestigd, dat er geen APK voor motorfietsen komt.
Voor motoren bestaat geen APK met het argument dat de eigenaren liefhebbers zijn die goed voor hun voertuig zorgen. Hetzelfde argument gaat ook op voor oldtimers, arbitrair gedefinieerd als auto's van >=30 jaar oud, dus hiervoor ook geen APK, ook niet om de twee jaar, zoals nu het voorstel is.
josephine schreef:Ik ben hier absoluut tegen. ...
Je hebt het over jouw Saabs als voorbeeld, maar dat zijn nog lang geen oldtimers - dáár gaat dit topic over.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » za 13 okt, 2007 18:48

Ik ben voor!
Onze auto's worden technisch voortdurend nauwkeurig onderhouden en als iedereen dat zou doen was er niets aan de hand.
Deze auto's verdienen x-tra TLC :wink: , doorgaans wordt er veel minder mee gereden maar dat vind ik geen argument voor een lagere keuringsfrequentie omdat stilstand een auto mi minder goed doet dan flinke inzet in het dagelijkse verkeer.
Ik vind het zelfs belachelijk dat LPG auto's in de nwe regelgeving een hogere keuringsfrequentie hebben dan benzine-auto's. Zelf rijden wij per Saab voor dagelijks gebruik (2X) zo'n 40000 km per jaar en wij nemen geen enkel risico op welk onderhoudsgebied dan ook.
Wel is het zo dat oudere auto's vaak gunstiger gestald staan en minder winterinzet (pekel) kennen. Dit verschilt natuurlijk per eigenaar en inzet.

Ik heb ondanks dat m'n auto's door de afgelopen ruim 20 niet bij de makkelijkste keuringsstations APK gekeurd werden (wie dat laat doen houdt tenslotte zichzelf voor de gek) nog nooit afkeurpunten gehad.
1 keer een reparatie van een miniem scheurtje in een stuurkogelhoesje (was toen nog toegestaan) en een reparatie-advies op een wielkastrand (viel binnen de APK normen)

Persoonlijk zou ik graag zien dat de 25 jaar oldtimergrens gehanteerd werd voor de aangepaste keuringsfrequentie en vrijstelling vanaf 40 jaar.
Zou ik na het jarenlang nodeloos veel betalen aan schorsings/extra verzekeringskosten ed eindelijk eens een klein voordeeltje kunnen hebben voor een deel van m'n Saabjes, onderhouden worden ze evengoed wel 8) .
Cornell

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » za 13 okt, 2007 20:50

josephine schreef:Uhh ja, maar met de jaren worden ze echt niet beter hoor!
Nee, dat klopt ja, totdat er een punt komt waarop je zegt;"naar de sloop ermee, of restaureren" en dat punt komt vóór dat de auto 30 jaar oud is, ook al is het een Saab... Als je dan besluit te restaureren is die auto weer beter dan, of in ieder geval zo goed als nieuw, dus; jaarlijkse APK is niet nodig.
En een band of remblok onder een klassieker is niet anders dan onder een classic van 16 jaar oud.
Dat klopt ook ja, maar banden en remmen slijten van gebruik en met een oldtimer rijd je over het algemeen minder dan de helft van een niet-oldtimer, dus; jaarlijkse APK is niet nodig.
Ik doe in ieder geval ook voldoende onderhoud tussendoor, als halverwege het apk jaar de banden of remblokken aan vervanging toe zijn worden ze bij mij vervangen.
OK, da's heel mooi, dus daarvoor heb je ook geen jaarlijkse APK nodig...
... er zijn genoeg mercedessen ouder dan 30 die gewoon elcheapo bereden worden
Gek genoeg gaan er dágen voorbij zonder dat ik oldtimers/blauwe platen op de weg zie, ook geen Mercedessen... die rijden dan blijkbaar allemaal rond Nijmegen...

Ook zie of hoor ik zeer zelden van ongevallen met oldtimers en al helemaal niet van ongevallen waarbij de technische staat van die oldtimer een doorslaggevende factor bij dat ongeval was... of heb jij cijfers en feiten die dat wel aantonen?
Zomaar wat roepen kan iedereen...

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » za 13 okt, 2007 20:59

Er zijn echt veel liefhebbers van oldtimers die de ballen verstand hebben van auto's. (en ik ken ze), ook deze mensen rijden lekker door met verdroogde remslangen en roestende remleidingen.

Je zou de apk voor deze groep (>30 jaar) wel voor een sterk gereduceerd bedrag kunnen doen, dat wel.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 13 okt, 2007 21:01

jonatas 900s schreef:
Je zou de apk voor deze groep (>30 jaar) wel voor een sterk gereduceerd bedrag kunnen doen, dat wel.
sterk gereduceerd als in 20 ipv 35 euro?

wow.

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » za 13 okt, 2007 21:09

jelger schreef:
jonatas 900s schreef:
sterk gereduceerd als in 20 ipv 35 euro?

wow.
Ach ja, een goeie keurmeester heeft 10 min. en een proefrit nodig. Dus reken maar uit. :wink:
Ze zouden iig. de afmeldkosten 0 kunnen maken..

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » za 13 okt, 2007 21:11

jonatas 900s schreef:Er zijn echt veel liefhebbers van oldtimers die de ballen verstand hebben van auto's. (en ik ken ze), ook deze mensen rijden lekker door met verdroogde remslangen en roestende remleidingen.
Misschien, maar dat jij ze toevallig kent zegt statistisch helemaal niets... Heb je cijfers? Voor zo een soort oldtimer liefhebber die jij kent, ken ik er één die wél verstand heeft van (oude) auto's....
Dat jouw kennissen met verdroogde remslangen, roestende remleidingen en andere onveilige zaken doorrijden, kan dan maximaal maar twee jaar (gemiddeld dus maar 1 jaar) en dan volgt afkeur. Bovendien zal zoiets bij eerdere APK's al aandachtspunten opgeleverd hebben.

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » za 13 okt, 2007 21:22

72sonett-III schreef:
jonatas 900s schreef:Er zijn echt veel liefhebbers van oldtimers die de ballen verstand hebben van auto's. (en ik ken ze), ook deze mensen rijden lekker door met verdroogde remslangen en roestende remleidingen.
Misschien, maar dat jij ze toevallig kent zegt statistisch helemaal niets... Heb je cijfers? Voor zo een soort oldtimer liefhebber die jij kent, ken ik er één die wél verstand heeft van (oude) auto's....
Dat jouw kennissen met verdroogde remslangen, roestende remleidingen en andere onveilige zaken doorrijden, kan dan maximaal maar twee jaar (gemiddeld dus maar 1 jaar) en dan volgt afkeur. Bovendien zal zoiets bij eerdere APK's al aandachtspunten opgeleverd hebben.
Juist, Daarom is die apk belangrijk, omdat ik er een aantal ken denk ik dat het wel meer voorkomt.. niet?

Oud autootje in de garage in de zomer een paar keer rijden, en verder nergens naar kijken.

Dat is maar een deel van het probleem, als deze regel doorgang gaat vinden, zullen er meer koopjesjagers op deze auto's afkomen.
En dan weet je het wel.. :roll:

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » za 13 okt, 2007 21:23

jonatas 900s schreef:Je zou de apk voor deze groep (>30 jaar) wel voor een sterk gereduceerd bedrag kunnen doen, dat wel.
Sympatiek idee, maar een garage kan zelf het tarief voor een APK bepalen, iedere zakelijke garage zal dus gewoon een commercieel tarief rekenen; een half uur garagetijd kost je ca 35 euro. Als jij, als garage, minder dan dat wil rekenen kost je dat geld en je zult dus niet makkelijk een garage vinden die dat uit eigen zak wil betalen...
In Groningen doet alleen Saab/Jaguar garage Caspers precies dat; gratis APK (in ieder geval voor Saabs), maar zodra de monteur/keurmeester een schroevendraaier moet pakken om iets bij te stellen, gaat de meter lopen en vind je dat terug op de rekening (op zich helemaal terecht).

Afmeldkosten voor de RDW is slechts 5 euro...

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » za 13 okt, 2007 21:27

jonatas 900s schreef:omdat ik er een aantal ken denk ik dat het wel meer voorkomt
jonatas 900s schreef:Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
Lees je sig nog eens goed...

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » za 13 okt, 2007 21:29

Exact. Ik ben uitgepraat met u.

Plaats reactie