Sportstuur(naaf) Saab 96

1967-1980
Jengels
Geregistreerd lid

Sportstuur(naaf) Saab 96

Bericht door Jengels » ma 04 jun, 2007 11:17

Ik ben op zoek naar een sportstuur met naaf voor mijn Saab 96V4 van 1973. Weet iemand hoe hier aan is te komen? Is dit nog ergens te bestellen? Wellicht dat iemand van hier nog zo'n stuur in de aanbieding heeft.

De naaf is eigenlijk het belangrijkst. Zijn deze ergens los te verkrijgen? Past een naaf van een ander type Saab wellicht? Een (universeel) stuur heb ik zelf nog wel liggen.

mvg
Jeroen

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 04 jun, 2007 12:03

Ik heb een naaf voor een 99 liggen. Op eBay op de gok gekocht maar mijn stuurtje past er niet op :? . Misschien dat de naaf past op je 96? Het is volgens mij zo'n naaf die op de jaren 70 orginele saabsport sturen past.

Afbeelding
New Old Stock
Uni-Boss
Impact Collapsable Safety
Steering Wheel Boss
Suitable for
Saab 99
all models from 1972
will accept
100+, Astrali, Mountney, Avanti, Craftsman, JPC Steering Wheels
and others
6 and 9 hole fixing
This boss fits onto a steering column with a 15mm spline with taper below

bert knip
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door bert knip » ma 04 jun, 2007 15:08

de stuuras van 96 en 99 zijn verschillend, dus de naven zijn niet uitwisselbaar vr gr Bert

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » ma 04 jun, 2007 21:54

Ik heb onlangs ook een sportstuur gemonteerd in mijn 96 (orgineel Saab 96, alleen van enkele jaren later).

Enige probleem waar ik nu tegen aan loop is dat het sleepcontact voor de claxon voor het oude stuur aan de stuurkolom zit en de ring waar deze contact mee maakt aan het stuur zelf zit.
Bij het sportstuur is het andersom, daar zit het sleepcontact aan het stuur zelf en dient de ring op de stuurkolom te zetten.

Zelf kies ik voor de simpele oplossing (omdat het me niet zoveel uitmaakt) door een knopje op het dashboard te maken voor de claxon.

Dit even ter informatie.

Sturen zelf worden met enige regelmaat nog wel aangeboden op de diverse veilingsites, of even de onderdelenmarkten afspeuren naar zo'n ding. Ik kom ze met enige regelmaat nog tegen.

Greetz,

Dennis

wlkts
Geregistreerd lid

Bericht door wlkts » ma 04 jun, 2007 23:22

Bij mijn 80-er was er geen probleem het ring op stuurkolom, sleepcontact aan het stuurwiel.
W.
96-80

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » ma 04 jun, 2007 23:57

wlkts schreef:Bij mijn 80-er was er geen probleem het ring op stuurkolom, sleepcontact aan het stuurwiel.
W.
96-80
Dat zal precies het probleem zijn denk ik. Bij mijn '71-er zit dat net andersom, ik vermoed dat dit bij een '73 het zelfde zal zijn, maar zeker weten doe ik dit niet. Je kan het makkelijk even nakijken, stuur even loshalen, dan zie jeh het vanzelf.

Greetz,

Dennis

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » wo 06 jun, 2007 18:03

[/quote]Ik ben op zoek naar een sportstuur met naaf voor mijn Saab 96V4 van 1973. Weet iemand hoe hier aan is te komen? Is dit nog ergens te bestellen? Wellicht dat iemand van hier nog zo'n stuur in de aanbieding heeft. [quote]

Zie onderstaande link:

http://cgi.ebay.co.uk/MOTO-LITA-F16AH-B ... dZViewItem

Jengels
Geregistreerd lid

Bericht door Jengels » wo 06 jun, 2007 18:49

Bedankt voor de link. Die had ik zelf nog niet gevonden. Ik moet eens eerst kijken of dit wel de goede maat is. Het meest ideale was een naaf waar stuurtjes met 6 gaten op passen. (spraco, momo, etc.) Dan kan ik ieder gewenst stuur er op zetten en ben ik niet afhankelijk van dit merk.

Maar ja, het is altijd nog een mooi alternatief.

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » wo 06 jun, 2007 19:36

SAAB gebruikte vroeger sturen van Moto-Lita. Als je hier op zoekt kun je aardig wat vinden:

www.moto-lita.co.uk

Ook nederlandse bedrijven, bv www.angloparts.nl of www.imparts.nl , welke onderdelen voor engelse klassiekers verkopen kunnen een naaf voor een 96 leveren voor Moto-lita sturen.

Naven met een glijkontakt (latere bouwjaren) zijn moeilijker te vinden omdat de fabriek van Moto-lita is afgebrand waarbij tekeningen verloren zijn gegaan.
Naven met een glijring zijn dus nog redelijk gemakkelijk te vinden. Eventueel is het stuurhuis gemakkelijk om te bouwen van glijkontakt naar glijring of visa versa.

Jengels
Geregistreerd lid

Bericht door Jengels » wo 19 sep, 2007 12:59

Heeft er ondertussen niemand meer zo'n naaf met stuur liggen?
Ik ben er zelf geen meer tegengekomen.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » wo 19 sep, 2007 16:04

Jengels schreef:Heeft er ondertussen niemand meer zo'n naaf met stuur liggen?
Ja, ik heb nog zo een losse SAAB sportstuurnaaf liggen, zonder stuur maar met SAAB claxonknop.

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » wo 19 sep, 2007 19:15

Bij mijn 74-er cabrio was het ook geen probleem. Zal dus wel aan het type stuur liggen en niet aan de kolom.

Jengels
Geregistreerd lid

Bericht door Jengels » wo 19 sep, 2007 22:06

Martin,
Je hebt een pb.

Jeroen

kuipers
Geregistreerd lid

Re: Sportstuur(naaf) Saab 96

Bericht door kuipers » wo 01 jun, 2016 15:05

Ik ben in het bezit van een compleet orgineel saab sportstuur voor een saab 96 (rood stiksel) en ben bereid er afstand van te doen tegen een markt conforme prijs.
U kunt mij emailen of bellen

mvgr martin

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Sportstuur(naaf) Saab 96

Bericht door Tjøørd » wo 01 jun, 2016 20:28

Zo, dat was wel the kick of the year.

Plaats reactie