Richtingaanwijzer blijft niet hangen (96)

1967-1980
jahar
Geregistreerd lid
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 21 mei, 2007 15:52
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Richtingaanwijzer blijft niet hangen (96)

Bericht door jahar » di 29 mei, 2007 22:26

Ik heb een Saab 96 (1978). De richtingaanwijzer blijft niet hangen. (Ik moet hem vasthouden) Met kruipolie is het al iets verbeterd. Hoe kan dit verder verbeterd worden?
Saab 96 / 1978
"In geval van nood, schill'n wij d' eerappels met de biele."

Gebruikersavatar
protteke
Geregistreerd lid
Berichten: 448
Lid geworden op: wo 25 apr, 2007 9:52
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Bericht door protteke » wo 30 mei, 2007 8:01

Viagra ?? :lol:
saab 96 tweetakt 1961
vroeger
Saab 99 LE - bj 1972
Saab 900 Gle - bj 1980
Saab 9000 CS - ?

Gebruikersavatar
Joost82
Geregistreerd lid
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 14 jun, 2006 10:27
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Joost82 » wo 30 mei, 2007 8:16

Heb ik dus ook. Vorig jaar met moeite door de apk omdat dit dus eigenlijk niet mag. Staat nu op mijn lijstje voor de volgende apk.

Viagra hielp niet echt, was maar een tijdelijke oplossing :wink:
Saab 96 v4 1975

hoptille
Geregistreerd lid
Berichten: 31
Lid geworden op: za 10 jun, 2006 22:12
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door hoptille » wo 30 mei, 2007 10:14

ik denk dat je op zoek zal moeten naar een ander mechaniek.
ik denk dat het mechaniekje achter het zwarte plastic kapje gewoon versleten is.

Gebruikersavatar
Paul99
Geregistreerd lid
Berichten: 7407
Lid geworden op: di 13 jul, 2004 12:12
Regio: NL - Provincie Drenthe

Bericht door Paul99 » wo 30 mei, 2007 10:40

Ik neem aan dat de hendel inwendig gelijk is aan de hendel van een 99 (en 900). Ik rij al weer 20.000km vrolijk knipperend rond.

http://www.saabnl.nl/techniek/900ccrichtaanw.htm
99T '80 karmijn rood, roestoratie
99GL '83 cirrus wit, daily runner
900S '92 *RIP* aka blackfire
900i 16v Forty '90 *RIP* Le Mans blauw
9-3 sport estate '06 jet black

jahar
Geregistreerd lid
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 21 mei, 2007 15:52
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door jahar » wo 30 mei, 2007 22:35

Beste mensen,

Ik denk dat de schakelaar anders is dan de schakelaar van de 99 of 900.
Op de achterkant van de schakelaar zitten 3 veertjes, 2 daarvan trekken een palletje schuin naar beneden. Die twee veertjes zijn wat lam geworden. Op termijn ga ik zoeken naar nieuwe veertjes (en/of een nieuwe schakelaar). Nu heb ik met touwtjes om de veertjes geknoopt waardoor het palletje wat strakker naar onderen wordt getrokken.
Het werkt........... maar voor hoelang weet ik niet. Ik zoek dus kleine trekveertjes, kleiner dan een ballpoint veertje. (Wat overigens een drukveertje is)

Jaap
Saab 96 / 1978
"In geval van nood, schill'n wij d' eerappels met de biele."

Gebruikersavatar
wlkts
Geregistreerd lid
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 13 jun, 2005 17:34
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door wlkts » wo 30 mei, 2007 23:39

Heb hetzelfde probleem gehad. Gebroken veertje. D.m.v. overzetten van veertje van een andere defecte schakelaar weer een werkende gemaakt. Ik zou de gebruikelijke bronnen eens raadplegen voor zo'n schakelaartje.
W
96 '80

Gebruikersavatar
72sonett-III
Geregistreerd lid
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 15:01
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Bericht door 72sonett-III » wo 30 mei, 2007 23:49

jahar schreef:Ik denk dat de schakelaar anders is dan de schakelaar van de 99 of 900.
Ja, anders;
Afbeelding
Ik zoek dus kleine trekveertjes, kleiner dan een ballpoint veertje.
De schakelaar op de foto is stuk maar de veertjes zijn OK. Ik kan ze er af halen en naar je opsturen. Je kunt ook even naar vd Laan gaan in Overschild en daar een andere schakelaar ophalen.
[size=75][url=http://www.saabforum.nl/modules.php?set_albumName=72sonett-III&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_album.php]MH[/url]
'72 97 '77 96 (cabrio)
'79 96 (#138)
'91 900i 2.1
[url=http://www.saabforum.nl/albums/album605/4_3_07.sized.jpg]'95 900SE cabrio[/url][/size]

Gebruikersavatar
Jaab
Geregistreerd lid
Berichten: 115
Lid geworden op: di 22 mei, 2007 8:35
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Bericht door Jaab » vr 01 jun, 2007 19:42

Volgens mij is het een misvatting dat het door de veertjes komt. De oorzaak is te vinden in slijtage. De veertjes slijten niet. Die kunnen hooguit slapper worden doordat ze een keer te veel uitgerekt zijn maar daar is geen sprake van.
Ik heb het probleem opgelost door de versleten ruggetjes waarachter normaal gesproken het rolletje achter moet blijven hangen iets op te hogen. Dat doe ik m.b.v. twee componentenlijm. Te koop bij de bouwmarkt. Eerst de boel goed ontvetten en vervolgens met een klein schroevendraaiertje of zoiets twee dotjes van de lijm aanbrengen. De foto's spreken voor zich. Het werkt perfect. Een zeer klein dotje is al genoeg. Succes ermee.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
25 mei 2007, onze eerste 96-GL-V4 !

jahar
Geregistreerd lid
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 21 mei, 2007 15:52
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door jahar » vr 01 jun, 2007 23:11

Ik vind dat knap.
Bij mijn schakelaar is in ieder geval een van de veertjes slap.
De uitdaging is er.
Saab 96 / 1978
"In geval van nood, schill'n wij d' eerappels met de biele."

De900C-GAS
Geregistreerd lid
Berichten: 31023
Lid geworden op: za 16 dec, 2006 23:51
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door De900C-GAS » vr 01 jun, 2007 23:30

Ik weet het, 't is voor een ander type SAAB, kijk toch maar effe in dit topic en misschien dat je er ook nog wat aan hebt. :idea:
Want als ik de foto's bekijk komen deze schakelaars toch redelijk overeen. :wink:
Trouwens, dat met het lijm maken van 'bruggetjes', vind ik een super idee! :P
Geschreven namens dit gestopt forumlid:
Een hartelijk dank aan iedereen die hem ooit geholpen en/of gesteund heeft!

Gebruikersavatar
Jaab
Geregistreerd lid
Berichten: 115
Lid geworden op: di 22 mei, 2007 8:35
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Bericht door Jaab » vr 01 jun, 2007 23:31

Nu heb ik met touwtjes om de veertjes geknoopt waardoor het palletje wat strakker naar onderen wordt getrokken.
Pas in ieder geval op met het strakker zetten van de veertjes. Daardoor komt er meer druk op het mechaniek en zorgt dus weer voor meer slijtage. Als de kunststof onderdelen daardoor verslijten, kan je er zelf niet veel meer aan doen.
25 mei 2007, onze eerste 96-GL-V4 !

Gebruikersavatar
Jengels
Geregistreerd lid
Berichten: 483
Lid geworden op: zo 13 nov, 2005 21:12
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Richtingaanwijzer blijft niet hangen (96)

Bericht door Jengels » ma 07 jan, 2013 13:44

Mijn richtingaanwijzerhendel komt ook vanzelf veel te vroeg terug. Hetzelfde probleem als hierboven.

Heeft er ooit iemand eens ge-experimenteerd met een alternatief van een ander model dat zou kunnen passen?

Jeroen
Saab 96V4 1973 (rally)
Restauratie in beeld: http://youtu.be/1wD-fLdoWpU" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
maup
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 585
Lid geworden op: ma 02 nov, 2009 21:13
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Richtingaanwijzer blijft niet hangen (96)

Bericht door maup » ma 07 jan, 2013 14:07

Ik heb met een dremel en een klein bolfreesje de holling voorzichtig iets dieper gemaakt, gaat al weer drie jaar goed :D
SAAB 96 1974
VOLVO 142 1971
SAAB 900 1990

Gebruikersavatar
Jengels
Geregistreerd lid
Berichten: 483
Lid geworden op: zo 13 nov, 2005 21:12
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Richtingaanwijzer blijft niet hangen (96)

Bericht door Jengels » ma 07 jan, 2013 20:14

Ap, doe geen moeite. Ik ga met de dremel aan de slag. Dat moet goed gaan komen. Op de onderdelendag heb ik er een aantal bekeken. Ze zijn er allemaal gevoelig voor.
Saab 96V4 1973 (rally)
Restauratie in beeld: http://youtu.be/1wD-fLdoWpU" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie