doorrijgen distibutieketting b-motor

1967-1984
Paul99
Geregistreerd lid

doorrijgen distibutieketting b-motor

Bericht door Paul99 » di 20 mar, 2007 10:00

Heeft iemand hier ooit van gehoord of gedaan?

Bij mijn turbo hangt de ketting vrij los. De 326.000km op teller lijken te kloppen en de ketting lijkt me uitgerekt.

Alle tips, links en verhalen over b-motor distributiekettingen zijn welkom. Ik heb in de manual gelezen dat de ketting deels met de hand op spanning moet worden gebracht? Dan lijkt me dat doorrijgen geen optie is?

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » di 20 mar, 2007 10:02

Ik was daarnet een beetje snel en had eigenlijk al wat geschreven bij je andere topic. :wink:

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » di 20 mar, 2007 11:23

de bovenste kettinggeleider heeft een sleufgat in het bovenste boutgat.
(niet te zien omdat de steun naar kettingwiel ervoor zit)

door de bout was los te draaien en de geleider naar beneden de drukken kun je weer wat spanning krijgen op je ketting.

versnelling inschakelen, auto naar voren drukken zodat de onderste deel van de ketting strak staat en dan wat ik hiervoor schreef uitvoeren.

dit weet ik sinds kort trouwens...al fouten makende wordt je wijs namelijk... :oops:

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » di 20 mar, 2007 12:23

Kijk anders ook effe hier naar:

viewtopic.php?t=21157&start=0&postdays= ... tieketting

En inderdaad wel over een H-motor, in een SAAB 9000, maar misschien heb je er alsnog iets aan?? :roll:

Tool
Geregistreerd lid

Bericht door Tool » di 20 mar, 2007 16:11

Is laatst ergens een heel stuk over geschreven op het forum, maar dit werd eigenlijk afgeraden omdat de ketting harder zou slijten vanwege de versleten tandwielen of zoiets..

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 20 mar, 2007 23:04

@bas: bedoel je deze bouten? Kan ik daar bij komen? :shock:

Afbeelding

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » di 20 mar, 2007 23:40

precies, die bouten....mooie afbeelding trouwens.

achter die plaat die je ziet zit een sleufgat in de steun van de geleider.
draai de bovenste los (niet eruit) en druk de geleider naar beneden met een dikke schroevendraaier of bandenlichter.

die onderste kom je moeilijk tot niet bij maar die hoeft ook niet los.

wel even er voor zorgen dat de ketting strak staat zodat het bovenste gedeelte van de ketting spanningsvrij hangt. dus auto naar voren drukken in een versnelling.

als je pech hebt staat de geleider al in de uiterste stand in het sleufgat maar het de moeite waard om dat uit te vinden.

LAAT NOOIT HET KETTINGWIEL ZAKKEN ALS JE HET LOS HAALT VAN DE NOKKENAS, dan zal de kettingspanner verder uitgaan onderin het blok, het vervelende is dat de spanner niet meer ingedrukt kan worden zonder de spanner te demonteren en dat is dus motor uitbouwen.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 21 mar, 2007 0:00

Goede info Bas :bluethumb:

Ik ga het proberen.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » za 24 mar, 2007 23:07

Ok, het is niet gelukt.... Nouja.... de spanner bleek al helemaal op zijn uiterste stand te staan. :evil:

Het is even pielen om bij de bout te kunnen, maar echt een tip voor b-motoren om de ketting (misschien) weer een beetje extra te kunnen spannen.

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » za 24 mar, 2007 23:35

helaas......

motortje takelen.. :bluecry: :bluecry:

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » wo 09 jan, 2008 17:35

Misschien gelijk een H erin lepelen? Pzenden heeft nog een complete set van blok (carb) met bak voor een habbekrats

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » wo 09 jan, 2008 17:45

jwaterink schreef:Misschien gelijk een H erin lepelen? Pzenden heeft nog een complete set van blok (carb) met bak voor een habbekrats
Van een 99T naar een 99carb, das een behoorlijke operatie hoor!

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » wo 09 jan, 2008 18:07

taaffert schreef:
jwaterink schreef:Misschien gelijk een H erin lepelen? Pzenden heeft nog een complete set van blok (carb) met bak voor een habbekrats
Van een 99T naar een 99carb, das een behoorlijke operatie hoor!
whoeps, sorry. had niet door dat het een Turbo was. Meestal gaat het in de 99 rubriek om de c tjes.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 09 jan, 2008 20:47

eerst maar eens compressie meten en kijken of het blokje nog een beetje ok is. Daarna beslissen of ik mijn reserveblok ga klaarmaken of dat deze een verse ketting (en de dingen die je doet als het blok er toch uit is) waard is.

Tot nu toe ben ik geen dingen tegen gekomen waardoor ik dit blok zou afschrijven. Ik vind het wel leuk om het (waarschijnlijk) orginele blok met forse km-stand er in te houden.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 10 jan, 2008 9:21

Geen idee. Onderhoudshistorie is maar deels bekend en een tuboblokje heeft natuurlijk iets meer te lijden dan een c-tje of i-tje. Maar voor mijn gevoel moet een verse ketting en wat verse keerringen en pakkingen voldoende zijn om haar opnieuw leven in te blazen.

Plaats reactie