By-passventiel verwarming monteren

1978-1993
taaffert
Geregistreerd lid

By-passventiel verwarming monteren

Bericht door taaffert » ma 19 feb, 2007 10:10

Kheb `m binnen.

Hoe monteer ik deze het makkelijkst? Zoekfunctie leverde niks op namelijk.

Hoop ik zo weer een lekker goedwerkende verwarming te hebben :D

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » ma 19 feb, 2007 19:00

Mag ik opmerken dat ik totaal niet begrijp wat je in de verwarming wil by-passen met een ventiel om zo je verwarming weer aan de praat te krijgen :?: :)

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » ma 19 feb, 2007 19:05

Hoi.

Dat by-pass-ventiel is de laatste tijd al behandeld op dit forum, maar dan juist vanwege de problemen die dat ding oplevert voor het functioneren van de verwarming.
Mijn advies is dus:NIET DOEN!!

Groeten.:D

De900C-GAS[[/b]

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 19 feb, 2007 20:26

Even concretiseren.

Het zit er standaard in. Ik heb nu een nieuwe liggen, dus die gaat erin.
Wat ik mij afvraag, moet ik nog slangen dichtknijpen, koelsysteem aftappen alvorens de oude bypass ertussenuit te halen?

@ Oosthoek, wat niet goed werkte, het defect dus, was dat in de file de verwaming het niet meer deed, dat komt dus door een niet goed werkend bypassventiel.

robert wiering
Geregistreerd lid

Bericht door robert wiering » di 20 feb, 2007 0:46

bij koude motor alle slangklemmen los en het ventiel vervangen. er komt wel een beetje koelvloeistof vrij, maar hoe sneller je werkt, hoe minder dat is. wel eerst even de neiuwe klep gereedmakern voor montage door de ene helft te draaien t.o.v. de andere met 180 graden.

succes

rob sc haarlem

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » di 20 feb, 2007 1:07

taaffert,

Dat klinkt als een bekende klacht (zo nu en dan).
Wat kost zo'n valve? (of had je connecties?:))

groet,

Hannes

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 20 feb, 2007 10:10

@ Robert: Thanks voor de heldere uitleg. Maar hoe bedoel je draaien? Kheb het ding nog niet uitgepakt, maar moet gewoon de ene helft t.o.v. de andere met 180 graden verdraaien alvorens te monteren.

@ Hannes: Kost je € 52,59 ex BTW --> € 62,58 in de BTW
Maar zorgt wel voor warmte in de file en dat is ook wat waard (zeker met de kille zomers hier in Nederland :D)

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » za 10 mar, 2007 23:09

Standje sambal is weer present --> bypass ventiel is gemonteerd!

Echt 5 minuten werk. Enige waar je voor op moet letten is dat je motor echt koud is. Ik dacht dat ie genoeg afgekoeld was, maar goed, er stond nog wel wat druk op het geheel met tot gevolg een flinke scheut koelvloeistof eruit.
Bedenk me nu ook dat ik het nog moet ontluchten dus...

Maar wel een enorm verschil met eerst, verwarming is veel prettiger te regelen en regelmatiger.

Gert-Jan
Geregistreerd lid

Bericht door Gert-Jan » zo 11 mar, 2007 11:40

taaffert schreef:Standje sambal is weer present --> bypass ventiel is gemonteerd!

Echt 5 minuten werk. Enige waar je voor op moet letten is dat je motor echt koud is. Ik dacht dat ie genoeg afgekoeld was, maar goed, er stond nog wel wat druk op het geheel met tot gevolg een flinke scheut koelvloeistof eruit.
Bedenk me nu ook dat ik het nog moet ontluchten dus...

Maar wel een enorm verschil met eerst, verwarming is veel prettiger te regelen en regelmatiger.
Dag Taaffert
Wij hebben het zelfde probleem maar waar zit die bypass klep ? Want voor die €60,= wil ik hem graag vervangen we gaan over drie weken naar frankrijk zal wel fijn zijn als het kacheltje het in de file wel doet.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 11 mar, 2007 12:01

Heb je er nog plaatjes van geschoten?
Ben eigenlijk reuze benieuwd, kan me er nog steeds geen voorstelling van maken.
Is er voor de 90 ook zoiets te koop? Als de motor het lekker warm heeft zitten wij te blauwbekken in de file :roll: .
Cornell :O:

Azul
Geregistreerd lid

Bericht door Azul » za 17 mar, 2007 19:44

Zoek ff op vermarming 900S daar staat alles in! Vervangen is erg makkelijk!!

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » za 17 mar, 2007 21:06

Sorry, ik had bovenstaande reacties niet gezien.

Het zit schuin naast het remvloeistofreservoir. Een zwarte pijp met vier aansluitingen. Erg gemakkelijk te doen. Ik kan morgen wel even foto's maken onder de motorkap, dan zie je het.
Zit op de versies vanaf MY92.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » zo 18 mar, 2007 18:35

Afbeelding
Afbeelding

Darth Vader
Geregistreerd lid

Verwarming

Bericht door Darth Vader » zo 18 mar, 2007 22:37

Wat waren de klachten over de verwarming.
Bij Darth is de verwarming twijfelachtig.
Als het koud is draai je de regelaar op, dan wordt het warm en te warm en dan moet je de regelaar weer een heel eind dicht draaien. Ik dacht dat dit aan de thermostaat ligt maar misschien is het de bypas klep.
Dus als je goede omschrijving van het niet goed functioneren van de bypas klep kunt geven, dan laat ik dez analyse los op Darth.

Henny

taaffert
Geregistreerd lid

Re: Verwarming

Bericht door taaffert » zo 18 mar, 2007 23:00

Darth Vader schreef:Wat waren de klachten over de verwarming.
Bij Darth is de verwarming twijfelachtig.
Als het koud is draai je de regelaar op, dan wordt het warm en te warm en dan moet je de regelaar weer een heel eind dicht draaien. Ik dacht dat dit aan de thermostaat ligt maar misschien is het de bypas klep.
Dus als je goede omschrijving van het niet goed functioneren van de bypas klep kunt geven, dan laat ik dez analyse los op Darth.

Henny
In file geen verwarming meer, en sowieso standje sambal niet meer bereikbaar, nu weer wel gelukkig.

Plaats reactie