Antenne omlaag.

1993-2002
Plaats reactie
aklass
Geregistreerd lid

Antenne omlaag.

Bericht door aklass » vr 19 jan, 2007 20:15

Mijn elektrische antenne doet helemaal niets meer,maar nu wil hij dus ook niet omlaag.
Het enige wat ik hoor is gekraak als ik hem omlaag duw,hij blijf tot te twee laatste sprieten staan.
Nu wil ik hem losmaken en dan weer erin doen,hoef geen nieuwe gebruik radio nooit.
Als ik hem omlaag duw krijg ik een soort weerstand.
Motortje doet dus niets meer.
Wie heeft een goede tip.

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » vr 19 jan, 2007 20:19

Alle kabeltjes die naar je antenne lopen, doorknippen.
Het ding uitbouwen en dichtlassen ofzoiets. :)

BERGGERRIT
Geregistreerd lid

Bericht door BERGGERRIT » za 20 jan, 2007 0:17

Dichtlassen?? Is dit een serieus antwoord? :?

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » za 20 jan, 2007 0:20

Tuurlijk, ik ben altijd serieus... :wink:

Maar als je die antenne weg wil hebben kan je dat scherm waar hij op zit dichtlassen en spuiten.
Je kan er ook een dop op maken.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » za 20 jan, 2007 0:34

Dan zul je hem op de officele weg eerst moeten demonteren om de nylon kabel door te knippen.

Voor je eigen gemak, neem de hoedeplank eruit. Klap je achterbank voorover. Waar de bank in vast slaat zit een torx schroefje die het speakerrooster vasthoudt. Demonteer de rest van de schroeven van het rooster en neem het rooster eraf.

Vlak naast het doorkijkluikje naar de achterlamp zit een zwarte plastic moer, draai die eraf.

Schroef de eventuele cd wisselaar van de bodem af.

Trek nu de bekleding naar je toe zodat je ruimte krijgt.

Buiten op de auto kun je de zwarte siermoer rond de spriet losdraaien met een steeksleutel (zal die zwarte lak van de moer wel wat beschadigen, maar dat is wel bij te werken met een zwarte merkstift :roll: ).

Nu zie je binnen achter de bekleding de motor van de antenne. Deze motor zit op een koperen L ijzer vast. Dit L ijzer zit met 2 zwarte moertjes vast in het paneel. Draai deze eruit, maar let op dit gaat met een losse moer via de achterzijde die valt dus weg en dien je dus met je linkerhand vast te houden met een tangetje.

Aan deze unit zitten nu 2 stekkers en een slang. Deze slang moet je van de motor af trekken, let wel goed op dat je het andere uiteinde niet los trekt, anders veranderd straks bij de eerste heftige regenbui je kofferbak in een aqarium.

1 stekker zit met een borglip vast, dus even goed kijken, de andere zit bovenaan de buis met de spriet vast. Die trek je er in de juiste hoek vanaf (gaat wat stroef, maar wijst zichzelf.)

Nu kun je dus de motor uit je scherm manouvreren.

Als je nu alle delen op je werkbank hebt liggen dan zie je een kleine moer die met sleutel 8 los kan zitten op het motorhuis, draai deze eraf en neem het deksel eraf. Je kunt nu een groot rond tandwiel eruit nemen. Na dit eruitnemen springt je een vieze smerigen nylonkabel eruit die je onder de smeerolie gooit doe dit dus in oude kleren!

Je kunt nu de spriet eruitschuiven in de normale richting en de kabel afknippen en de spriet er weer in doen om het gat bovenaan op te vullen.

Wil de spriet niet los zoals bij mij dan zit de geleidebus vastgeoxideert in de lange buis. Je kunt deze buis na het losdraaien van 2 kleine schroefjes aan de motor demonteren. Neem nu de spriet via deze kant eruit. Wil je een nieuwe spriet monteren, moet deze bus eruit door de oude antenne er andersom in te doen en hem met een hamer eruit te meppen via de oude kapotte spriet.

Wil je een nieuwe spriet monteren (kost bij Speektuning nog geen 20 euro) dan monteer je de hele zooi op de goede manier zonder de spriet te plaatsen van te voren te monteren. Dus zet de motor in elkaar en monteer de lege buis zonder de spriet. Sluit nu in de koffer de stekkers van de motor aan en zet iemand in de auto met de radio aan. Nu moet je de nieuwe nylonkabel aanvoeren en de radio uitzetten waardoor de spriet naar binnen wil. Blijf nu van de radio AF! zet nu eerst die moer er weer boven op en doe de radio weer aan, je antenne knakt nu een paar keer. Zet de radio weer uit en de antenne gaat nu volledig naar binnen. Haal de moer er weer af en zet de antenne weer terug. Zorg dat de slang goed zit en nog in het waterafvoer rubber onder het linker achterlicht anders wordt alles nat.

Veel plezier met klussen, dit kan in een uurtje (zolang koste het mij).

De officiele methode is door de radio aan te zetten, de siermoer los te draaien en de spriet eruit te nemen. Echter blijft regelmatig een stuk kapot nylonsnoer zitten of wil die rotbus rond de spriet er niet uit, vandaar deze volledige omschrijving.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: Antenne omlaag.

Bericht door 72sonett-III » za 20 jan, 2007 0:36

aklass schreef:Mijn elektrische antenne doet helemaal niets meer,maar nu wil hij dus ook niet omlaag.
Het enige wat ik hoor is gekraak als ik hem omlaag duw,hij blijf tot te twee laatste sprieten staan.....
Zie o.a. viewtopic.php?t=19936
en viewtopic.php?t=8340
en http://www.thesaabsite.com/900old/900&7 ... eplacement
en ...

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » za 20 jan, 2007 0:56

72sonett-III schreef:
aklass schreef:Mijn elektrische antenne doet helemaal niets meer,maar nu wil hij dus ook niet omlaag.
Het enige wat ik hoor is gekraak als ik hem omlaag duw,hij blijf tot te twee laatste sprieten staan.....
Zie o.a. viewtopic.php?t=19936
en viewtopic.php?t=8340
en http://www.thesaabsite.com/900old/900&7 ... eplacement
en ...
Yep, zo gaat het op de officiele methode als alles los wil. Wil dat niet dan kom je toch niet om mijn verhaal heen.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » za 20 jan, 2007 1:01

jwaterink schreef:... zo gaat het op de officiele methode als alles los wil. Wil dat niet dan kom je toch niet om mijn verhaal heen.
Ja, ook als er een stuk va het nylon deel afgebroken is, zul je het hele spul los moeten maken om dat er uit te halen.... als je het wil repareren natuurlijk.

Edwinst
Geregistreerd lid

Bericht door Edwinst » za 20 jan, 2007 15:43

Aklass,

als je alsnog een electrische antenne wilt die wel netjes in- en uitschuift, ik heb hier nog wel een complete (gebruikte) antenne-motor liggen.
Bij het vervangen van mijn spriet (de motor deed het nog) kwam de spriet helaas niet los van het motorgedeelte, dus is de hele antenne-unit maar vervangen.

Ik ga nu even een weekje met vakantie, maar als je interesse hebt, hoor ik het wel.

Groet,
Edwin

Wickie
Geregistreerd lid

Re: Antenne omlaag.

Bericht door Wickie » zo 21 jan, 2007 0:50

Heb het net ook gedaan.
Klusje van niets en bij saab krijg je er nog een handleiding bij.
maar het sprietje is standaard en waarschijnlijk ook te koop bij de meeste automatrialen zaken.

Sucses

Wickie

Het enige wat ik hoor is gekraak als ik hem omlaag duw,hij blijf tot te twee laatste sprieten staan.
Nu wil ik hem losmaken en dan weer erin doen,hoef geen nieuwe gebruik radio nooit.
Als ik hem omlaag duw krijg ik een soort weerstand.
Motortje doet dus niets meer.
Wie heeft een goede tip.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » zo 21 jan, 2007 10:44

Hoi.

Ik vraag mij af of de zekeringen al bekeken zijn. :roll:
Hoogst waarschijnlijk moet er eentje voor de constante plus zijn, de andere indirect samen met de radio.
Deze werkt dan via het contact.
Die twede zal in orde zijn, maar die constante plus-zekering zou best eens defect kunnen zijn.
Ik weet niet welke dat is in een SAAB 900 NG/ 9-3, kijk effe in je instructieboekje.
Bij de antenne zelf zitten een rode en een groene draad.
Staat er plus op de rode??
Niet?
Hoogst waarschijnlijk de eerder genoemde zekering.
Komt er een plus-signaal aan bij de groene draad als je de radio aanzet??
Niet?
Dan zit het probleem in de bedrading tussen de radio en de antenne, de antenne zelf of in de radio.
Mocht het zo zijn dat de constante plus aanwezig is en de stuurdraad constant de spanning vasthoudt vanaf de radio, kun je de groene (stuurdraad) ontkoppelen/doorknippen, waardoor de antenne gaat zakken.
De antenne zal altijd in de hoogste stand blijven staan als er een stuurstroompje via de groene draad naar toe gaat.
Ik heb zelf een antenne uit een SAAB 900 NG geschikt gemaakt voor mijn SAAB 900 C(arburateur) uit 1988. :wink:
Het is maar een ideetje die je eventueel hiervoor zou kunnen gebruiken.
Veel succes. :wink:

Groeten.:D

De900C-GAS

Plaats reactie